uhmmmm als je nog een begineling bent bij vreiheidsdresuur moet je eerst een goede basis hebben zoals : het flemen,kusje geven,rondje lopen om jou heen voetje geven en de jambette en dan kan je beginnen met het grotere werk zoals ligen zitten steigeren enzovoort en uhm alvast suc6 meis ! p.s het is handig om een halster halstertouw en zweep te gebruiken en o ja zorg wel dat je paardje geen bang heeft van de zweep !
Pony leren nee schudden:(ik heb mijn pony het kunnen leren binnen 10 min) Zorg dat je goed het hoofd en oren van je pony kan aanraken. Als dat goed gaat zonder dat hij bang is of zijn hoofd wegtrekt moet je hem met je vingers of een zweepje in zijn oor gaan kriebelen. Omdat het jeukt schud hij dan met zijn hoofd. Als hij flink schud (dus niet al te flauwtjes) dan beloon je hem. (met een snoepje, of brokjes) Vergeet niet om een commando te geven (bv. ''Nee'') Als je pony het kent en die gaat uit zichzelf met zijn hoofd schudden om zo maar een snoepje te krijgen dan negeer je dat en ga je iets anders doen of je draait je om. Pony leren voetje geven: Je pakt zijn voetje telkens op en zegt dan bv. ''Voetje''. Beloon hem daarna elke keer met een snoepje of brokjes. Op een gegeven moment na heel veel oefenen doet hij het vanzelf als je naar zijn been wijst.
Hoe moet dat dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord haha
verwijderd13
Geplaatst: 24-03-13 00:46
joeluna schreef:
Hoe moet dat dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord haha
je moet gewoon een paardensnoepje nemmen en daarmee omhoog en omlaag doen je pony volgt het vanzelf en ondertussen zeg je bv yes ....shaken of nee schudden kan je ok makelijk aanleren door met een zweepje in zen oor te kietelen en SHAKE te zeggen
Leuk, ik volg even! Wil er van het zomer ook mee bezig gaan. Wat ik me dan afvraag, hoe leer je liggen/steigeren aan? Niet dat ik dat meteen ga doen hoor, maar mijn pony steigert/ligt nooit wanneer ik er bij ben.
Steigeren zou ik zowieso niet doen, kan bij jou of bij de volgende eigenaren allemaal maar ongelukken veroorzaken bij een bepaald gebaar die per ongeluk was
inderdaad eerst beginnen met de basis, (flemen, kus geven, etc) maar ook leidoefeningen doen, achteruit lopen op commando enzovoort.
VeraaaBalloo
Geplaatst: 31-03-13 22:08
steigeren zou ik indd ook niet doen. & wat heb je daar aaan? alleen maar jezelf en anderen in gevaar brengen uit eindelijk. of naja gevaar. hoop dat jullie me snappen:p