Dubbele longeerlijn bevestigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Dubbele longeerlijn bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:52

Hele zoekfunctie doorgezocht maar niets gevonden, dus hoop dat er niet nog zoiets staat:)

Toevallig stuitte ik laatst op dit onderwerp: hoe bevestig jij je longeerlijn?

Een osteopate vertelde mij dat de buitenste lijn aan het bit, door de ring van de singel, over de rug of langs de achterhand naar jouw hand moet, dat is natuurlijk logisch. Maar ze zei dat je de binnenste lijn nooit, maar dan echt nooit, door de ring van de longeersingel moest doen, altijd direct contact met je paard hebben.

Nu heb ik gister les gehad met dubbele longe, en mijn instructrice maakte beide lijnen vast aan het bit en deed ze door de singel. Ik heb het haar gevraagd en ze zei dat het haar beter leek om ze juist door de singel te halen. Want je hebt dan je lijnen op gelijke hoogte en als je niet door de singel haalt en je geeft wat druk, de hals gewoon zou 'omklappen', dus alleen de hals naar binnen zou gaan, en geen stelling.

Zelf denk ik dat de tweede methode het logische is, maar wat denken of doen jullie? Heb je er dan ook een duidelijke reden voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:56

Waarom zou de binnenste lijn niet door de singelring mogen volgens de osteo?
Dan mis je dus ook het fijne effect van het overgaan op de andere hand, want dan moet je eerst je lijnen weer los en vast gaan maken?

Ik heb ze gewoon allebei door de onderste ringen van de longeersingel, of als ik met zadel longeer dan door de (vastgezette) neergeLaten stijgbeugel. Zo doe ik het al een jaartje of 25 en ik heb nog nooit 'last' gehad van die manier, of er eens een handige opmerking van iemand over gehad. Ik vind het hartstikke lekker werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:58

Het lijkt mij ook heel omslachtig om de boel steeds opnieuw vast te moeten maken wanneer je van hand verandert. Verder vind ik het juist zo handig om inderdaad de twee lijnen op gelijke hoogte te hebben. Ik longeer met de lijnen door het bovenste grote ringetje, bij de schoft.

Anoniem

Re: Dubbele longeerlijn bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:05

Ik zit er over na te denken, maar als je de binnenste niet door de ring doet, lijkt het me ook veel lastiger om juist dat fijne gelijke contact op links en rechts te verkrijgen...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:16

Ik heb dat ook nog nooit gehoord.
Mijn lijnen gaan altijd van mijn hand, door de zij ringen, naar het bit. En dan achterlangs.
Lijkt me onhandig om steeds de boel te verwisselen.. Volgens mij is het contact tussen links en rechts ontzettend anders omdat je binnenste lijn niet wordt opgevangen door longeersingel zoals bij de andere kant maar alle gewicht aan het bit komt te hangen?! En je trekt t bit nog makkelijker door de mond ook.
Ik vind het maar een vreemde opmerking :P
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-11-11 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:21

Suus_ schreef:
Ik heb dat ook nog nooit gehoord.
Mijn lijnen gaan altijd van mijn hand, door de zij ringen, naar het bit. En dan achterlangs.
Lijkt me onhandig om steeds de boel te verwisselen.. Volgens mij is het contact tussen links en rechts ontzettend anders omdat je binnenste lijn in zo'n boog gaat hangen waardoor dat gewicht aan het bit komt te hangen?

Huh? Dan moet je toch gewoon je binnenste lijn wat korter pakken? En als ie door de ring heen zit komt uiteindelijk de druk ook op het bit?

Maar voor de rest, ik ben het gewoon eens met jullie, ik doe ook gewoon met beide lijnen door de ringen, maar ik ben benieuwd of er iemand is die het op de andere manier doet, en waarom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:22

Maar waarom mag het dan niet volgens die osteopate?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:25

Ik bedoel meer dat een longeerlijn in een paar meter lucht ook wat weegt en dat dat gewicht op het bit komt te hangen. dan heb je aan allebei de kanten een verschillende inwerking plus dat je geen fijne hulpen kunt geven met je binnenste lijn (:

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:43

Sonja schreef:

Dat staat er, je hebt dan geen direct contact, ik zie niet waarom niet? Ik zou het haar idd kunnen vragen als we er weer heen gaan ;)

@suus oke, nu snap ik m ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:06

Zou je dat eens willen doen? Ben er wel benieuwd naar :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:19

ik doe beide lijnen altijd op dezelfde hoogte door de ringen op de singel, soms wat lager, meestal iets hoger, je houdt je handen toch ook altijd even hoog?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:37

freeride schreef:
ik doe beide lijnen altijd op dezelfde hoogte door de ringen op de singel, soms wat lager, meestal iets hoger, je houdt je handen toch ook altijd even hoog?

Dabedoelik :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:50

sannie275 schreef:
Sonja schreef:

Dat staat er, je hebt dan geen direct contact, ik zie niet waarom niet? Ik zou het haar idd kunnen vragen als we er weer heen gaan ;)

@suus oke, nu snap ik m ;)

Het direct contact verhaal is onzin, het idee er achter is dat he het paard niet in elkaar kan trekken, echter is het probleem dat je geen verbinding kan krijgen op gelijke lagen, je kan de uitgetelde halve ophouding niet door voeren en je kan niet sturen, geen schoudervoor of binnen vragen het binnen achter been niet onder plaatsen en niet van hand veranderen, al.met al zitten é meer.nadelen aan dan voordelen.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:20

Ik heb gemaild, aangezien een collega van mijn moeder ook met zijn paard daar is geweest en hetzelfde gezegd kreeg..

Doordat je de binnenste lijn door de ring van de singel doet creeer je een 'hefboom' effect, te vergelijken met een stugge vaste binnenhand als je simuleert als je op dat moment op je paard zit. Ook neem je dan het binnen achterbeen niet fijn mee en ben je te laat als je ontspant als je paard het goed doet, ik kan de mail letterlijk hierin zetten, als iemand dat graag wil, zal ik dat doen! :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:30

Ik ben ook wel benieuwd :j

Ik longeer bij beginnende paarden met de binnenteugel los, omdat ik anders merk dat ik de binnenschouder snel blokkeer. Nu moet ik zeggen dat ik bij jonge paarden ook vaak meer aan de zijkant sta dan erachter, zodra ik er meer achter ga staan doe ik hem er weer doorheen, inderdaad om met name het schoudervoor en onderplaatsen van het achterbeen beter te kunnen aangeven. Het hangt er bij mij dus heel erg van af of ik longeer met twee lijnen of dat ik aan de dubbele lijnen werk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:36

sannie275 schreef:
Ik heb gemaild, aangezien een collega van mijn moeder ook met zijn paard daar is geweest en hetzelfde gezegd kreeg..

Doordat je de binnenste lijn door de ring van de singel doet creeer je een 'hefboom' effect, te vergelijken met een stugge vaste binnenhand als je simuleert als je op dat moment op je paard zit. Ook neem je dan het binnen achterbeen niet fijn mee en ben je te laat als je ontspant als je paard het goed doet, ik kan de mail letterlijk hierin zetten, als iemand dat graag wil, zal ik dat doen! :)

Klinkt in theorie aardig, maar praktisch gezien zit ik dan met hetzelfde probleem als aantal anderen hier.
Als ik hem los laat hangen, trek ik in wezen aan de zijkant van het bit, mede door het gewicht van de longeerlijn.
En geef ik eigenlijk een hele rare hulp doordat de teugel niet naar achteren loopt, beetje het idee van rijden met 1 hand opzij gestoken
en andere wel op de normale plaats.

Hefboom effect creeer je toch eigenlijk zelf, als je te veel aan die lijn zit.
Ik vind overigens met de buitenlijn contact houden veel lastiger, zeker als die achter het paard langs loopt.

En naar mijn idee, moet je ook niet meer vragen aan het paard dan het aankan en hem zo de gelegenheid geven binnenachterbeen mee te nemen,
naar mate hij meer getraind is kan je meer vragen.

En ik gebruik het mede als voorbereiding op het mennen, dan zitten de leidsels toch ook echt door de ogen op het schoftje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:37

Ook bij longeren moet je je hand niet vastzetten...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:46

Werken aan de dubbel moet je leren, en dit leer je niet op een cursus van een week.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:29

@sonja
Ik zeg nergens dat ik mijn hand vastzet, de osteopate zegt dat als je de binnenlijn door de singel doet dan je dan als het ware een stugge vaste binnenhand hebt als je het dan vergelijtk als je op het paard zou zitten ;)

@Moll
Ik snap de hele reactie niet? Dit gaat toch niet over de discussie??

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:34

Ik longeer altijd met dubbele lijnen.
Als ik met longeersingel werk doe ik enkel de buitenste door het ringetje, de binneste niet (vanwege het hefboom effect)

Maar ik werk ook vaak met dubbele lijnen zonder longeersingel :)

Ik zou je osteopate volgen, het is niet zonder reden dat ze zegt dat het beter is die manier ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:34

Er valt weinig te discusseren, om dat de beste man onwaarheden verkondigd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:37

Mij is ook juist geleerd dat het goed is om ze wel door de lussen heen te doen. Juist voor het contact. De hangende longeerlijn biedt namelijk genoeg contact, dat contact kun je nooit maken als je de longeerlijn met je hand constant op spanning moet houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:48

Die redenatie is mij ook niet bekend.

Dat hefboomeffect; dat doe je dan toch echt zelf, als jij zelf te veel druk zet op dat binnenleidsel.....
m.i. kleven er idd meer nadelen dan voordelen aan, als je de binnenleidsel niet door de ring heen doet.

Overigens longeren ook veel menners met dubbele longe en het meest gebruikelijk is toch wel dat je beide leidsels door de ringen/leidselogen doet.

Ik zie hier geen hefboomeffect...... :n
Afbeelding

En áls ik zou willen, dan zou ik het binnenleidsel flink kunnen aanhalen en dmv de ring mijn pony haar hoofd op haar schouder kunnen trekken.... maar dan ben je toch echt zelf verkeerd bezig.
De buitenleidsel maakt vrijwel dezelfde hoek en wordt ook 'verstoord' door een ring en achterhand of rug paard, dus dan zou je op het buitenleidsel datzelfde 'hefboomeffect' moeten hebben? :?

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:50

Beide het zelfde, aan de zijkant niet tussen de benen door, anders kan het soms gaan schuren!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:58

Moll schreef:
Er valt weinig te discusseren, om dat de beste man onwaarheden verkondigd.

Ik snap wel dat je dit niet zomaar leert, en daar ben ik het ook mee eens, maar ik bedoel: ik vraag om de bevestiging en niet hoe snel je het leert? En ik heb het er toch nergens over dat je kan werken aan de dubbele longe met een weekcursus? Daarom snap ik je post niet, ik ben het er helemaal mee eens, maar het gaat niet over de discussie..