[video] Longeren met dubbele lijnen. Tips ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

[video] Longeren met dubbele lijnen. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:17

Hallo allemaal ! :wave:

Tja , om een lang verhaal even kort te maken, dit is Andres.

Afbeelding

Andres is heel kwak in zijn achterhand, hij deed alles volledig met zijn borst.
Dat kun je goed zien op deze foto :

Afbeelding

Ik had wat topics aangemaakt hier op bokt om wat meer advies te vragen. Bijna iedereen adviseerde mij het longeren met dubbele lijnen aan. Maar het probleem was dat ik er niet veel van kende. Nu ben ik er ongeveer 3 dagen mee bezig. Voor dat ik begon had ik natuurlijk veel gelezen en bekeken en advies gevraagd aan een vrouw op de manege die er wat van kende. Zei zegt dat het nu toch wel redelijk goed gaat.
Nu heb ik een filmpje gemaakt om jullie te laten zien hoe dat het gaat :

Nu zou ik heeel graag willen weten wat jullie er van vinden. :)
Sta ik op de juiste plaats, heb ik de lijnen goed vast ... ?
Nu had ik al gehoord dat het heel veel hielp als je van stap draf galop draf gaat. Dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te doen.

Ik heb eigenlijk nooit echt geloofd dat door een 'simpel longeer lijntje' een paard op zijn achterhand begon te lopen. Maar nu denk ik dat ik al een paar keer een verbetering heb gezien, maar hier ben ik niet echt zeker van. De laatste galop van het filmpje vind ik lijken dat er iets veranderd. Of licht dat aan mij? Ik merk het aan hem omdat hij veel zwaarder en trager begint te lopen.

Zien jullie een verschil? Of loopt hij nog altijd te veel op zijn voorhand ? Ik hoor jullie tips of commentaar graag! :))

Groetjes !

_Lizanne

Re: [video] Longeren met dubbele lijnen. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:19

Dit moest er nog even bij :
Je ziet mij inderdaad soms behoorlijk klungelen met de teugels. Ik vind het ook nog heel erg moeilijk. Maar daar word aan gewerkt :D

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:49

Ik volg even mee , weet er zelf ook niet echt veel van :D

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:53

Ik weet er niet zoveel van maar volgensmij gaat het wel goed :D
Maar wat me wel heel erg opvalt is de kleine bak (In de breedte).. Het paard kan maar erg kleine rondjes lopen.. Hierdoor is het lastiger voor ''pure'' ontspanning (Als je begrijpt wat ik bedoel) Het kan ook aan het beeld liggen maar het lijkt heel erg klein :) (Haha kan ook aan mij liggen hoor :(:) )
Heb je niet een grotere plek of een weiland waar je kan longeren?

Maar verder heb je een erg leuk paardje *\o/*

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 18:57

Dankjewel ! Hmm op de video oogt het wel wat kleiner dan in het echt , maar het blijft inderdaad een kleine bak. Maar dat is niet mijn rijbak hoor :D Normaal zit ik een bak daarnaast , maar die was door het koude weer helemaal bevroren, daarom dat ik hier in zit.
Dankjewel voor de tip ! :D

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:02

Ik heb met mijn oude merrie toen ik mijn been gebroken had en loopgips had veel gewerkt met dubbele longe, kon ik toch met haar aan de slag!
Alleen deed ik het zo:
zadel op en beugels net onder zadelblad en vastknopen aan de singel met strotouwtje, daar dan de longeerlijnen door. Geen bijzet.
Het algeheel wat ik zie is dat het lijkt alsof je buitenste bijzet korter is dan je binnenste waardoor je paard naar buiten kijkt en dat is niet de bedoeling neem ik aan?
Met de longeerlijn door de beugels kun je het paard ook meer doorvragen waardoor er meer lengtebuiging verkregen wordt....
en voor mijn smaak mag het geheel wat voorwaartser....
misschien heb je er wat aan...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:06

Je longeert, naar mijn mening, in een te kleine bak. Je paard moet de mogelijkheid hebben om ook de volte te groot te maken, want het longeren met twee longeerlijnen is bedoeld om je paard te kunnen corrigeren (door naar links maar ook naar rechts te kunnen sturen). Wat je wil bereiken is dat hij altijd contact heeft met de binnenlonge en dat jij voelt dat hij dat contact ook zoekt. Als hij naar binnen toe valt, dan stuur je hem naar buiten. Dat doe je niet overdreven, of lang, maar net genoeg dat je voelt dat hij weer recht (in balans) op de volte loopt. Als hij naar buiten toe trekt dan stuur je hem naar binnen. Hij moet dus niet 'hangen" en niet de volte willen verkleinen. Dat is ook de reden dat *ik vind dat* longeren met dubbele longe in combinatie met een elastiek of wat dan ook aan zijn bit en de longeersingel vast zit, een fundamentele fout is in longeren, je voorkomt precies datgene wat dat jij graag wilt zien en dat is dat, door het netjes rondsturen van je paard, jouw paard zijn eigen nek gaat laten zakken en de lengte in zijn nek gaat gebruiken om ontspannen rond te gaan lopen. Nou weet je niet precies hoe hij reageert: hij zit toch al in een kunstmatige krul, ontspannen of niet. Haal die bitlijnen er vanaf: als je paard met zijn hoofd omhoog blijft lopen, longeer jij niet goed: leer daarvan. In jouw video zie je dat je paard op deze hand de binnenlonge heel veel los heeft hangen: hij buigt niet in de voltes die hij loopt, dat is zijn probleem hier. Achterhand trainen kan je net zo goed onder het zadel doen, door veel overgangen te rijden, maar als je niet weet waar je op moet letten bij die overgangen kan je overgangen maken wat je wilt, zonder zijn achterhand te verbeteren.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:09

Dubbele lijnen is een fantastische manier je paard te trainen maar hier zijn nog wel wat verbeter puntjes.
Eerst zou ik een grotere ruimte op zoeken zodat je paard makkelijker zijn ronde kan maken en dus zijn balans kan houden.
Dan de bijzet eraf de longe van je hand naar de zijkant van je paard door het bit naar de ring tussen de voor benen.
Dan de buitenste lijn voor het begin over de rug dan stoor je veel minder je paard maar kun je toch nog sturen.
Longe zweep erbij pakken en rustig ronde`s maken.
Paard kan nu niet voorwaarts omdat ze geblokkeerd word door de buitenste lijn.

De resterende lijn leg ik ook wel over mijn arm heb ik er geen last van en hoef ik niet steeds over te pakken.
Waar door ik mijn paard weer stoor.

Veel succes en een lesje nemen van iemand die weet hoe het moet helpt echt hoor.
erg leerzaam.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:19

Geen bijzet en de buiten lijn over de rug ipv achter de benen langs .
Verder zou ik er eens een les aan spenderen om het te leren . Je kan er vreselijk veel mee , maar het is een hele kunst om het goed te doen .
Mijn merrie heeft haar revalidatie grotendeels aan de lange teugel en dubbel longe gehad .
Heb hierbij veel hulp gehad van John Erb ( Balingehof ) . Geen idee waar je zit met je paard maar wellicht kan hij je helpen .
Je hebt een knappe knol :D

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 19:30

Dank jullie wel voor de super tips !
Even voor iedereen over de rijbak : Klopt , maar zoals ik al had gezegd , de andere bak was helemaal in bevroren , daar kon ik dus niks mee. Ik heb dit even gedaan om aan jullie te laten zien hoe ik het deed.

Claartje23 : De buitenste en binnenste bijzet staan gelijk hoor :D Maar ik zie wel een beetje wat je bedoeld, dankjewel !

Dan nog ever die bijzet : Jullie vinden dus allemaal : Bijzet er af halen. Of begrijp ik dat nu verkeerd ? Wat gek , ik had die bijzet JUIST gekocht omdat mensen mij dat hadden aan geraden.

Nogmaals bedankt iedereen!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 19:32

Oh en trouwens , dat ik dus een verschil zie op het filmpje had ik dus fout?
Wat jammer , ik dacht echt een verschil te zien :(:)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:41

Paganx33 schreef:
Oh en trouwens , dat ik dus een verschil zie op het filmpje had ik dus fout?
Wat jammer , ik dacht echt een verschil te zien :(:)

Sorry maar dat verschil zie ik echt niet :(:)
Paard loopt behoorlijk scheef door blokkerende buiten longe.
Neem de tips ter harte en laat iemand je van de grond helpen kun je het goed gevoel ontwikkelen.
je paard sterker maken kost gewoon tijd en dan kun je rustig uit gaan van een aantal maanden.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:47

Ja, bijzet er zeker af halen.
Daarmee gaat het doel van de dubbelelonge verloren.

Is het mogelijk om in een grotere ruimte te longeren?

Probeer meer contact te houden met je binnen teugel en je paard mag wat voorwaartser lopen.

Als jij verschil ziet in het lopen van je paard is dat super!
Maar voor je paard meer bespiering heeft gaat er wel een tijdje over.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 17:31

Bedankt voor de tips !
S_zanne , Ja dat is mogelijk , zoals daar boven al stond :D Wat bedoel je precies met voorwaartser lopen ? Ik dacht juist dat het goed was als ze wat begonnen te vertragen en 'zwaarder' begonnen te lopen ?
Ben er ook zowizo mee eens dat bespiering veel tijd nodig heeft , maar dat wil er er zeker wel insteken :D Ik had gehoord van mijn leerkracht :eenmaal als de spieren op de achterhand los zitten , blijven ze dit gebruiken.
Klopt dit niet dan ?

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:03

Maar vertragen is dan ook voorwaarts, en gedragen op de achterhand....

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 16:21

Hmm ik denk dat ik tog nog veel ga lezen en een lesje ga nemen.. Ik weet er blijkbaar dan tog nog minder over dan dat ik dacht. Moet je het verschil eigenlijk kunnen zien ? Of niet direct ?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:31

Paganx33 schreef:
Hmm ik denk dat ik tog nog veel ga lezen en een lesje ga nemen.. Ik weet er blijkbaar dan tog nog minder over dan dat ik dacht. Moet je het verschil eigenlijk kunnen zien ? Of niet direct ?

Verschil wat je vaak ziet is een paard dat los laat en door zijn lijf heen gaat lopen of een paard dat nog wat vasthoud in zijn lijf.
Dat verschil is vaak heel duidelijk.
En lessen is altijd goed..Succes ben benieuwd over een poosje als je dit een tijdje hebt gedaan.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:15

Dankjewel :D
Ik ga de tips allemaal goed gebruiken en veel oefenen, dan zal ik het nog is filmen en op bokt zetten , ben benieuwd welke reacties ik dan krijg :D

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:03

Knoop de longeerlijnen aan het eind aan elkaar en rol ze dan op in 1 van je handen, ik doe altijd links want rechts houdt ik mijn zweep vast.. Doordat de lijnen dan aan elkaar zitten hoef je niet telkens op 2 losse lijnen te letten :)

O en ik zag dat je bij de galop je zweep had weggegooid en met het touw ging zwiepen om je paard harder te laten gaan, je kan beter je zweep gewoon vasthouden, ja dat is eerst erg onhandig maar dat wordt vanzelf makkelijker, als je met je touw zwiept geef je ook een signaal aan het bit door waardoor je eigenlijk twee hulpen geeft.

Ook zou ik mijn handen wat dichter bij elkaar houden en de lijnen wat strakker pakken, en wat meer contact houden, je stuurt je paard rond op eigenlijk dezelfde manier als wat je zou doen als je erop zit, alleen loop je er dan naast. Dus de bijzet heb je eigenlijk ook niet nodig aangezien jij stuurt :)

Verder denk ik dat het niet zoveel verschil maakt of je de buitenste lijn over de rug hebt lopen of achter de achterhand langs.. Bij beide manieren is er toch storing op de buitenste lijn, een rug beweegt namelijk ook. Zelf vind ik het dan dus ook fijner om hem achterlangs te laten lopen, omdat ik dan beter kan begrenzen als mijn paard naar buiten valt en ik heb de twee lijnen op 1 hoogte.

Succes :)
Btw, met een boel logisch redeneren en luisteren naar je paard kom je heel ver. Eerlijk gezegd heb ik ook nooit echt les gehad in het werken met lange lijnen, en natuurlijk zeker in het begin heb je miscommunicatie en gaat het erg onhandig, maar dat wordt echt vanzelf beter :)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:34

Ooh ontzettend bedankt voor de tips !
Maar hmm dat eerste snap ik niet zo goed , van dat knopen, lijkt me wel veel gemakkelijker inderdaad. Heb je er een foto van ?
En ja klopt, ik vind het ook veel gemakkelijker met zweep , maar op den duur verkrampt mijn hand helemaal omdat ik zoveel vast heb. Daarom had ik hem ook weg gegooid. Ik denk dat ik de lijn ook achter hem ga houden , dit lijkt me wel wat beter. Als de lijn op de rug licht snap ik er al helemaal niks van :=
Ik dacht juist dat een paard om zn achterhand ging lopen doordat de lijn juist achter hem zat , maar dat is blijkbaar dus niet zo.
Nogmaals bedankt ! Ik hoop dat het steeds wat gaat beteren :D

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:49

Nee, sorry ik heb er geen foto van.. Zal het wat duidelijker proberen uit te leggen..

Je hebt nu 2 losse uiteinden, die knoop je gewoon aan elkaar.
Dan zitten je lijnen dus aan elkaar, maar waarschijnlijk houd je een heel stuk over wat dan over de grond sleept, dat stuk houdt je dan vast in 1 hand.

Ja, die lijn om de achterhand helpt wel om een paard meer met zijn achterhand te gaan doen, maar volgens mij wennen ze eraan.. Dus ik wissel het een beetje af, want ik merk nu aan mijn verzorgpaard dat ze eigenlijk niet echt meer reageert op die lijn achterlangs, dus nu doe ik heb soms ook de hele tijd over haar rug en dan de keer daarna weer achterlangs en dan werkt het weer een beetje.. Maar het belangrijkste is (iig dat merk ik bij mijn verzorgpaard) dat ik haar bezig houd en actief houd. Want anders gaat ze niet meer met haar achterhand lopen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 15:38

Oke dankjewel , ik ga het is proberen :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:51

Wat leuk dat je bent begonnen met longeren met dubbele lijnen! Wat je zelf moet proberen is het wat simpeler te maken voor je zelf. Het longeren met dubbele lijnen kan je imo (even kort door de bocht) zien als rijden, maar dan sta je er naast.

Zie je twee lijnen als je teugels en probeer niet teveel te voorzeren. Zoals dat je dacht langzamer te moeten beginnen, dit zou je met gewoon rijden ook niet doen.
Zet het paard wat meer naar voren (wordt dus actiever van achter), dan zakt ie vanzelf aan de voorkant. Daarbij veel werken aan het rechtrichten en losmaken van je paard. je ziet nu voornamelijk dat ie op de binnenschouder valt en het hoofd naar buiten houdt. Als die van mij dat doet, dan ga ik stelling wisselen (dus linkerbuiging, daarna rechterbuiging, etc.). Zodat ie losser wordt.
Als ie bijvoorbeeld niet wilt buigen op de linkerhand, naar binnen, dan begin ik vaak op de rechterhand en stel ik hem naar buiten. Zo wordt ie losser, maar kan niet op die linkerschouder vallen.

Zelf longeer ik vaak met de lijn over de rug, maar achter de kont kan ook. Is net wat je zelf prettiger vindt natuurlijk.
En inderdaad geen bijzetteugels meer gebruiken hoor als je met dubbele longe longeert, heeft totaal geen meerwaarde.

Hoop dat je er wat aan hebt en veel succes! Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik je wel willen komen helpen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:17

Ik vindt lijn over de rug stabieler . Achter de billen krijg je telkens een ongewenste druk op je bit .

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 23:09

Cardy : Heel erg bedankt voor je uitleg ! :D Alleen dat , zet je paard meer naar voren, word dus activer van achter, snap ik niet helemaal goed.. Maar dat zal wel aan mij liggen haha :D
Als ik alles zo lees zie ik dat je er precies tog nog wel wat verstand van moet hebben :=