hoe laten galloperen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe laten galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:47

ik ben sinds kort (naja paar maanden?) aan het longeren geslagen , puur voor beweging en wat handige stem commando's aan te leren. nu zijn stap en draf eigenlijk niet een groot probleem meer , maar de galop is een groot probleem :P. ze reageert niet op de longeerzweep en ook draaft ze steeds harder. hoe krijg ik die galop er ooit op? soms doet ze een paar passen galop en prijs ik haar de hemel in , maar niks lijkt te helpen... het is en blijft een (stront eigenwijze) shet := al denk ik dat het ene draver is :P iemand?

x_Heidi

Re: hoe laten galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:33

Misschien helpt het om haar op een wat kleinere volte te zetten, dan is het moeilijker om hoge snelheid vast te houden dus zal ze een keer aangalloperen. Als ze eenmaal gallopeerd,2 pasjes en daarna zelf terug naar de draf vragen, ze mag niet uit zichzelf stoppen dus dan moet jij ervoor zorgen dat ze die kans niet krijgt. Zo kan je de galop steeds meer uitbouwen en gaat ze begrijpen dat ze niet zelf haar tempo mag bepalen. Slaan of dreigen met een zweep totdat je Shetlander uit angst 1 pasje rent en dan de hemel in prijzen is geen goede manier.. Gewoon 2 pasjes galop,zeg dan duidelijk draf en dan de zweep ook desnoods helemaal bij haar weg halen zodat zeterug zal gaan in de draf :). Je kan dan even braaf of goedzo zeggen, maar niet naar haar toe rennen en platknuffelen ofzo.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:52

Ben je bekend met het freestylesysteem van EmielVoest? Daar is de galophulp een tennisachtinge beweging(voor de preciese uitleg zou ik even voor je moeten kijken, ben niet zo thuis in de tennis :P ). Daarnaast is het belangrijk om te kijken of je positie juist is, sta je in het drijvende gebied? Is je houding open? Kan je paard dus wel weggaloperen of blokkeer je hem onbewust met je lichaamstaal?

Wat ook heel belangrijk is, het longeren is een erg zware oefening voor het paard, is hij er balanstechnisch al wel aan toe om te galoperen op de cirkel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:57

wow wat een moeilijkheid haha , nee ik sta open voor alles. we zijn wel toe aan een uitdaging :P , sinds kort draaft ze eindelijk harder en ze is zowieso altijd op zoek naar eten. al ging deze week het neusje lekker naar beneden , en tsja ik zou het echt niet weten....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:25

takkie_muis schreef:
wow wat een moeilijkheid haha , nee ik sta open voor alles. we zijn wel toe aan een uitdaging :P , sinds kort draaft ze eindelijk harder en ze is zowieso altijd op zoek naar eten. al ging deze week het neusje lekker naar beneden , en tsja ik zou het echt niet weten....

"In galop maken we een armbeweging met de drijvende arm die doet denken aan een forehand bij tennisslag waarbij de bal laag wordt geslagen. De beweging van de arm is van achter naar voor en van onder naar boven."

Wellicht kun je hier iets mee? Heb je niet iemand in de buurt die eens mee kan kijken en kan helpen?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:37

Is het je al een beetje gelukt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:46

ben er dinsdag pas weer :)

uitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:17

een Join-up is in sommige gevallen een goeie optie , ben er zelf geen voorstander van maar altijd handig om te weten
http://www.bokt.nl/wiki/Join-up
voor verdere vragen hierover moet je niet bij mij zijn want zoals ik al zei ik heb er geen ervaring mee en ik ben er geen voorstander van ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:39

AnnaJillSjon schreef:
een Join-up is in sommige gevallen een goeie optie , ben er zelf geen voorstander van maar altijd handig om te weten
http://www.bokt.nl/wiki/Join-up
voor verdere vragen hierover moet je niet bij mij zijn want zoals ik al zei ik heb er geen ervaring mee en ik ben er geen voorstander van ;)

Ik vraag me dan af waarom je iets adviseerd terwijl je er totaal niet achter staat en ts ook niet kan uitleggen hoe dat precies in zijn werking gaat. Ik denk overigens dat de join up hier meer kwaad als goed gaat doen, omdat ik vermoed dat ts dit ook nog nooit gedaan heeft.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:20

Join up om een paard te leren galloperen aan de longe?.....

Dat is dus echt achterlijk eigenlijk :=

Join up is meer om 'het vertrouwen van een paard te winnen'
Aka: breken op een natural manier.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:31

Gewoon simpel vanuit een verkleinde volte laten aangalloperen. Je verkleint de volte in draf en zorgt dat je een actieve draf houdt. Paard dus netjes in de driehoek laten lopen met de zweep horizontaal.
Voor het aangalloperen moet paard actief in de juiste stelling lopen en met de aandacht bij het werk zijn. Je geeft de stemhulp galop en laat gelijktijdig de longe wat vieren en drijft met de zweep. Dan kan ie niet veel anders dan aangalloperen omdat je de binnenschouder vrij laat en het buitenachterbeen de mogelijkheid geeft om aan te gaan in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:18

ik heb vandaag op een kleinere volte haar 3 rondjes in galop weten te krijgen , beiden kanten :) even getennist met madam haha.

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:21

Wat leuk dat het gelukt is! :)
Tennissen werkt bij mij ook altijd héél erg goed :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:26

Super!
Dat tennissen zal ik ook eens onthouden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:28

tot madam het gehad heeft :P , ach dan maakt een speel partijtje de pret compleet :P. concentratie en beweging is soms ver te zoeken , als we maar lol hebben :)

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:29

takkie_muis schreef:
tot madam het gehad heeft :P , ach dan maakt een speel partijtje de pret compleet :P. concentratie en beweging is soms ver te zoeken , als we maar lol hebben :)

Hahaha ja, je kunt ook niet eeuwig serieus blijven :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:31

Greek schreef:
takkie_muis schreef:

Hahaha ja, je kunt ook niet eeuwig serieus blijven :P

:n als er verse grasjes langs de bak staan , en je aan dat stomme touwtje moet rennen :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:31

takkie_muis schreef:

Dan moet je eerder stoppen. Stoppen als het nog goed gaat! Concentratievermogen word vanzelf langer! Wel heel fijn dat het nu al een stuk beter ging!

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:33

takkie_muis schreef:
:n als er verse grasjes langs de bak staan , en je aan dat stomme touwtje moet rennen :')

*herkenbaar*
Is het een Shet? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:35

Greek schreef:
takkie_muis schreef:

*herkenbaar*
Is het een Shet? :))

:') :j

Afbeelding

een heule dikke (na de arbeid de voerbak induiken :') )

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:37

_/-\o_
Offtopic :+
Ik zal niks meer zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:29

ik longeer nu zonder touw , de galop gaat op dagen goed. ze is gewoon soms niet met het goede been opgestaan :P , heb een deel van de bak afgezet en dit vindt ze ook veel leuker. oortjes erop en gaan met die banaan haha , nu moet ik even flink erachteraan met de zweep en dan gaat ze wel. eenmaal klaar draai ik me rug naar haar toe en dan komt ze wel :) , anders krijg ik haar niet meer :P bedankt voor de tips!

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:30

Superleuk! :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:01

ik heb mijn paard geleerd dat als ik hard : "LET OP" zeg, dat hij dan weet dat hij harder moet, en dan zeg ik'"GALOP" en dan gaat hij galloperen ! het heeft wel even gekost maar mischien kan je het je pony ook aanleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:04

met een hard uuuh (:=) krijg ik haar kop erweer bij , ren nu met een nieuw commando en de zweep achter haar aan. vermoeiend :P