Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hannah41 schreef:Een join up zou ik echt niet zomaar doen... Zoek maar even bij de zoekfunctie naar join-up, dit is echt alleen bedoelt voor probleempaarden (bijvoorbeeld heftig dominatie) om dat je een paard psychisch veel aandoet door dit te doen.
hannah41 schreef:[VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent! lees dit maar even.
daffie1986 schreef:Een join-up houdt(heel kort door de bocht uitgelegd) in dat een paard dat ongewenst gedrag vertoond uit jouw kudde gejaagd wordt, dus nee ik zou het niet gebruiken voor een betere band dan kun je beter kijken voor horse agillity en clicker training.
Koper schreef:daffie1986 schreef:Een join-up houdt(heel kort door de bocht uitgelegd) in dat een paard dat ongewenst gedrag vertoond uit jouw kudde gejaagd wordt, dus nee ik zou het niet gebruiken voor een betere band dan kun je beter kijken voor horse agillity en clicker training.
Maar daar moet het eerst een "kudde" voor zijn en dat is het niet want er is geen band.
Het kan goed werken om je paard bij je weg te sturen. Maar dat moet je alleen doen op momenten dat hij bij je wil zijn. Dán kun je je band verbeteren. En dat is ook niet iets waar je zonder goede begeleiding mee moet gaan rommelen.
Koper schreef:daffie1986 schreef:Een join-up houdt(heel kort door de bocht uitgelegd) in dat een paard dat ongewenst gedrag vertoond uit jouw kudde gejaagd wordt, dus nee ik zou het niet gebruiken voor een betere band dan kun je beter kijken voor horse agillity en clicker training.
Maar daar moet het eerst een "kudde" voor zijn en dat is het niet want er is geen band.
Het kan goed werken om je paard bij je weg te sturen. Maar dat moet je alleen doen op momenten dat hij bij je wil zijn. Dán kun je je band verbeteren. En dat is ook niet iets waar je zonder goede begeleiding mee moet gaan rommelen.
daffie1986 schreef:xDAINY schreef:Het is niet dat er geen band is -_- hij is gewoon niet sterk.
Maar het punt was, grondwerken werkte niet omdat ze er niet ingeinteresseerd is en actief.
Wat voor grondwerk doe je? Ik bedoel longeren valt al onder grondwerk en dat vinden ook niet alle paarden even interessant.
Koper schreef:andrea1992 schreef:een join up is ook bedoelt om de band sterker te maken
en om de vetrouwen van je paard te winnen
Join up = dwang.
Vertrouwen of een band kun je niet afdwingen.
xDAINY schreef:Koper schreef:
Join up = dwang.
In mijn ogen was een join up altijd iets van opjagen en dan je hand zo uitsteken dat je iets aangeeft van 'kom maar, je kunt me vertrouwen'
Koper schreef:Join up = dwang.
Citaat:In mijn ogen was een join up altijd iets van opjagen en dan je hand zo uitsteken dat je iets aangeeft van 'kom maar, je kunt me vertrouwen'
Citaat:Nee. je stuurt het paard weg (de uitleg van Monty Roberts komt erop neer dat dat in een kudde ook zo gaat als een paard zich misdraagt. Hij wordt dan verbannen en is aan z'n lot overgelaten, helemaal alleen. Niet best voor een kuddedier. Het is dus een drastische maatregel voor een kuddeleider om een paard zo weg te sturen) en daarna "vergeef" je hem en mag hij terugkomen wanneer hij erom smeekt. Maar alleen als hij doet wat jij zegt, want anders moet hij weer weg.
Nog afgezien van dat dat een behoorlijke psychische impact heeft op een paard - je past de zwaarst mogelijke straf toe en hij moet om vergiffenis komen vragen om weer te worden toegelaten - moet je timing perféct zijn en moet je het paard heel goed kunnen lezen. En ik denk niet dat dat bij jou en dit paard zo is. Aangezien je dus al niet zo'n goede band met 'm hebt. Als je goed zou weten wat je moet doen zou die band er ook wel zijn. Snap je?