proces van het verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

huppelz

proces van het verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 13:17

Hoi allemaal,

weet niet of het hier goed staat, maar als dat niet zo is hoor ik dat ongetwijfeld :)

Momenteel zijn we op zoek naar de beste tips om een pony geheel verkeersmak te maken.
De pony heeft volgens de vorige eigenaren geen negatieve ervaringen met groot verkeer.

Het punt in onze omgeving is dat er in onze straat vrijwel geen verkeer te bekennen is en om de hoek alleen maar. Je hebt echter geen uitwijkmogelijkheden op die weg.

Wie heeft daar ervaring mee, hoe heb je dat aangepakt en hoe was het verloop van dat proces?

Graag hoor ik van jullie hoe of wat :)
Groetjes!

Hef

Re: proces van het verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:27

Ik ben met mijn jonge paard, na dat er een goed stuur en rem op zat meteen de straat opgegaan samen met haar maatje. Haar maatje is 100% verkeersmak.

Scheelt dat mijn paard zo wie zo niet schrikkerig is en lekker nuchter. Bij ons komt er trouwens wel groot verkeer langs de wei en bak.

Raad je aan om samen met een of meerdere betrouwbare paarden mee te gaan!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:43

dank je voor je reactie!
Dat hebben we overigens al een keer geprobeerd......onze Fries is al dermate aan alle groot verkeer gewend dat die daar niks van heeft.
Men kan met gerust hart op anderhalve meter afstand met een snelheid van 100 km per uur passeren.
Weersomstandigheden, overdag, midden in de nacht...........het maakt haar niet uit.
Dat hij zich kennelijk niet aan haar heeft opgetrokken heeft er dan misschien mee te maken dat zij niet de leider van de kudde is maar hij dat denkt te zijn?
Hoe zie jij dat?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:44

Achter een goed verkeersmak liefst dominant paard aan dat nergens van schrikt. Werkt super.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:45

ik ga altijd fietsen met jonge paarden

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 23:36

fietsen met een paard langs de weg zie ik eerlijk gezegd echt niet zitten.
Zou voor mij niet de eerste keer zijn dat ik erachter aan bungel enzo ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:58

Fietsen om een paard mak te maken langs de weg is levens gevaarlijk :=

Hup, met een ervaren paard naar buiten, beginnen aan de hand, lekker nuchter blijven en gewoon gaan. Schrikt je paard? Keer aaien en doorlopen. Maak zelf geen problemen (oh nee daar komt een auto!) maar denk: 'lalalala lekker wandelen, hey een auto, wat grappig'. Als jij een uitstraling hebt van 'dit is normaal, doen we elke dag' dan gelooft je paard je ook. Heb jij een uitstraling 'o nee, wat als....' dan gaan er ongelukken gebeuren.

Dus: gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en de straat op :j

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 19:10

eh ja visibre :)
Er is iets dat mij erg zou helpen in dat opzicht hahaha. Een team vrijwillige bokkers bijv ;) en ze mogen hun paarden meenemen.

Wij wonen aan een soort provinciale weg. Er loopt een fietspad dat ca 1,5 meter breed is, groenstrookje van 50 cm zeg maar en geen uitwijkmogelijkheden.........
Nu ben ik met de handjes gaan wapperen naar vrachtautochauffeurs met het idee dat ze langzamer zouden passeren.
Eigenlijk raakte de pony ook minder van streek als ze langzamer reden.
De weg is echter zo lang dat het ideaal zou zijn als meerdere mensen met een vlaggetje langs de weg zouden staan :D

Voor een buitenrit hoeven wij niet langs de weg omdat we vrijwel midden in het bos wonen. De vereniging echter is 500 meter lopen en in de winter word dat lastig wandelen 'avonds door het bos omdat je zelfs met een zaklamp geen hand voor ogen ziet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:13

Paard inladen, elders waar je wel goed kan oefenen (niet zijnde een provinciale weg) uitladen en aan de slag.
Dood braaf verkeersmak vriendje mee, die kan cheffen.
Desnoods met hulp van bevriende tractor chauffeur dat proberen of iemand met busje/aanhanger etc.
Brommer... noem maar op.
Je kan heel veel van die gekke dingen ook al eens op het erf voorbij laten komen.

Doen, laten zien, nog meer doen, nog meer laten zien... het moet gewoon de normaalste zaak van de wereld worden.
En ja, dat kost tijd en best wel moeite maar het is het uiteindelijk dubbel en dwars waard.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 19:16

krijgt hij dan juist geen overflow? Heb nl gelezen dat als je iets te voortvarend aanpakt een paard zich juist tegen de situatie kan gaan keren i.p.v. eraan wennen...........
Had iets te maken met sensibel worden als ik het goed begrepen heb.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:20

Je moet het ook niet in 1 x doen!
Gewoon 2 x in de week erop uit trekken en met vriendje paard 10 minuten trainen
en niet alleen alles wat ie doodeng vind langs laten komen, maar ook wat ie kent.
Zodat ie niet 10 minuten zich de bibbers moet schrikken.
Maar dingen zoals brommertje op het erf, etc. zijn wel handig.

Hier is niets leuker dan bv een auto met een open raam.. Kwam wel eens een appel uit...
(eh..tja... die van mij zijn zeer omkoopbaar)
Trekker heeft mijn zwarte op het erf leren kennen (gelukje groot grond verzet bedrijf is broer van waar ik sta, dus op het erf komen de meest idiote dingen soms langs).

(Zulk groot verkeer komt bij ons regelmatig op het erf.. en zeker op de weg langs je heen geraasd,
voor de goede orde, is dijkweg/sluiproute voor de A15... waar je bijna nergens kan uitwijken.
[ITP] Tractor mak maken in 5 eenvoudige stappen
En ja, hij is zich ook wel eens het rambam geschrokken, bv van een vw busje met 8 mafkezen erin, dat passeerde
en precies naast ons, voluit de radio aanzette en met zijn allen gingen ze krijsen, toen heb ik ook weer 2 wkn kunnen
lopen -:(- idioten.)

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:48

ik heb altijd een hoofddstelletje in gedaan en als je t echt spannend vind ene tweede persoon met touw mee....en dan stukjes proberen op bijvoorbeeld ene rustig fietspad, gaat t goed? ietsje drukker, en zo bouw je t op

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:52

Ik wandelde een paar keer per week met Elmara langs de weg, ging dat goed deed ik het daarna rijdend. Ook bracht ik haar op veel verschillende plaatsen ( concours, bos, wijk). Mijn vader die reed voor met een ervaren paard en ik reed er achter, Elmara leerde het door het ervaren paard na te doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:54

Ik ging met mijn jonge pony vaak wandelen toen ze nog niet onder het zadel was. Eénmaal zadelmak een keer met een ervaren paard meegenomen, maar toen was er al niets aan de hand omdat ze het al kende van het wandelen

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:55

wie van jullie heeft zeg maar als basis NH genomen? Of zijn jullie ' gewoon' de weg opgegaan ;)
Vandaag zijn we langs die heel drukke weg gelopen. Omdat het zondag is reden er alleen auto's en dat ging gelukkig beter dan de vorige keer.

Maar ik probeer te bedenken waar je rustig passerend vrachtverkeer tegen zou kunnen komen op een afstandje hier pfff

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:59

Is het geen optie om je pony even weg te brengen?

Hier in de buurt zit suelza (op bokt), zij maakt ook verkeersmak en hoor niets anders dan positieve verhalen over haar :)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:00

zou mss ook een idee zijn idd....
Maar als het bij jou in de buurt is is het op zeker te ver weg voor ons........we wonen in Duitsland.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:04

Aan de hand, durf je dat? Ik doe mijn jonge paard een hoofdstel in en ga lopen, in het begin had mijn vriend hem extra vast aan een lijn. Gewoon verstand op nul en lekker wandelen. Zo vaak als je kunt, niet te lang en vooral niets uit de weg gaan. Dat was mijn fout in het verleden. Kwam er een vrachtwagen aan keerde ik liever om, terwijl je ook rustig aan de kant kunt gaan staan.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:17

mijn man heeft hem een paar keer langs het drukke verkeer geprobeerd te leiden aan de hand.
Dat ging helaas niet zonder slag of stoot.........soms trekt de pony een kort sprintje voorwaarts (en neemt manlief daarin mee), soms duiken ze samen de berm in en soms probeert de pony snel achterwaarts te gaan.
Ons probleem is dat het onze enige mogelijkheid is bij de vereniging te komen in de winter.
Het is maaaaaaaar 500 meter, maaaaaaaaaaaar die zijn nu opeens 3x zo lang als normaal zeg maar ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:41

ik heb mijn pony 2 weken lang 2x per dag mee genomen de straat op. nu heb ik het geluk dat hij in een dorp staat en de snelweg wel aangrenzend is maar er staat wel een stuk geluidswal en een stuk vangrail dus mocht er iets gebeuren kan ie in ieder geval niet de weg op wat al een hele geruststelling is.
maar meneer is nu zo goed als verkeersmak voor groot verkeer alleen bussen zijn nog niet helemaal vertrouwd

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:44

werd je pony ook vanzelf makker in de wei als die aangrenzend was aan de straat?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:53

mijn land was niet aangrenzend, maar het werkt meestal wel. ik heb wel paarden gereden die op eigen terrein stonden waar met groot verkeer gewerkt werd, dus graafmachines en maaimachines ed. en ze waren er niet bang voor dus het heeft wel effect als ze het al kennen

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:24

zou zoiets lang duren?
Men zegt meestal: het kost tijd.............Nu is het wel zo dat alle goede dingen tijd kosten ;) , maar over hoeveel tijd hebben we het dan bijv? Een week? Een maand? Een kwartaal? etc.......

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:22

die van mij was in 2 weken verkeersmak.
het ligt ook aan het paard zelf he, ik weet niet hoe makkelijk die van jou is maar ik heb alle nieuwe ervaringen in de 1e 2 weken gedaan.
dierenarts , smid en dan veel naar buiten

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:25

Ik kan maar 1 tip geven: kilometers maken.
Lekker aan de hand mee naar buiten, grote rondjes, kleine rondjes en zoveel mogelijk laten zien!
Rustig blijven als er iets aankomt waar hij/zij 'bang' voor zou kunnen zijn en doorlopen, dan krijgt het dier vertrouwen ;)