Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mereljupiter schreef:s6801881 schreef:Ruinen en goede begeleiding zoekenBijles Nederlands is overigens ook nog een optie, maar of je paard daar aan deel kan nemen hangt af van de docent.
occh soo sorry kan je het niet lezen aan jou heb ik ook wta !ik heb dislectie ja !
s6801881 schreef:Het risico van niet castreren is veel hoger: je shet kan per ongeluk uitbreken en een merrie dekken met alle gevolgen van dien. Daar komt bij dat een slecht opgevoede hengst een gevaarlijke hengst is, hoe klein ook. Aangezien je nu al problemen met hem ondervindt, en je nog te jong bent om een hengst consequent op te voeden. Dat blijkt uit de berichtjes die je plaatst. Ook is een paard, hengst, merrie of ruin, dat afzonderlijk moet worden gehouden ongelukkig. Een paard is een kuddedier. En als je geen eigen stuk land hebt is het zeer moeilijk een plek te vinden voor een volwassen hengst, laat staan een plek waar sociaal contact mogelijk is. Als laatste is het zo dat een niet dekkende hengst een vergrote kans heeft op teelbal kanker. Kortom: als je niet met hem kan en wil dekken (en een mini moet je alleen laten dekken als hij papier heeft, en goedgekeurd is, en je kijk hebt op de merries die worden aangeboden), dan is het de beste optie om de noten eraf te halen.
En als het om je imago gaat: een fijne meewerkende ruin waar je lekker mee VD-t en ment is vele malen stoerder dan een onhandelbare minihengst in de handen van een jong pennymeisje.
Miekie74 schreef:Hierbij een tip zonder het woord ruinen: 'Als je verstandig bent laat je hem castreren.'
mereljupiter schreef:nee maar ik wil hem gewoon een hengstje houden want hij dekt ook onze merrie duss
tamary schreef:mereljupiter schreef:nee maar ik wil hem gewoon een hengstje houden want hij dekt ook onze merrie duss
Dan weet hij dus hoe en wat en als hij dan niet heel goed opgevoed is is alles interessanter dan jij bent. Loopt hij trouwens altijd bij de merrie of staat hij 360+ dagen per jaar alleen? Isolatie geeft nl ook vervelend gedrag en zeker bij hengsten door versterkende werking van de hormonen.