Waarom aan de hand werken en niet onder het zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Waarom aan de hand werken en niet onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:30

Hallo,

Ik heb totaal geen ervaring met aan de hand werken, maar lees er hier en daar wel eens wat over en wil er graag wat meer van weten.

Waarom werken jullie aan de hand, en doen jullie die oefeningen niet gewoon onder het zadel?
Wat zijn de voordelen, nadelen?

Kaptoom of hoofdstel?

Rijden jullie ook wedstrijden via knhs > wanneer jullie zo trainen?

Zinzi_jewel

Re: Waarom aan de hand werken en niet onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:32

Met het werk aan de hand kun je je paard onbelast ( dus zonder ruitergewicht ) sterker maken .
Plus dat je ziet wat je paard doet .
En je zelf ziet waarom hij reageert zoals hij reageert .
Super fijn om er eens niet op te gaan zitten .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:34

Ik ben met mijn merrie aan de hand gaan werken na ziekte,soort van revalidatie.
Haar bovenlijn was geheel 'weg'en erop zitten geen optie.
Ik gebruik een kaptoom,het is een hele fijne onbelaste manier van werken en mijn merrie knapt er zichtbaar van op zonder ruitergewicht zo te werken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:37

Omdat ik een shetlander heb en er dus niet op kan zitten en bij mn fjord vind ik werken aan de hand eigenlijk veel leuker dan erop zitten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:39

Maar gebruiken jullie die training nu ook voor wedstrijden, want als je erop zit is de hulp toch weer iets anders?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:41

Ik rijd geen wedstrijden, maar het kan zeker wat toevoegen.

_Marinke_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:41

Ik rijd KNHS wedstrijden en trainde eerder nooit aan de hand omdat ik gewoon niet wist hoe.

Nu door al het zadel leed (geen passend zadel kunnen vinden) moest ik noodgedwongen wel aan de hand gaan werken als ik nog een beetje wou trainen. Want zonder zadel is ook geen optie voor ons... Ben gewoon aan de longeerlijn begonnen met simpel longewerk en al snel breide ik dat creatief uit naar dingen waar we ohz ook tegen aan liepen (het naar binnen vallen op de ene hand, niet voldoende willen buigen, achterhand sterker maken etc. etc.) en ben daar gewoon in gaan uitproberen, wat werkt voor ons. Zo ben ik nu ook heel veel naast mijn paard bezig en loop ik ook rustig echt mee. Zelf merk ik er veel vooruitgang van en mijn voornemen is ook om dit grondwerken erin te houden, het geeft je wel veel voordelen zoals Zinzi_jewel zegt! :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:43

_Marinke_ gebruik jij een hoofdstel of kaptoom?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:44

Dus eigenlijk gebruiken jullie het op moment dat je vastloopt met rijden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:45

Je kan het ook gewoon meenemen voordat/ zonder dat je problemen hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:46

Ik doe beiden, zowel werken aan de hand als 'gewoon' rijden.
Voordelen vind ik de afwisseling, je doet eens wat anders met je paard maar kan toch nuttig trainen. Daarnaast merk ik dat mijn pony oefeningen als schouderbinnen en travers makkelijker doet aan de hand dan onder het zadel. Zonder gewicht op zijn rug is het net wat makkelijker balans houden vermoed ik :)
Ik gebruik het werken aan de hand dus ook om nieuwe oefeningen aan te leren, en pak ze dan langzaam over onder het zadel.

Kaptoom en hoofdstel gebruik ik allebei wel eens, met twee teugels vind ik een hoofdstel fijner, maar ik werk ook wel eens met een lijn, en dan is het middelste ringetje op het kaptoom het fijnst.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:47

Stel ik wil hiermee beginnen: waar begin ik dan?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:48

Ik heb een pony, die door een beginner gereden worden. Van een beginner kun je niet zoveel verwachten qua rijtechniek > dus de pony loopt rijtechnisch niet super. Ik vindt de pony achter wat stijf. Nu is ze wel 20 jaar oud. en vindt dat ze teveel omhoog loopt. Wat kan ik dan aan de hand met die pony doen om dit beter te krijgen?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:50

Zelf heb ik een paard die is soms vrij traag aan het been en zou meer moeten gaan zitten. hoe zou ik dit kunnen oppakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:52

Ik zou beginnen met les nemen bij iemand die dit al een tijdje doet. De eerste paar meer vond ik het namelijk best lastig, op de goede plek lopen, de juiste hulpen geven, op je paard letten, op je eigen houding letten etc, als je dat eenmaal in de vingers hebt kun je zelf verder oefenen.

_Marinke_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:53

Nou ik liep dus niet vast qua rijden maar kon niet rijden omdat ik geen passend zadel meer had, aangezien je meer kapot maakt als je gaat trainen met een niet passend zadel en ik paardlief ook niet stil wou zetten (zijn net zo lekker bezig!) ben ik dus fanatieker geworden met longeren en ook op gaan zoeken hoe ik hem met grondwerken zo optimaal mogelijk kan trainen waar ik ohz ook profijt van ga hebben.

Zo nam ik dus ook de dingen mee waar ik ohz tegen aan liep, dit is o.a. dat hij erg veel moeite had met buigen en op de ene hand daarbij echt enorm naar binnen viel. Ik ben gaan zoeken naar verschillende manieren die voor ons werken en ben ik nu op verschillende manieren bezig. Het kan je erg veel afwisseling bieden overigens! Als ik alleen al zie hoe veel variatie ik al heb met het grondwerken….

Laatst weer een zadel uitgeprobeerd en merkte direct dat ik echt wel profijt van het grondwerken heb, kon echt merken dat hij vooruit is gegaan ondanks dat ik dus niet gereden had.

Ik moet wel zeggen dat ik de hulpen wel vanuit het ‘oogpunt’ van de ruiter geef, dus het om je been laten buigen geef ik druk op de plek waar ook de kuithulp gegeven word als ik erop zou zitten. Of als z’n achterhand net een tikkeltje actiever wil hebben dan geef ik eerder een tikje waar ik hem ook zou raken met de zweep als ik erop zou zitten zeg maar. :)

_Marinke_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:55

Ik ben dus gewoon begonnen met simpel longeren, longeren met bijzet en eigenlijk zelf gaan zoeken naar het uitbouwen. Ik moet zeggen dat ik niet bezig ben met dingen als travers en schouderbinnenwaarts en renvers aan de hand, zou daarvan bv. echt niet weten hoe ik dat moet doen en zou daarvoor hulp in gaan schakelen. Maar ik ben echt met basis dingetjes bezig, wil dat hij zijn achterhand er goed actief onder zet, ontspanning opzoekt en voldoende buigt in zijn hele lichaam.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 14-03-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:55

_Marinke_ schreef:
Nou ik liep dus niet vast qua rijden maar kon niet rijden omdat ik geen passend zadel meer had, aangezien je meer kapot maakt als je gaat trainen met een niet passend zadel en ik paardlief ook niet stil wou zetten (zijn net zo lekker bezig!) ben ik dus fanatieker geworden met longeren en ook op gaan zoeken hoe ik hem met grondwerken zo optimaal mogelijk kan trainen waar ik ohz ook profijt van ga hebben.

Zo nam ik dus ook de dingen mee waar ik ohz tegen aan liep, dit is o.a. dat hij erg veel moeite had met buigen en op de ene hand daarbij echt enorm naar binnen viel. Ik ben gaan zoeken naar verschillende manieren die voor ons werken en ben ik nu op verschillende manieren bezig. Het kan je erg veel afwisseling bieden overigens! Als ik alleen al zie hoe veel variatie ik al heb met het grondwerken….

Laatst weer een zadel uitgeprobeerd en merkte direct dat ik echt wel profijt van het grondwerken heb, kon echt merken dat hij vooruit is gegaan ondanks dat ik dus niet gereden had.

Ik moet wel zeggen dat ik de hulpen wel vanuit het ‘oogpunt’ van de ruiter geef, dus het om je been laten buigen geef ik druk op de plek waar ook de kuithulp gegeven word als ik erop zou zitten. Of als z’n achterhand net een tikkeltje actiever wil hebben dan geef ik eerder een tikje waar ik hem ook zou raken met de zweep als ik erop zou zitten zeg maar. :)

oke ik begrijp je standpunt, zou ik zelf ook niet doen met een niet passend zadel rijden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:56

_Marinke_ schreef:
Ik ben dus gewoon begonnen met simpel longeren, longeren met bijzet en eigenlijk zelf gaan zoeken naar het uitbouwen.

Heb je bepaalde theorieen gebruikt, of hoe heb je dat aangepakt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:58

Ik werk sinds het beleren ook deels aan de hand ipv onder het zadel. Mijn merrie is erg scheef van nature en ik merk dat je er aan de hand net de kleine nuances uit kan halen die je soms onder het zadel niet ziet of voelt.

Aangezien ik tegen dezelfde vragen aanliep als jij (kaptoom/hoofdstel, hoe beginnen/uitbereiden enz) heb ik volgende week vrijdag een dag rechtrichten aan de hand. Eerst theorie en in de middag ook praktijk les.

De bedoeling is om dit als basis er bij te pakken en af en toe daarna les te gaan nemen om het bij te houden en uit te bereiden.

Ik krijg les volgens de methode van Marijke de Jong. Kijk maar eens op: http://www.paardenbegrijpen.nl (andere site van een andere instructrice is bv http://www.rechtrichten.nl)
Daarop staat heel veel nuttige info. Wat voor jullie wel of niet fijn werk is een kwestie van proberen en filteren, net als in het rijden eigenlijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:03

HBZ schreef:

Kijk eens op de website www.paardenbegrijpen.nl. Rechts in het kader zie je verschillende onderwerpen die je misschien alvast een beetje inspiratie kunnen geven.

Welke omgeving woon je? Wellicht is er een instructeur in de buurt die je een eerste les kan geven. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 13:04

_Nelleke_ schreef:
HBZ schreef:

Kijk eens op de website http://www.paardenbegrijpen.nl. Rechts in het kader zie je verschillende onderwerpen die je misschien alvast een beetje inspiratie kunnen geven.

Welke omgeving woon je? Wellicht is er een instructeur in de buurt die je een eerste les kan geven. :)

Ik ben bekend met deze website.

Ik woon in de omgeving zwolle- meppel

_Marinke_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:05

HBZ schreef:
_Marinke_ schreef:
Ik ben dus gewoon begonnen met simpel longeren, longeren met bijzet en eigenlijk zelf gaan zoeken naar het uitbouwen.

Heb je bepaalde theorieen gebruikt, of hoe heb je dat aangepakt?

Heel stom weg mijn gezonde verstand gebruiken en vooral KIJKEN KIJKEN KIJKEN.. :=

Er zijn heel wat dingen te vinden over grondwerken en longeren en alles en dat zijn zeker hele leerzame dingen en raad ik je ook aan om eens naar te gaan kijken! ;)

Maar ik heb een paard die graag de onder hals erop zet en er werd mij geadviseerd om met pessoateugel te gaan longeren, dit ben ik ook altijd gaan doen (eigenlijk al voor het beleren zelf!) en heeft ons alleen al geholpen in het feit dat paardlief ook wil zakken. Plus hij werd al geprikkeld om zijn achterhand er onder te gaan zetten. Toen ben ik van de pessoateugel afgestapt en naar die duitse teugel gegaan, wel werd de voorwaarde dat ik zelf actiever moest blijven om zijn achterhand te activeren. Deze manier longeren werkt voor ons erg prettig en gebruik ik nog. Ik heb dan een halster onder het hoofdstel waar ik de longeerlijn aan heb. Ook maak ik de slofteugel wel eens rechtstreeks vast aan het bit, binnenteugel heb ik gewoon vast en vraag ik lichtelijk stelling mee (hand opzij bewegen) en ik zorg dat de buitenteugel hoger blijft en begrenst (die laat ik vaak door de bovenste ring lopen, als ik dan verder er naast ga lopen dan blijft ie op de goede plek zitten). Ik heb dan vaak ook iets van een zweepje waarmee kuitdruk na probeer te bootsen.

Maar er zijn heel veel theorieen te vinden en ik wil mij er zeker verder in verdiepen! :)
Vind het erg leerzaam en je kunt er zoveel mee trainen, je hebt er ook ohz erg veel profijt van. Mensen onderschatten het grondwerken / longeren erg vaak, ik eerder ook. Je kan een paard zelfs door middel van alleen grondwerken opleiden tot een Z paard (maar dan moet je wel heel handig en kundig zijn! :D )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:07

HBZ schreef:
Ik woon in de omgeving zwolle- meppel

Heb je ook het gratis E-book gedownload en gelezen? Op die website kun je ook instructeurs vinden in jou buurt. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:08

Ik doe het allebei, dus werk aan de hand en rijden.
Voordeel vind ik dat je je paard sterker kunt maken en kan voorbereiden op oefeningen die je ook onder het zadel gaat vragen. Zo kun je je paard iets leren zonder dat je hem als ruiter in de weg zit of belemmert doordat je het zelf misschien nog niet zo goed kan. Bovendien heb je meer zicht op hoe de oefening wordt uitgevoerd en kun je dus makkelijker corrigeren (bijv. beenzetting, buiging e.d.).
En ik vind het ook goed voor de afwisseling.

Voor het werk aan de hand gebruik ik een kaptoom, maar met rijden gebruik ik hem zelden.