Amaranth7 schreef:Ik vind het ook een erg interessante discussie.
Wat bij mij nog steeds kortsluiting maakt als ik een filmpje zie van een piaffe of passage of wat dan ook in vrijheid is dat de paarden bijna niet tot nooit afkauwen. Dit is iets waar bij mij altijd enorm op gehamerd werd en ook als ik mijn trainer zag rijden of lessen werd er altijd wel gezegd 'iets mee door links, iets meer door rechts', (wat gewoon op een respectvolle manier gebeurde) Dit zelfs bij een nagenoeg perfecte passage.. Als ik voor mijzelf bedenk hoe het voelt als ik op een paard zit dat niet afkauwt, dan voel je een strakke rug, een strakke hals, niet die lossigheid waar iedereen naar streeft, bijna onmogelijk om op te kunnen verzamelen.. De rug voelt als een plank, je hebt geen buiging, niets..
Maar een paard dat (af)kauwt, kauwt dat niet omdat hij teveel in zijn mond heeft wat hij niet kan doorslikken?
Dat kauwen een ontspannend effect kan hebben op de hersenen kan ik nog begrijpen, fysiologisch gezien. Maar de term 'ontspannen' wordt soms te letterlijk genomen: een passage is immers een immense krachtsinspanning. Als de ene spier aangespannen is, is de antagonist ontspannen. Dus hij is ergens altijd wel ontspannen. 
Ik heb ervaren dat afkauwen niet nodig is om de onderlijn aan te spannen en soepel over de rug te lopen. Paard moet wel nageven om lekker over de rug te kunnen lopen. Herstel: als het paard zijn achterhand gebruikt en de ruiter hem niet stoort in zijn bewegingen, gaat hij vanzelf nageven.
Dressuuroefeningen onder het zadel hebben als doel de natuurlijke bewegingen die het paard in zich heeft te tonen. Passage is imponeergedrag. Kauwen paarden van nature af in passage? Ik heb er nooit op gelet. Weet iemand dat?
Amaranth7 schreef:Ik kan het heel slecht uitleggen, maar ik hoop dat iemand mijn punt snapt en het misschien wat intelligenter uit zou kunnen leggen. Waar ik bang voor ben bij 'trucjes' is dat de spieren zich verkrampen om de oefening uit te kunnen voeren, het tegengestelde van wat je wil bij dressuur.. Lossigheid, verende rug en soepele hals..
Dat hangt van de trainer af, zoals hierboven ook is gezegd. Je traint immers maar 1 criterium tegelijkertijd. In welk stadium zit een combinatie waar je naar kijkt? Daar moet je dus rekening mee houden als je zoiets beoordeeld. Maar misschien snap ik niet waar je op doelt.