Lange lijnen, hoe te beginnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Lange lijnen, hoe te beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 17:49

Hoi,

Ik heb een 2 jarige haflinger merrie waarmee ik langzaamaan wat meer wil gaan doen.
Nu dacht ik dus aan lange lijnen, dat lijkt mij een goede basis voor als ik haar straks ga inrijden.
Dan zit er meer een stuur en een rem op.

(Uiteraard zal ik dit niet dagelijks gaan uitvoeren!!! Ze staat ook gewoon 24/7 op het land tussen haar vriendjes)

Hoofdstel is ze al gewend, bit neemt ze gemakkelijk aan.
Ik ben nu begonnen met meer te leiden aan een hoofdstel, ipv aan een halster.

Ik wil ook beginnen met lange lijnen, maar ik heb hierover wat vragen.
Vooral in het begin, zal dit alleen in stap gebeuren.
Maar ik vroeg mij af of dit met halster kan, of is hoofdstel beter?

En wat voor lijnen gebruiken jullie?
Ik heb 1 zeer lang halstertouw, wat echt ruim voldoende is voor een lange lijn en 1 longeerlijn.
Zijn er speciale lijnen voor dit soort zaken?

Is lange lijnen een goed hulpmiddel om je paard ook aan stemcommando's te laten wennen (halt, stap, draf etc)??

Allereerst begin ik er langs met de lijn over haar schouders, later zal dit achter haar billen gaan en neem ik meer afstand van haar.
Het gaat alléén over bovenstaande vragen waarbij ik tips kan gebruiken.

Alvast bedankt :)

Groetjes Nancy

Linsey1998

Re: Lange lijnen, hoe te beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:52

Hoi, ik zou dit met halster of Touwhalster doen. Gewoon lange leadropes Doe ik het soms mee met me shet, of gewoon menleidsels. Mijn shet begon ik mee. Kon direct sturen etc. Ik doe het maar 1 per maand ongeveer, en ga pas wat intensiever bezig als hij echt tegen de 3 jaar oud is.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:54

Ik vind 2 wel erg jong om lange lijnen mee te gaan doen.

Als ik jou was zou ik het lange lijnen uitstellen tot ze 3 is. Tot die tijd lekker wandelen en een beetje grondwerk :j

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:57

Eerlijk gezegd vind ik 2 jaar vrij jong om hier mee te beginnen zeker voor een halflinger.
Als je er wat mee wil gaan doen en er geen ervaring mee heb zou ik beginnen met een paar lessen met een paard die het al wel gewend is.
Je kan 2 longeerlijnen nemen, 2 leadropes, lange lijnen, dubbele longeerlijn wel fijn is dat je links en rechts hetzelfde gewicht heb dus niet 2 verschillende.
Het kan aan een halster, hoofdstel, kaptoom, touw halster eigenlijk met van alles.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 17:57

NiKip (en mnkorteleve), ik ga dit wel oppakken :) Al is het maar 1x in de week of 1x in de 2 weken.
Hoeft ook niet zo vaak, maar dit is gewoon de volgende stap.

Grondwerken doe ik al en pakt ze keurig op en wandelen doe ik ook altijd als ik ben :)

Ik zal niet veel van haar vragen en ik zal het ook zeker niet lang doen.

Mnkorteleve, hoezo 'zeker voor een haflinger'??

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:01

_Nancy schreef:
Mnkorteleve, hoezo 'zeker voor een haflinger'??

Haflingers, tinkers, fjorden maw koudbloeden staan er om bekent laatbloeiers te zijn de groeischijven sluiten pas met 4 jarige leeftijd.

Ik heb zelf 2 2 jarige tinkers als ik naar die van mij kijk denk ik er voorlopig echt nog niet aan om daar wat mee te gaan doen daar zijn ze geestelijk nog helemaal niet aan toe.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:03

Ik vind twee eigenlijk wat te jong maar dat is jouw eigen keus natuurlijk. Als voorbereiding op het mennen starten wij ook met lange lijnen maar dan wel met een hoofdstel. Omdat je schuin naast de achterkant van het paard loopt ben je nergens meer als ze wegschieten met een halster. Met een hoofdstel is dat soms ook een probleem daarom beginnen we altijd met iemand die naast het hoofd meeloopt en in een afgesloten ruimte.

Natuurlijk kan je ze zo stemcommando's leren maar dat doen wij al van te voren aan de longe. Aan de lijnen is dat veel lastiger omdat ze je niet zien en je weet niet hoe ze op de zweep gaan reageren. Die heb je er wel bij nodig. Eerst de commando's, dan de lange lijnen. Twee lijnen die ongelijk zijn of van een andere stof zijn heel vervelend om het contact gelijk te houden. Wij gebruiken ook menteugels. Als je die niet hebt zou je een dubbele longeerlijn kunnen gebruiken maar die is wel wat lang en dat is lastig in je handen houden.

Er achter lopen zonder menschoftje of longeersingel is erg lastig, Je wil niet dat de benen verstrikt raken. Als ik met mijn paard met lange lijnen werk (gewone lange lijnen training inclusief draf, zijgangen etc.) loop ik er meer naast en dan gebruik ik geen menschoftje. Zelf begin ik pas als ze bijna 3 zijn omdat ik anders o.a. het longeren veel te belastend vindt. Ze hebben het meestal toch zo onder de knie behalve dan het serieuze lange lijnen werk maar dat bedoel jij denk ik niet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:04

Ik doe dit dus wel :) Al vanaf haar geboorte zijn we met haar bezig en het gaat haar hartstikke goed af.
Zoals ik al zei; Ik zal dit zeker niet dagelijks doen.

Ik merk aan mijn pony dit ze het lopen niet meer zo interessant vind als voorheen.
Evenals hoeven optillen, borstelen, wassen en dat soort zaken gaan allemaal soepel en valt er nog maar weinig te leren.
Dit is de volgende stap en imo is ze er klaar voor. Als ze over zou komen als een klein onderhandig dingetje waarbij de basis dingen (bovenstaande) niet goed zouden gaan, zou ik het ook zeker laten.
Maar dit is niet het geval :)

Is het sturen met een halster trouwens niet erg lastig aan de lange lijn? Of maakt dit weinig verschil..
Ik denk dat ik sowieso nog een extra longeerlijn zal aanschaffen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:05

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden waarom jij graag met je 2 jarige meer wilt doen? Waarom mag ze niet gewoon op het land staan en lekker volgroeien?

Edit: ik zie het hierboven al....een peuter is immers ook klaar om al naar de kleuterschool te gaan...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:08

Percy, bedankt voor je tips! :j
Ik zal ook beginnen in de binnenbak.

Ik heb nog niet eerder gelongeerd en wil hier ook eigenlijk nog niet mee beginnen.

Menteugels zou misschien mijn stalbaas nog over kunnen hebben.. Kan ik even vragen, hij ment altijd.
Zelf dacht ik ook dat longeerlijnen wat te lang zijn.. Vandaar ook de vraag of speciale teugels zijn voor lange lijnen :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:13

Ik ben ook vanaf de geboorte bezig geweest met mijn paarden, kunnen de basis dingen heel goed, zijn keurig opgevoed voor een 2 jarige hengst en merrie.
En ik snap ook wel dat je steeds meer wil gaan doen je paardje vraagt immers ook steeds meer omdat die het op een gegeven moment saai gaat vinden en dat is nou de rede dat ik er voorlopig helemaal niet aan begin ik weet dat vooral mijn merrie ook zo zal zijn, maar goed ieder zijn ding en ieder zijn mening als jij aan de slag wil met je 2 jarige vooral doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:16

Mnkortleve, ik snap je standpunt, ik hoop dat je het mijne ook snapt :)
Ik heb goede ervaringen met paarden die vanaf jongs af aan in de hand zijn genomen enzo. En ik heb gemerkt dat dat zoveel voordelen geeft voor later. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar dat is niet mijn ervaringe.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:16

Ik vind 2 jaar eigenlijk nog veel te jong om iets mee te gaan doen, kijk poetsen en wat wandelen okee, maar nu al aan de lange lijnen? Ik weet niet tot wanneer je wilt gaan wachten om hem/haar in te rijden maar stel je wilt het op 4 jaar doen, wat word dan de volgende stap, om die 2 jaar te overbruggen?
Laat je alsjeblieft niet verleiden, hoe moeilijk het ook is, ik heb mijn paardje al vanaf veulen af aan, toen die nog bij zijn moeder stond, ondertussen is hij 3, en ik weet, het is verleidelijk, maar je kan nog zoveel jaren wat met je paardje, wacht gewoon nog een half jaartje, tot jaar, en begin dan pas. Dat is de tip die ik je wilt geven! :-)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:18

Kermis, het zal niet intensief lange lijnen worden, zoals je bij sommige ervaren paarden ziet.
Wat ik wil doen is een stuur en een rem erop zetten, ik zal geen moeilijke figuren en bochten vragen. :)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:19

ik gebruik een slofteugel en met hoofdstel in ik vind 2 jaar persoonlijk nog wat te vroeg.
Maar alseerst zou ik beginnen met longeren en haar comando's geven.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:21

_Nancy schreef:
Mnkortleve, ik snap je standpunt, ik hoop dat je het mijne ook snapt :)
Ik heb goede ervaringen met paarden die vanaf jongs af aan in de hand zijn genomen enzo. En ik heb gemerkt dat dat zoveel voordelen geeft voor later. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar dat is niet mijn ervaringe.

Maar in handen en in handen daar zit ook een groot verschil in, mijn paarden komen dagelijks in handen.
Wat jij doe is aan het werk zetten en daar vind ik jou paard veel te jong voor.
Een paard van die leeftijd heeft genoeg aan de basis dingen en rest komt later wel en daar word hij echt niet minder om integendeel zo vroeg aan het werk zetten kan nog wel eens tegen gaan werken.
Maar goed nogmaals als jij je er goed bij voel.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:47

Ik vindt het soms ook wel dat als je ongeveer 2 jarige leeftijd een beetje begint. He niet heel veel kwaad kan. En soms heb je er zelfs profijt van...

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:48

Ik bedoel dan wel ongeveer 1x per maand. 10 minuutjes met touwhalstertje. Meer niet. Pas rond 3 serieuzer oppakken

Tommie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:51

Ik ben het eens met mnkortleve.
Ga eerst oefenen met een paard dat het al kent, om zelf het gevoel te krijgen.
Eerlijk gezegd vind ik 2 jaar ook nog erg jong, maar je geeft zelf aan er toch al mee te willen beginnen..
Eerst zelf goed oefenen dus!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:55

Ik vind twee jaar ook te jong..
Maar toen mijn pony drie werd heb ik het als volgt gedaan:
Dubbele longe gekocht en longeersingel. Aan de singel laten wennen en eerst met halster en de dubbele lijnen wat door de bak gelopen. Paar keer de lijnen tegen de billen laten komen, om de reactie te bekijken en hieraan te laten wennen.
De eerste drie keer in de bak wat rondgestuurd en de rem erop gezet. Bij de vierde keer mijn pony een hoofdstelletje in gedaan.
Vanaf die vierde keer in de lijnen buiten gaan lopen. Veel minder belastend dan de bak en lekker rechtuit. Bochtje sturen als dat nodig is en halthouden en wegstappen oefenen. Zo is mijn pony ook super bomproof geworden buiten.
Ik doe het af en toe nog steeds, ik vind het erg leuk en kan lekker buiten alle dressuuroefeningen doen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:58

Ik heb de dvd van piet bakker besteld. Verder gebruik ik 1 longeerlijn en maak aan het handvat nog een haak wat ik aan het bit vast maak. Ik ben eerst begonnen met stap en halthouden. Soms duurde het in het begin een half rondje.voordat hij stil stond later beter. Dan ook voltes, eigenlijk vind ik die het makkelijkste. Verder in stap veel tempo wisselingen. Soms met grondbalkjes. Veel plezier.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:36

Bedankt voor de tips. :j Daar kan ik wat mee.
Longeersingel heb ik inmiddels in de kast liggen maar nog niet gebruikt.

Ik ga Piet Bakker even opzoeken :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:12

Ik vind persoonlijk dat je dit al best kunt gaan doen met 2 jaar. Dat de groeischijven nog niet helemaal zijn ontwikkeld maakt toch weinig uit? Of je nu er naast wandelt of er achter? Dat maakt voor die groeischijven echt geen verschil hoor. En een bit kan toch ook prima met 2 jaar? Waarom niet? Als de tanden gecontroleerd zijn en de tandarts aangeeft dat je paard er geen last van heeft.
Ik zou het dus gewoon rustig oppakken, volgens mij heb je je al goed ingelezen en kun je dus rustig beginnen. Wel voornamelijk stapwerk en stukjes rechtuit draven. Ik zou zelf wel even goede leidsels aanschaffen, een longeerlijn vind ik persoonlijk niet fijn werken. Ik ben net hiermee begonnen met mijn pony, hiervoor gebruik ik de men leidsels maar ook wel eens de bijzet touwtjes die ik gebruik bij het longeren. Dit werkt voor mij ook wel goed.

Veel succes en plezier met je pony! :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:26

ik heb een dubbele longe die door de helft kan, klipje kan ik aan de gesp vastmaken. ik vind dat je dit wel met haar kunt doen, maar weinig, kort en veel rechtuit.. lekker naar buiten dus.

oh en de groeischijven zijn uiteindelijk pas bij ELK paard, op hun 8e gesloten.
dat begint rond hun 3e bij de onderkant, hun hoeven, en dat gaat met de jaren naar boven en met de achtste zijn de groeischijven in de rug ook gesloten. of je nou een ijslander hebt, een arabier of een wat dan ook *D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:34

normaal gezien begin je met loswerk, dan grondwerk en dan stap je over op de dll. wat iets anders is dan de lange teugel. Je begint met voorbereidende oefeningen, zoals de follow the lead, en de lus om de achterhand, en je begint op een halster, touwhalster of goedzittend stalhalster. Wel is het belangrijk dat alle oefeningen van het grondwerk er goed inzitten. Je pakt de dll eerst op op houding en positie en daarna ga je werken op de lijnen. Wel is het belangrijk dat het paard al geleerd heeft op wijken voor druk, begrijpt wat stelling is en hoe het verplaatsen van voor en achterhand werkt.