Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marita schreef:maar hoe kan ze weglopen als je de bak afgezet hebt? Loopt ze door de afzetting heen? Zoja, dan moet de afzetting dus steviger zijn of stroom erop. Of gaat dat anders? En longeer je aan het halster of met een hoofdstel of kaptoom? En heb je wel eens een cursus longeren gevolgd zodat je weet hoe je goed moet longeren?
Urielle schreef:Als ik het goed begrijp, draait ze om door de binnenschouder in de longeerlijn te duwen waardoor je niks meer over de voorkant te zeggen hebt?
In dat geval kun je eens proberen de longeerlijn door het bit te doen naar de longeersingel (het kan ook via de singel naar het bit, maar dan heb je wel een rem op je hulp naar de mond en dat is nu misschien niet zo wenselijk), hiermee kun je met hele kleine ophoudingen stelling naar binnen opvragen en evt. als ze echt enorm dramt zelfs compleet dubbelvouwen naar binnen. Maar probeer het gedrag voor te zijn, goed voorwaarts houden, evt. met de longeerzweep een tikje tegen de schouder geven als je ziet dat ze die naar binnen inzet en vooral goed bezig houden met veel overgangen. Longeren moet werk zijn en nooit saai. Door het gras eten is het natuurlijk ontzettend zelfbelonend gedrag dus ze zal best nog een tijdje proberen.
meganx schreef:dit uitbreken doet ze overings ook in het bos, ik stap er dan gewoon naast met een 4 meter touw.aan een halster.
wat zouden jullie daaraan doen?
aeolusnr1 schreef:Tjhaaa ook ik denk dat het aan diegene ligt die nu probeert te longeren, en dus niet aan het paardje.
Neem me dit niet kwalijk, dit is zeker niet aanvallend bedoelt, maar idd de meeste mensen hebben heel weinig notie hoe te longeren, en er zijn een paar puntjes die je hierbij moet betrekken, alvast een goed vooruit, het wijken voor druk, de achterhand verzetten, de voorhand verzetten,
midgie schreef:Leer goed te longeren, want waarschijnlijk is het een balans probleem, ga eerst een snaast de pony lopen om haar in balans te leren lopen dan steeds de lijn wat verder schuiven, bedenk wel dat dit een aantal maanden kan duren. neem les in longeren en dan wel met enkelen lijn of dubbelen lijnen en niet met bijzet dingen eraan.
LecyTinker schreef:midgie schreef:Leer goed te longeren, want waarschijnlijk is het een balans probleem, ga eerst een snaast de pony lopen om haar in balans te leren lopen dan steeds de lijn wat verder schuiven, bedenk wel dat dit een aantal maanden kan duren. neem les in longeren en dan wel met enkelen lijn of dubbelen lijnen en niet met bijzet dingen eraan.
Daar ben ik het mee eens. IDD, de balans is weg. Je paard heeft de overhand.
Maar MIDGIE, ik snap dat je dat niet bedoelde. TS verteld dat het paard het ook doet als ze aan de hand gaan wandelen.