Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:18

En met warm weer heb je veel honden...

Ik heb totaal geen idee hoe mijn jonge ruin (2 jaar 2 maanden) reageert op honden. Grote kans dat er dus een hond komt aan rennen en gaat blaffen. Wat is mijn reactie? Ik heb al deels het gevoel dat ik tegen de eigenaar uit mijn slof ga schieten dat hij/zij zijn/haar hond bij moet houden, daarentegen moet ik ook mijn paard onder controle hebben, maar nooit geweten is nooit geleerd dus hij zal honden moeten leren kennen...

Wie weet hoe ik het beste kan omgaan met mijn paard als er een hond komt aangesneld?

Alvast bedankt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:21

Zodra jij gaat stressen doet je paard dat ook. Dus als jij uit je slof schiet weet je paard direct dat er dus iets engs aan de gang is. Oftewel, rustig blijven en niet reageren. Je kunt natuurlijk wel de eigenaren vast tegemoet vertellen dat je een jong paard bij je hebt en dat je niet weet hoe deze zal reageren en of ze daar rekening mee kunnen houden. Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat ze dat dan niet willen.

Voor de rest is het ook afhankelijk van het paard. Sommige paarden kun je beter stil zetten om ze te laten kijken andere paarden kun je beter afleiden en aandacht strak bij jou houden. Of zelfs een afslag nemen als je een hond ziet aankomen, maar dat is meerweglopen voor het probleem natuurlijk ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:23

Door hem in de wei te zetten? Ik snap dat wandelgedrag niet. Wandelen is voor honden, anders hadden ze wel een speciale uitlaatriem voor paarden gemaakt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:24

Het probleem is dat meestal eigenaren nog ver lopen en de hond al komt aangerend, dus heb ik de kans niet om te vertellen dat het een jong paard is etc.. Ik denk dat ik gewoon straal doorloop met een hond van achter... het is niet dat mijn paard weg zal rennen, maar hij zal juist dichtbij komen lopen.. en dat is ook wel eng/gevaarlijk. Hoef geen groot paard op mijn rug te hebben :Y)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:24

janderegelaa schreef:
Door hem in de wei te zetten? Ik snap dat wandelgedrag niet. Wandelen is voor honden, anders hadden ze wel een speciale uitlaatriem voor paarden gemaakt.

Hier vraag ik dus niet om. Graag dan niet reageren. Hij moet ook aan de buitenwereld wennen.

EmmyJoycee

Re: Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:27

Gewoon rustig doorlopen of juist eventjes wachten, ik vond het in het begin ook maar niks met die van mij. Als je doet alsof er niks aan de hand is komt het meestal wel goed.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:27

zelf rustig blijven,

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:28

Misschien eerst een keer een rustige hond meenemen naar stal? Kan je je paard rustig laten wennen. Honden voelen ook aan wanneer een paard bang is en dat verergert de situatie misschien alleen maar.

edit: hier veel ervaring met honden en paarden, het is 1 keer goed mis gegaan. De meeste honden blaffen 2 of 3 keer en gaan dan weer door. Zolang je paard maar niet gaat rennen. Mochten ze niet zomaar weg gaan zorgt een zweep naar mijn idee alleen maar voor onrust. Paard vindt het eng dat gezwiep en honden worden opgejut.
Laatst bijgewerkt door Jette op 06-07-13 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:28

neem een lange dressuurzweep mee, zo kun je de hond eventueel op afstand houden :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:30

Een ander paard mee wat erg aan honden gewend is? Of een keer thuis met honden aan de slag?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:31

Jette schreef:
Misschien eerst een keer een rustige hond meenemen naar stal? Kan je je paard rustig laten wennen. Honden voelen ook aan wanneer een paard bang is en dat verergert de situatie misschien alleen maar.

Ik heb wel een hond, een duitse maar die is zelf dus helemaal geen paarden gewend en is de rustigste ook niet. Ze is al wat ouder dus ik kan haar niet loslaten, als mijn paard er achter aan rent is ze straks te langzaam.... Ik weet niet van wie ik een hond mee mag/kan nemen... Dus dat wordt het ook niet. Maar ik heb liever dat ik nu een hond tegen kom en dat hij schrikt, dan dat ik erop zit. Aan de hand voelt het toch alsof meer te zeggen heb bij hem. Hij heeft veel respect voor het touw. Vanwege vervelend gedrag van hem is mij geadviseerd via bokt en mensen die ik ken toch grondwerk te gaan doen. Nu 1 les gehad en al een hele verbetering. Hij is nog jong, maar ik merk dat het bij hem zin heeft om lichtelijk aan het werk te gaan. Hij werd namelijk vervelend (happerig) en dat doet hij nou niet meer.. Pakt nog wel spullen vast, zoals vliegenmaskers en zwepen etc... maar geen mensen meer!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:33

Overigens mijn oude paard, veel honden die komen en dan indd enkele keren blaffen. Ik vind het niet vervelend als ik dan op hem zit. Hij rent er niet van weg, maar trapt wel naar de hond als hij het vervelend vind worden. Dan moet de eigenaar maar zijn of haar hond bij houden want mijn pony heeft al een keer een hond op zijn hoofd getrapt..

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:41

Eerst thuis uitzoeken hoe je paard op honden reageert en dan bij voorkeur een vertrouwt paard meenemen op wandeling.
Een lange zweep mee om een hond op afstand te houden is niet verstandig als je paard niks gewend is, dan zou je door je eigen agressieve gedrag naar die hond alsnog een foute associatie aanleren bij je jonkie.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:42

Mijn ervaring is dat er ongeacht het weer altijd wel honden worden uitgelaten? :P

Rustig blijven, waarschijnlijk doet je paard dat dan ook

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:43

Ben het met janderegelaa eens. Als je straks op zijn rug zit reageren ze toch weer anders.
Ik snap dat wandelen ook niet zo.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:45

@Nibbit, in het bos bij ons niet. Bij echt goed weer is het extreem druk. En dan vooral het weekend!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:45

Ik snap dat wandelen ook niet. Paard is nog jong. Kan straks nog vaak genoeg mee gewandeld worden. Lijkt er wel op dat paarden tegenwoordig niet meer jong en onbezonnen mogen zijn. Ze moeten zo snel mogelijk aan allerlei dingen wennen. Doen wij niet aan en hebben daar later ook nog nooit problemen mee gehad.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:45

miamivice schreef:
Ben het met janderegelaa eens. Als je straks op zijn rug zit reageren ze toch weer anders.
Ik snap dat wandelen ook niet zo.

Misschien dan opzoeken waarom mensen het doen? En aan jouw reactie heb ik ook niks... Op zijn rug is het idd anders, maar liever dat hij het al kent als ik op zijn rug zit en naar het bos wil ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:46

Naja beter veel honden dan af en toe eentje, dan kijken ze er ook niet meer van op ;)

En als je er zo over in zit kun je ook nog thuis blijven :))

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:47

FriesWytske schreef:
Ik snap dat wandelen ook niet. Paard is nog jong. Kan straks nog vaak genoeg mee gewandeld worden. Lijkt er wel op dat paarden tegenwoordig niet meer jong en onbezonnen mogen zijn. Ze moeten zo snel mogelijk aan allerlei dingen wennen. Doen wij niet aan en hebben daar later ook nog nooit problemen mee gehad.

Zo snel mogelijk? Ik doe bijna niks... je weet helemaal hoe ik mijn paard behandel. Hij staat 24/7 buiten. Met jonge paarden maar ook oudere, ik haal hem 1 a 2 x in de week uit de wei en dat voor een half uur. Ik snap niet dat jullie zo moeilijk doen. Hij wordt er qua gedrag beter op dus ik ga niet niks meer hem doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:47

Gewoon om iets te doen met je paard omdat rijden niet kan? Wandelen is toch hetzelfde als buitenrijden, maar dan loop je er naast? 9 vd 10 mensendie buitenrijden zijn op dat moment ook niet bezig met dressuurmatige training. Mijn pony is met pensioen, maar ze verveelt zich gruwelijk op de wei. Dan is wandelen toch een mooie oplossing. Ik begrijp juist weer niet waarom je zo anti-wandelen kunt zijn. Voor jonge paarden is het een mooie manier om ze bezig te houden en vast te wennen aan een hoop dingen. Bovendien ben je constant bezig met grondwerk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:47

Nibbit schreef:
Naja beter veel honden dan af en toe eentje, dan kijken ze er ook niet meer van op ;)

En als je er zo over in zit kun je ook nog thuis blijven :))

Nee ik ga het sowieso doen, ik vroeg me alleen af hoe ik het beste kon reageren als mijn paard dus van de hond schrikt. Straal doorlopen dus, haha

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:48

@ Britt Die van jouw heeft een oudere leeftijd. Dan kan ik het nog snappen. Maar om dit met een paard te gaan doen die nog geen 3 is. :n Laat die lekker in de wei.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:49

FriesWytske schreef:
@ Britt Die van jouw heeft een oudere leeftijd. Dan kan ik het nog snappen. Maar om dit met een paard te gaan doen die nog geen 3 is. :n Laat die lekker in de wei.

En dan? Als hij 3 is eruit plukken en dan volop aan de bak gaan. Nee daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik vraag dus niet om een discussie of het goed is ja of nee, want ik doe het toch.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:51

Inderdaad gewoon doen alsof je neus bloed (rare uitdrukking eigenlijk) en doorwandelen. Baas regeert niet, paard negen vd tien keer ook niet. Natuurlijk wel oplettend blijven maar dat moet/ben je zonder hond in de buurt ook. Geniet ervan!