Nog meer groentjes in VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Nog meer groentjes in VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 00:20

Ik ben nu sinds een maand of 2 begonnen met VD.. Het heeft me altijd al aangesproken, en tot nu toe bevalt het me ook erg goed.. Mijn ruintje pakt het erg goed op, leert snel, en werkt graag.. Mijn merrie wil echter alleen vreten zien :')
Ik heb me aardig goed ingelezen in vooral de basis.. Ik heb alleen geen idee hoe ik nu verder moet.. waar begin ik nou mee?
Zijn er hier nog meer "groentjes" die net begonnen zijn met VD? Hoe pakken jullie het aan? Misschien is het leuk om vorderingen en tips te delen? Natuurlijk hoor ik ook graag tips van gevorderden.... :D ;)

Lara

Re: Nog meer groentjes in VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:24

Wat leuk!
Ik ben ongeveer 2 jaar begonnen met iets flapperlipding, toen heb ik heel lang niks gedaan tot ik toen naar Equiday was en daar een clicker vandaan had en een lezing over VD. Toen heb ik wat basis meer geleerd, touch en kusje geven :)
Echter verder dan dat kwam ik niet zelf.. Toen heb ik afgelopen zomer les gehad van Robin (NistaVD) en wilde al een tijdje weer les van haar maar telkens kon zij iet wanneerik kon en andersom.. Dus heb ik vorige week les genomen van Nikki :)
Paard kon van Robins les Jambette en Shake, en ben zelf bezig geweest met spagaat :)
Nu dus aan het rekken in de spieren voor buiging/compliment dankzij nikki's les :D

Ik vind VD echt leuk, alleen ik heb telkens geen inspiratie om te bedenken hoe je die dingen dan aanleert en dan is les erg fijn :)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:58

lijkt me ook erg leuk om te doen, maar heeft iemand een idee waarmee ik de basisdingen kan leren?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:51

ik heb wel eens geprobeert om te beginnen maar weet gewoon niet hoe ik de eerste stapjes moet zetten.. mijn paarden kunnen nog dus niets:P

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:11

leuk ik had ook al topic geopend voor tips en tools haha ik ben vandaag voor het eerst begonnen met echt vd met mijn paard.. blijkbaar was ik er onbewust al wel mee bezig toen ik aan het grondwerken was want het parkeren klassieke buiging (kan nog een stuk netter en beter) en het achterwaarts echt de basisdingen kon hij allemaal al daar was ik al mee bezig vanaf dat ik met hem aan het werk gegaan ben... maar nu indd het echte werk haha ben ook benieuwd hoe dat gaat ik ben me maximaal aan het inlezen op internet en boeken enzv... en heb vandaag al even geoefend met kusje en targetten en kusje kent hij maar nog wel met snoepjes haha maar we gaan het meemaken en gewoon elke dag beetje oefenen ben benieuwd hoe het gaat

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:39

melcior schreef:
leuk ik had ook al topic geopend voor tips en tools haha ik ben vandaag voor het eerst begonnen met echt vd met mijn paard.. blijkbaar was ik er onbewust al wel mee bezig toen ik aan het grondwerken was want het parkeren klassieke buiging (kan nog een stuk netter en beter) en het achterwaarts echt de basisdingen kon hij allemaal al daar was ik al mee bezig vanaf dat ik met hem aan het werk gegaan ben... maar nu indd het echte werk haha ben ook benieuwd hoe dat gaat ik ben me maximaal aan het inlezen op internet en boeken enzv... en heb vandaag al even geoefend met kusje en targetten en kusje kent hij maar nog wel met snoepjes haha maar we gaan het meemaken en gewoon elke dag beetje oefenen ben benieuwd hoe het gaat

Oh leuk, heb je een linkje? :)

Targetten begrijpt die van mij nog niet helemaal.. Maar gelukkig ben ik er zelf ook een beetje een leek in :')

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:52

Wat leuk ik ben nu een halfjaar bezig met mijn 3,5 jarige ruin hij is heel fanatiek. Ik ben begonnen met flemen op commando en zo steeds iets verder gegaan. Ben er deze week extra fanatiek mee aan het trainen want ik wil het compliment nu verder afwerken. Ik doe het met behulp van een clicker :)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:26

Ik ben ook net begonnen met VD. Maar af en toe als we klaar zijn word ie wel is mokkig omdat het snoep op is... Niet dat hij gevaarlijk word maar hij word gewoon chagrijnig. ;s
Hebben jullie daar ook last van of heb ik gewoon een paard dat zijn eigen zin wil ;p
Ik heb als oplossing afgelopen 2 maanden even niks gedaan qua VD en pak het nu weer een beetje op, maar vooral veel afwisseling voor hem. Anders wordt ie mokkig... :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:28

Ik ben er bijna een jaar mee bezig.

willen jullie de gouden truck van vd weten?
dat ik volgens mij: geduld en goed naar je paard kijken wat hij wil.
snapt hij het niet, vind hij het leuk of heeft hij helemaal geen zin.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:11

Die van mij wordt niet mokkig maar gaat zelf kunstjes doen zonder commando en dan kijkt hij naar mij alsof hij wil zeggen ''kijk vrouwtje! snoep?'' :') Daarom ook hier even een pauze want meneer moet toch leren dat ik bepaal of hij een brokje krijgt of niet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:11

Blon_D schreef:
Die van mij wordt niet mokkig maar gaat zelf kunstjes doen zonder commando en dan kijkt hij naar mij alsof hij wil zeggen ''kijk vrouwtje! snoep?'' :') Daarom ook hier even een pauze want meneer moet toch leren dat ik bepaal of hij een brokje krijgt of niet

Dan moet je gewoon negeren haha! :P

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:19

MarlindeRooz schreef:
Blon_D schreef:

Dan moet je gewoon negeren haha! :P

Doe ik ook wel alleen dan gaat hij nog gekker doen dus daar schiet ik niets mee op. Even een pauze heeft meer effect

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:23

is Vd ook een geschikt voor een paard wat erg speels is? :D :D

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:06

Miracle_ schreef:
melcior schreef:

Oh leuk, heb je een linkje? :)

Targetten begrijpt die van mij nog niet helemaal.. Maar gelukkig ben ik er zelf ook een beetje een leek in :')

Dit is mijn topic...
[VD-ITP] beginnen met vrijheids dressuur

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:40

delvira schreef:
is Vd ook een geschikt voor een paard wat erg speels is? :D :D

Ik denk júist van wel! :j

Bedankt voor de link, zal het topic eens doorkijken :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:47

ja , ik ben begonnen een paar maanden geleden
en ze kan ''al''
- kusje geven
- achterwaarts op comando
- volgen
- beentje optillen
en dat was het dan :')

madam houd niet van op het blok staan
zet ik er 1 beentje op , wil ik haar het 2e erbij laten zetten , wat doet ze dan ,
over het blok heenspringen 8)7 ( vanuit stilstand ja , en het blok is niet bepaald klein )
vanalles al gebrobeerd , oa voorwerpen ernaast leggen zodat ze ( in teorie dan ) er niet overheen
kan komen , maar ja hoor het lukt haar elke keer weer

handig hoor , zo'n superspringer :')

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:25

Ik meld me!
Ben nog niet begonnen, maar wil t wel graag doen :)

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:57

Ik hoop ooit nog eens te beginnen met VD, maar eerst meer ervaring opdoen met paarden

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:46

ik ben ook pas begonnen met vd

mijn verzorgpony kan kusje, voetje, begin van de jambette, shaken, kom, teruglopen, halthouden en dat was het wel even denk ik

ben er nog niet lang mee bezig
maar als de sneeuw weer weg is en de wei wat droger wil ik tohc gaan beginnen met de grotere dingen

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:52

Ik wil het ook gaan doen, mijn paard heeft een blessure. Het is nog niet bekend of we nog echt kunnen gaan rijden. Dus wil sowieso een start gaan maken met VD, denk dat mijn paard dit ook erg leuk gaat vinden!

Zal de link van hierboven is doornemen, iemand nog andere links met uitleg? :)

DaisyKick14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:46

Ik had een shetlander en daar was ik dus al een jaar mee bezig en die kon de basis zoals al volgen, wijken, kusje enzovoort en toen daarna zijn we pas begonnen met de grotere kunsten zoals op het blok compliment enzo. Ze deed het super alleen moest ze helaas weg ;( Maar daarnaast heb ik ook een Welsh cobje en die is nogal ''bijdehand'' en onrustig daarom was dat eigenlijk de reden dat ik niet eerder was begonnen met VD bij hem :) Maar sinds kort zijn ook wij weer de basis aan het oppakken en dat gaat super okal dat hij soms een sprintje trekt als hij me gaat volgen haha :')

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:47

Leuk, ik lees mee ! :D

sheyideboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:16

Ik doe het nu ook sinds kort :D , maar ik doe het met een koppig shetje die al heel veel heeft geleerd zoals Compliment jambertte , buigen ,kusje enz. dus ik hoef alleen nog maar het goeie commando te geven ;P maar ik ga binnenkort proberen hem te leren steigeren dus Wish me LUCK ! :p

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:19

ik doe het nu net 2 a 3 weken en hij pakt het bijzonder goed op. Ik begon met het commando en heb daarna Jambette geprobeert, ging hardstikke goed en nu kan hij al een behoorlijk beentje geven. (ook terwijl ik erop zit :)) )

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:31

Ik ben vanaf eind oktober bezig met 'mijn' haflinger ruin Jelle. Na 3744 x opnieuw de filmpjes van Eva Roemaat te hebben gekeken, wilde ik het toch eens zelf gaan proberen!

Jelle pakte het flemen echt super snel op.. kwestie van snoepje/brokje boven zijn neus te houden en daar ging t al, meteen een commando eraan gekoppeld en nu doet hij het perfect :)

Ook het nee schudden is iets wat erg snel te leren is. na 5 minuutjes zat het er wel in :') Dit heb ik hem geleerd door in zijn oor te kriebelen en meteen het commando 'shake' eraan gekoppeld. Wanneer hij met z'n hoofd schud meteen uitbundig belonen.

Jambette kan hij ook. Dit pakte hij net zoals t nee schudden en flemen erg snel op! We zijn nu aan 't oefenen met de spaanse pas. Dit vindt hij nog bestwel lastig!

Dan de spagaat.. hier heb ik iets meer moeite mee gehad. Gelukkig was Nikki van Visibreteam er om me een uurtje les te geven en een heel eind op weg te helpen. Dit hebben we hem geleerd door een balkje voor z'n achterbenen te leggen en telkens wanneer hij één pas vooruit zet met z'n voorbenen belonen. Als hij over het balkje stapt meteen terug zetten en opnieuw. Dit lukt nu ook super!

En toen: de buiging!
Iets waar ik nog steeds kei trots op ben :D Jelle vond het in het begin erg eng om omlaag te komen met z'n hoofd wanneer hij in de spagaat stond. Dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En hij zit er nu redelijk in!

Leuk om meer ervaringen te lezen van groentjes wat betreft VD +:)+