Paard neemt bij longeren buitenstelling en trekt aan de lijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leanR

Paard neemt bij longeren buitenstelling en trekt aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:07

Hallo bokkers!

Nu heb ik een probleempje bij het longeren.
Linksom gaat prima maar rechts om? Dan neemt ze stelling naar buiten en begint ze te trekken. Bij het rijden valt ze rehtsom altijd ontzettend naar binnen,meestal kan ik dit wel corigeren,maar vooral bij het longeren is dit erg. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet?
Ik longeer Balou met een longeerhulp. Nu ben ik zo stom om die hele naam te vergeten ( :+ ) dus heb ik een fototje gezocht:
Afbeelding
Het is heel fijn om met deze te longeren en er zijn verder geen problemen. :)

alvast bedankt, :j
Laatst bijgewerkt door Elles op 23-11-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. Zorg voor een titel waaruit zo duidelijk mogelijk blijkt waar je topic over gaat.

Dabo

Re: Weet niet zo goed wat ik er mee aan moet...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:17

Volgens mij heet zo'n ding ook gewoon een 'longeerhulp' :D
Met dit ding geef je het paard ook gelegenheid alle kanten op te buigen, dus ook de verkeerde..

Ik longeer zelf met een touwtje, wat ik in het midden vastmaak aan de onderste ring van de longeersingel. Dan aan beide kanten door het bit, terug naar een van de ringen aan de zijkant.
Op deze manier kun je het touwtje op de binnenhand korter instellen dan de buitenhand. Zo geef je het paard wat meer druk op de binnenhand, zodat hij wat meer stelling naar binnen aan zal nemen.
Succes ermee!

GLKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:20

Op die manier longeer ik ook erg goed voor de rug. Maar inderdaad kunnen ze kwa buiging alle kanten op. Wat ik ooit van een fysio voor paarden heb geleerd is om de volte te verkleinen tot het moment dat ze zelf de buiging naar binnen aanpakken en dan weer vergroten als je dit (rustig) herhaald wordt de moeilijke kant steeds soepeler zonder dat je ze vast zet in een gedwongen buigen.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:23

Dabo : Dankjewel! Haha dus gewoon "longeerhulp". Ja ik dacht daar dus ook al aan misschien moet ik dan verder kijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:25

Hoe heb je de longeerlijn bevestigd? Als je hem via de binnenste bitring, over het hoofd, aan de buitenste bitring hebt bevestigd dan heb je zeggenschap over de buitenteugel en kun je je paard dus beter op de rails houden als het ware door ophoudingen te geven via de longeerlijn. En inderdaad dit ding heet gewoon een longeerhulp ;-)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:36

Heb hem met zo'n klip aan het hoofdstel vast en dan de longeerlijn.Afbeelding :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:41

Zo'n tussenstuk daar kun je inderdaad niet heel goed mee bijsturen, als je dan een ophouding geeft, krijgt ze die op beide "handen".

De methode die ik gebruik, wordt vaak bij jonge paarden gebruikt omdat je ze dan goed onder controle hebt. Zo ben ik hem dan ook gaan gebruiken omdat wij 3 jonge paarden hebben opgeleid. Deze paarden zijn er aan gewend en dus gebruik ik de methode nog steeds. Voordeel is ook dat je het rijden een beetje kunt simuleren, want je hebt op deze manier een connectie met de buitenteugel als het ware. Door kneepjes te geven, hou je haar op de volte en nagevelijk (als het een beetje meezit ;-) :D ). Je kunt het natuurlijk gewoon eens proberen want je hebt op deze manier gewoon meer te zeggen over "de buitenteugel" en de situatie is dan meer zoals die zou zijn als je zelf rijdt.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 12:45

Fargo : Ga ik proberen! Proberen kan geen kwaad.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:49

Je kan ook met dubbele lijnen gaan longeren.
Dan kan je dezelfde hulpen geven als met rijden alleen dan vanaf de grond.

Ik vind namelijk niet dat je een paard wat naar binnen valt maar gewoon meer op de binnenkant(bijzet) korter moet gaan zetten en dan verwachten dat hij stelling pakt.
Zo'n type paard moet eerst met de schouder recht voor het lijf worden gezet en vanuit daaruit weer naar binnen mee genomen worden(stelling naar binnen).
Anders loopt hij zometeen (met die kortere binnenkant) zogenaamd mooi stelling, maar gooit hij lekker zijn buitenschouder er uit. Of hij valt nog meer naar binnen en krijg je hem misschien niet meer naar buiten gezet(op de goede manier)

Succes!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:51

Dabo schreef:
Ik longeer zelf met een touwtje, wat ik in het midden vastmaak aan de onderste ring van de longeersingel. Dan aan beide kanten door het bit, terug naar een van de ringen aan de zijkant.
Op deze manier kun je het touwtje op de binnenhand korter instellen dan de buitenhand. Zo geef je het paard wat meer druk op de binnenhand, zodat hij wat meer stelling naar binnen aan zal nemen.
Succes ermee!

Met het korter instellen van het binnenste touwtje krijg je alleen maar valse buiging, tenzij je met dubbele longe longeert en dus met een "buitenteugel" er bij. Een paard probeert zich altijd tegen de druk te verzetten en daarmee over de buitenschouder weglopen ipv de juiste buiging aan te nemen, dus als je dat aan de andere kant niet begrenst, heeft dat korter instellen imo geen zin.

* edit * zoals MM hierboven ook oppert.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:52

Ik zou dubbele lijnen gaan proberen. Jouw paard is (net als ieder paard) scheef. Dit kan je oplossen door recht te richten aan de dubbel lijn.
Heb zelf ook met de longeerhulp gelongeerd, maar vind de dubbele lijn toch fijner. Je kan hiermee beter zien wat je paard onder het zadel doet en beter "bijsturen" dan met een enkele lijn en een longeerhulptouw.
Mijn merrie is heel erg verbeterd door de dubbel lijn. Ik doe het 1x per week en merk in mijn rijden ook veel verschil.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:57

Ik raad ook dubbele lijnen aan. Mocht je daar geen ervaring mee hebben, kun je ook met een longeersingel en touwtje bijzetten zoals eerder besproken. Alleen in plaats van de stelling te bepalen met de touwtjes, zo ik de longeerlijn van buiten naar binnen door de binnenste bitring steken en dan aan de zijkant van je singel bevestigen. Zo kan je stelling vragen zodra het nodig is en zal het buitenste touwtje als buitenteugel dienen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:03

Het korter instellen van een van de touwtjes is echt niet goed! Dat is vergelijkbaar met zelf op je paard zitten met je teugels op ongelijke lengte, een paard kan dan nooit recht naar beneden zakken op "2 teugels" omdat de druk ongelijk is.

Met een dubbele lounge/lijnen werken, kan inderdaad ook maar dat vergt best wel wat oefening. Op zich is de longeerhulp een fijn ding en je kunt paarden er echt soepeler en beter in het lijf mee maken. Succes met het anders bevestigen van de longeerlijn, dan kun je haar toch corrigeren zonder de goede (in)werking van de longeerhulp te storen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:05

Ik sluit me ook aan bij het dubbele-lijnen-kamp. Wel even een paar keer les nemen, want het is nog niet makkelijk! :)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:10

Met dubbele lijnen heb ik geen ervaring mee,denk dat ik wel dat ik iemand kan vragen op stal voor hulp. Denk dat ik eerst fargo's idee ga proberen. :j

Elles

Re: Paard neemt bij longeren buitenstelling en trekt aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:40

RT-P >> GVL

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:36

Het paard is scheef dus wat je moet begrijpen is dat het gewoon nog niet rechtsom KAN lopen op de manier hoe je hem graag ziet.
Jouw paard is linksgebogen, dus recht lopen is al een opgave, laat staan rechtsom!

Je moet je paard dus rustig leren hoe het recht loopt en later dus ook correct rechtsom kan lopen. Rechtsom longeren zou ik nu dus niet doen, dat kan je paard gewoonweg nog niet.

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:46

Laat je paard eens nakijken bij Rodinde Hoogenraad van Dierenkliniek Vinkega of er niet meer aan de hand is bv scheef bekken.
Mijn paard had exact hetzelfde en is nu recht!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 10:15

Maar dan snap ik niet dat ze bij het rijden wel gewoon kan buigen op rechts.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:32

Door de kont naar buiten te sturen komt het hoofd vanzelf naar binnen. Werkt bij mijn paardje heel erg goed. Nu is mijn methode wel meer dan alleen konten naar buiten sturen;)

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:37

Dabo schreef:
Succes ermee!

- Dit mag niet. Ik weet niet of iemand bekend is met de boeken van grondwerk,

Of stel je voor als je op je paard de volte rijdt, Hier mag hij ook niet naar binnen of naar buiten vallen. Zo ook niet aan de lijn.

Beiden kanten moeten gelijk zijn, Binnenkant mag niet strakker.

Succes :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:40

elsjebelsje schreef:
Laat je paard eens nakijken bij Rodinde Hoogenraad van Dierenkliniek Vinkega of er niet meer aan de hand is bv scheef bekken.
Mijn paard had exact hetzelfde en is nu recht!

Ik denk eerder dat het een kwestie van juist begrenzen is, zeker als ze het onder het zadel wel goed kan, dan zou ze daar ook problemen moeten hebben.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:51

Komt door dat mondstukje, bevestig het touw eens zo; door het bit, over het hoofd, vastmaken aan buitenste bitring.
Dat mondstukje zorgt ervoor dat je vrijwel altijd gewicht op het bit hebt en daardoor kun je moeilijk correcties doen. Kleinere volte aannemen in stap (draf moet ook kunnen) waarbij je de buik/schouder kunt aanraken om hem bewust te maken dat dat niet mag. Doordat de volte klein is zal het paard ook sneller willen inbuigen om zijn balans te houden.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:16

Pentax: ga ik doen :j

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:23

Pentax schreef:
Komt door dat mondstukje, bevestig het touw eens zo; door het bit, over het hoofd, vastmaken aan buitenste bitring.
Dat mondstukje zorgt ervoor dat je vrijwel altijd gewicht op het bit hebt en daardoor kun je moeilijk correcties doen. Kleinere volte aannemen in stap (draf moet ook kunnen) waarbij je de buik/schouder kunt aanraken om hem bewust te maken dat dat niet mag. Doordat de volte klein is zal het paard ook sneller willen inbuigen om zijn balans te houden.

Dit vind ik ook een hele goeie ! :j