steigeren en bokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannebus10

steigeren en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:10

Hoi.
Ik heb mijn paard vandaag voor het eerst gelongeerd aan halster ik hadvhaar nog npoit gelongeerd maar dat had zij bij de vorige eigenaar al wel gedaan in de draf en.stap ging prima maar toen ik in de galop ging ging ze heel hard en.steigeren en bokken toen kreeg ik haar biet meer goed stil trrwijl ze met rijde. Super lie is ze is 12 jaar zou ze het met bit in beter doeb pf licht het aan iets anders?

Groetjes Sanne 13 jaar

pillow

Re: steigeren en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:12

Is je toetsenbord stuk?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:13

Heeft ze al vaak gelongeerd? misschien omdat het een andere omgeving is dat ze niet kent?

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:25

Bij de vorige eienaar heeft ze wel vaak gelongeerd bij mij was dit de eerste keer ik longeerde haar op de plek waar ik ook altijd rijdt dus ik snap het niet komt het biet gewoon door het halster?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:26

probeer haar anders eens bij te zetten om te longeren.

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:31

Zal het probereb maar in de stap en draf gaat prima maar galop niet kan het niet gewoon komen dat ik niet met bit deed?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:31

het leest wat makkelijker, als je foutloos typt.

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:34

Okee ik zal het proberen zijn er nog wat mensen met advies dat ik veter met bit kan doen ofzo?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:36

Ik zou sowieso geen veter als bit gebruiken....

Het scheelt al een hoop als je duidelijker typt.

Maar als ze het bij de eigenaar niet doet, kan ik me goed voorstellen dat ze een loopje met je neemt. Immers, steigerend en bokkend kan je niet longeren. Misschien kan je beter overleggen met de persoon die haar wel normaal kan longeren en vragen of die je kan helpen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:39

Bijzetten helpt heel erg goed, omdat ze dan niet wegkunnen.

Maar een veter als bit??

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:41

Ik bedoelde is het niet beter als ik een hoofdstel met bit gebruikk om te longeren inplaats. Van me een halster

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:42

Bijzetten om steigeren en bokken te voorkomen? Dat is naar mijn mening slechts symptoom bestrijding. Het lost het probleem niet op, maar zorgt alleen dat het paard in een bepaalde houding blijft en niet omhoog kan komen.

Over een veter als bit: TS maakte de zoveelste typfout en ik maakte een grapje. Ze wilde iets met het bit doen om het stijgeren te voorkomen, maar ook dat is natuurlijk geen oplossing maar slechts symptoombestrijding.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:42

sannebus10 schreef:
Ik bedoelde is het niet beter als ik een hoofdstel met bit gebruikk om te longeren inplaats. Van me een halster

Longeren zou ook gewoon met een halster moeten kunnen. Tenminste, longeren zonder dat ze gaat stijgeren. Als je een bit nodig hebt om het stijgeren te voorkomen zit er ergens in je basis iets al niet goed.

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:45

Dat steigereb en bokken kwam van enthousiast heid enze zag andere paarden in.de wei lopeb misschien.dat ik haar met bit sneller weer kan laten stoppen met rijden is ze wel kalm

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:47

Nou, hier werkt dat bijzetten prima, en als het helpt dan helpt het!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:48

Staat hier verkeerd

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:49

probeer eens met een hoofdstel te longeren. Ze is dan makkelijker te houden :) en om verder te kunnen gaan met longeren eens proberen om een longeersingel met bijzetteugels te gebruiken :) zo longeer ik ook de meeste paarden namelijk

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:51

_Ashii_ schreef:
probeer eens met een hoofdstel te longeren. Ze is dan makkelijker te houden :) en om verder te kunnen gaan met longeren eens proberen om een longeersingel met bijzetteugels te gebruiken :) zo longeer ik ook de meeste paarden namelijk

Hehe, eindelijk iemand met dezelfde mening!

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:52

Okee bedankt voor jullie adviezen andere adviezen zijn natuurlijk nog.steeds welkom

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:59

sannebus10 schreef:
Dat steigereb en bokken kwam van enthousiast heid enze zag andere paarden in.de wei lopeb misschien.dat ik haar met bit sneller weer kan laten stoppen met rijden is ze wel kalm

Maar als dat een keertje gebeurd is dat toch geen drama? Volgende keer zou ze dan wel braaf moeten zijn.

Maar ik ben van mening dat wanneer je met een paard werkt hij zijn aandacht bij jou heeft en dus niet gek gaat doen van dollende paarden in de wei ernaast. Als ik mijn paard longeer roep ik haar aandacht terug als ze bezig is met andere dingen dan met mij. Ze heeft 23 uur per dag de tijd om dingen voor zichzelf te doen. Dat ene uurtje dat ik haar aandacht vraag gaat ze dat ook gewoon doen ;) .

Ik kan je mijn methode wel uitleggen, maar dan zit ik over een week nog te typen ;) . Als je (goed) zoekt op Chris Irwin begrijp je wat ik bedoel. Als een paard bezig is met paarden in een andere wei is hij hoogstwaarschijnlijk in je gebogen, iets wat vrij respectloos is. Dus dat sta ik niet toe. Immers, als mijn paard respectloos is naar mij, ziet ze mij niet als iemand die de leiding heeft en krijg ik dus ook het probleem dat ze een loopje met me gaat nemen.
Die aandacht vraag ik niet met geweld, maar door bepaalde signalen te geven die paarden aan elkaar ook geven. Echter zoals ik al zei, om dat hier helemaal uit te leggen is geen doen, daarvoor moet je het eigenlijk ook gewoon zien.
(Voor mensen met interesse, begin November kan je op stal Mansour in Arnhem eens zien wat ik bedoel).

Ik ben echt heel content met deze methode. Geen geweld, geen hulpteugels, en most important: Geen gestresste paarden. De hele methode gaat uit van het voorkomen van stess bij de paarden. Iets wat we uiteindelijk allemaal willen toch?

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 23:01

Okee bedankt vvoor je advies

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:14

Dat je paard enthousiast wordt in galop en wat bokt vind ik niet echt extreem, dat doen die van mij ook wel eens een keer. Maar als ik je goed begrijp is je paard echt ongehoorzaam en heb je weinig controle.
Ik denk niet dat je direct met bijzetteugels moet beginnen - als je zo weinig stuur hebt, is het belangrijker dat je eerst een gehoorzaam paard krijgt dat op commando in stap-draf-galop wil en halt houdt. Daarvoor is een hoofdstel met bit wel een hulpmiddel - net als enige basiskennis van het longeren (bv. hoe je moet staan ten opzchte van je paard en hoe je zweep moet vasthouden).
Misschien moet je een keer een longeerlesje nemen, het is nl. best leuk om te doen en ook goed voor je paard - maar als je de boel niet onder controle hebt heeft het weinig nut.

Dit topic staat trouwens verkeerd, zal dat even melden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:28

WWW -> GVL.

sannebus10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 09:33

Bedankt

Esbjerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:27

eilleen333 schreef:
Ik zou sowieso geen veter als bit gebruiken....

Het scheelt al een hoop als je duidelijker typt.

Maar als ze het bij de eigenaar niet doet, kan ik me goed voorstellen dat ze een loopje met je neemt. Immers, steigerend en bokkend kan je niet longeren. Misschien kan je beter overleggen met de persoon die haar wel normaal kan longeren en vragen of die je kan helpen.

EEN VETER ALS BIT :') :') :')