Longeren met kaptoom. Bent Branderup?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ramzi

Longeren met kaptoom. Bent Branderup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:16

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden verdiep ik mijn in de wereld der scheefheid van het paard. Mijn paarden/pony's longeer ik meestal 1x per week om een keer iets anders te doen. Rijden is geheel afhankelijk van het paard/pony.
Nu heb ik mijn ingelezen over een kaptoom en leek mij dit een juiste manier om mijn paarden verder te ontwikkelen door middel van juist en doelmatig longeren.

Wat zijn mijn doelen wat betreft een kaptoom en het longeren.
- Ik wil er 1x wekelijks mee longeren en dan LVO ermee doen.
- Ik rijd met trens én ik krijg les van een gediplomeerd rechtricht instructrice.

Mijn paarden zijn niet extreem scheef, maar net zoals elk paard hebben ze een voorkeurskant die ik niet extremer wil laten worden. Maar omdat ik met het longeren graag wel iets gedaan wil hebben (ipv nutteloos een half uur conditioneel trainen, dat doe ik in het bos) leek mij dit een ideale oplossing. Ook om mijn jonge paard zo goed mogelijk voor te bereiden op het beleren. ( Lees: De knop ''ho'' en ''go'') En natuurlijk hoofdstel mak zonder dat ze gelijk een bit door haar mond heen krijgt getrokken.

Graag hoor ik wat jullie zouden doen in mijn plaats. De kaptoom waar ik op zit te kijken is deze:
http://kaptoom.nl/producten/

Alvast bedankt!

RianneH

Re: Longeren met kaptoom. Bent Branderup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:21

Ik vind het een hele fijne manier van longeren, maar je moet je wel heel bewust zijn van de druk die zo'n kaptoom kan geven. Een kleine ophouding komt best stevig door, dus het zal echt leren worden. Verder denk ik dat het verstandig is om eens een paar longeerlessen te nemen zodat je de techniek in de vingers krijgt. Mijn paarden doen hetber heel goed op en het is een van de weinige methodes waar je echt traint aan de longe ipv rond slingert.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:26

@ RianneH
Daar ben ik me bewust van. Helaas kon ik deze maand niet meedoen aan zo'n longeerclinic. Maar binnenkort ga ik dat zeker doen. Verder heb ik al meerdere clinics gezien, nu nog de theorie erachter.
Verder vind ik het interessant om te doen, en inderdaad je bent niet doeloos bezig. De 3,5 jarige snapte het longeren aan het halster echt super snel. Dus dit lijkt me een mooie aanvulling voor 2x in de week totdat ze onder het zadel komt.
Heb je ook ervaring met specifiek bovengenoemde kaptoom?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:27

Bij Divoza heb je een kaptoom voor 28 euro.

Ik zou overigens gewoon longeren met een normaal trenshoofdstel en een manier van bijzetten als slofteugel, touwtjes of een ouderwetse bijzetteugel. Rijtechnisch leer je een paard niets aan met een kaptoom wat met een trens onmogelijk is.

Kaptooms zijn naar mijn idee voornamelijk handig met stoute/sterke paarden die fris zijn en die wat gecontroleerd mogen freewheelen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:37

Er zijn ook replica kaptomen. Deze zijn veel goedkoper en werken net zo goed. Niet uit eigen ervaring hoor, maar wat ik begrepen heb. Deze kosten 65 euro nieuw. Ik koop er straks ook een. Ik ben ook bezig met rechtrichten.
Overigens is er een topic over het "aan de hand werken" misschien is dat wat voor je?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:43

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:03

Ik longeer er sinds 2 jaar met deze kaptoom. Ik heb hem ook ergens anders besteld via internet. Oud stalgenootje had hem via kaptoom.nl besteld en ze zijn identiek aan elkaar alleen in prijs scheelde het bijna de helft.

Je moet inderdaad wel even oefenen en het is fijn om begeleiding te hebben. Ik gebruik hem tevens met de dubbele longe.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:17

Vudress schreef:
Bij Divoza heb je een kaptoom voor 28 euro.

Ik zou overigens gewoon longeren met een normaal trenshoofdstel en een manier van bijzetten als slofteugel, touwtjes of een ouderwetse bijzetteugel. Rijtechnisch leer je een paard niets aan met een kaptoom wat met een trens onmogelijk is.

Kaptooms zijn naar mijn idee voornamelijk handig met stoute/sterke paarden die fris zijn en die wat gecontroleerd mogen freewheelen.

Denk dat jij een heel ander soort kaptoom in het hoofd hebt. Die grote lompe dingen zijn heel geschikt om een paard mee rond te slingeren, maar dan houdt het wel op.
Aan een academische kaptoom kan je veel meer werk van je paard vragen. Natuurlijk niet enkel met je hand, ook de zweep (=been), lichaamshouding en stem werken mee. Ik vind het prettig longeren omdat je binnen enkele rondjes van je paard meer of minder stelling kan vragen, meer of minder buiging, hoger of juist lager in kan stellen, eens een stuk echt rechtuit gaan of gewoon even de hals laten strekken. Met welke vorm van bijzetten ook, doordat je een paard letterlijk vast zet, kan je alleen dat of korter vragen. Voor iedere andere plaatsing van het hoofd moet je een paard al naar te toe vragen en de bijzet aanpassen. Om maar niet te beginnen over een stuk echt rechtuit, wat vrijwel onmogelijk is als je de bijzet goed hebt ingesteld.
En dus, werk ik liever met een kaptoom en mijn eigen hand als begrenzing, dan met een bijzet.

Het loont overigens om goed rond te speuren naar een kaptoom. De dingen zijn vrij duur, maar via die site toch wel extreem duur. Je kan ook voor een kaptoom met alleen leer kiezen, maar kijk gewoon een beetje rond. De mijne, leer en ketting in de neusriem, heeft een vriendin van mij voor 15,- gevonden in een rommelhoek.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:47

Indomitable schreef:
Ik longeer er sinds 2 jaar met deze kaptoom. Ik heb hem ook ergens anders besteld via internet. Oud stalgenootje had hem via kaptoom.nl besteld en ze zijn identiek aan elkaar alleen in prijs scheelde het bijna de helft.

Je moet inderdaad wel even oefenen en het is fijn om begeleiding te hebben. Ik gebruik hem tevens met de dubbele longe.

Kaptoom.nl is degene die ik bedoel. Die kost €149. Welke heb jij dan? Zou ik de site mogen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:02

Je wilt je paard graag trainen aan de longeerlijn. Ga dan eens na wat je daar precies mee wilt bereiken?
Longeren kun je zien als voorbereiding voor het rijden, als je een jong paard hebt of als training zonder ruitergewicht om zo het paard eigenlijk dezelfde training te geven vanaf de grond als dat het paard onder het zadel krijgt. Ook kun je een paard dat de verkeerde opleiding gehad heeft 'omscholen' door middel van longeren.

Ik ga er nu even vanuit dat jij je paard wilt trainen vanaf de grond in combinatie met het rijden.
Waarom denk je dan aan longeren met kaptoom? Wat heeft dat voor jou voor meerwaarde of beter gezegd, andere waarde dan met een gewoon hoofdstel? Je zegt dat je rijdt met bit, dus waarom niet ook je paard vanaf de grond trainen zoals je in het zadel doet?

Je hebt bij het longeren, met enkele of dubbele longe dezelfde hulpen nodig als die je onder het zadel gebruikt. De hele en halve ophouding, je been (zweep) alleen heb je geen zit. Maar met een kaptoom werk je op de neus en via een bit in de mond, dit is veel verfijnder maar ook duidelijker voor een paard. Daarnaast kan er geen aanleuning ontstaan als je werkt met een kaptoom, daar is het namelijk veel te stug en hard voor.
Kortom, wat train je met deze manier van trainen? Ik denk zelf niet veel anders dan een paard op de voorhand laten gaan en het zo stijver en onregelmatiger maken. Aan de andere kant, het paard leert zijn rondje en door het 'ondertreden' lijkt het alsof er wat gebeurd. Maar een paard trainen is zoveel meer dan ondertreden. En wat heb je aan ondertreden als er geen aanleuning, voorwaartse drang en een voorwaarts gaand paard is?
Nu lijk ik misschien negatief. Maar LVO, lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden (toch?) wat houdt dat in en wat bereik je er mee? Lengtebuiging of halsbuiging, wat wordt het? voorwaarts neerwaarts? is dat een vaste positie of iets wat je paard altijd moet willen doen, voorwaarts neerwaarts willen strekken maar wat niet direct hals laag en lang betekend? ondertreden? heb ik al genoemd, wat heb je daar aan als je paard van voor naar achter wordt getraind in plaats van achter naar voren? Dus de voorwaartse drang en het voorwaartse gaan wordt ontnomen en daardoor de aanleuning en het 'nageven'.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:06

Midgie hier op bokt verkoopt kaptomen voor iets van 65 euro.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:11

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:11

xmarliez: Uuuuuh... geen aanleuning met een kaptoom? Klinkt toch alsof je het zelf over van voor naar achter hebt ipv. achter naar voren :+ Je verhaal is vaag.

Ik zou voor een weens kaptoom gaan, zonder ijzer in de neusriem. Snap niet zo goed waarom mensen graag ijzer in de neusriem willen hebben.
Lusitana hier op bokt verkoopt weense kaptomen. Zie haar profiel :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:14

xMarliez, ik begrijp het ook niet helemaal. Je kan toch juist heel goed van achter naar voren werken aan de longe?
Wat je vraagt is ook een bovenlijn die ontspant, buikspieren die aanspannen en buiging om op het rondje te lopen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:14

Air schreef:
xmarliez: Uuuuuh... geen aanleuning met een kaptoom? Klinkt toch alsof je het zelf over van voor naar achter hebt ipv. achter naar voren :+ Je verhaal is vaag.

Ik zou voor een weens kaptoom gaan, zonder ijzer in de neusriem. Snap niet zo goed waarom mensen graag ijzer in de neusriem willen hebben.
Lusitana hier op bokt verkoopt weense kaptomen. Zie haar profiel :)

Leg mij eens uit hoe aanleuning tot stand kan komen als je met een kaptoom longeert/rijdt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:15

als het goed is zoekt je paard zelf die aanleuning op ( ook op een kaptoom )als je correct rijdt.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:16

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:19

RianneH schreef:
xMarliez, ik begrijp het ook niet helemaal. Je kan toch juist heel goed van achter naar voren werken aan de longe?
Wat je vraagt is ook een bovenlijn die ontspant, buikspieren die aanspannen en buiging om op het rondje te lopen.

Je kunt inderdaad heel erg goed van achter naar voren werken met longeren alleen niet met kaptoom. Omdat de energie die vanuit achter komt ook ergens in terecht moet komen, naar voren toe en met een halve ophouding behou je die energie in het lichaam. Met een kaptoom, veel te hard en stug laat je die energie wegvloeien en zul je nooit een goed van achter naar voren gaand paard krijgen.
Door met een teugel aan de neus te longeren verkrijg je geen aanleuning, dat is onmogelijk omdat je nooit halve ophoudingen kunt geven die daadwerkelijk goed binnenkomen (en dan heb ik het niet over hard zijn). Via de mond kun je preciezer timen hoe of wat en de combinatie hand en zweep is daar centraal bij.

Heel veel mensen denken ook te kunnen longeren met een los hangende longe, ook dan kan er geen aanleuning ontstaan. Je moet met het rijden je paard constant naar het bit toe rijden en nu moet je het paard ook constant naar het bit 'longeren'.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:20

xmarliez schreef:
Je wilt je paard graag trainen aan de longeerlijn. Ga dan eens na wat je daar precies mee wilt bereiken?
Longeren kun je zien als voorbereiding voor het rijden, als je een jong paard hebt of als training zonder ruitergewicht om zo het paard eigenlijk dezelfde training te geven vanaf de grond als dat het paard onder het zadel krijgt. Ook kun je een paard dat de verkeerde opleiding gehad heeft 'omscholen' door middel van longeren.

Ik ga er nu even vanuit dat jij je paard wilt trainen vanaf de grond in combinatie met het rijden.
Waarom denk je dan aan longeren met kaptoom? Wat heeft dat voor jou voor meerwaarde of beter gezegd, andere waarde dan met een gewoon hoofdstel? Je zegt dat je rijdt met bit, dus waarom niet ook je paard vanaf de grond trainen zoals je in het zadel doet?

Je hebt bij het longeren, met enkele of dubbele longe dezelfde hulpen nodig als die je onder het zadel gebruikt. De hele en halve ophouding, je been (zweep) alleen heb je geen zit. Maar met een kaptoom werk je op de neus en via een bit in de mond, dit is veel verfijnder maar ook duidelijker voor een paard. Daarnaast kan er geen aanleuning ontstaan als je werkt met een kaptoom, daar is het namelijk veel te stug en hard voor.
Kortom, wat train je met deze manier van trainen? Ik denk zelf niet veel anders dan een paard op de voorhand laten gaan en het zo stijver en onregelmatiger maken. Aan de andere kant, het paard leert zijn rondje en door het 'ondertreden' lijkt het alsof er wat gebeurd. Maar een paard trainen is zoveel meer dan ondertreden. En wat heb je aan ondertreden als er geen aanleuning, voorwaartse drang en een voorwaarts gaand paard is?
Nu lijk ik misschien negatief. Maar LVO, lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden (toch?) wat houdt dat in en wat bereik je er mee? Lengtebuiging of halsbuiging, wat wordt het? voorwaarts neerwaarts? is dat een vaste positie of iets wat je paard altijd moet willen doen, voorwaarts neerwaarts willen strekken maar wat niet direct hals laag en lang betekend? ondertreden? heb ik al genoemd, wat heb je daar aan als je paard van voor naar achter wordt getraind in plaats van achter naar voren? Dus de voorwaartse drang en het voorwaartse gaan wordt ontnomen en daardoor de aanleuning en het 'nageven'.

En daarom is het dus belangrijk om te leren HOE je moet longeren, zowel aan de dubbele lange lijnen als aan de enkele lijn, op de kaptoom. Ook aan de enkele longe kun je paard in balans leren lopen, mits de hulpen aangeleerd worden bij zowel paard als trainer op een juiste manier.
Inderdaad het ondertreden van het binnenachterbeen is belangrijk, maar wel op de juiste manier. Dus naar het zwaartepunt toe, niet erover, ernaast e.d. Maar ook de balans op de schouders, valt het paard over de binnen of de buitenschouder en hoe los ik dit op een correcte manier op zonder aan het hoofd te zitten. De buiging in rondom de ribbenkast(heel simpel door even met je zweepje te wijzen)
En hoppa je hebt een een super licht paard in balans aan de longe lopen.
Persoonlijk vind ik het longeren aan de enkele lijn een fijne en welkome afwisseling om het paard lekker voorwaarts/neerwaarts(en nee voorwaarts neerwaarts is niet per definitie op de voorhand) en zo zonder ruitergewicht even te kunnen bewegen. Het werken aan de hand, maar ook het werken aan de dubbele lange lijnen, zijn beide heel fijn om het paard te trainen en gebruik ik naast het rijden en longeren aan de enkele lijn ook regelmatig. Maar dat is toch wezenlijk anders dan het werken aan de enkele lijn, er moet dan meteen veel meer en het paard is veel meer te modelleren. Wat fijn is, maar soms niet altijd nodig.

Edit: ik vraag me wel af waarom je denkt geen halve ophouding te kunnen maken met de kaptoom? Het grootste deel van welke hulp dan ook, begint in je eigen gedachte, je eigen lijf en je intentie. De hulpen op het bit/kaptoom zijn daar maar een klein onderdeel van en imo kun je op beide een hele en/of halve ophouding maken.
Laatst bijgewerkt door Ceasar2015 op 20-12-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:22

xXLianneXx schreef:

Hou op, schei uit :D
Wat zie je hier? Een strak, gespannen, van voor naar achter gaand paard. Die vast zit door de 'lichtheid' :+

Sterker nog, ik heb niet alleen mensen gezien die werkte met de kaptoom, ik heb het zelf een hele tijd gedaan.
Het is gewoon onmogelijk door te rijden en longeren met een losse verbinding. Wat zeg ik? verbinding, er is niet eens verbinding omdat de teugels los gelaten worden maar af en toe even aan getrokken worden onder het mom van 'halve ophouding :D '.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:30

xmarliez schreef:
xXLianneXx schreef:

Wat zie je hier? Een strak, gespannen, van voor naar achter gaand paard. Die vast zit door de 'lichtheid' :+

Sterker nog, ik heb niet alleen mensen gezien die werkte met de kaptoom, ik heb het zelf een hele tijd gedaan.
Het is gewoon onmogelijk door te rijden en longeren met een losse verbinding. Wat zeg ik? verbinding, er is niet eens verbinding omdat de teugels los gelaten worden maar af en toe even aan getrokken worden onder het mom van 'halve ophouding :D '.

Hmm die laatste foto vind ik ook niet heel fijn beeld geven. De andere 2 dan weer wel.
Als ik mijn pony longeer(en jawel op de kaptoom), heb ik een heel fijne lichte contactverbinding via de lijn. De pony loopt op lichaamstaal om mij heen en dus heb ik niet de lijn/kaptoom/het hoofd nodig om hem op de cirkel te houden. Hierdoor kan ik deze gebruiken voor andere dingen, keertje hand een beetje omhoog liften om het gewicht terug te plaatsen en alle hulpen voornamelijk op intentie.
Dus ik heb wel degelijk een contactlijn, maar wel super licht en ontspannen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:31

ijssnuiver schreef:
xmarliez schreef:

En daarom is het dus belangrijk om te leren HOE je moet longeren, zowel aan de dubbele lange lijnen als aan de enkele lijn, op de kaptoom. Ook aan de enkele longe kun je paard in balans leren lopen, mits de hulpen aangeleerd worden bij zowel paard als trainer op een juiste manier.
Inderdaad het ondertreden van het binnenachterbeen is belangrijk, maar wel op de juiste manier. Dus naar het zwaartepunt toe, niet erover, ernaast e.d. Maar ook de balans op de schouders, valt het paard over de binnen of de buitenschouder en hoe los ik dit op een correcte manier op zonder aan het hoofd te zitten. De buiging in rondom de ribbenkast(heel simpel door even met je zweepje te wijzen)
En hoppa je hebt een een super licht paard in balans aan de longe lopen.
Persoonlijk vind ik het longeren aan de enkele lijn een fijne en welkome afwisseling om het paard lekker voorwaarts/neerwaarts(en nee voorwaarts neerwaarts is niet per definitie op de voorhand) en zo zonder ruitergewicht even te kunnen bewegen. Het werken aan de hand, maar ook het werken aan de dubbele lange lijnen, zijn beide heel fijn om het paard te trainen en gebruik ik naast het rijden en longeren aan de enkele lijn ook regelmatig. Maar dat is toch wezenlijk anders dan het werken aan de enkele lijn, er moet dan meteen veel meer en het paard is veel meer te modelleren. Wat fijn is, maar soms niet altijd nodig.

Een paard gaat altijd in balans anders valt het om? Het ondertreden en over de schouder weg lopen zijn allemaal zulke aparte dingen om op te letten.
Als je een paard in de hand stelt en je geeft goede stelling en laat het in de houding gaan (dmv van achter naar voor te rijden of longeren en dus werken met je zweep/been en de halve ophouding) gaat een paard in evenwicht en denk je niet eens aan over de schouder weg lopen of ondertreden? Een paard die in de juiste houding gaat met de juiste stelling gaat goed door de baan heen. Dan let je op dingen zoals: het verfijnen van de verbinding, in de overgangen en in de gangen, het maken van juiste overgangen (van achter naar voren) het op 2 teugels komen en niet alleen op de binnenteugel. Het vergroten en verkleinen van de volte etc.
Bij de academische rijkunst worden normale dingen niet meer genoemd, alleen nog maar het ondertreden, lang en laag (voorwaarts neerwaarts wordt dat ineens genoemd terwijl voorwaarts neerwaarts toch echt iets anders is) en het over de schouder weg lopen.
Nou als dat al gebeurd, en je paard dus niet in de hand/houding is gesteld (kan ook niet zonder bit en met een losse longe) dan kun je het ook nooit en ten nimmer oplossen zonder bit en met een losse longe.

Een paard wat je van achter naar voren traint geeft na in de kaken en in het lichaam, gaat schwung tonen in de gangen draf en galop en gaat taktmatig. Dat is iets om naar toe te werken en niet letten op ondertreden, dat is zo ver gezocht. Leer eerst maar eens een paard in de hand te stellen en wat de halve ophouding inhoudt en doet. Dan kun je aan dingen gaan werken die er echt toe doen om een goed gaand paard te krijgen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:31

Ah, je hebt het op de manier van Brent Branderup gedaan. En daardoor heb je direct een oordeel over het kaptoom... raar, want goed longeren blijft goed longeren of je nou een bit in hebt of niet.
Ik ben ook niet weg van hoe er meestal wordt lesgegeven in de het academische, het ontbreken van voorwaarts en aanleuning vanuit het paard zelf, maar dat doets niet af aan iets wat goed longeren heet.

Overigens ervaar k het weens kaptoom absoluut niet als hard en stug, leer wordt altijd juist soepel. Maar blijkbaar ken je alleen kaptomen met ijzer er in en ja.. dat is hard. Dat zou ikzelf ook niet gebruiken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:33

ijssnuiver schreef:
xmarliez schreef:

Hmm die laatste foto vind ik ook niet heel fijn beeld geven. De andere 2 dan weer wel.
Als ik mijn pony longeer(en jawel op de kaptoom), heb ik een heel fijne lichte contactverbinding via de lijn. De pony loopt op lichaamstaal om mij heen en dus heb ik niet de lijn/kaptoom/het hoofd nodig om hem op de cirkel te houden. Hierdoor kan ik deze gebruiken voor andere dingen, keertje hand een beetje omhoog liften om het gewicht terug te plaatsen en alle hulpen voornamelijk op intentie.
Dus ik heb wel degelijk een contactlijn, maar wel super licht en ontspannen.

Omhoog liften? Om zo het gewicht naar achter te verplaatsen? Dat laat al zien dat je van voor naar achter werkt. En met de kaptoom kun je een paard goed op de volte houden maar dat wil niet zeggen dat het paard van achter naar voren gaat en er een echte fijne verbinding kan ontstaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:34

Edit want iedereen is al fanatiek aan het reageren :)

xMarliez: Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik vind en ik ervaar ook zeker dat het wel op een kaptoom kan. Daarnaast werk je niet alleen met het ringetje op de neus, wat te denken aan stem en opvangen met het lichaam. Natuurlijk, zodra je meer wil is zeker het werken aan twee teugels (al dan niet met een bit of kaptoom) heel belangrijk, want dan zal je veel meer moeten begrenzen.

Maar wat ik wil met longeren is een paard dat zich ontspant in de rug, een stelling aan kan nemen, wanneer ik het vraag meer of minder kan buigen en de buikspieren aan spant. Dat betekend niet dat ze op de voorhand moeten lopen, dat vang je op door vooraan te begrenzen. Ja een echte halve ophouding kan je niet geven want ja, daarvoor sta je niet in contact zoals rijdend. Maar vanuit het longeren geen paard krijgen die bovenstaande doet en alleen maar op de voorhand knalt is zeker niet mijn ervaring.