Join ups

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDAINY

Join ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:51

Hee,
Ineens kwam me vriendin met het idee: een join up! Maar nou twijfel ik of Indy hier het geschikte paard voor is. (zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1676996) Verbeterd het echt een band? Want ik wil gewoon een betere band met indy, want die we nu hebben is tja flut. Er is wel iets van een click. En aangezien ik der nu bijna een jaar heb wil ik toch wel een betere connectie met der. Voorlopig gaan we niet bij elkaar weg, dus tja. Maar werkt een join up? Zou iemand die er ervaring mee heeft me er tips over kunnen geven, uitleggen ect?

xx

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:55

Een join up zou ik echt niet zomaar doen... Zoek maar even bij de zoekfunctie naar join-up, dit is echt alleen bedoelt voor probleempaarden, door mensen die er verstand van hebben (bijvoorbeeld heftig dominatie) om dat je een paard psychisch veel aandoet door dit te doen. Dus doe dit alstublieft niet zonder dat je er een reden en verstand van hebt.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-12-12 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:56

hannah41 schreef:
Een join up zou ik echt niet zomaar doen... Zoek maar even bij de zoekfunctie naar join-up, dit is echt alleen bedoelt voor probleempaarden (bijvoorbeeld heftig dominatie) om dat je een paard psychisch veel aandoet door dit te doen.

Dus het kan niet gebruikt worden voor een paard waarmee je de band sterker wilt maken?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:57

Ik heb er niet heel veel verstand van maar zou dit inderdaad zeker niet doen. Wacht even dan zoek ik even een goed topic op.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-12-12 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:57

Een join-up hoort eigenlijk bij extreme situaties en wordt vaak begeleid door iemand die het al meerdere keren heeft gedaan bij bijv probleempaarden.
Ik zou eerder gewoon lekker gaan grondwerken. Google is your friend om daar meer over te weten te komen :)

Nee, het kan niet gebruikt worden om je band sterker te maken met je pony. Echt niet.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:59

Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-12-12 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:00

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:00

Nachtlampje schreef:
Nee, het kan niet gebruikt worden om je band sterker te maken met je pony. Echt niet.

Inderdaad. Het is een methode om een paard mee te onderwerpen. Dus om een "band" af te dwingen, en wat voor "band" zou dat dan zijn...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:01

Een join-up houdt(heel kort door de bocht uitgelegd) in dat een paard dat ongewenst gedrag vertoond uit jouw kudde gejaagd wordt waardoor het paard gewenst gedrag met kroelen en aandacht gaat koppelen, dus nee ik zou het niet gebruiken voor een betere band dan kun je beter kijken voor horse agillity en clicker training.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:02

daffie1986 schreef:
Een join-up houdt(heel kort door de bocht uitgelegd) in dat een paard dat ongewenst gedrag vertoond uit jouw kudde gejaagd wordt, dus nee ik zou het niet gebruiken voor een betere band dan kun je beter kijken voor horse agillity en clicker training.

Maar daar moet het eerst een "kudde" voor zijn en dat is het niet want er is geen band.

Het kan goed werken om je paard bij je weg te sturen. Maar dat moet je alleen doen op momenten dat hij bij je wil zijn. Dán kun je je band verbeteren. En dat is ook niet iets waar je zonder goede begeleiding mee moet gaan rommelen.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:05

Koper schreef:
daffie1986 schreef:
Een join-up houdt(heel kort door de bocht uitgelegd) in dat een paard dat ongewenst gedrag vertoond uit jouw kudde gejaagd wordt, dus nee ik zou het niet gebruiken voor een betere band dan kun je beter kijken voor horse agillity en clicker training.

Maar daar moet het eerst een "kudde" voor zijn en dat is het niet want er is geen band.

Het kan goed werken om je paard bij je weg te sturen. Maar dat moet je alleen doen op momenten dat hij bij je wil zijn. Dán kun je je band verbeteren. En dat is ook niet iets waar je zonder goede begeleiding mee moet gaan rommelen.

Het is niet dat er geen band is -_- hij is gewoon niet sterk.

Maar het punt was, grondwerken werkte niet omdat ze er niet ingeinteresseerd is en actief.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:12

Koper schreef:
daffie1986 schreef:

persoonlijke ruimte dan, misschien is dat een betere verwoording.

Goede begeleiding is inderdaad aan te raden, laatst nog een hele discusie over gevoerd met iemand die het onzin vond om cursussen te volgen want youtube liet alles precies zien.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:14

xDAINY schreef:

Maar het punt was, grondwerken werkte niet omdat ze er niet ingeinteresseerd is en actief.

Wat voor grondwerk doe je? Ik bedoel longeren valt al onder grondwerk en dat vinden ook niet alle paarden even interessant.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:18

daffie1986 schreef:
xDAINY schreef:

Wat voor grondwerk doe je? Ik bedoel longeren valt al onder grondwerk en dat vinden ook niet alle paarden even interessant.

Ik longeerde nooit erg vaak, vorige week wat meer gedaan. Simpelweg omdat de eigenaar zei dat ze uitbrak en ik het zelf even wilde ervaren of ze dat deed. (was ook het geval, redelijk opgelost nu). Ik doe nu vooral de basis met der; dingen aanraken, oppakken, kusje geven, flemen, volgen. Ze is er gewoon allemaal niet erg enthousiast voor.

AfricanLady

Re: Join ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:21

een join up is ook bedoelt om de band sterker te maken
en om de vetrouwen van je paard te winnen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:21

andrea1992 schreef:

Join up = dwang.

Vertrouwen of een band kun je niet afdwingen.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:23

Koper schreef:
andrea1992 schreef:

Join up = dwang.

In mijn ogen was een join up altijd iets van opjagen en dan je hand zo uitsteken dat je iets aangeeft van 'kom maar, je kunt me vertrouwen'

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:27

Er is een wereld van verschil tussen een join up of spelen en dan weg jagen van je paard.
veel mensen zien dat verschil niet en halen het door elkaar of denken dat spelen het zelfde is als een join up.
Vooral de lichaamstaal heeft een hele sterke invloed op wat je bedoeld!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:28

Zoek eens naar horse agillity, gezien haar drachtigheid zou ik alleen wel de hindernissen ertussen uit laten, maar je kan haar bijvoorbeeld laten sla ommen om paaltjes heen(links, recht, links, rechts enz.) en daar dan je clicker bij gebruiken. Sommige paarden hebben echt een uitdaging nodig.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:28

Heb je de link gelezen? De join up is veel meer dan dat dus als je wilt weten waarom je vooral géén join up moet doen :j In plaats van de join-up kan je misschien een cursus Parelli doen? En anders gewoon zorgen dat ze respect voor je krijgt.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-12-12 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:29

xDAINY schreef:
Koper schreef:

Join up = dwang.

In mijn ogen was een join up altijd iets van opjagen en dan je hand zo uitsteken dat je iets aangeeft van 'kom maar, je kunt me vertrouwen'

Nee. je stuurt het paard weg (de uitleg van Monty Roberts komt erop neer dat dat in een kudde ook zo gaat als een paard zich misdraagt. Hij wordt dan verbannen en is aan z'n lot overgelaten, helemaal alleen. Niet best voor een kuddedier. Het is dus een drastische maatregel voor een kuddeleider om een paard zo weg te sturen) en daarna "vergeef" je hem en mag hij terugkomen wanneer hij erom smeekt. Maar alleen als hij doet wat jij zegt, want anders moet hij weer weg.

Nog afgezien van dat dat een behoorlijke psychische impact heeft op een paard - je past de zwaarst mogelijke straf toe en hij moet om vergiffenis komen vragen om weer te worden toegelaten - moet je timing perféct zijn en moet je het paard heel goed kunnen lezen. En ik denk niet dat dat bij jou en dit paard zo is. Aangezien je dus al niet zo'n goede band met 'm hebt. Als je goed zou weten wat je moet doen zou die band er ook wel zijn. Snap je?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:32

ik heb het gedaan met mijn vorig verzorgpaard en onze band is er onwijs door versterkt we vetrouwde elkaar blind kon gewoon paar weken erna zonder zaden en alleen touw om zijn nek gaan rijden dus een join up help ook om de band te versterken

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:34

Koper schreef:
Join up = dwang.

Citaat:

Citaat:
Nee. je stuurt het paard weg (de uitleg van Monty Roberts komt erop neer dat dat in een kudde ook zo gaat als een paard zich misdraagt. Hij wordt dan verbannen en is aan z'n lot overgelaten, helemaal alleen. Niet best voor een kuddedier. Het is dus een drastische maatregel voor een kuddeleider om een paard zo weg te sturen) en daarna "vergeef" je hem en mag hij terugkomen wanneer hij erom smeekt. Maar alleen als hij doet wat jij zegt, want anders moet hij weer weg.

Nog afgezien van dat dat een behoorlijke psychische impact heeft op een paard - je past de zwaarst mogelijke straf toe en hij moet om vergiffenis komen vragen om weer te worden toegelaten - moet je timing perféct zijn en moet je het paard heel goed kunnen lezen. En ik denk niet dat dat bij jou en dit paard zo is. Aangezien je dus al niet zo'n goede band met 'm hebt. Als je goed zou weten wat je moet doen zou die band er ook wel zijn. Snap je?

Perfect verwoord! :D
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 12-12-12 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:35

Ik denk dat dit eerder jouw interpretatie is geweest andrea1992.
Jij was heilig overtuigd dat de join-up hét middel was om een goede band te maken, en daarna voelde je jezelf zeker en veilig genoeg om zonder zadel en met een neckrope te gaan rijden.
Je paard heeft dat opgepikt en voelde zich ook veilig bij jou waardoor hij jou is gaan accepteren als leidinggevende.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:37

Ik snap het. Ik heb de link gelezen.
Het is dus om een paard dat zich misdraagt te corriceren, dus al corrigeringsmiddel (om het even zachtjes uit te drukken) ?

Hoe hoog is die grens voor dat gebeuren, want er is wel een ander paard op stal wat zich hopeloos misdraagt. Van trappen, bijten en alles, het is zo erg dat ze niet eens mee kan naar de wei. Ze wordt er altijd heen gejaagd of gewoon losgelaten omdat ze de weg weet.