mijn paard snap het longeren niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

mijn paard snap het longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:48

Hallo bokkers,

ik ben nu een tijdje met me shetty aan het werk, maar op de
een of andere manier snapt ze het longeren niet!
Ik weet hoe ik moet longeren hoor! Als ik haar naar buiten corrigeer dan komt ze in een slap drafje naar me toe
en ze blijft maar achter me aan lopen!

Tips?

joeysgirl

Re: mijn paard snap het longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:53

laat een vriend of vriendin een tijdje naast haar lopen op de cirkel

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:54

Ga eens verdiepen in de plek waar je moet staan met longeren, de driehoek die je moet vormen met je lijn en zweep etc. Misschien sta je wel net te ver voor de schouder, dat je constant op de rem staat en dergelijke. :j

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 09:11

daar ga ik eens op letten. misschien dat het helpt

Bedankt!

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:14

Je opent wel heel veel topics.

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 09:16

ja maar als ik problemen heb mag ik ze hier toch kwijt of is bokt daar niet voor dan?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:34

Waar sta je zelf ten opzichte van de pony? Hoe doen andere het die de shet longeren en lukt het dan wel?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:41

juliaspeex schreef:
Ik weet hoe ik moet longeren hoor! Als ik haar naar buiten corrigeer dan komt ze in een slap drafje naar me toe
en ze blijft maar achter me aan lopen!

Uit deze zinnen blijkt dat jij niet weet hoe je moet longeren.
Paarden die het niet snappen bestaan niet, mensen die geen duidelijke signalen geven wel.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:54

Hoe oud is je paardje? En is hij of zij al eerder gelongeerd? Als dat niet zo is, is het wel een goed idee om les te nemen. Want soms snap je zelf hoe het moet, maar het paard niet! En dan is hulp wel erg handig. Veel succes!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:58

Kijk eens of er in de buurt iemand je even hulp wilt bieden. Via internet kunnen wij je er verder niet mee helpen. Tuurlijk moet je vragen als je iets niet weet, iedereen begint met onkunde. Je kunt het beter vragen, dan gewoon maar wat gaan doen, niks is minder waar.

Zet eens een advertentie of iemand je wilt helpen met het leren paarden begrijpen en met longeren en dergelijke, vast wel iemand die (voor een kleine vergoeding) je ermee wilt helpen.

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:23

Ik longeer de manege paarden, ik heb zelf ook nog 2 verzorg paarden en die longeer ik ook 2 dagen per week, dus ga me niet vertellen dat ik het niet weet hoor. En ik zei al in mijn bericht dat ik weet hoe je moet longeren dus waarom nu zeggen dat blijkt dat ik niet kan longeren. Ze is pas 3 jaar en ik begin pas net met haar. Ik ben op zoek naar een tip!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:30

Dat vertellen we je niet we helpen je mee zoeken naar een oplossing. En die oplossing ligt in de meeste gevallen bij de lichaamshouding van de mens die onbewust verkeerde signalen uitzend. Vandaar ook mijn vraag wat is jouw positie met longeren en kan je misschien iets meer er over vertellen zodat wij een duidelijk beeld hebben waar het mis gaat.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:31

Nog even een korte aanvulling in mijn idee moet je longeren leren net zoals dat je leert paardrijden wil je het echt goed doen.

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:35

Ja ik probeer het echt, met gedult ook!
1. Eerst er iemand naast laten lopen. ( zweep en lijn in de vorm van een driehoek)
2. dan draven met iemand ernaast
3. stappen en dan los.
4. dan komt ze toch echt weer naar me toe lopen.

en nu moet er steeds een vriendin mee als ik wil longeren....
Ik doe het met gedult, ik probeer het écht!
Maar als het gewoon niet lukt blijf ik het maar een tijd proberen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:37

Zodra ze naar je toe wilt komen, snel mee draaien dat je albij de kont staat en dus drijvend bent. Met je zweep wat weg jagen en voorwaarts houden. Draven vinden ze vaak makkelijker aan het begin dan stappen. Vraag eens of iemand van de manege je wilt helpen?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:40

En wat is jouw positie ten opzichte van de shet? vooraan bij haar hoofd, achter bij haar kont?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:43

Het zal echt aan je positie liggen . Bij een jong paard moet je nog duidelijker zijn als bij een volleerd paard .
Goed longeren is een vak appart en echt niet simpel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:45

Zorgen dat je pony vaart maakt, beter in het begin te snel maar da ze blijven lopen dan zo langzaam dat ze gaan lopen rommelen. Niet gaan jagen maar een vlot drafje of desnoods een langzame gelop is in he begin gemakkelijker voor een pony. longeer zeker in het begin in een kleinere afgesloten ruimte zodat je gemakkelijker zweephulpen kunt geven.

En loopt de persoon aan de binnen of buitenkant mee? Dat kan het verschil ook maken, en daarna oefenen oefenen oefenen. Ze moeten snappen dat ze eerst leren bij de mens te moeten zijn, en nu mogen ze dat opeens niet meer. Is ook lastig om te snappen voor een dier.

En je moet duidelijk uitstralen wat je wilt, niet giechelen of kwaad worden maar zelfverzekerd staan en hulpen geven.

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:48

Dankje, ik ga er eens aan werken, en langer proberen. En toch nog steeds iemand mee laten lopen. Ik ga er vandaag weer heen en ga het zeker proberen..

@ karuna

Ja ik ga er eens wat sneller laten gaan dan kan ze niet dicht om me heen draven of galopperen... Als je een beetje snap
wat ik bedoel... haha

Ze staat niet in een afgesloten ruimte, die hebben we niet. En ook de mogelijkheid niet dus dan is het extra lastig. denk ik!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:52

Kun je ook niet met steekpaaltjes en een heininglint een stukje afzetten, is voor de pony gemakkelijker om steun te zoeken aan de buitenkant.

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:58

dat is de goudetip! hihi
dat ga ik doen! dankjewel! :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:02

juliaspeex schreef:
Ja ik probeer het echt, met gedult ook!
1. Eerst er iemand naast laten lopen. ( zweep en lijn in de vorm van een driehoek)
2. dan draven met iemand ernaast
3. stappen en dan los.
4. dan komt ze toch echt weer naar me toe lopen.

en nu moet er steeds een vriendin mee als ik wil longeren....
Ik doe het met gedult, ik probeer het écht!
Maar als het gewoon niet lukt blijf ik het maar een tijd proberen

Niet iemand ernaast laten lopen!
Dan leert de pony juist: ik moet dicht bij de mensen blijven.
En als diegene dan weg gaat, zoekt ze de mensen weer op, in dit geval ben jij dat omdat je in het midden staat.
Als ze naar je toe wil komen moet je snel reageren, en met de zweep richting de schouder wijzen terwijl je zelf in een drijvende positie staat, dus achter haar kont (niet te veel naar voren iig). Blijft ze naar je toekomen dan prik je met de punt van de zweep in de schouder van de pony, en die hou je daar totdat ze uit zichzelf weer wat verder weg gaat. Al die tijd de pony gewoon rustig laten stappen.

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 19:20

oke dan ga i dat oooook proberen!
hoor best vaak van mensen dat er iemand naast moet lopen maar dan leert
ze dus om naar de mensen toe tegaan mm okhe ga het zeker proberen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:57

TVG ITP >> TVG

Je kunt ook nog even in de topics bovenaan (faq ed) kijken, misschien staat daar ook nog iets interessants voro je bij.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 04:52

Een proffesioneel iemand het laten doen