lennylenny schreef:Mistral laat zich niet longeren, ze laat zich niet eens opjagen. zodra je met de longeerzweep achter haar aan gaat wordt ze ontzettend boos, gaat achteruit lopen, draait om, beukt tegen het hek aan en ze probeert er zelfs uit te springen, maar ze gaat niet voorwaarts!
luuklover schreef:Misschien moet je een join-up proberen het werkt eigenlijk bij elke paard. Je kan info vinden op google. Filmpjes op youtube. Ik weet niet of je er al is over hebt gehoord, maar ik vind het erg interessant
Heeeeeel erg veel succes!
En niet opgeven!

juist... een join up, is volgens mijn interpretatie dat je het paard van je wegdrijft, en dat ie uiteindelijk zich overgeeft en bij je terug wil komen.
Luuklover, hoe voer jij een join up als je het paard in kwestie niet eens weg kunt sturen.
TS wat ik zou proberen is je paard laten volgen aan een touwtje, vervolgens aan een (halstertouw) een rondje om je heen te laten draaien (wellicht eerst zelf een rondje lopen, en haar mee laten lopen, en vervolgens zelf stil blijven staan). Dit zou ik niet doen in een circel of in een bak, maar bij wijze van spreken nog wel in haar stal of op een plek buiten (parkeerplaats oid). Let wel op dat ze niet door het lint gaat, en dat alles in rust gebeurd. zo kun je steeds haar iets verder van je af laten lopen, en weer naar je toe halen totdat ze de volte om je heen loopt die je ook graag zou zien tijdens het longeren.
Als ze dit eenmaal doorheeft, kun je het in de bak gaan proberen. ook weer klein beginnen en steeds groter uitbouwen. Mocht dat in de bak goed gaan, dan kun je wellicht een drafje proberen (deze keer niet te klein beginnen natuurlijk) en daarna doe je hetzelfde in de circel.
Zo blijft het voor haar duidelijk, en doordat je eerst op een "vreemde" plek begint heeft ze niet de neiging om meteen in verzet te gaan zoals ze waarschijnlijk in de circel wel zal doen.
succes ermee