Friese merrie van 1,5 jaar Iemand tips voor het spelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flamon

Friese merrie van 1,5 jaar Iemand tips voor het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:31

Hallo Bokkers

Zoalsde titel al zegt heb ik een anderhalf jarige friese merrie. Nu moet ik nog even wachten totdat ik met haar kan gaan rijden ( wat ik pas wil gaan doen als ze goed uit gegroeid is, hier neem ik alle tijd voor die nodig is).
Nu dacht is is het misschien leuk om tijdens het spelen met wat kleine commando's te beginnen.
De dingen die ze al kan zijn:
Stap op commando
Draf op commando
Galop op commando
Ho op commando
Nee schudden op commando
Ja schudden op commando ( zijn we nu mee bezig)

Heb dit niet dwingend aan geleerd. Ze is namelijk erg speels en leergierig. Is het fout wat ik doe of weet iemand nog tips of heeft iemand nog ideeetjes om kleine dingentjes uit te proberen?

Groetjes

Fanny en Maura

In_Black

Re: Friese merrie van 1,5 jaar Iemand tips voor het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:56

Geef haar een leeftijdsgenoot om mee te spelen. Beetje leren meelopen aan de hand is verder wel leuk meegenomen maar ga haar op deze leeftijd geen kunstjes leren, dat staat je straks alleen maar in de weg als ze volwassen is en beleerd moet worden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:01

Targetten, kusjes geven, apporteren...

Dit soort dingetjes is, zolang het niet te lang duurt of met dwang wordt uitgevoerd, juist hartstikke leuk voor zo'n jong dier. Zorgt voor afwisseling en het geeft jou een extra reden om met haar bezig te zijn. Alleen maar goed dus! Blijf alleen nog wel even ver uit de buurt van belastende 'truuks' zoals buiging, compliment, berggeit enz.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 18-11-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:01

Ik ken een paard wat met 1,5 jaar ook al heel leergierig was, en de eigenaresse heeft dus ook lopen aanklooien met dit soort dingen...
Nu heeft ze een sloom paard die je niet meer bereikt, al teveel afgestompt op jonge leeftijd... Laat je paard nog lekker paard tot een jaar of 3! Dan kun je het lekker op gaan pakken en wat meer dingen leren en grondwerken enzo...
Het enigste wat ze nu moet kunnen is netjes aan een lijntje meelopen en volgensmij kan ze dat al :) Geef haar andere paarden en leeftijdsgenootjes om lekker mee te ravotten, dat is het beste voor de ontwikkeling!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:02

Jaaaa, dat krijg je later allemaal terug, vooral dat apporteren. Een paard wat alles pakt wat los en vast zit terwijl je staat op te zadelen :D
De concentratieboog is nog veel te kort bij zo'n jong dier, ze moeten op deze leeftijd nog niet vanalles moeten.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:03

Milan_lover schreef:
Ik ken een paard wat met 1,5 jaar ook al heel leergierig was, en de eigenaresse heeft dus ook lopen aanklooien met dit soort dingen...
Nu heeft ze een sloom paard die je niet meer bereikt, al teveel afgestompt op jonge leeftijd... Laat je paard nog lekker paard tot een jaar of 3! Dan kun je het lekker op gaan pakken en wat meer dingen leren en grondwerken enzo...
Het enigste wat ze nu moet kunnen is netjes aan een lijntje meelopen en volgensmij kan ze dat al :) Geef haar andere paarden en leeftijdsgenootjes om lekker mee te ravotten, dat is het beste voor de ontwikkeling!

Heeft niets te maken met het feit dat ze daarmee begonnen is toen haar paard 1,5 was, maar alles met de manier waarop het paard het aangeleerd heeft. Ik durf te wedden dat als ze dat met haar paard gedaan had toen hij 4 was, je geen verschil zou zien.

De truuk is om de oefensessies niet te lang te laten duren, je paard goed kunnen motiveren zodat het voor hem/ haar leuk blijft om met je te spelen. Stop op het hoogtepunt. Je paard moet eigenlijk zelf vooral nog zin hebben om door te gaan, en jij moet de gene zijn die het spel stopt. Consequentie is de sleutel. Doet je paard een kunstje zonder dat je daar om gevraagd hebt, krijgt hij geen beloning!!! Afstraffen is ook niet de bedoeling, want je wilt graag dat je paard mee blijft denken.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 18-11-11 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:05

Nee, daar ben ik het niet mee eens.. Paard gaf aan dat ze het wel wou, dus ze doet lekker, ze leert dingen aan zoals targetten en kusje geven en voedsel weigeren enzo. Maar dat heeft toch echt de hele jeugd van het paard verpest. Eigenaresse leerde het niet fout aan, maar ze deed het gewoon te vroeg!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:07

waarom zou je in vredesnaam niet met een paard van 1,5 al wat kunnen doen? Spelenderwijs is dat gewoon prima, maar hou het kort want de concentratieboog is inderdaad kort.....Daarna weer het land in bij d'r leeftijdsgenootjes

In_Black

Te vroeg is nooit goed, daarom is het beter ze tot drie jaar lekker onaangeroerd te laten staan, liefst in een gemengde kudde of opfok. Krijg je de fijnste dieren van.

GreaseMonkey

Milan_lover schreef:
Maar dat heeft toch echt de hele jeugd van het paard verpest.

:') Is dat paard dat ook met je eens?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:08

In_Black schreef:
Te vroeg is nooit goed, daarom is het beter ze tot drie jaar lekker onaangeroerd te laten staan, liefst in een gemengde kudde of opfok. Krijg je de fijnste dieren van.

Het is toch niet zo dat het dier daarna de stal in wordt geflikkerd? Vind dat je best een paar keer per week een beetje kan koetelen met je dier...Daar worden ze vast niet slechter van en in ieder geval lekker handmak

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:10

Het kan ook wat vriendelijker hoor!

Ik zeg ook niet dat je niets mag doen, maar het beste kun je het paard gewoon wat langer laten staan!
Als ik het verschil zie tussen dat paard en andere paarden, ja ik weet het zeker, die zijn lekker paard en dat andere paard is "vermenselijkt"
Heb jij ervaring dan? Dat je het allemaal zo goed weet? Ieder zijn eigen mening toch?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:11

Heb je het nu tegen mij Milan_lover?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:12

Ja, jij weet het toch allemaal zo goed? Je gaf een beetje een banketstaaf reactie ;) Dat ik toevallig die ervaringen heb opgedaan wil toch nog niet zeggen dat je zo banketstaaf moet gaan reageren?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:13

Ik ging altijd lekker wandelen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:14

Paarden die vermenselijken? Gaan ze dan in eens op 2 benen lopen en U zeggen?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:14

Milan_lover schreef:
Ja, jij weet het toch allemaal zo goed? Je gaf een beetje een banketstaaf reactie ;) Dat ik toevallig die ervaringen heb opgedaan wil toch nog niet zeggen dat je zo banketstaaf moet gaan reageren?

:') het is maar hoe je het opvat. Ik beweer niet dat ik het allemaal zo goed weet, ik geef (inderdaad op basis van ervaring) mijn mening ;)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:15

Colway, je weet heus wel wat ik bedoel, een paard hoor je gewoon niet te trainen met 1,5 jarige leeftijd.

Ja, maar dan hoef je niet zo'n banketstaaf reactie te geven, je kunt het ook anders brengen, ipv iemand anders zijn mening zo voor gek te verklaren, want ieder zijn eigen mening toch?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:16

trouwens, TS, neem eens contact op met Amable!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:17

Gewoon beetje paard laten en af en toe eens lekker poetsen en niet meer leren dan nodig is om opgevoed te worden. Meelopen aan het touw, halthouden als je wilt halthouden, voetjes geven en meer is echt niet nodig op die leeftijd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:18

Waarom hoort dat niet dan? Wie bepaalt dat? Wat is trainin? Handmak maken is ook 'training'

als een paard 23,5uur/7 in de wei staat met vriendjes en je haalt hem er 3 keer per week een half uur uit om te wandelen, voetjes geven, halthouden, etc

dan ben je niet goed bezig? Moet niet gekker worden hier

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:20

Je kunt vd overigens ook gebruiken om je paard dingen te leren die handig zijn als de veearts er is. stilstaan voor een enting, ontsmetten voor bloedafname, staart laten optillen voor het opnemen van temperatuur, enz, enz, enz. Zorgt alleen maar voor handelbare paarden :j

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:22

Ho, dat zeg ik niet, dat heb ik ook nergens gezegd.
Een anderhalf jarig paard mag je best mee gaan wandelen, dat is alleen maar goed. Voetjes optillen, ook geen probleem, dat hoort erbij, halthouden dat hoort bij het wandelen.
Ik heb het hier over de vd kunsten, kusje geven, targetten blablabla...
Kwestie van lezen ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:24

Milan_lover schreef:
Ho, dat zeg ik niet, dat heb ik ook nergens gezegd.
Een anderhalf jarig paard mag je best mee gaan wandelen, dat is alleen maar goed. Voetjes optillen, ook geen probleem, dat hoort erbij, halthouden dat hoort bij het wandelen.
Ik heb het hier over de vd kunsten, kusje geven, targetten blablabla...
Kwestie van lezen ;)

Leg mij het verschil dan eens uit met leren wandelen naast je, halt houden, voetje geven en een kusje leren geven?

Waarom zou dat kusje overvragen zijn en de rest niet?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:27

Een kusje zou nog kunnen, al vind ik dat zowieso niet verantwoord.

Maar zoals targetten gaat echt te ver, dat vergt heel veel concentratie, dat moet je gewoon nog niet doen (leer je een baby ook direct fietsen of rekenen of wat dan ook?)