Heel erg dominant paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lennylenny

Heel erg dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 02:45

Hallo allemaal,

Ik weet het even niet meer zo goed, misschien dat jullie tips hebben! Sinds drie maanden heb ik een nieuw paard, of eigenlijk E pony.. Ze heet Mistral, ze is 4 jaar, merrie en ongeveer 1.57m. Vanaf dag 1 hebben we een probleem met wie de baas is..

Ik wil even voorop stellen dat lichamelijke problemen uitgesloten zijn.

Ze kwam bij mij zonder dat er iets mee gedaan was. Na een paar dagen dacht ik, ik zet haar in de longeer cirkel en ga wat los zonder lijn longeren zodat ze op mijn stem gaat reageren. Daar ging het al mis. Mistral laat zich niet longeren, ze laat zich niet eens opjagen. zodra je met de longeerzweep achter haar aan gaat wordt ze ontzettend boos, gaat achteruit lopen, draait om, beukt tegen het hek aan en ze probeert er zelfs uit te springen, maar ze gaat niet voorwaarts! Zowel niet op de linkerhand of rechterhand. Ik kon dit op deze manier niet winnen dus heb een lijn aan haar halster gedaan zodat ik er iig voor kon zorgen dat ze niet om kon draaien, maar niks minder waar, ook met lijn draait ze om, achteruit lopen, ze doet alles behalve voorwaarts gaan. Zelfs als ik de zweep gebruik is ze er niet van onder de indruk, ze gaat niet voorwaarts.

Dus ik dacht, eerst maar iets anders proberen. Eerst wat grondwerk gedaan en dat ging eigenlijk prima, ze laat zich leiden, loopt netjes naast me, stopt als ik stop, gaat achterwaarts als ik het vraag. Zadel erop, hoofdstel in, allemaal prima. Inmiddels rij ik haar en ze is braaf, stap, draf, galop alles prima. Alleen nu komt het probleem van eerst weer naar boven.

Als ik aan het rijden ben kan ze ineens omdraaien, achteruit lopen en ze gooit haar gewicht tegen het hek op, echt bizar, nu ik op haar zit heb ik meer te vertellen, maar het is zo ontzettend moeilijk om dit te winnen. Ik probeer zoveel mogelijk af te leiden door de ene keer in het veld te rijden, dan in de bak en veel figuren, balkjes lopen en soms gaat het een half uur goed en dan begint ze weer en ze geeft gewoon niet op. Ze gooit echt haar hele gewicht tegen het hek op!

Longeren lukt nog steeds niet, ze wordt ontzettend boos en probeert over het hek heen te springen ipv voorwaarts te gaan.

Ik snap het niet meer...

Waarom wil mijn paard niet voorwaarts in de longeercirkel, niet los en niet aan de lijn? Waarom doet ze met rijden soms net zo? Waarom is ze wel zo braaf geweest met zadelmak maken, ze geeft geen bok!

Iemand een tip?

Bedankt voor het lezen.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 04:53

Ik heb ook met exact zo'n type paard gewerkt :)
Tijdens het longeren deed hij inderdaad alles behalve vooruitgaan en hij sprong ook uit de roundpen. Ook aan het halster snapte hij er niets van en was hij niet vooruit te branden. Na een dikke week dagelijks oefenen zat er echt geen enkele verbetering in, dus we hadden de keuze: Hem slaan tot hij het snapte, of er gewoon opstappen. We hebben gekozen voor opstappen! Bit erin, zadel erop, en gaan met die banaan :D Niet meteen een succes, want hij probeerde met ruiter en al uit de roundpen te springen :) Toen hebben we iemand er met een ander paard voor laten rijden, zodat het paard in kwestie kon volgen. Dat ging perfect :) 2 weken rondgereden met dat andere paard ervoor en steeds wat meer afstand gehouden, en daarna was dat paard helemaal perfect. Heeft nooit meer iwets gedaan en heeft ook duidelijk plezier in het werk! :)

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:06

Misschien moet je een join-up proberen het werkt eigenlijk bij elke paard. Je kan info vinden op google. Filmpjes op youtube. Ik weet niet of je er al is over hebt gehoord, maar ik vind het erg interessant :))
Heeeeeel erg veel succes! +:)+
En niet opgeven! ;)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:12

Daar hebben we de join up fans weer :roll:

Dit is een heel lastig iets waar ik snap dat je niet meer weet wat te doen. Ik vind de uitleg van RavenIris wel een goede. Misschien snapt ze het gewoon niet in de cirkel en doet ze onder het rijden zo omdat de oefening misschien te moeilijk word.

Anders zou ik echt professioneel hulp inschakelen.

Akhal_Teke

Re: Heel erg dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:30

Hoeveel ervaring heb je zelf met longeren? Heb je jonge paarden eerder gelongeerd?
Als je er niet veel ervaring mee hebt zou ik er iemand bijhalen die dat wel heeft.

Met rijden zeg je dat ze gewoon niet opgeeft, kan ik hieruit concluderen dat jij dat wel doet? Want anders zou ze wel opgeven en jij dus "winnen" voor zover je dat zo kunt noemen....

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:33

luuklover schreef:
Misschien moet je een join-up proberen het werkt eigenlijk bij elke paard.

_O- _O- _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:41

Ten eerste: 99,9% van de paarden die er zijn vinden het veel gemakkelijker om iemand te volgen dan zelf te leiden. Dus de meeste paarden worden onterecht dominant genoemd. Zij hebben geen goede/duidelijke leider in hun ogen en daarom doen ze het noodgedwongen maar zelf. Misschien dat jij er net een hebt uit die hele kleine minderheid maar waarschijnlijk komt ze toch leiderschap bij je tekort. (is geen schande trouwens, het is prima nog om te draaien maar het is wel goed om je daar bewust van te zijn.)

Ik ben heel simpel, vooruit moet altijd vooruit zijn, ongeacht, waar, hoe, omstandigheden. Gewoon omdat ik het vraag.

In jouw geval zou het kunnen zijn dat mensen voor jij haar kocht toch bezig zijn geweest en dat ze hartstikke boos is op de zweep. Sommige paarden hebben teveel karakter om zich te laten dwingen en als ze hard aangepakt is geweest kan het zijn dat ze echt de kont tegen de krib heeft gegooid. Neemt natuurlijk niet weg dat ze naar jou moet luisteren, want als jij zegt vooruit moet het dat ook zeker zijn, en wel direct!

Ik zou zeggen, kijk eerst of je haar goed longeert, en dan bedoel ik: blokkeer je niet per ongeluk met je houding, zit je niet op het moment van voorwaarts gaan in de mond dat je tegenstrijdige signalen geeft, etc.
Als dat ok is, kijk dan of ze met wat anders wel naar voren gaat, bijv. een reep van een dun plastic zakje of landbouwplastic knippen en dat aan het uiteinde van je zweep, een rammeldoosje, als je handig en snel genoeg bent een dubbele lijn zodat je er een achter haar kont kunt doen, noem maar op.
Het is jammer dat ze zich inmiddels bij het rijden ook tegen je gekeerd heeft, want in een vroeger stadium zou ik gezegd hebben, rijden vindt ze ok, dus maak het longeren makkelijker en leuker door aan de longeerlijn te rijden, dan kun je de zweep ook weglaten.
Je zou ook eens een filmpje kunnen plaatsen vanaf dat je haar van stal haalt tot je probleem, misschien dat wij al veel eerder blijken van disrespect zien waar je mee aan de gang kunt. Dwars gedrag van een paard is meestal het hoogtepunt van een heleboel kleine dingen die je zelf in de omgang niet zo ziet, maar waardoor een paard bevestigd krijgt dat jij geen goede leider bent. Dus als je de mogelijkheid hebt, zeker een keer doen, is heel leerzaam voor jezelf want we hebben allemaal puntjes waar we in de loop der tijd gewoon niet zo precies meer op zijn!

Als een paard ongeacht wat je ook doet, nog steeds weigert om voorwaarts te gaan, dan krijgen ze van mij toch echt een optater zodat ze zich geen twee keer bedenken de volgende keer. En als ze dan vooruit gaan dan prijs je ze natuurlijk alsof ze net de OS voor je gewonnen hebben. ;) Maar in dit geval zou ik eerst alle alternatieven die je kunt bedenken uitproberen, want je moet er daarbij heel zeker van zijn dat je het kunt winnen en je wilt ook geen karakter uitdoven, alleen gehoorzaamheid opeisen. Samenwerken is leuker voor jullie allebei dan dwingen natuurlijk ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:37

In je openingstopic zag ik al een bijzondere zin:
Je dacht ik ga haar eens longeren los in een cirkel, maar je krijgt haar niet vooruit met een longeerzweep, en ze blokkeerd, verdedigt zich dus?
Dit paard heeft geen vertrouwen in jou, en krijgt ze op deze manier ook niet, je moet een paard eerst iets leren, voordat hij het begrijpt, join up is helemaal niet nodig als jij dat niet wilt, maar je moet wel aan wederzijds respect werken, vertrouwen opbouwen zeg maar. verder zag ik dat ze met rijden omdraait en zich tegen de wand gooit? hoe goed kun jij al rijden, zijn pijn-issues uitgesloten,en niet onbelangrijk, hoe rijdt je haar, zadel hoofdstel, wat voor bit, hulpteugels? in welke houding loopt ze onder het zadel, en wat doe jij tijdens het rijden?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 12:20

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties! Het is fijn om eens even iets van een ander te horen. Zoals ik al schreef, met rijden kan ze hartstikke braaf zijn, ik gebruik geen hulpteugels, heb een goed zadel en gebruik een dubbelgebroken trensje. Ze geeft netjes na, maar ze is nog niet constant in de aanleuning, geeft niet want we zijn net begonnen. Dat het brave ineens omslaat begrijp ik gewoon niet zo goed, als ze omdraait en zich tegen de wand opgooit komt ze daar natuurlijk niet zomaar mee weg. Ik rij dan een volte, ga terug naar stap en doe het opnieuw. Ik probeer altijd rustig te blijven ( moeilijk soms ) maar uiteindelijk is ze wel weer braaf, beloon ik haar uitbundig en stap af. Ze doet het overigens alleen bij de uitgang van de bak.

Ik heb ervaring met jonge paarden, ( meerdere zadelmak gemaakt ) heb veel gelongeerd, heb op cursus gezeten met mijn jonge paard bij Lammert Haanstra, en ik rijd helemaal niet slecht ( als ik dat mag zeggen van mezelf )
Ik heb dit gewoon nog nooit meegemaakt...

Ik denk dat ze wel een beetje vertrouwen in me heeft, maar er zit gewoon een probleem in het leiderschap denk ik. Terwijl ze aan de hand wel netjes meeloopt en ze doet wat ik vraag. Gister heb ik rondjes met haar gelopen in de cirkel, en ze twijfelt maar loopt met me mee. Zodra ze los is en ik doe niks blijft ze staan, zodra ik vraag om voorwaarts gaat ze heel even goed, en draait dan om. Ik heb er hulp bij maar zelfs met zn tweeen doet ze het, een ander paard volgen heb ik ook geprobeerd.

Ik wil natuurlijk ook niet dat de longeercirkel een onheilsplek voor haar wordt..daarom doe ik ook dingen die wel goed gaan. Dan rijden we in het veld, oortjes naar voren en is ze heel voorwaarts en heeft er plezier in.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:38

lennylenny schreef:
Mistral laat zich niet longeren, ze laat zich niet eens opjagen. zodra je met de longeerzweep achter haar aan gaat wordt ze ontzettend boos, gaat achteruit lopen, draait om, beukt tegen het hek aan en ze probeert er zelfs uit te springen, maar ze gaat niet voorwaarts!

luuklover schreef:
Misschien moet je een join-up proberen het werkt eigenlijk bij elke paard. Je kan info vinden op google. Filmpjes op youtube. Ik weet niet of je er al is over hebt gehoord, maar ik vind het erg interessant :))
Heeeeeel erg veel succes! +:)+
En niet opgeven! ;)

juist... een join up, is volgens mijn interpretatie dat je het paard van je wegdrijft, en dat ie uiteindelijk zich overgeeft en bij je terug wil komen.

Luuklover, hoe voer jij een join up als je het paard in kwestie niet eens weg kunt sturen.

TS wat ik zou proberen is je paard laten volgen aan een touwtje, vervolgens aan een (halstertouw) een rondje om je heen te laten draaien (wellicht eerst zelf een rondje lopen, en haar mee laten lopen, en vervolgens zelf stil blijven staan). Dit zou ik niet doen in een circel of in een bak, maar bij wijze van spreken nog wel in haar stal of op een plek buiten (parkeerplaats oid). Let wel op dat ze niet door het lint gaat, en dat alles in rust gebeurd. zo kun je steeds haar iets verder van je af laten lopen, en weer naar je toe halen totdat ze de volte om je heen loopt die je ook graag zou zien tijdens het longeren.
Als ze dit eenmaal doorheeft, kun je het in de bak gaan proberen. ook weer klein beginnen en steeds groter uitbouwen. Mocht dat in de bak goed gaan, dan kun je wellicht een drafje proberen (deze keer niet te klein beginnen natuurlijk) en daarna doe je hetzelfde in de circel.

Zo blijft het voor haar duidelijk, en doordat je eerst op een "vreemde" plek begint heeft ze niet de neiging om meteen in verzet te gaan zoals ze waarschijnlijk in de circel wel zal doen.

succes ermee

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:51

misschien moet je eerst in de roundpen rondstappen met haar aan een halstertouw loop zelf telkens wat meer naar het midden toe en laat haar aan de buitenkant stappen. Als het 2 rondjes goed gaat geef haar gewoon rust een paard zal altijd rust zoeken. Beindig de trainen of neem een lange pauze laat haar gewoon wat in de roundpen rondlopen. Probeer het dan opnieuw en neem steeds meer afstand. Laat haar dan kleine rondjes rond jou lopen en geef rust !!!!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:28

plaats eens een filmpje van haar "verandering" tijdens het rijden, of van haar gedrag met longeren, dan kunnen we beter zien hoe en wat, en beter helpen eventueel?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:34

@ danamuts, bedank voor je reactie. Daar heb ik wel wat aan.. het gekke is, wat jij zegt, heb ik met haar gedaan, en gewoon buiten loopt ze netjes om mij heen. Zelfs in de bak loopt ze netjes aan de lijn om mij heen. Het lijkt wel alsof ze de cirkel haat!

Ik heb haar gisteren in de roundpen gezet en ben in de bak ernaast mijn andere paard gaan rijden, ze begon lekker te ontspannen, de laatste grasjes te eten en heb verder niks gedaan. Toen ik klaar was met rijden heb ik haar er weer uit gehaald. Ik hoop dat ze op deze manier de roundpen niet alleen met werk gaat associëren.

Als ik in de bak rijdt ( van 30 bij 90m ) rij ik nog niet langs de uitgang, en ik rij op de binnenhoefslag. Zolang ik bij de uitgang weg blijf is ze braaf. Ingewikkelde oefeningen rijd ik niet, alleen voltes en overgangen, gewoon echt basis dus.

@ freeride, ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van het rijden en haar gedrag in de roundpen.

Misschien nog iets wat het vermelden waard is, toen ik ze net kreeg heb ik haar in de paddock naast het land gezet zodat ze kennis kon maken met de rest van de paarden. Na een tijdje heb ik haar in het land gezet waar toch de rangorde werd bepaald. Mistral wilde graag de baas spelen, maar er was al een andere 'baas' en dat werd haar duidelijk gemaakt, echter elke dag weer blijft ze het proberen maar het lijkt wel alsof ze niet weet hoe het werkt. Ik zat zo te denken dat ze misschien als veulen nooit in de opfok heeft gestaan?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:46

Het kan ook zo zijn dat ze altijd alleen of met enkel leeftijdsgenoten heeft gestaan, daar leren ze ook niks van sociaal gedrag van, opfok met verschillende leeftijden is het beste, een grote groep kleuters leren elkaar weinig over sociaal gedrag, enkel het recht van de sterkste leren ze kennen op die manier.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:47

lennylenny schreef:
@ danamuts, bedank voor je reactie. Daar heb ik wel wat aan.. het gekke is, wat jij zegt, heb ik met haar gedaan, en gewoon buiten loopt ze netjes om mij heen. Zelfs in de bak loopt ze netjes aan de lijn om mij heen. Het lijkt wel alsof ze de cirkel haat!

Dat haten zou zomaar eens kunnen. Ik heb een paard gereden, waar je helemaal niks mee kon in de bak. Buiten in het bos en op de wei super te rijden, maar in de bak alleen maar stieren en etteren.

Uiteindelijk door een kletsnatte wei, een week lang overdag in de bak gehad met hooi, en waar of niet. Hij vond de bak ineens niet meer zo''n probleem om in te rijden.

Wellicht helpt het bij jou ook!

Succes

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:55

Omdat het accent van het topic toch naast en niet in het zadel ligt: RT-P -> GVL

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:03

Lastig!

Ik heb die van mij op cursus gestuurd en ik natuurlijk mee, was een nh cursus. Maar nee, t is niet aan hem besteedt. Enige nanier om wel te longeren is aan de leadrope en dichtbij mij. Dat is ook vrij nutteloos. Inrijden betekende ook voor hem, direct erop stappen. Geen probleem!

Aan de longeerlijn kent hij maar 1 gang, harde galop. Draf lukt niet en in stap is hij te verveeld.
Tegenwoordig ren ik zelf mee en dat werkt wel goed. Ik loop wel op een afstand, ik maak een korte cirkel, terwijl hij een grote cirkel maakt. En ik wissel af, af en toe even een recht stuk etc.
Werkt voor ons goed en is voor mijn conditie ook geen straf ;)
Sta ik weer stil in het midden, is gaat hij ook weer gek doen. Hij vindt het gewoon te lastig om het alleen te moeten doen. Kon geen cursus tegenop!

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:12

Even een update.. Ik ben van de week even opnieuw begonnen met haar. Heb het rijden ook maar even stopgezet zodat we kunnen focussen op het leiden van Mistral.

Ik heb haar van de week in de longeercirkel gezet met hooi en ze heeft daar uren gestaan en ze begon te ontspannen in de cirkel, daar was ik al heel blij mee! Ik ben met haar rondjes gaan wandelen in de cirkel en steeds iets verder bij haar vandaan gegaan.. de eerste dag was wederom een ramp, maar op dag twee leek het kwartje ineens te vallen! Toen ze 1 rondje om me heen stapte heb ik haar beloond alsof ze goud gewonnen had en uit de cirkel gegaan. 's Middags nog een keer hetzelfde gedaan en weer was ze braaf. Vandaag kreeg ik haar zo ver dat ze om me heen draafde, ze is nog steeds niet helemaal gefocust op mij, maar met dit resultaat ben ik al heel blij.

Video : http://www.youtube.com/watch?v=RuehMtyn ... detailpage

Ik denk dat ik voorlopig zo even doorga en als ze helemaal braaf is het rijden weer op ga pakken. ( de mevrouw op het filmpje ben ik overigens niet zelf )

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:32

Ik denk dat Urielle de spijker op de kop slaat.

Paard is niet dominant, maar wordt onzeker op het moment dat ze vooruit moet.
Ze denkt dat ze weggestuurd wordt en snapt niet waarom, wat doet ze fout dan, waarom moet ze weg?
Ze uit haar verwarring door achteruit lopen, omdraaien en zich tegen de omheining gooien.

De roundpen associeert ze met weggejaagd worden en geeft dus al extra spanning.

Ik denk dat je even terug moet naar het grondwerk aan de hand.
Borstel en kriebel haar ook in de ring, alles zo relaxed mogelijk en zelf zo duidelijk mogelijk zijn.
Elk klein dingetje wat ze goed doet, flink belonen, goed voor haar zelfvertrouwen en het vertrouwen in jou.
Als iets even niet wil, niet boos worden, ontspanning staat voorop, gewoon rustig nog eens proberen en ook niet bang zijn om een stap terug te doen, als iets nog te hoog gegrepen blijkt.

Als ze fijn kan ontspannen met dit grondwerk in de ring, kun je ze eens een klein rondje om je heen laten lopen, daarna laat je haar gelijk weer naar je toe komen.
Zo leert ze ook dat ze niet echt weggestuurd wordt.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:40

@ LBLGypsyCobs, ik heb net een link naar een filmpje geplaatst, dit is van gisteren en het gaat gelukkig al beter. We zijn er nog niet, maar het begin is er...

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:04

Wat me wel opvalt is dat deze mevrouw qua houding de meeste tijd voor je paardje staat, in de remmende houding ipv drijvend. Kijk maar eens goed naar het filmpje, dan zie je dat ze steeds met haar blik voor het hoofd van je paard is.... dit is iets waarmee je je paard nog kunt ondersteunen, door je lijf en blik te richten naar haar achterhand.

fijn dat het wel al weer beter gaat.

ik dacht trouwens ook aan of ze niet "gewoon" te moe is en enigszins een balansprobleem heeft. Dat zou kunnen verklaren waarom ze het op de volte doet, en als ze moe is. Aangezien ze het in het begin van het rijden niet doet....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:31

Ik vind dat ze nog wel onzekerheid uitstraalt, hou het longeren kort, paar rondjes en dan weer terug naar het grondwerk wat ze wel goed snapt.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:25

Ik hou het zeker kort, als ze braaf is is het klaar... 'te moe' zou kunnen, heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht.. ik ga voorlopig zo maar even met haar door, zoals ik al zei, we zijn er nog niet, maar ze gaat nu tenminste voorwaarts :)
En van die mevrouw, dat klopt wel, zal het eens zeggen tegen haar.. ze heeft me wat geholpen de laatste dagen en ook al straalt het niet van de video af, ze heeft een hoop kennis.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:30

Als je met haar aan de slag gaat, hoe lang ben je dan met haar bezig, incl, het poetsen, grondwerk en longeren?
Dus eigenlijk de tijd vanaf het moment dat je haar pakt tot je haar weer terug zet.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:34

Ik denk hooguit 40 minuten, ik haal haar uit de paddock, poetsen, kort grondwerk, kort longeren en klaar. Het stelt echt niks voor wat ik doe met haar maar voor Mistral is het waarschijnlijk wel heel wat haha..