schouder in de longe gooien tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meganx

schouder in de longe gooien tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:59

Beste Bokker,

Ik ben nu al ongeveer een half jaar de vaste verzorger van de 7 jarige haflinger Nienke.
Ze is echt geweldig in omgang en super braaf met poetsen, kroelen...
Maar het longeren is een zwak minpuntje bij deze pony. Ik doe het longeren met een longeertouw, en een longeerzweep. Het stappen aan de longe is geen probleem. Maar het draven is een drama.
Nienke duwt haar schouder erin aan beide kanten in de longeer touw .Ze loopt dan weg naar de andere kant van de bak/piste, waar ze dan gras gaat eten. Dan proberen ik haar terug te pakken en vervolgens de rondjes kleiner te maken en iedere keer een klein ''rukje'' aan het touw te geven.Zodat ze bij mij blijft.
Dit gaat dan goed, maar zodra je gaat draven gaat het gewoon weer mis.
We hebben de bak al afgezet , dit heeft al een paar keer goed geholpen.Het blijft gewoon aan de gang.
Ook hebben we de dubbele longe geprobeerd, Maar zat vandaag al bijna achter de pony toen mijn voet bijna vast zat in het longeerlijn. Ben er met veel geluk van af gekomen. Ze is gewoon gevaarlijk , met de longe.
Onder het zadel is ze tot nu toe altijd erg braaf geweest.
Of het nu is door een belemmering van een gewricht of pijn. Ze loopt dan zo jolig weg naar het gras.
Ik weet het niet!
De eigenaar heeft ook al geholpen maar we vinden de oorzaak gewoon niet.
Uittesten kan het niet zijn, dit doet ze ook bij de eigenaar...
ik wil alle mogelijke oplossingen proberen.Hopelijk is hier een goede verklaring voor?
Wie kan mij helpen?????

Anoniem

Re: schouder in de longe gooien tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:57

Kun je de bak afzetten? Dat lijkt me sowieso al een oplossing. Mocht dat niet kunnen, dan het volgende idee:
Longeer met hoofdstel en singel, doe de longeerlijn door de binnenste bitring en door de (losse) neusriem, en steek deze door naar de longeerlijn. Als dan sterk wil worden kan ze dat niet omdat ze haar halsspier er niet in kan zetten. Mocht je het link vinden, kun je altijd nog een extra lijn aan de voorkant bevestigen. Met zijn tweeen longeren is in dit geval het makkelijkst.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:00

ik zet de bak nu altijd af voor de helft, en helpt niet echt.
Maar toch bedankt voor de tip!
We zullen het eens proberen!!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:31

maar hoe kan ze weglopen als je de bak afgezet hebt? Loopt ze door de afzetting heen? Zoja, dan moet de afzetting dus steviger zijn of stroom erop. Of gaat dat anders? En longeer je aan het halster of met een hoofdstel of kaptoom? En heb je wel eens een cursus longeren gevolgd zodat je weet hoe je goed moet longeren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:38

Als ik het goed begrijp, draait ze om door de binnenschouder in de longeerlijn te duwen waardoor je niks meer over de voorkant te zeggen hebt?
In dat geval kun je eens proberen de longeerlijn door het bit te doen naar de longeersingel (het kan ook via de singel naar het bit, maar dan heb je wel een rem op je hulp naar de mond en dat is nu misschien niet zo wenselijk), hiermee kun je met hele kleine ophoudingen stelling naar binnen opvragen en evt. als ze echt enorm dramt zelfs compleet dubbelvouwen naar binnen. Maar probeer het gedrag voor te zijn, goed voorwaarts houden, evt. met de longeerzweep een tikje tegen de schouder geven als je ziet dat ze die naar binnen inzet en vooral goed bezig houden met veel overgangen. Longeren moet werk zijn en nooit saai. Door het gras eten is het natuurlijk ontzettend zelfbelonend gedrag dus ze zal best nog een tijdje proberen.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:47

Marita schreef:
maar hoe kan ze weglopen als je de bak afgezet hebt? Loopt ze door de afzetting heen? Zoja, dan moet de afzetting dus steviger zijn of stroom erop. Of gaat dat anders? En longeer je aan het halster of met een hoofdstel of kaptoom? En heb je wel eens een cursus longeren gevolgd zodat je weet hoe je goed moet longeren?

er was nog iemand anders in de bak aan het rijden en heb dan de hoefslag open gelaten, nadat ze daar ook een paar keer door was ontsnapt, de bak goed afgesloten.
toen was het gedaan.

Urielle schreef:
Als ik het goed begrijp, draait ze om door de binnenschouder in de longeerlijn te duwen waardoor je niks meer over de voorkant te zeggen hebt?
In dat geval kun je eens proberen de longeerlijn door het bit te doen naar de longeersingel (het kan ook via de singel naar het bit, maar dan heb je wel een rem op je hulp naar de mond en dat is nu misschien niet zo wenselijk), hiermee kun je met hele kleine ophoudingen stelling naar binnen opvragen en evt. als ze echt enorm dramt zelfs compleet dubbelvouwen naar binnen. Maar probeer het gedrag voor te zijn, goed voorwaarts houden, evt. met de longeerzweep een tikje tegen de schouder geven als je ziet dat ze die naar binnen inzet en vooral goed bezig houden met veel overgangen. Longeren moet werk zijn en nooit saai. Door het gras eten is het natuurlijk ontzettend zelfbelonend gedrag dus ze zal best nog een tijdje proberen.

ik heb idd niks meer over de voorkant te zeggen, en ze voorwaarts houden graag zou ik zeggen maar , uitbreken doet ze dan nog altijd.het gedrag voor zijn. dat is het nu juist. ze is zo snel en voor dat je kan ingrijpen is ze al weg....
door het gras wordt ze beloond, daar ben ik me bewust van ...
we gaan jullie tips en advies zeker gebruiken de volgende keren! kijken wat het geeft.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:56

dit uitbreken doet ze overings ook in het bos, ik stap er dan gewoon naast met een 4 meter touw.aan een halster.
wat zouden jullie daaraan doen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:00

Je paardje mankeert niks.

Jij kan niet longeren.
Er is nog een lange weg te gaan voordat je kan longeren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:28

Tjhaaa ook ik denk dat het aan diegene ligt die nu probeert te longeren, en dus niet aan het paardje.
Neem me dit niet kwalijk, dit is zeker niet aanvallend bedoelt, maar idd de meeste mensen hebben heel weinig notie hoe te longeren, en er zijn een paar puntjes die je hierbij moet betrekken, alvast een goed vooruit, het wijken voor druk, de achterhand verzetten, de voorhand verzetten,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:36

meganx schreef:
dit uitbreken doet ze overings ook in het bos, ik stap er dan gewoon naast met een 4 meter touw.aan een halster.
wat zouden jullie daaraan doen?

hoofdstel in, touw aan het bitje klikken en op de ho zetten als ze wegdraait, daarna jouw weg weer vervolgen. Is ze nou helemaal?! Ze weet gewoon dat ze je hierin de baas is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:41

aeolusnr1 schreef:
Tjhaaa ook ik denk dat het aan diegene ligt die nu probeert te longeren, en dus niet aan het paardje.
Neem me dit niet kwalijk, dit is zeker niet aanvallend bedoelt, maar idd de meeste mensen hebben heel weinig notie hoe te longeren, en er zijn een paar puntjes die je hierbij moet betrekken, alvast een goed vooruit, het wijken voor druk, de achterhand verzetten, de voorhand verzetten,

Mee eens.

Let goed op je eigen houding. Als je je teveel (met je navel) op het hoofd richt stuur je die naar buiten en dus de achterhand naar binnen; richt je teveel op de achterkant dan draait de voorhand naar binnen. 'Button' om voorwaarts te gaan zit ter hoogte van de flank.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:56

Touw/longeerlijn door de zijkant van het halster over de neus aan de andere kant vast maken. *D

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:02

Mijn vorige paard deed dit ook. Zodra ze weer om wil draaien moet je direct de longeerlijn op de grond leggen,want als je een stuk hebt afgezet, sleurt ze je niet mee.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:10

TS, in theory zou er geen verschil moeten zijn in stap, draf of galop. Als ze het in stap kan, dan kan ze het in andere gangen ook.
Ik denk dat door omstandigheden ze geleerd heeft dat zodra ze wat kracht zet, ze haar zin toch gaat krijgen.
Longeren is niet een paard rondjes laten lopen. Het is een paard stimuleren om bepaalde delen van zijn lichaam te gebruiken, zonder hem extra balast te geven.
Ik denk dat je even een paar stapjes terug moet doen.
Om te beginnen zou ik met de stap beginnen en hierin gaan zorgen dat je de volle aandacht van je paard gaat krijgen. Dit door op commando de stap te gaan verruimen, verzamelen en veel stop-stap-stop-stap oefeningen te gaan doen. Dan kan je langzaam gaan opbouwen naar het volgende niveau.( Misschien zelfs achteruit aanleren.)
Het volgende niveau gaat dan zijn, het overgaan in draf en gelijk weer terug naar stap. Dit een flink aantal keren doen, totdat dit ook geheel gecontroleerd gaat. Dan kan je steeds langer de draf aan gaan houden, maar altijd zorgen dat de controle voor de volle 100% bij jouw ligt, maar ook haar aandacht ten alle tijden bij jou ligt.
Longeren is nog een hele klus, als je het goed wil doen.
Het kan zijn dat een paard wat problemen ondervind met zichzelf te dragen in draf en galop, maar ik denk dat dit geheel niet het probleem is bij jouw verzorgpaardje.
TS, doe dit allemaal met kleine stapjes. Weet zeker dat je volle overmacht hebt bij elke stapje dat je maakt bij het longeren, want als dit niet het geval is, dan zal ze er misbruik van maken en moet je weer helemaal vanaf het begin beginnen. Wat je paard tot nu toe heeft geleerd is om gewoon haar zin te krijgen door middel van macht en dit leren ze alleen als het toegelaten wordt. Dus ergens hebben jullie een grote fout gemaakt, niet je verzrgpaarde. Die doet gewoon wat haar geleerd is.

succes ermee.

p.s. Ik denk niet dat je dit kan oplossen door een krachtmeting, maar door een betere verstandshouding.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:50

Leer goed te longeren, want waarschijnlijk is het een balans probleem, ga eerst een snaast de pony lopen om haar in balans te leren lopen dan steeds de lijn wat verder schuiven, bedenk wel dat dit een aantal maanden kan duren. neem les in longeren en dan wel met enkelen lijn of dubbelen lijnen en niet met bijzet dingen eraan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:30

midgie schreef:
Leer goed te longeren, want waarschijnlijk is het een balans probleem, ga eerst een snaast de pony lopen om haar in balans te leren lopen dan steeds de lijn wat verder schuiven, bedenk wel dat dit een aantal maanden kan duren. neem les in longeren en dan wel met enkelen lijn of dubbelen lijnen en niet met bijzet dingen eraan.

Daar ben ik het mee eens. IDD, de balans is weg. Je paard heeft de overhand. _O-
Maar MIDGIE, ik snap dat je dat niet bedoelde. TS verteld dat het paard het ook doet als ze aan de hand gaan wandelen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:35

Ik geloof niet dat ik snap wat er nou gebeurt. Hoe kan je paard nou met de schouder in het longeertouw hangen? Bij de paarden die ik ken heb je eerst het hoofd, hals en dan pas schouder.

Maargoed, ook zonder dat ik nou precies weet wat er mis gaat, ben ik er 99% zeker van dat het probleem bij jou ligt, dus ga eens kijken of je bij iemand les kan krijgen in longeren. Het zal een combinatie zijn van jouw houding, waar de zweep op gericht is etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:51

Paard duikt waarschijnlijk met het hoofd naar buiten weg en druk zo zijn schouder erin. Ik denk dat het niet zoveel met handigheid te maken heeft, maar meer met slimheid van de pony, die weet dat ie sterk is en maakt daar vrolijk gebruik van.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:58

Ik heb ook een probleem gehad met longeren waarbij mijn paard ook los brak. (niet om grasjes te eten maar gewoon omdat ie stout was! )
Ik heb het probleem opgelost met loswerk lessen! Ik heb geleerd hoe ik mijn lichaams taal moet gebruiken en paard heeft geleerd daarop te reageren. Het losbreken hebben we zo langzaam aan afgeleerd (is aangeleerd gedrag geweest wat ik ook vermoed bij jouw verzorgpony)
En meneer kan nu heel braaf aan de longe lopen!
Maar het loswerken vinden we zo leuk, dat we dat eigenlijk vaker doen als longeren :D

EDIT: zullen ze trouwens wel weer denken: Komen ze weer met loswerken en grondwerken, dat dacht ik ook altijd, maar het heeft serieus geholpen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:20

LecyTinker schreef:
midgie schreef:

Daar ben ik het mee eens. IDD, de balans is weg. Je paard heeft de overhand. _O-
Maar MIDGIE, ik snap dat je dat niet bedoelde. TS verteld dat het paard het ook doet als ze aan de hand gaan wandelen.

Dan is het balans en leiderschap , maar daar gaat het ook vaak fout aan de longe, heel veel mensen kunnen niet vanuit de hand longeren omdat ze geen leiderschap hebben en niks snappen van positie en houding van zichzelf naar het paard toe, laat staan van hoe een paard reageert op bepaalde hulpen in de ruimte die de ruiter onbewust of bewust vaak veel te groot maakt.
Een paard voelt een vlieg landen , wat moet hij dan met die enorme hulpen van de zweep en druk van alleen de energie van de begeleider?
Ik zou de TS aanraden les te nemen in het los en grondwerk en technisch longeren, ik weet een hele goeie in Belgie te zitten , dus Ts meer info kun je via pb krijgen als je geintereseerd ben in goed technisch longeren zonder allerlei hulpteugels en vooral niet aan het bit dat is de grootste fout die mensen maken het paard iets leren door zijn onderkaak vast te hebben en niet weten waar mee bezig te zijn of wat het doel van longeren is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:51

voor mij zou het toch eerst belangrijk zijn dat TS zelf weer de overhand krijgt op haar pony, die veegt gewoon de vloer met haar aan omdat ze weet dat ze het kan en dat ze ermee weg komt. Als TS die pony een paar keer heeft kunnen weerhouden, al is het maar 3 keer, dan denk ik dat het hele probleem al heel ver over is.
Heeft imo niks te maken met balans of lichaamsgebruik of wat dan ook, gewoon een slim dier dat haar kansen grijpt en een meisje dat niet snel genoeg in de reacties is en geen andere oplossing uit haar mouw kan schudden.
Ik heb 2 jaar geleden een hengst zadelmak gemaakt, heerlijk dier om mee te werken, liep superbraaf zijn rondjes aan de longe. Bij de eigenaresse stond ie iedere keer met zijn hoofd naar haar toe, recht tegenover haar. Had ik hem terug in handen dan liep hij zijn rondjes weer braaf, die wist ook gewoon verrekt goed wie hij tegenover zich had.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:57

Urielle, ook in dat geval kan los/grondwerken heel goed helpen.
Je paard leert daardoor respect te krijgen voor je. Plus dat je zelf leert hoe je efficiënt ingrijpt op het juiste moment!
Bij mijn paard was het ook het probleem dat ie gewoon wist dat het kon!!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:36

bedankt voor al jullie reacties en tips!
Heb ook al een aantal pb's gekregen, die ik niet acheterwegen laat liggen.
Ik heb een maand of 2 geleden dubbele-longe les gehad, maar ik zit altijd strik met die 2 touwen.
dus na gisteren ben ik een beetje bang om terug in die touwen gestrikt te raken.
Ik ben zeker bereid deze tips te proberen en als dat niet helpt , boek ik maar een lesje.
Het is een hele fijne pony, en zou haar graag mee naar buiten nemen.
Dus daar wil ik heel veel voor doen.
Nogmaal bedankt voor de tips en advies!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 14:57

-> GVL

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 09:21

gisteren heb ik van iemand hier op bokt, een les longeren gehad.
Ik heb waargenomen en ondekt dat consequent zijn. Een nog soms groot probleem is bij mij.
nadat ik zelf heb gelongeerd , en tips van de instructeur heb gekregen.
Heb ik er weer zin in, en kunnnen we ook terug aan de longe werken.