Mijn paard leert te snel, is te bijdehand en erg opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Mijn paard leert te snel, is te bijdehand en erg opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:08

Probleempje: Ik heb sinds 4 maanden een bonte ruin van 6 jaar (dit jaar 7) met een aardig verleden. Nu heb ik altijd (op mijn eigen manier en een beetje de Voest methode) aan VD gedaan. Zo ook nu bij mijn bonte ruin Sjors. Sjors is heel laat gecastreerd en als dekhengst in t verleden gebruikt. Ik had meteen een enorme klik met hem, maar ben via bokt erachter gekomen dat hij hiervoor niet zo'n leuk leven heeft gehad en dat hij daardoor erg "stout" is geweest.

Nu het volgende: ik heb met hem al een aantal dingetjes gedaan wat hem erg goed af gaat, volgen, halthouden, halthouden op afstand en komen, nu dus ook voet geven, daar begint t probleempje. Hij komt altijd heel dicht bij je staan en ook altijd voor je, dus nooit naast je, hij is dol op snoepjes en weet nu wat voet geven is, hij doet dit dan ook heel hoog maar moet uitkijken dat hij me niet raakt. Ik doe dit gewoon los, ik doe eigenlijk alles los. als ik nu na het voetgeven weg loop dan loopt hij dus schuin voor me en snijdt als t ware mij de pas af en gaat zijn voet geven, ongevraagd dus, hij hield hier maar niet mee op en ik voelde me op een gegeven moment niet helemaal veilig, hij werd erg opdringerig, nu kun je zeggen dan verkoop je hem toch een dreun, nee zo werkt dat dus niet bij hem. Als ik hem een klap of wat dan ook gegeven zou hebben dan denk ik dat hij dat niet geaccepteerd had. Hij vertoond dan een beetje hengsten gedrag en maakt zich ook groot. Ik heb al eerder een x geprobeerd om hem met mijn leadrope op de borst te tikken om achteruit te gaan, hij accepteert dat dus niet en ik wil niet dat hij zijn voorgaande " oude gedrag" weer zou gaan terug krijgen door zoiets (wat hij bij mij nog nooit gedaan heeft hoor)

Wie heeft er een oplossing?

Killed

Re: Mijn paard leert te snel, is te bijdehand en erg opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:10

klinkt dat ie ongevraagt in je persoonlijke ruimte komt, zelf zou ik hem dus even uit jouw ruimte 'jagen'

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:11

@killed ja dat snap ik maar hoe op een veilige manier????????

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:16

mischien door je zelf groot te maken hier bij mij op stal staat ook een appaloosa die vorige zomer is gecastreerd en hij is ongeveer 14 en hij kent ook de jambette en steigeren gaat hij heel vaak de jambete geven. ik beloon dit gedrag niet maar straf het ook niet alleen als ik het vraag krijgt hij een snoepje. en hij is ook heel erg opdringerig maar dan moet hij van mij 2 stappen achteruit gaan doen en weg gaan en pas terugkomen als hij niet opdringerig is anders moet hij telkes even paar stappen achteruit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:17

Maak jezelf heel groot, wijs en kijk naar de richting waarvan jij wilt dat hij opgaat, loop zijn kant op en geef desnoods nog een brul.
En geen snoepjes meer.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:17

om hulp vragen bij iemand die weet hoe hij dit moet aanpakken , anders word het gevaarlijk

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:18

123Simone schreef:
123Simone schreef:
Ja echt hengsten gedrag.. Misschien is hij verliefd op je en denkt dat hij nog hengst is en jij een beeldschone merrie glitterend zwart schitterende manen die wapperen in de wind.... Nee grapje haha ik zit maar wat te dollen ik ben een beetje melig

Helpt je niet echt verder haha

had ik ook met paard hier toen hij hengst was en nu nog steeds voordat ik ongesteld ben wordt hij erger opdringerig en gaat zich uitslofen XD wel grappig hoor om hem helemaal zien te showen.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:20

Sammyoo schreef:
Maak jezelf heel groot, wijs en kijk naar de richting waarvan jij wilt dat hij opgaat, loop zijn kant op en geef desnoods nog een brul.
En geen snoepjes meer.

Oei dit heb ik ook een keer gedaan bij zo'n paard. Gevolg: ik moest rennen voor mijn leven want hij vloog me aan :=

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:26

Klinkt als dominantie/ geen respect voor jou.

Zou echt streng voor hem zijn en laten zien dat jij de leider bent. Vooral met VD enzo is dat erg belangrijk, nu zie je wel waarom. Hij mag dit nooit ongevraagd doen, is erg gevaarlijk.
Zet je hem ook wel eens achteruit? Hoe doet hij dat dan?

Ik zelf doe (soms) aan parelli en heb ook een bijrijdpaard die dominant wordt als je haar niet op haar plek zet. Als zij in mijn persoonlijke ruimte komt, zet ik haar meteen achteruit en dat dan meteen in fase 4. Als ze luistert is het ook meteen klaar; druk eraf en verder waar we mee bezig waren.

Als jij denkt dat je hem geen tik mag geven zonder dat je zelf verwond raakt, raad ik je toch aan instructie te zoeken denk ik! Dan ziet het paard je dus niet als leider.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:30

Alleszins geen snoepjes en aandacht geven als hij iets ongevraagds doet. Negeer hem en loop zelfs van hem weg indien mogelijk. Ook als hij zijn hoef te hoog opheft zou ik hem niet belonen, maar opnieuw proberen, zo zal hij zijn handelingen wat verfijnen.

Achteruit zal hij ook wel kennen zeker? Als hij je de pas afsnijdt of in je persoonlijke ruimte komt zou ik hem alleszins achteruit zetten. Dit is dan geen straf voor hem maar wel een duidelijk gebaar. En dus niet door op hem te slaan met je leadrope, maar door hem met handgebaren en/of druk op de borst achteruit te vragen.

De dingen die je opsomt moet hij trouwens ook zonder snoepjes goed kunnen uitvoeren! Dus probeer het eens met enkel wijken voor druk.

Als je echt begint met VD zou ik dat duidelijk afbakenen van andere activiteiten, door steeds een zweep of carrot stick mee te nemen dan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:34

En wellicht voorlopig nog met een touwhalster oefenen. Slingeren / rondjes draaien met de leadrope zijn kant op zou ook wel eens kunnen helpen.
En vraag inderdaad hulp. Een dominant paard kan erg gevaarlijk worden.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:51

Nermal schreef:
Alleszins geen snoepjes en aandacht geven als hij iets ongevraagds doet. Negeer hem en loop zelfs van hem weg indien mogelijk. Ook als hij zijn hoef te hoog opheft zou ik hem niet belonen, maar opnieuw proberen, zo zal hij zijn handelingen wat verfijnen.

Achteruit zal hij ook wel kennen zeker? Als hij je de pas afsnijdt of in je persoonlijke ruimte komt zou ik hem alleszins achteruit zetten. Dit is dan geen straf voor hem maar wel een duidelijk gebaar. En dus niet door op hem te slaan met je leadrope, maar door hem met handgebaren en/of druk op de borst achteruit te vragen.

De dingen die je opsomt moet hij trouwens ook zonder snoepjes goed kunnen uitvoeren! Dus probeer het eens met enkel wijken voor druk.

Als je echt begint met VD zou ik dat duidelijk afbakenen van andere activiteiten, door steeds een zweep of carrot stick mee te nemen dan.

ja wat mijn fout is dat ik los met hem bezig was, dus geen leadrope niks aan zijn halster had zitten.

Achteruit doet hij niet, ja als ik een snoepje in mijn hand heb en dat voor zijn borst houdt, maar voor druk op de borst gaat hij nog geen stap achterwaarts, ik heb een andere x toen hij niet achteruit wilde voor druk met mijn leadrope op zijn borst getikt maar dat resulteerde in zijn "Oude gedrag" een onhandelbaar paard dus. Nu heb ik verder nog geen problemen met hem gehad, enkel alleen als ik vd met hem doe. Dit paard is eigenlijk door de oude eigenaar mishandeld door 4 jaar lang dag en nacht binnen te staan, enkel naar buiten om te dekken, verder is er in t verleden geprobeerd hem zadelmak te maken maar hij was zo vervreemd van mensen en zo verwildert dat hij zo hoog ging stijgeren en achterover klapte. En ja eerlijk is eerlijk, dit gedrag wil ik niet bij hem boven halen door met snoepjes vd te trainen. Het is niet zo dat ik niks van VD weet en hier les in moet hebben, ik heb hier al genoeg lessen in gehad maar nooit met dit paard, en ik wil ook niet iemand zomaar met hem aan de slag gaat voordat ik zeker weet dat er niks stuk gemaakt wordt bij hem in zijn bovenkamer/

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 21:54

Sammyoo schreef:
En wellicht voorlopig nog met een touwhalster oefenen. Slingeren / rondjes draaien met de leadrope zijn kant op zou ook wel eens kunnen helpen.
En vraag inderdaad hulp. Een dominant paard kan erg gevaarlijk worden.

ik ga idd voortaan met leadrope vast met hem werken, niet meer los, kan idd heel gevaarlijk zijn met hem, en ik weet, hij kan er niks aan doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:58

Ik zou de snoepjes zeker afraden desnoods alleen als hij weer klaar op stal staat niet eerder maar pas als het echt goed gaat, dit paard heeft al fouten in zn bovenkamertje waar je echt goed moet mee kunnen omgaan. kijk je een beetje uit en vraag echt hulp

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:59

hij kan er wel dgelijk wat aan doen niet door wat hij meegemaakt heeft maar hij kan wel opnieuw leren dus daar ben ik het niet mee eens, als je daar vanuit gaat leert hij het niet

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:02

Gebruik je een bridge? Een clicker of een woordje waarmee je aangeeft dat hij iets goed heeft gedaan? Dat is wel aan te raden dan ben je voor hem duidelijker. Verder als je hem zijn beloning geeft altijd richting zijn borst voeren waardoor hij een stapje achteruit moet. Op den duur wordt dat routine, wel zo prettig voor je veiligheid.

Je zegt dat hij niet achteruit gaat, dan zou ik beginnen met dat te trainen. Dat kan ook prima met beloningen. Laat kunstjes die potentieel gevaarlijk zijn zoals een been optillen maar even achterwege. Zo te horn zijn jullie daar samen nog niet aan toe. Leer hem op cue achteruit gaan en bv hoofd naar beneden. Ik heb mijn paard als eerste hoofd naar beneden geleerd. Als ze nu niet snapt wat ik wil doet ze haar hoofd naar beneden. Erg prettig voor mijn veiligheid dus :). Als het niet veilig is of je je niet veilig voelt is er niks mis mee om te beginnen met trainen met je paard achter een hek of een staldeur.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 11:21

Dank je wel crosmuller daar heb ik wat aan, ga ik zeker doen, eerst achteruit leren en hoofd naar beneden en ja ik werk met een clicker en dan een beloning id vorm van een snoepje.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:26

ik snap niet zo goed waarom je hem jambette leert, terwijl de basis (bijv. achteruit) er nog niet goed in zit. kun je dat uitleggen?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 11:33

De basis zit er wel een beetje in, alleen het achteruit gaan niet, hij kan halthouden, halthouden en komen, volgen en sinds een paar dagen voet geven. het achteruit gaan doet hij alleen met een snoepje naar de borst toe maar nu hij voet kan geven werd hij erg opdringerig en bleef maar bezig met voet geven om eigenlijk te vragen om een beloning die hij niet kreeg.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:34

Sjemira schreef:
Dank je wel crosmuller daar heb ik wat aan, ga ik zeker doen, eerst achteruit leren en hoofd naar beneden en ja ik werk met een clicker en dan een beloning id vorm van een snoepje.

Misschien kun je het boek grondwerk van Inge Teblick eens lezen, daar staan al deze basis oefeningen uitgebreid in.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:36

Hoe loopt hij met je mee naar de bak?

Loopt hij naast je, voor je of achter je?
Blijft hij braaf stil staan als jij stil staat of gaat hij rondjes om je heen lopen?

Sleurt hij je wel eens naar dat plukje hooi of dat ene paard om die gedag te zeggen?

Als vanaf het moment dat jij aankomt gelijk duidelijk is wie de leider is komt dit gedrag misschien wel niet voor of accepteert hij de correctie wel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:39

Ik zou het vd even laten voor wat het is en terug naar de echte basis.
Namelijk respect voor jou ruimte, wijken voor druk en reactie op direct en indirecte hulpen. Desnoods met hulp van iemand die daar verstand van heeft. Want kennelijk is dat nog niet voldoende bevestigd.

Ik zou je een stukje loswerken/grondwerk kunnen aanraden vanuit het freestylesysteem, onder goede begeleiding.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:40

Ik ben geen VD persoon en heb er dus ook weinig kaas van gegeten maar ik zou toch mooi even ophouden met leuke kunstjes. Eerst moet hij maar eens gewoon naar je luisteren en daar hoort voor jou aan de kant gaan toch wel echt bij. Dat is toch gewoon het minste wat een paard moet kunnen om veilig mee om te gaan.

Persoonlijk zou ik een paard toch echt even fysiek aanpakken als hij vind dat hij niet voor een nette aanwijziging van mij aan de kant moet gaan. Als hij gevaarlijk wordt op de normale zaken zou er gewoon een bezemsteel aan te pas komen (in het kader van, meer afstand kunnen houden) Voor mijn part door de stekelige kant te gebruiken. Als je hem fysiek maar ongemak geeft. Als hij dan nog het lef heeft je aan te vliegen was je niet hard genoeg.......

Als hij al moeite zou hebben met achterwaarts (zicht, balans) gaan om wat voor reden dan ook; dan gaat hij maar op een andere manier aan de kant.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 11:48

@desteny: ja hij loopt altijd naast me, sta ik stil dan staat hij ook stil. ga ik lopen gaat hij lopen, dus dat ging allemaal perfect tot ik begon met voet geven, hij werd erg opdringerig en vond het TE leuk en bleef maar bezig met voet geven.

@Poly13: daar ben ik het ABSOLUUT niet mee eens, dit paard heeft een verleden en ik ga hem hierin niet uitdagen door hem te slaan, dat is geen oplossing voor Sjors. Als jij denkt dit op te lossen door er een bezem overheen te halen ben je denk ik heel verkeerd bezig. je wint het nl nooit van een paard. ik kan alleen zijn vertrouwen in mij schaden hiermee.

@Ijssnuiver: ja wij gaan nu even terug weer naar de basis, freestyle kan ik en heb er aardig wat lessen in gehad, op de emiel voest manier. dus dat gaan we ook weer oppakken, en laten de kunstjes even voor wat het is.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:51

En gewoon uit de bak lopen?
Van zoek het maar even uit.