shetlander (L) hengtsje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mereljupiter

shetlander (L) hengtsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:26

haii ..
ik heb een shet.
ik zocht ene leuke bezigheid niet vd op rijden of aangespannen maar iets leuks maar je samen ook veel plezier mee hebt .(want dara ben ik allemaal al mee bezig geweest ;p )
ik heb een hengsje en is daarom ook snel afgeleid hebben jullie daar ook tips voor ?
en hij is ook erg druk hoe kan ik zorgen dta ie zich goed vermaakt
ik krijg hem maar niet rustig plaese help me !

xx merel en (_)(_) jupiter

s6801881

Re: shetlander (L) hengtsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:33

Ruinen en goede begeleiding zoeken ;) Bijles Nederlands is overigens ook nog een optie, maar of je paard daar aan deel kan nemen hangt af van de docent.

mereljupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:42

s6801881 schreef:
Ruinen en goede begeleiding zoeken ;) Bijles Nederlands is overigens ook nog een optie, maar of je paard daar aan deel kan nemen hangt af van de docent.

occh soo sorry kan je het niet lezen aan jou heb ik ook wta !
ik heb dislectie ja !

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:33

Zorgen dat jij leuker bent dan de omgeving!
Dat is met alle dieren zo die erg op de omgeving zijn gefikseerd. Doe dit alleen niet met iets lekkers want dan krijg je een paard dat alleen maar schooit.

Ruinen zou ook een goede optie zijn idd.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:01

mereljupiter schreef:
s6801881 schreef:

occh soo sorry kan je het niet lezen aan jou heb ik ook wta !ik heb dislectie ja !

Bedoel je dat sarcastisch? :')
En je hoeft ook niet iets aan iemand te hebben. Wees blij dat je tips krijgt.

mereljupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:26

ik zou mijn paard niet willen ruinen ik hou van hem hoe die is .en hij is nu een schatje dan miss ook nog wel maar ik wil het risico niet nemen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:28

Hoezo, dr gebeurd toch niks engs? :')

mereljupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:34

nee maar ik wil hem gewoon een hengstje houden want hij dekt ook onze merrie duss :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:37

Het risico van niet castreren is veel hoger: je shet kan per ongeluk uitbreken en een merrie dekken met alle gevolgen van dien. Daar komt bij dat een slecht opgevoede hengst een gevaarlijke hengst is, hoe klein ook. Aangezien je nu al problemen met hem ondervindt, en je nog te jong bent om een hengst consequent op te voeden. Dat blijkt uit de berichtjes die je plaatst. Ook is een paard, hengst, merrie of ruin, dat afzonderlijk moet worden gehouden ongelukkig. Een paard is een kuddedier. En als je geen eigen stuk land hebt is het zeer moeilijk een plek te vinden voor een volwassen hengst, laat staan een plek waar sociaal contact mogelijk is. Als laatste is het zo dat een niet dekkende hengst een vergrote kans heeft op teelbal kanker. Kortom: als je niet met hem kan en wil dekken (en een mini moet je alleen laten dekken als hij papier heeft, en goedgekeurd is, en je kijk hebt op de merries die worden aangeboden), dan is het de beste optie om de noten eraf te halen.

En als het om je imago gaat: een fijne meewerkende ruin waar je lekker mee VD-t en ment is vele malen stoerder dan een onhandelbare minihengst in de handen van een jong pennymeisje.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:38

Ik ga mee met s6801881

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:42

s6801881 schreef:
Het risico van niet castreren is veel hoger: je shet kan per ongeluk uitbreken en een merrie dekken met alle gevolgen van dien. Daar komt bij dat een slecht opgevoede hengst een gevaarlijke hengst is, hoe klein ook. Aangezien je nu al problemen met hem ondervindt, en je nog te jong bent om een hengst consequent op te voeden. Dat blijkt uit de berichtjes die je plaatst. Ook is een paard, hengst, merrie of ruin, dat afzonderlijk moet worden gehouden ongelukkig. Een paard is een kuddedier. En als je geen eigen stuk land hebt is het zeer moeilijk een plek te vinden voor een volwassen hengst, laat staan een plek waar sociaal contact mogelijk is. Als laatste is het zo dat een niet dekkende hengst een vergrote kans heeft op teelbal kanker. Kortom: als je niet met hem kan en wil dekken (en een mini moet je alleen laten dekken als hij papier heeft, en goedgekeurd is, en je kijk hebt op de merries die worden aangeboden), dan is het de beste optie om de noten eraf te halen.

En als het om je imago gaat: een fijne meewerkende ruin waar je lekker mee VD-t en ment is vele malen stoerder dan een onhandelbare minihengst in de handen van een jong pennymeisje.

Nu mis ik dan toch ergens de 'Like' knop. Niks meer aan toe te voegen :j

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:27

:=

mereljupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:59

bedankt maar ik heb ook andere tips gekregen zonder het woord RUINEN en het gaat nu veel beter .
ik kan alles met hem kon ik al maar ik wou dat ie wat rustiger was want hij was sommige dagen heel druk 1ne dag niet andere wel :D en nu is ie een brafe hengst :S

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:03

Hierbij een tip zonder het woord ruinen: 'Als je verstandig bent laat je hem castreren.'

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:06

Wat voor tips heb je dan gekregen? :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:07

Miekie74 schreef:
Hierbij een tip zonder het woord ruinen: 'Als je verstandig bent laat je hem castreren.'

Dat blijft inderdaad nog steeds mijn standpunt, ook al gaat het nu even goed. Uit je verhaal blijkt niet dat jij een hengstwaardige opvoeder bent, en dat de hengst geen fokwaarde heeft. Nogmaals, een ruin waar je lekker mee ment en VD-t is zoveel "cooler" dan een hengst waar je amper mee kan werken, omdat hij "niets leuk vindt".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:09

mereljupiter schreef:
nee maar ik wil hem gewoon een hengstje houden want hij dekt ook onze merrie duss :o

Dan weet hij dus hoe en wat en als hij dan niet heel goed opgevoed is is alles interessanter dan jij bent. Loopt hij trouwens altijd bij de merrie of staat hij 360+ dagen per jaar alleen? Isolatie geeft nl ook vervelend gedrag en zeker bij hengsten door versterkende werking van de hormonen.

mereljupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 19:51

tamary schreef:
mereljupiter schreef:

Dan weet hij dus hoe en wat en als hij dan niet heel goed opgevoed is is alles interessanter dan jij bent. Loopt hij trouwens altijd bij de merrie of staat hij 360+ dagen per jaar alleen? Isolatie geeft nl ook vervelend gedrag en zeker bij hengsten door versterkende werking van de hormonen.

hij staat nooit alleen altijd met zun moeder (hij is volgens mij nooit echt gespeent ofzo )
ik wet dta niet omdat het nog maar net mijn ver pony is

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:59

Hij kan zn moeder ook gewoon gaan dekken hoor :=

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:57

Sabinee__ schreef:
Hij kan zn moeder ook gewoon gaan dekken hoor :=

Inderdaad, en dat levert over het algemeen niet echt een mooi plaatje op := Super bezig dus +:)+

mereljupiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:06

nou doet ie nooit want die moeder word nooit hengstig ofzo

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:08

mereljupiter schreef:
nou doet ie nooit want die moeder word nooit hengstig ofzo

Jou hengstje is niet door de ooievaars gebracht ;) castreren lijkt me verstandiger.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:13

Begrijp dat je het goed wil doen en lekker wil werken met het paardje.
Maar ik denk dat je gewoon nog veel moet leren. Alle boven staande tips kloppen als een bus!
Moeder die nooit hengstig wordt...... Wauw dat ik zn merrie had :D

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:16

hoe oud is hij dan?

wat is voor jou de belangrijkste rede hem niet te casteren?
Want als hij voor 1xtje een merrietje moet dekken, heeft hij ook niet veel aan het hengst zijn.. en jij ook niet!
Dan de bij, ook al staat hij met een merrie die niet drachtig wordt, als hij niet geregeld kan dekken, maar wel bij een merrie staat, zal hij vanzelf wel een keertje op een niet-hengstige merrie klimmen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:25

Een merrie die een veulen heeft gehad, maar nooit hengstig wordt. Bijzonder :') Misschien maar eens naar Utrecht rijden, want een bevruchting zonder dekking is zeker het onderzoeken waard :))