Longreining...met of zonder contact?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Longreining...met of zonder contact?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 08:35

Eigenlijk geen rij discussie, maar bij het grondwerk kom je meteen weer in een compleet andere hoek te zitten en eigenlijk is het zg longreining rijden zonder dat je erop zit, toch?
*mochten de mods het toch verplaatsen, dan zij het zo. Ik hoop alleen hier een wat bredere groep te treffen voor de discussie*

Ik doe het met mijn paarden, ben er nog verre van goed in en probeer wel veel te leren. Ik heb aanvraag gedaan voor een weekend cursus, maar vooralsnog moet ik alleen aanmodderen en kijk en lees ik zoveel ik kan.

Nu vallen mij de verschillen in meningen op dit gebied erg op. Sommige mensen op dit gebied zijn absoluut voorstander van het houden van contact met de mond, terwijl anderen, zoals bv Piet Bakker, dat juist niet doet, omdat het paard zelf de goede houding aanneemt.
Daarnaast verschillen de meningen over de plek waar je loopt.
Onlangs las ik ook nog een boek van Hinrichs, die opmerkt dat je paard eerst onder het zadel moet leren verzamelen, voordat het aan de lange teugel kan. En dat terwijl er mensen zijn die het paard volledig aan de lange teugel opleiden, voordat ze opstappen.
Veel verschillende meningen daarover dus.

Omdat ik leergierig ben, ben ik erg benieuwd naar jullie meningen hierover en een (nette) discussie over het hoe en waarom.
Al dan niet bitloos in combi met al dan niet contact kan daarbij worden meegenomen, mits het niet uitloopt op een discussie of je al dan niet bitloos MOET rijden, maar gewoon de evt consequenties mbt contact.

Apple

Re: Longreining...met of zonder contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:38

Ik verplaats het toch naar GVL :-) Daar kom je waarschijnlijk meer mensen tegen die aan de lange lijnen werken :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:19

Apple schreef:
Ik verplaats het toch naar GVL :-) Daar kom je waarschijnlijk meer mensen tegen die aan de lange lijnen werken :-)

Ik hoop het.... dit soort discussies zie je vaker bij de rij-topics, vandaar mijn poging.
Ik hoopte de aandacht te trekken van wat discussie-grage mensen voordat jullie mods wakker werden.. maar je bent vroeg ^)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:18

Ik moet je zeggen dat ik qua teugelcontact hetzelfde werk als wanneer ik erop zou zitten. Een constante verbinding, aanspanning en ontspanning. En voldoende afwisseling in hoofd/halshouding. Ik heb zo nu en dan les van Piet, en nog een andere instructrice die o.a. ook bij hem gelest heeft. Nu moet ik zeggen dat je teugels bij Piet niet los hangen hoor. Maar hij is zelf echt vingervlug in het aanspannen en ontspannen en wil het paard de ruimte geven om op eigen benen te lopen. In de aanleerfase van de meeste oefeningen is er wel degelijk een duidelijk teugelconact, begint het paard de oefening te beheersen dan is hij inderdaad heel erg van het loslaten en het paard het zelf laten doen. Ik hou eigenlijk wel een constantere verbinding en werk daar ook aan met mijn instructrice.

Wat betreft verzameling aanleren ohz of aan de lange teugel, ik werk voornamelijk met een shetlandpony en kan er zelf niet op rijden. Voor mij ook de reden geweest om aan de LT te gaan werken, om hem dressuurmatig goed bij te houden en recht te richten en gymnastiseren. Met hem werk ik ook aan de verzameling zonder dat dat ooit ohz is gevraagd. Ik denk dat het ook een beetje aan het paard ligt. Ik heb met een paard gewerkt dat aan de LT de verzameling heel gemakkelijk aanbood, terwijl hij ohz er nog moeite mee had ivm evenwicht en ruitergewicht. De meningen zijn erover verdeeld en zullen er denk ik over verdeeld blijven. Ik ben van mening dat je naar jezelf en het paard moet kijken. In principe kan een paard zijn balans beter bewaren zonder ruitergewicht, maar aan de andere kant, wanneer je op de grond je paard niet goed bij kunt houden in draf dan stoor je hem weer meer doordat je geen rustig teugelcontact kunt bewaren doordat je mee moet rennen/snelwandelen. En is het weer handiger om erop te zitten en op die manier eerst de verzameling aan te leren en het dan vanaf de grond te vragen. Ook kan het als een hele goede wisselwerking dienen voor bepaalde oefeningen. Zo vind ik het persoonlijk heel fijn om de zijgangen eerst vanaf de grond aan te leren, gewoon de basis, en dan ohz er verder op door te gaan. Vervolgens kun je het op de grond weer verder verfijnen en ohz de balans verbeteren. Om maar even iets te noemen.

Qua positie, ook daar zijn verschillende voorkeuren en manieren in te vinden. Ik loop zelf er schuin achter/naast. Bij een groter paard juist meer bij de middenhand, en je kunt er ook nog recht achter lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:38

Ik lange leidsel eigenlijk meer, omdat het bij mij als doel heeft voorbereiden op het mennen.
Contact dat ik heb is identiek aan als ik erop zit, of als ik zou mennen, naar mijn idee.
Met de kanttekening dat dat soms vies tegenvalt als je aan het draven bent.
Stel je wil afremmen, dan moet je gelijk met het paard vaartminderen of heel handig zijn.

Ik loop er dus meestal achter (mede doordat die van mij eigenlijk niet slaan, anders zou ik er denk ik naast lopen), maar met mijn fjord ook wel ernaast en met mijn zwarte overigens ook bedenk ik ineens.
Hij was laatst geblesseerd en ik vond dat ie toch met iets bezig moest zijn, ik liep toen bij zijn middenhand (wou de souplesse er beetje in houden),
maar ik vind het heel lastig om dan links rechts gelijk te werken, dan vind ik er achter weer makkelijker.
Met buiging en sb etc. juist weer ernaast makkelijker naar mijn idee, maar toen was ie ondertussen
weer beter en ben ik er weer op gaan zitten.

Los hangend verhaal geworden geloof ik, maar ik doe geloof ik van alles en ze snappen het ook nog....
Doe wel alles op minimalistisch niveau, dus moet je niet teveel van verwachten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 08:03

Bedankt voor jullie verhalen. Eline, inderdaad zie ik Piet ook met subtiel teugelcontact werken. Ik denk dat hij in het begin zo de nadruk legt op het los laten van die teugels, omdat subtiel contact gewoon veel feeling verlangt. Ik denk dat je als beginner, zeker ernaast lopend, veel sneller stoort in de mond en dat is het wellicht beter om in het begin te los te laten, dan storend te werken (denk ik zo) Dat niveau van hem, waarbij je daar echt mee 'speelt' hebben de meeste tenslotte niet. (Ik kom zelf nog maar net om het hoekje kijken.... zou willen dat ik hier wat meer lesmogelijkheden had)
Ik loop zelf ook bij het lange teugelen halverwege of meer naar achteren. Merk dat ik bij het vragen van iets stelling halverwege wat makkelijker werk.
Het verzamelen... ja, vind ik ook een moeilijke. Kan mij wel iets voorstellen bij je verhaal. Klinkt logisch. Ik was ook begonnen met een shet, maar die is ziek en doet momenteel niets (en komt wellicht ook niet meer). Verder werk ik met mijn Noordzweedse werkpaard in combi met kilometers maken en met het paard van mijn man. Omdat mijn Noordzweed wat artrose heeft en ik hem juist los wil maken zonder haar met mijn gewicht te storen (risico is altijd groot, omdat ze ook erg scheef is, waardoor je al heel snel zelf niet correct zit) is bij haar ohz trainen niet echt een optie. Het hoeft overigens echt geen dressuurpaard te worden. Ik merk alleen dat het onbelast bewegen haar goed doet en ik vind het een leuke manier om kilometers te maken, nodig voor haar gewrichten en haar vetjes. Beetje rijden, maar dan ernaast hè. Ook goed voor mijn vetjes. :)
De andere merrie waar ik mee werk is helemaal ongeschikt verklaart voor het rijden. Gisteren laatste conclusie gekregen in de kliniek. Ik mag ermee aan de lange teugel werken, mits rustig aan, maar haar probleem kan daardoor wat verbeteren, maar ook verergeren en dan moet ik stoppen.(gewoon in de wei kan het ook verslechteren... dat is de laatste maanden iig gebeurd)
Dus in mijn geval is verzameling onder het zadel met geen van de paarden een optie. Maar mééén... ik vind het echt moeilijk om het met de lange teugel te doen, met grote paarden. met de shet was het makkelijk. Maar die grote paarden.... vooral om dan correct met de teugels om te gaan, want ja... hier is opvangen wel noodzaak. We doen ook maar een paar stapjes hoor. Het is voor zowel de paarden als voor mij echt leren. Ik vind het wel ontzettend leuk om te doen. (momenteel leuker dan rijden)

Solvir, leeg mennen doe ik dus ook, naast lange teugel. In heb begin werd mijn Zweed kriegel als ik met de lange teugel wilde werken, maar nu we veel droog hebben gemend op de weg, gaat het lange teugelen ook best goed. Nou ja, voor ons doen dan,. Ik wil haar idd later ook wellicht voor een licht wagentje zetten, gewoon voor de beweging en ze is in haar jonge jaren ingespannen geweest. Er is alleen nooit meer iets mee gedaan.
Draven is idd erg moeilijk. Heb ik ook ondervonden. En soms vind ik het sturen wat makkelijker als ik erachter loop. Het buigen dan weer idd niet. Het is idd erg handigheid kweken. Valt niet mee. Ik ben overigens ook nog echt in de begin fase aan het klungelen, maar vind het erg leuk en leerzaam om te horen wat andere vinden/hoe ze erover denken/waarom ze het doen hoe ze het doen.
Op die manier kun je voor jezelf ook bepalen hoe je het wil doen en waarom

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:51

Het is inderdaad een kwestie van handig worden. Het lijkt soms alsof mensen denken, ooh dat lange teugelen dat doen we er wel even bij (wil niet zeggen dat dat bij jou zo is hoor!!). Maar er komt heel wat meer bij kijken, en persoonlijk vind ik het zelfs nog moeilijker dan rijden omdat je je zithulpen mist. Ohz kun je onbewust zoveel doen met zit en gewichtshulpen en die mis je bij het werken aan de lange teugel. Je paard moet leren om al die teugelhulpen op de juiste manier te interpreteren. En zelf moet je leren om je been/zit/gewichtshulpen om te zetten naar teugel/zweep/stemhulpen en dat is niet altijd makkelijk! In stap is het allemaal nog aardig te overzien maar met een groter paard correct draven zonder er als een vlaggetje achteraan te wapperen is nog best een uitdaging :D :j Ik ben tot nu toe ook maar 1 groot paard tegengekomen die de verzameling als vanzelfsprekend aanpakte en vanaf het begin op een tempo kon draven dat ik het met gemak bijhield.

Met de wat minder getalenteerde paarden zul je andere manieren moeten bedenken om het voor allebei doenbaar te maken. Wat ik bijv. veel doe in het begin is het combineren met dubbele longe. Zo kun je wat meer afstand nemen en het paard op iets meer tempo laten draven zonder hem te storen (op de volte bijv.), en op die manier steeds wat pasjes terug vragen en dan weer wat voorwaartser. Ook de galop kun je dan meepakken want dat is echt een waardevolle oefening om de rug goed los te houden, zeker wanneer je veel op laag tempo bezig bent aan de LT. Door het aan de dubbele longe en niet aan een enkele longe te doen heb je ook meer in te brengen w.b. de hoofd/halshouding en kun je prima omschakelen tussen dubbele longe en dichter ernaast aan de LT. Dit doe ik wel met longeersingel. Wanneer alles wat meer bevestigd is kun je steeds meer overstappen op echt LT en dan ook zonder singel verdergaan. Want voor de zijgangen is een singeltje niet zo praktisch. Er zijn dus wel mogelijkheden hoor om zonder erop te zitten je paard toch aan het werk te krijgen. En het rechtrichten/gymnastiseren kun je in eerste instantie natuurlijk gewoon in stap doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:00

Ohh, maar ik heb allang begrepen dat het moeilijk is... Voel mij nog echt een kluns. (heb gelukkig geduldige paarden)Daarom hou ik mij heel simpel aan stap en af en toe stapje draf, beetje stelling in de bocht en thats it. Ik hoop een keer een trainingsweekend te kunnen doen. Liefst zou ik les nemen, maar helaas.... die mogelijkheid heb ik hier niet.
Longeren is helaas geen optie. Voor beiden paarden is dat sterk afgeraden vanwege lichamelijke problemen (ook de reden waarom ik met lange teugel werk... dat kan recht toe recht aan, met hooguit af en toe een flauwe bocht... ik doe het nl op straat -heb ook geen bak) Ik zal dus echt moeten roeien met de riemen die ik heb.
Het scheelt dat ik niets hoef te bereiken. (geen concoursplannen of zo dus) Alleen de paarden beweging geven op vlakke ondergrond en meteen zelf weer eens iets nieuws leren. (dat laatste om het leuk te houden)
Maar voor mij is het simpele werk dus uitdaging genoeg.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:28

Werken aan de lange teugel heb je toch wel contact voor nodig. Maar dat contact moet in mijn ogen nog lichter zijn dan als je het paard onder het zadel rijdt. Omdat je zoals hierboven al omschreven is geen gebruik kunt maken van been en zithulpen.
Juist in de verzameling dient het paard nog lichter te worden in de hand. Verzameling aanleren aan de lange teugel kan wel.Tenminste zo heb ik het wel mijn paard geleerd. Maar dan moet wel de basis in orde zijn want anders is het niet mogelijk. Ook moet het paard aangeven of hij/zij er aan toe is want begin je te gauw met verzamelen dan breek je juist veel af.
Werken aan de lange teugel doe je niet zomaar eventjes tenminste als op nivo wat wilt doen. Zowel paard als ruiter moeten kilometers maken en wel zo consequent mogelijk. Niet de ene keer zus en de andere keer zo. Nee zorg dat je een doel voor ogen hebt waarvan je denkt weet wat het paard aankan. En daar werk je naartoe stapje voor stapje. En heb je na jaren dat doel bereikt of zelfs meer dat is dan zo gaaf ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 15:39

Andafries, wat gebruik jij als voorbereiding voordat je de draf begint? Ik werk zelf momenteel erg veel in de stap, vind dat ook best een uitdaging, en doe zo nu en dan een overgangetje naar draf (niet vaker dan misschien 2/3 keer en slechts een enkele pas) en beetje stelling bij een (flauwe ) wending. Met silja doe ik wel af en toe een ruime volte maken, maar eigenlijk zijn voltes minder geschikt voor mijn gebrekkige paarden. Ik probeer dan meer met zo nu en dan een flauwe bocht te werken.
Silja doet ook schouder in/uit en stapje wijken, maar er zijn mensen die liever eerst draf zien. Vind ik zelf lastig met z'on groot paard. Schouder in of uit en stapje wijken doet ze dan wel weer makkelijker. Maar daar bak ik met hälga dan weer niets van.
(ja, het is idd erg moeilijk en ik probeer ook erg op juiste teugelvoering te letten, maar ben nog echt een kluns) Ik heb idd het idee dat met betrekking toch teugelvoering meer bij kijken komt dan met rijden, omdat je geen extra ondersteuning hebt. Je kunt niets verdoezelen.

Ik heb geen hoog niveau voor ogen. Ik heb paarden met lichamelijke problemen en ik ben zelf nog een groentje hierin. Ik zou het machtig vinden als ik schoudertje in en uit kan , wijken en verzameld drafje. Eerlijk gezegd voel ik mij nu al trots als een pauw als sil netjes stapje wijkt of stukje schoudertje in of uit doet. Ik vind dat al enorm gaaf. Maar ik ben mij zeer bewust van mijn tekortkomingen en het feit dat alles wat nog niet gaat, aan mij ligt.

Echt goed worden hierin... ja, ik geloof meteen dat dat een geweldig gevoel is. Ik zag er laatst een filmpje van,.... geweldig. Zo mooi. Och... dat zou ik graag kunnen.
Wat mij opvalt, is het plezier wat ik eraan beleef. Ik rijdt momenteel niet, omdat dat met sil niet gaat en omdat het beter is voor mijn merrie om voorlopig onbelast te werken, maar momenteel vind ik dit ook gewoon leuker.

Ik hoop echt ooit bij een goede instructeur te kunnen lessen. Lijkt mij echt enorm gaaf.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:32

Voorbereiding op de draf. Ik vindt stapwerk ook heel belangrijk. Maar let wel oefeningen in de stap is voor het paard best moeilijk. Kijk maar eens naar ruiters die een grote volte in stap willen rijden. Lijkt op zich een simpele oefening maar als je goed kijkt zie je maar heel weinig een correct grote volte maken.
Ook oefeningen als schouderbinnenwaarts is voor het paard in draf makkelijker uit te voeren omdat je ook verzameling van het paard vraagt. En de draf is voor het paard een makkelijkere gang.

Bij jouw heb je geschreven dat je paarden lichamelijke problemen hebben dat is ontzettend jammer. Ik werk namelijk heel veel met voltes en slangenvoltes e.d. Ook aan de lange teugel want als je voor het eerst draf van je paard vraagt begin je natuurlijk niet met een verzamelde draf. Nee ook aan de lange teugel begin je na de stap met een arbeids draf. En bij paarden is dat best pittig want je moet ervoor zorgen dat je dat tempo bij kunt houden zonder daarbij het paard te storen. Vaak gaat het al in de overgang mis. Dan is heel vaak de ruiter/begeleider zelf niet op tijd. Ik zeg altijd als je in draf overgaat maak dan zelf reuzenpassen al tijdens de overgang dan loop je niet achter de feiten aan. Is de overgang gelukt dan komt het volhouden in de draf en als je dit niet vaak gedaan heb dan voel je het echt wel ;-) een goede conditie is heel belangrijk. Als je zelf nog niet zo goed bij kunt houden dan laat ik ze meestal een volte maken wat voor jouw paarden helaas lastig is.Ook niet gelijk een lang stuk willen draven,maar dat doe je al niet,.... heel verstandig.
En voor de mensen die dit eens willen ervaren maar zelf geen (geschikt) paard hebben. Ik ga binnenkort workshops organiseren. Ik heb een aantal van mijn paarden/pony's opgeleid in dit werk zodat u de grondbeginselen en evt. meer kunt ervaren. Voor vragen zie e-mail adres op mijn site.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:50

Balen dat ik toen niet de les kon volgen en ook nu niet in nederland zit. Zou erg graag naar je toekomen. Helaas gaat dat niet lukken. Ik zal eens kijken of ik in de toekomst ooit iets kan regelen.
Maarruh... jij hebt zeker geen zin om naar Zweden te komen???:)

Maar goed, voltes ed zijn dus idd niet mogelijk. Ik maak wel af en toe een flauwe bocht en probeer daarbij lichte stelling te vragen. Verder doe ik dus al heel erg veel in stap (en worstel met de juiste teugelvoering) en als ik het goed begrijp moet ik in draf vooral zelf vaart maken. Heel goed... zal ik doen (doe dus inderdaad niet meer dan een paar pasjes hooguit. Moet het eerst zelf maar eens leren)
Is het goed om nu al schouder in/uit te doen als ze het min of meer aanbieden (silja doet dat wel makkelijk, hälga niet) of kan ik dat beter achterwege laten totdat de draf goed zit?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:19

Ja dat was inderdaad jammer. Haha of ik geen zin heb om naar Zweden te komen .... nou ik zou best wel zin hebben ;-)
De juiste teugelvoering dat is lastig te zien achter de computer maar ga ervan uit dat het bijna gelijk is aan het rijden. Tuurlijk is het goed om in stap wat schouder in/uit te doen maar pas wel op dat je niet te ver gaat ivm de lichamelijke problemen van je paarden. Als het een schouderbinnenwaarts wordt vraag je weer veel van je paarden. Maar zoals je het al schrijft ze geven het zelf ook al aan en hou daar rekening mee. Ik zou niet wachten tot de draf er goed in zit gewoon eerst in stap en als de draf goed is kan je het ook in de draf doen. Dan heb je zelf al de handigheid en dan gaat het in de stap makkelijker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:16

OK bedankt voor de tips. Als ik een keer met de auto in nederland ben, zal ik toch nog eens proberen een les af te spreken. Vorige keer liep alles in het honderd, maar dat zal toch heus niet altijd gebeuren.
En je bent hier ook welkom hoor. :)

Is het longreining in nederland eigenlijk populair? Hier zie je daar eigenlijk volgens mij niet zoveel in. Meer het 'leeg mennen' zoals ze het noemen, maar dat lijkt vaak meer op longeren met dubbele longe of het is echt leeg mennen als voorbereiding op het mennen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:54

Leuk, dit soort discussies!

Longreining is volgens mij in Zweden populairder dan hier!

Ik ben sinds een poosje bezig met mijn springpaard aan de lange teugel. Heb sinds een paar maanden ook regelmatig les van Piet.
Bij hem heb je wel gewoon contact, alleen gaat bij Piet heel veel vanuit het principe dat het paard het moet aanbieden. Dus jij gaat niet afdwingen met je hand dat je paard aan de teugel loopt, die houding zoekt hij zelf op en dan heb je ook best een beetje contact.
Maar over het hele principe ´wat is contact´ kun je een hele boom opzetten; in dit geval geldt denk ik dat het gewicht van de teugel alles hebt wat je in je hand hebt. Je paard is dus ´vrij´.
Dat uitgangspunt vind ik een heel prettig uitgangspunt. Bij long reining ben je echt aan het samenwerken met je paard. Verder vind ik een voordeel dat je beter dan vanuit het zadel kunt zien wat je hulp uithaalt.
Wel is het inderdaad waar dat je een bepaalde handigheid moet ontwikkelen en ook je ´oog´ moet ontwikkelen: als jij ziet dat je paard ietsje lui wordt moet je er meteen bovenop zitten.

Nog even over lessen: ik heb eerst een poos zelf aangemodderd (had wel de dvd van Piet en Ellen Ofstadt), maar pas sinds ik les heb kan ik mijn paard ook echt aan het werk zetten op deze manier. Zo kwam er al na twee lessen af en toe een mooi stukje swingende verzamelde draf uit en hadden we de schouderbinnenwaarts ook zo voor elkaar. Op eigen houtje was me dat nooit gelukt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 09:41

Rhys, als het hier populairder is, merk ik daar iig niet veel van. Ik kan in de hele wijde omtrek niemand vinden die het doet. Zie wel veel lessen en clinics met zg tomkörning(leeg mennen of dubbele longe) wat dan weer wel erg populair is, maar geen clinics of lessen met longreining/lange teugel. De enigen waarvan ik weet dat ze er les in geven is Ellen Ofstad en Grynning. Beiden hebben hun cursussen echter ruim 500 km hiervandaan. Niet echt handig om met paard heen te gaan. Zelfs niet om er zonder paard heen te gaan. Wordt duur grapje en je redt het niet in 1 dag.

Wat je vertelt over teugelcontact... zo had ik het ook ingeschat. Heel erg licht. Denk ook dat Piet zo de nadruk op teugels los legt, omdat je in het begin nogal snel stoort? Ik merk zelf wel dat heel heel licht contact het fijnste is, maar ook het moeilijkste. Het lukt het beste als het paard goed voorwaarts is. Helaas is dat niet altijd het geval met mijn paarden. Met Hälga ga ik een eind van huis af en is de de eerste 10/15 min. van vertrek wat traag en soms beetje strubbelig (wil wel eens omdraaien) Eenmaal verder weg van huis en vooral terug naar huis, kun je heel leuk werken (voor mijn doen dan). Met silja werk ik voor het huis op straat. Ik heb geen bak en ze moet vanwege haar been een rechte, slipvaste ondergrond hebben. Ze is echter te stressgevoelig om echt van huis te gaan, dus op zich werkt dat goed. En zij heeft haar goede voorwaartse momenten en haar moeilijke momenten. Momenteel probeer ik vooral de voorwaartse momenten te motiveren. Dwingen tot meer voorwaarts gaan, heeft het tegenovergestelde effect bij haar. Het is echt een kwestie van motiveren. Maar zij zal weer veel makkelijker dan Hälga inbuigen, schoudertje uit doen of pasje zijwaarts.

Maar juist dat spel van samenwerking en feeling, spreekt mij aan. Dat je met les veel meer vooruit gaat, geloof ik meteen. Helaas krijg ik geen enkele reacties op de advertenties waarbij ik een instructeur zoek, noch kan iemand in mijn omgeving mij verder helpen met een zoektocht.
Ik hoop volgend jaar een clinic ergens te doen, maar goed... vooralsnog heb ik geen enkele keuze.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:03

Volgens mij beginnen er wel steeds meer mensen met het werken aan de lange teugel hier in Nederland. Maar ook hier zie je wel verschillende stromingen. Mensen die willen werken met hun paard op de klassieke manier zoals dat in de rijscholen wordt gedaan als Wenen, Portugal, cadre noir. Of alleen maar een beetje vooruit willen sturen (droogmennen) en daartussen zitten verschillende variatie's. En dat is wel leuk om te zien, zo kan je de manier die het beste bij je pas en bij je paard uitzoeken. Ik vindt het zelf heel prettig zoals men het werken aan de lange teugel in Wenen doet omdat je daarmee een vrij hoog niveau kunt bereiken. Maar ik kan mij ook best voorstellen dat de methode van Piet Bakker prettig kan zijn vooral als je een vrij groot paard heb. Ik zal op mijn manier niet makkelijk kunnen werken met een paard boven de 1.65 dat is echt te hoog. Tja en hier in Nederland zijn de meeste paarden vrij groot.
Het belangrijkste is dat jij en je paard plezier hebben in dit werk daar gaat het om. Ik heb er in ieder geval heel veel plezier in. Iedere keer als ik mijn paard aan de lange teugel gewerkt heb ben ik blij ook al ziet mijn hoofd eruit als een tomaat van inspanning. Een swingend paard voor je neus is toch geweldig !!!
Als je daar in Zweden wat enthousiaste mensen kunt vinden die ook wel eens willen proberen.... kom ik graag naar jullie toe ;-)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:28

@Liljebo, Piet vertelde mij dat er in Zweden nu een instructeursopleiding wordt gestart voor lange teugelwerk (als ik het goed heb begrepen tenminste), daaruit heb ik afgeleid dat het in Zweden vrij populair is. Maar dat was mijn interpretatie.... Y;(

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij Andafries, het is gewoon leuk om met je paard te werken op deze manier!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:38

Ik denk ook zeker dat het werken aan de lange teugel in Nederland een aardige vlucht heeft genomen de afgelopen 8-10 jaar :j Toen ik net begon werd ik HEEL raar aangekeken, en op hoger niveau bij de Shetlandpony's was er maar 1 iemand te vinden die het ook op shows deed. Laat staan dat je met een groter niet barok paard aan de slag ging. Je hebt toch een paard om op te rijden :+ Werd er dan gezegd.
Nu zie ik steeds meer mensen ook met 'gewone' paarden deze tak van sport beoefenen, maar ik denk dat het momenteel (naast de barokke rassen, daar 'hoort' het er wat meer bij) vooral steeds populairder wordt bij mensen met een Shetlandpony. Wat ik persoonlijk dan weer erg leuk vind om te zien, omdat je op die manier ook als je er niet meer op past op een hele leuke maar ook serieuze manier met je pony kunt werken. Dus ja populairder wordt het zeker, en wat mij betreft is dat alleen maar heel leuk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 08:26

Rhys, er schijnen idd instructeurs hier te zitten, maar ik kan ze vooralsnog niet vinden. Ik heb verschillende oproepen geplaatst, maar vooralsnog zonder resultaat. Kan hier in de omgeving ook niemand vinden die het doet.

Andafries, ik doe het allebei; droog mennen met tuigje en a la Piet naast de achterhand lopen (vind ik buiten net wat veiliger dan recht erachter... kan ik ook niet zo goed. Bovendien is Sil dan echt te groot voor mij) Misschien maakt het ook niet zoveel uit welke methode je precies gebruikt, maar het kan geen kwaad om instructies te krijgen, want je weet soms niet hoe je iets moet doen en of je het verkeerd doet. Nu is mijn niveau zo laag, dat het onwaarschijnlijk is dat ik schade aanbreng (zou niet weten hoe ik dat moet klaarkrijgen met hetgeen ik nu doe), temeer omdat ik er niet op zit en dan ook nog geen bit gebruik. Ik doe het hooguit verkeerd. Maar ik neem mijn paarden nooit iets kwalijk. In principe ga ik ervan uit dat ik het fout doe als ik niet het gewenste antwoord krijg. Paard krijgt hier altijd het voordeel van de twijfel. :)
Zou je best graag hier willen laten komen, maar ik weet uit ervaring dat de lessen dan te duur worden en dat dat weinig mensen trekt (ook hier recessie) Ik heb iets dergelijks ooit eerder geprobeerd, maar er was gewoon te weinig animo om het rendabel te maken. Anders....

Eline Grappig ja. Ik vind het op zich een goede tendens dat er steeds meer takken in de paardensport populair worden, waarbij je er niet op zit. Niet alleen omdat het gewoon leuk is. Helaas zijn er heel veel paarden, die niet (meer) gereden kunnen worden. Het is voor een eigenaar dan toch leuk als er op andere manier mee kan werken. Zelfs al kun je dan met zo'n paard niet hetzelfde niveau halen als met een gezond paard. (hoog niveau werk lijkt mij trouwens echt kicken) Ik denk dat ook hier de grens van de trainer eerder is bereikt dan die van het paard :)
Heb zelf overigens ook een 7 jarige minishet en denk dat ik het daarmee ook ga oppakken. Hij heeft cushing en ik heb er een tijd niets mee gedaan. Voorheen heeft hij best wel wat prijzen gehaald in agility en zat hij op een na hoogste niveau. Maar ik heb geen oefenring meer, dus wellicht is dit leuk voor hem. Hij is door medicatie opgeknapt en hard toe aan een uitdaging (lees: hij gedraagt zich als een spook) Leeg mennen kent hij ook al, dus het zou moeten lukken.
De andere mini is van onbekende leeftijd, heeft dwerggenen en een onpraktisch lijf, is erg onhandig en wist helemaal niets toen ik haar gratis kreeg (was van een verzamelaar) Maar ik ben haar aan het leren voor mij uit te lopen, vooralsnog op een vast kort stukje weg,. Vind ze al moeilijk genoeg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:24

Net met lichte jaloezie het topic van Eline bekeken :o
Ik was hier met mijn paarden met de beste bedoelingen begonnen, maar ik krijg ze nauwelijks gemotiveerd. Silja geeft al lang aan dat ze werk niet ziet zitten en Hälga tegenwoordig ook.
Loop toch erg tegen de vraag aan of je er dan toch mee door moet gaan. Ik kan wel denken dat het beter voor hen is, maar de vraag is of ik daarin gelijk heb.
Heb daar al een topic over geopend, omdat ik er echt mee zit
[BEH] Paard met problemen-ondanks onwil toch beweging?

Ik weet het dus even niet meer. Wel eventjes Billy uit de wei geplukt en met hem klein stukje lange teugel gedaan en hij was wel enthousiast. Hij voelt zich momenteel wat beter en is altijd al een leergierige pony geweest. Wilde zelfs mee toen hij ziek was, maar dan ontbrak hem toch de energie om echt iets te doen.
Maar Billy heeft dus ernstig cushing, ondanks zijn jonge leeftijd, en ik moet juist met hem heel voorzichtig zijn dat ik hem niet teveel laat doen. Ik wil wel wat met hem doen als hij zich goed voelt, omdat hij dat leuk vindt (zo'n verschil met de grote paarden), maar ik weet dat het van het ene moment op het andere weer afgelopen kan zijn

Pff... al maanden aan het sukkelen met de paarden... -nee, eigenlijk al jaren-. Denk het ene moment dat ik er maar mee moet stoppen (hoewel de paarden wel hier blijven tot hun laatste dag... geen van hen is verkoopbaar, als ik dat al zou willen) en het andere moment denk ik; ooit een kleine compacte pony die voor een wagentje kan, maar ook lange teugelwerk kan doen en makkelijk mee te nemen is op een trailertje (heb ik niet, maar als ik niet maandenlang torenhoge dierenartskosten heb zoals het laatste half jaar zou ik daar wellicht voor kunnen sparen) voor zo nu en dan een les.

Heb nu al dagen geroepen dat ik er maar mee ophoudt, maar als ik eline dan weer zie.... :o

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:33

tja moeilijk hoor! Kijk de weg naar waar ik nu met Umpire ben beland ging ook niet over rozen hoor. Maar op wat blessures na is hij natuurlijk wel gewoon gezond. Hij heeft ook wel eens geen zin maar dat is toch wat anders natuurlijk.
Ojee en sorry dan voor mn topic := Ik denk dat je toch heel goed naar je paard moet kijken, maar ik heb zelf geen verstand van dingen als artrose en cushing (tenminste ik weet wel wat het is, maar zelf geen paarden gehad die dat hadden), dus ik weet ook niet 'hoe ver' je kunt/moet gaan dan. Werken aan de LT is heel goed en leuk, juist bij het opbouwen na een blessure of ziekte, maar het moet natuurlijk wel verantwoord zijn :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:21

Liljebo, maar ook als je paard arthrose heeft kan je ernaast/achter meer dan erop.
Zou inderdaad niet gaan longeren en waar je extra op moet letten is bv. als je wel bv sb oefent
dat ze niet hun schouder eruit drukken en erover weglopen en dan onderin in hun benen gaan "wringen",
dan kan het misschien handiger zijn om iets minder buiging te willen, omdat ze dan minder gaan wringen.

En lastig te motiveren, tja, dat vind ik moeilijk, afwisselend houden, dus ook met LL of LT of wat dan ook,
overgangen, overgangen, ook in 1 gang, zodat ze ook gewoon rechtuit allert moeten blijven.

En ook ik vind erachter lopen veel moeilijker dan erop zitten, mis mijn benen en zit.
Met mennen ook al, maar dan hoef je je tempo nog niet aan te passen aan het tempo van het paard (je hangt er toch stabiel achter),
als je zelf loopt moet je daar ook nog op letten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:21

Nja, het punt is dat ze erg duidelijk aangeven dat ze niet willen, terwijl het werk gewoon heel licht en voornamelijk stap is. Veel overgangen, solvir, is hoe dan ook niet mogelijk. Buiging vraag ik nauwelijks. Hooguit ietsje stelling in de (flauwe) bocht. Met Sil deed ik wel een stapje schoudertje in omdat ze dat leuk lijkt te vinden, maar dat stelt ook niet veel voor. Longeren doe ik al jaren niet meer.
Maar zodra ik met het hoofdstel de wei in kom, lopen ze weg. Toch behoorlijk veel zeggend. Silja doet dat trouwens al erg lang en wat ik ook uit de kast haal... ze ziet het echt niet zitten (d.a. vond haar eigenlijk ook meer geschikt als weidepaard, maar ik hoopte haar met beweging toch nog wat meer kans te geven. Kan echter zijn dat beweging gewoon zeer doet als ze het niet zelf kan regelen)
Hälga was eerder nog wel te vinden voor een uitje, maar loopt nu ook weg. Haar motivatie is eigenlijk verdwenen nadat ze ziek was, in augustus (hele ernstige verdikking in de hals met harde knobbels etc) Ze heeft ook wat vocht op de longen en zweet enorm snel. Cushing lijkt een mogelijkheid en dan is haar tegenzin om iets te gaan doen goed te verklaren.
Ze ziet er ook niet erg florisant uit,
Ik denk dat ik hen voor nu maar eventjes met rust laat. Wel beetje doen met Billy, maar die moet nog echt heel erg rustig aan doen. Hij wil echter wel. Het is een enorm spook , maar dat is bij hem een goed teken. Het kan alleen van het ene moment op het andere afgelopen zijn en hij wil eigenlijk zelfs iets doen als hij niet zo lekker is, dus dat zal ik goed in de gaten moeten houden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:38

In stap kan je heel veel tempo overgangen maken.

Met hoofdstel de wei in lopen ze weg zeg je, denk dat dat meer is omdat ze uit hun kudde moeten,
dan dat ze geen zin hebben om wat voor je te doen.

Overigens ben ik er altijd van overtuigd dat als paardjes gezellig samen in de wei staan, ze echt niet op
ons zitten te wachten om wat te komen werken, die van mij in ieder geval niet.
Die vermaken zich prima als het baasje langskomt om waterton te vullen en verder vooral niet op het idee
komt om ze aan het werk te zetten. (pech voor hun, want als ze in orde zijn, wordt er ook wel gewerkt,
Sjol net in een hek gehangen en zich losgetrokken dus die staat weer te nietsen. En echt, die vermaakt zich prima zo in de ziektewet.)

Ga je toch lekker alleen met Billy die wel enthousiast is aan het werk? Gewoon goed in de gaten houden dat je niet teveel vraagt.