Wij zijn Laura en Sanne en wij hebben 2 shetlanders als verzorgpony's. Hier zijn onze probleempjes:
1. Spooky trekt heel erg als ze linksom gelongeerd wordt. Zelfs zo erg dat we haar niet kunnen houden en omver getrokken worden. Iemand tips?
2. Serena is altijd lief geweest tijdens het longeren, nooit moeite gehad. Maar sinds toenet weigert ze om linksom te gaan. Ze blijft stilstaan en reageert nergens op. Als we dan weer rechtsom gaan loopt ze weer netjes door. Weet iemand wat ik moet doen om haar weer linksom te laten gaan? We hebben al geprobeerd dat 1 ieman met haar mee rent door het halster vast te houden en dan los te laten. En dan loopt ze een half rondje en dan stopt ze weer en blijft ze staan.
Dat had ik ook. Je moet vooral veel wendingen maken dan worden die spieren ook getraind het kan namelijk zijn dat ze het moeilijk vinden om die kant te gebruiken. De mijne rent nu nog rechtsom in galop weg maar op ten duur krijg je het wel eruit.
Veel oefenen, slangenvoltes etc.
LastDream
Geplaatst: 06-07-13 21:10
hoe vaak geven julie beweging?
CharlievdH
Geplaatst: 06-07-13 21:13
Misschien kan je bij Serena gebruik maken van een carrot stick? Als het niet aan een spier zou liggen natuurlijk. Je kan dan, zonder het paard aan te raken, zachtjes een beetje met het touw draaien bij de voorhand en met de longeerlijn kan je de richting aangeven. Ik sta hierbij altijd een soort van recht voor het paard. Maar ik zou eerst eens de bovenstaande tip gebruiken, misschien volstaat dat al.
Sassol
Geplaatst: 06-07-13 23:56
De 1 pony komt over alsof die scheef is. Daardoor gaat de ene kant op soepel en neemt de pony aan de andere kant overdreven buitenstelling aan. Omdat hij eigenlijk de andere kant op loopt. Die moet je dus gaan rechtrichten (en daar issie weer: les!)
Bij de 2e pony denk ik aan een lichamelijk mankement waardoor hij linksom niet fijn loopt en rechtsom nog wel. Osteopaat erbij halen dus.
lauratje34
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-13 01:12
Les is niet echt een handige oplossing want ze zijn nooit ingereden.
Bij Spooky is het de laatste tijd wel minder aan het worden maar ze trekt nog steeds erg.
Wij geven de pony's 1x per week beweging (vakantie's komen we vaker) en de eigenaren hebben ze altijd los in de tui waar ze altijd spelen en hun laten ze ook nog zo'n 20 min rennen en wat springen.
Ik zal bij Serena wel eens opletten of het aan de spieren liggen. Ze kan ook spinnen en dat doet ze wel allebei de kanten op en daar moet ze ook inbuigen. Ook als je een klein rondje met haar loopt aan het touw zonder daar druk op te zetten loopt ze ook netjes mee. Dus het is echt iets met het longeren
Wat zijn jullie eigen ervaringen op het gebied van longeren?
lauratje34
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-13 17:30
Sanne heeft een paar keer longeerles gehad dus ze weet wel wat ze moet doen maar het gaat niet echt soepel. Die van mij zijn best goed zei mijn vorige instructrice. Ik heb 2 jaar lang een arabiertje gehad en daar deed ik iedere dag mee longeren omdat ze rijden verschrikkelijk vindt. Ze is nu verkocht en wordt als menpaard gebruikt wat ze echt geweldig vindt. En dan doe ik dus iedere keer met de verzorgpony's longeren
Sassol
Geplaatst: 07-07-13 17:31
Je hebt meer dan rijlessen.
Je kunt dus ook les krijgen in het longeren (met enkele of dubbele lijnen, met pessoa etc.) Je kunt leskrijgen in het rechtrichten vanaf de grond. Je kunt leskrijgen in grondwerk (dat houdt dus al het werk op de grond in, dan heb je een breder scala aan oefeningen die je kan doen dan alleen longeren)
lauratje34
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-13 17:34
Ja inderdaad. Ik heb ook op internet van alles gezocht wat we met ze kunnen doen. En door die oefeningen vertrouwen ze ons nu veel meer
Dus aan jullie longeerskills ligt het niet. Wat is jullie houding ten opzichte van de pony? Ik zou zeggen maak een keer een filmpje dan kunnen we veel beter tips geven.
myXanimals
Geplaatst: 07-07-13 17:36
1. doe het eens in een ronde zijbak zonder lijn, dan hoeft ze niet te trekken.
2. misschien moet iemand zonder zadel erop zitten en dan steeds aansporen, waarschijnlijk zal ze dan wel gaan lopen omdat iemand haar aanspoort en stuurt.
als dat bij geen van de pony's werkt weet ik het ook niet.
Sassol
Geplaatst: 07-07-13 17:38
myXanimals schreef:
2. misschien moet iemand zonder zadel erop zitten en dan steeds aansporen, waarschijnlijk zal ze dan wel gaan lopen omdat iemand haar aanspoort en stuurt.
Pony's zijn niet ingereden
lauratje34
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-13 17:42
Als ze iets goed doen belonen we ze natuurlijk ook, en als ze stout zijn zoals Spooky die heel vaak wilt bijten of trappen maken we ons groot en zeggen we met zware stem Neee! En doet ze het dan toch krijgt ze een tik op de neus.
En gewoon los in de bak deden we in het begin altijd, maar we proberen ze nu zo rustig mogelijk te krijgen met het longeren want de eigenares krijgt een baby en dan moeten de pony's ook naar hem/haar luisteren. Daarom zijn we met longeren begonnen.
We hebben wel al eens op de pony gezeten en als de pony wou lopen mocht ze lopen. Ze nam het erg goed op, maakte geen bokjes was erg rustig. Maar dan liep ik ook wel mee (ik zat wel maar kwam wel aan de grond).
hmm, mijn lease-pony trekt ook wel vaak maar ik wordt niet meegetrokken, en links om heeft ze ook moeite mee maar dat gaat allemaal beter. misschien vinden ze longeren niet meer zo leuk?
Ze vinden longeren wel leuk. Als we het longeertouw eraan maken en ze mogen lopen gaan ze meteen draven en soms zelfs galopperen zonder dat we een zweep gebruiken
Sassol
Geplaatst: 07-07-13 17:50
En toch zeg ik les. Dat je weet hoe je een paard rondjes moet laten lopen wil niet zeggen dat je ook weet hoe je een paard dressuurmatig correct rondjes laat lopen. En dat laatste is toch wel wat Spooky nodig heeft.
Ik zal eens kijken of er op de manege in de buurt les wordt gegeven
Sassol
Geplaatst: 07-07-13 17:56
Kijk vooral ook even hoe de paarden daar aan de longeerlijn lopen. Helaas is bij veel maneges longeren ook niets meer dan 'rondjes lopen'. Weet dus ook hoe het eruitziet als een paard dressuurmatig correct gelongeerd wordt.
Okee ik zal er naar kijken. Ik weet wel dat bij mijn vorige manege longeerlessen worden gegeven maar ik weet niet hoe ze dan lopen, heb zelf alleen maar van de eigenaar van de stal waar mijn pony stond les gekregen
myXanimals
Geplaatst: 07-07-13 18:02
les is ook een goed idee, doet de eigenaar ook andere dingen met de pony's in plaats van longeren en laten rennen?
In de zomer dan minimaal 1x in de week mennen. Maar omdat ze nu zwanger is weet ik niet of ze dat nog gaat doen. Maar dan zou ik kunnen vragen of wij dan wel kunnen gaan omdat ik ook vaker ben gaan mennen
ja, misschien moeten jullie dat s proberen, ze kunnen dan ook niet draaien en ze krijgen ook weer beweging. maar dan zal ik ook aanraden om daar ook les bij te nemen.