Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mindim schreef:Als die van mij voorbij probeert te komen, dan krijgt ie een beste meppert op zijn borst. Hij heeft heel goed geleerd dat dat niet mag, heel af en toe wil ie het nog wel es proberen, maar dan laat ik gelijk even merken waar de grens ook al weer lag. Als ie zich nu druk maakt, dribbelt ie op de plaats, dat vind ik prima, bij mij blijven en niet voor me uit en uitkijken waar ik loop.
Hengstenketting vind ik onzin, daar leer je een paard niks mee, dat vind ik idd ook alleen symptoombestrijding. Werkt zolang het ding er om zit, maar ik neem aan dat je ook zonder wilt.
Locanda schreef:Ik denk dat jullie beide aan iets anders denken?
Anne aan het touw in een lus om de neus heen draaien, en Kathy aan een tikje op de neus.
Iig; met het touw om de neus loop je i.p. hetzelfde risico als met de hengstenketting, alleen heb je kans dat de lus er al helemaal uit gezakt is, voordat je paard evt op het touw gaat staan. En een paar tikjes tegen de neus, daar zal hij inderdaad een beetje schuw van worden TS, en het helpt je niks.
Sammyoo schreef:TS, nu je paard dit trucje kent, denk ik dat het moeilijk af te leren is. Wij hebben er ook een die dit doet, paard hebben we al 9 jaar. Het kan maanden goed gaan, maar bij een moment van onoplettendheid kan hij zo weg zijn (en bokken en wegrennen als je hem wil pakken).
Misschien dat intensief grondwerken gaat helpen, maar ik denk dat het een lange weg is voor wandelen met een los hangend halstertouwtje veilig mogelijk is.
Succes!