Gek doen met Longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

Gek doen met Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:43

Hoi medebokkers.

Pas geleden ben ik best hard van Kavely afgevallen,
waardoor ik nu weer een beetje meer vertrouwen op wil bouwen, dus ga ik longeren.
Ze heeft hier zelf niet zoveel ervaring mee,
maar toen haar oude eigenaar haar nog longeerde, heeft ze vaak gesteigerd (vandaar dat het touwtje eraan zit bij mij, puur voor de veiligheid)
Ik praat heel veel tegen haar, om haar te motiveren, maar zo raar doen aan de longe doet ze alleen als ik aan wil draven.

Hier kort filmpje, op het einde gaat ze gek doen, waarbij ik wel rustig blijf (wat ik eerst niet deed)

Ben hierna wel gewoon verder gegaan met longeren, en ook nog een keer geprobeerd aan te draven,
maar ze wilde het gewoon echt niet, want steeds deed ze hetzelfde...
Hopelijk hebben jullie tips :j

bedankt voor het kijken!
:evaw:

xMaritt

Re: Gek doen met Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:46

Ik zou niet weten hoe je dit op moet lossen, heb wel het idee dat ie je gewoon in de maling neemt? Weet niet of ie normaal met rijden enzo wel gewoon normaal aandraaft?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:46

Met rijden draaft ze indd gewoon normaal aan,
Maar op het filmpje steigert ze niet echt..
T lijkt alsof ze het probeert,

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:48

Longeer je met een zweep erbij?

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:50

Nee, paarden hebben alletwee (als je goed op de achtergrond let, zie je moxa staan := ) een slechte ervaring met zwepen, vandaar dat ik dat niet doe. Heb niet zo'n zin om het hele zandkamp van dichtbij te zien :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:51

Mijn paard deed dit ook, als ik wist dat dit ging komen, dreef ik haar extra vooruit door me op haar achterhand te richten. Is het dat ze zich dan alsnog naar mij keerde, tikte ik haar op de schouder, zodat ze terug in de gewenste richting liep.

Het moet niet per sé met een zweep, kan ook prima met een stuk van je longeertouw, ik longeerde in het begin met 2.

1 iemand longeerde mijn paard en ik stond ernaast en dreef bij of corrigeerde indien nodig met een leading rope.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:53

Bedankt voor de tip, zal het zeker proberen, in m'n kast ligt ook nog een Dubbele longeerlijn, ik zou het natuurlijk daar ook eens me kunnen proberen

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:56

Ik denk ook dat ie je in de maling neemt. Hij voelt aan dat je onzeker bent (je beloont in mij ogen ook te veel, waaqrdoor je eigenlijk bevestigd dat t allemaal wel erg eng is en erg knap dat ie aan de longe kan stappen...). Kan je niet eens een keer iemand met veel longeer-ervaring het laten proberen?

Zou ook de touwtjes eraf halen (terug naar de basis!. Laat eens iemand aan de buitenkant mee laten lopen en ik zou er toch een zweep bij pakken.. zou dan wel eerst even oefenen met een zweep met het paard aan de hand, zodat het paard even aan de zweep kan wennen.
Bij het longeren geruik je een zweep als verlengde van je arm. Doe m omhoog als het paard harder moet en naar beneden als ie langzamer meot hou m voor de rest ontspannen vast en ga er niet mee lopen zwiepen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 27-10-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:58

-> GVL

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:58

Goed dat je in elk geval rustig blijft.
De mijne deed wel eens precies hetzelfde: dan draaide ze haar kont weg zodat ik er niet meer bij kon met de zweep en dan moest ik haar dus weer opnieuw de lijn opnemen en haar op de volte zetten...
Wat doe jij nadat ze zich wegdraait?

Ik heb ontdekt dat ik het beste dit kon negeren bij mijn paard: Als ik boos werd bleef ze zichzelf wegdraaien, maar als ik haar rustig weer naar me toe haalde en opnieuw begon, ging het daarna vaak wel goed. Het was bij de mijne wel uitprobeergedrag.

Wat heel erg heeft geholpen voor mij is zonder lijn gaan longeren: daarvoor wilde mijn Fjord wel vaker dit gedrag vertonen of stilstaan/omkeren in de hoekjes. Maargoed; wij hebben dan wel speciale paddocks om te longeren (wel vierkant, maar da's beter dan een hele bak). Na een poosje zonder lijn te hebben gewerkt is ze nu met lijn stukken makkelijker!

Zelfde idee is met dubbele lijnen gaan longeren: ik heb gehoord dat ze dan wel om kunnen draaien, maar dan kan je gewoon op de andere kant verdergaan of gemakkelijk terug laten draaien. Ik heb hier echter niet voor gekozen omdat ik mezelf daar niet bekwaam genoeg voor vond...

De beste tip die ik je dus kan geven is een stukje afzetten om in te longeren: En dan echt in cirkelvorm hè? Dan heeft ze geen hoekjes om in om te draaien en als je zorgt dat ze langs de omheining blijft lopen, kan ze ook niet wegdraaien...

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:02

Ik doe precies hetzelfde, ik loop rustig naar haar toe, ik beloon haar niet, draai haar neus de goede kan op, en ga weer verder. Als ik Kavely los laat, denk ik dat ze keihard begint te galopperen, heb namelijk ook moeite, om haar bijv. vanuit draf terug in stap te laten gaan. Dus de overgangen werken niet mee..
Ik zal het eens proberen! Bedankt!

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:02

Ik vind de cirkel heel klein... het kan zijn dat ze het onprettig vind om zo kort te moeten draaien. Ook lijkt het me prettig om inderdaad het stuk af te zetten waar je longeert. Let verder op je lichaamstaal. Je kunt nog zoveel zeggen, als je met je lichaam zo staat dat je niet kunt reageren of haar misschien onwillekeurig signalen geeft kan er onzekerheid ontstaan.
Je moet altijd klaar zijn om te reageren en een longeerzweep hoef je niet te gebruiken (let wel gebruiken betekent 'klappen' met de zweep en niet op het paard slaan..) maar je kunt er mee wijzen en dat helpt vaak!
succes :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:04

Zal het snel allemaal is uitproberen, vind het erg fijn, om zoveel tips te krijgen! Hoop dat het veel succes heeft!

RowieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:12

Ik zou een keer ergens in een longeerbak longeren. een ronde cirkel dus, waar hij niet zomaar weg kan. Anders zou je bijvoorbeeld een stuk in de wei kunnen afzetten, als je geen beschikking over een cirkel hebt.

Dan zou ik in ieder geval een zweep erbij pakken, als ze heel bang is kun je ook een rijzweep pakken. dan heb je altijd meer te vertellen als zo.
Als ze zich om wil draaien met de zweep achter haar kont, zodat ze niet der eigen naar jou toe kan draaien. Dit heeft misschien wel enige oefening nodig en anders zou je iemand moeten vragen die misschien iets meer ervaring heeft met longeren.

Want volgens mij probeert ze je gewoon uit en het is natuurlijk wel appart dat ze niet in rondjes kan draven.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:35

Ik heb het idee dat je wat verder naar achteren moet blijven lopen. Ze kijkt je echt aan alsof ze je niet begrijpt, jouw stem zeg 'draf', maar jouw positie zegt 'stop'.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:47

Voor mijn gevoel is het touwtje het grote probleem. Ze doet haar hoofd omhoog, voelt de druk van het touwtje en flipt een beetje. Wellicht omdat ze zich 'gevangen' voelt.
Ik snap echter ook jouw probleem met steigeren/veiligheid.

Iemand die goed kan longeren vragen, is een goede optie. Maar als dat niet lukt, heb ik wellicht een wat maf idee....
Je hebt prikpaaltjes en lint nodig. Maak een cirkel en als de bak erg groot is, een tweede cirkel daaromheen met wel voldoende ruimte tussen de twee cirkels (paar meter)

Longeer zonder touw of wat dan ook. Stuur haar rond en beloon goed gedrag. Let goed op je eigen positie en houding. Makkelijk zat nu, want je staat veilig en daardoor ga je ook meer ontspannen.
Laat het kwebbelen achterwege. Dat zorgt voor ruis. Concentreer je op je eigen lichaamshouding en de reacties van je paard en werk daaraan.
Als ze het goed doet, beloon dat uitgebreid bv met rust, iets lekkers (maar dan wel een vast bridge-woord gebruiken) of een krabbeltje. Kijken wat voor jou het beste werkt. (klopjes op de hals zijn niet per definitie belonend voor een paard. Rust, ff mogen suffen, of lekker kroelen vaak wel)
Als dit goed gaat en paard snapt het (heb geduld... als jij het goed doet, doet het paard het ook goed) ga je de draf proberen. Omdat je veilig in je eigen cirkel staat, is het niet zo'n probleem als je paard steigert. Het kan toch niet aan je.
Dus vraag een draf(let opnieuw goed op je eigen houding) en beloon onmiddellijk als er een braaf drafpasje uitkomt. Kroelen, complimentje en lekker klaar met werk.
Bouw dit langzaam om, totdat het een gewoonte wordt om netjes aan te draven.

Het paard heeft bij de eigenaar een nare gewoonte gekweekt en ook bij jou geleerd om moeilijk te doen. Het kost tijd om dat weer eruit te krijgen en die tijd moet je nemen.

Ik weet dat het allemaal wat omslachtig en misschien maf klinkt, om jezelf 'op te sluiten' in een ring, maar het gevoel van veiligheid wat je daaraan ontleent kan ervoor zorgen dat je daadwerkelijk ontspant en je volledig kunt concentreren op je eigen houding.
(verder uiteraard alles lezen/leren wat los en vast zit op dit gebied)

Heel belangrijk: leer jezelf om ruis voor je paard te voorkomen, door gewoon in stilte te werken en alleen een compliment te geven op het moment dat je paard een opdracht goed uitvoert en het even op rust mag en door jezelf te leren bewust met lichaamstaal om te gaan

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:54

Dit gedrag zag ik ook bij mijn jonge paardje in het begin. Je zegt zelf al dat ze niet veel eraring met longeren heeft dus denk zelf dat het een combinatie is van onervarenheid en kijken wat haar positie is en wat die van jou.
Zou proberen een longeercirkel af te zetten waardoor ze "gedwongen' wordt om rond te blijven gaan, niet dat ze dan niet kan omdraaien maar ze kan niet achteruit en zou de touwtjes eraf halen, bijzet of touwtjes kunnen in een later stadium, als alles beter/goed bevestigd is wel weer desnoods.
Kon bij die van mij wel een zweepje gebruiken maar je zou zelf en rij-of menzweepje kunnen proberen of het uiteinde van je longeerlijn.
Dubbele longe is ook een optie maar moet je wel van jezelf weten dat je er goed mee om kan gaan, kan dat zelf niet dus ga ik niet doen maar is persoonlijk.
Het iedere keer terugzetten naar waar ze moet is wel goed, heb ik ook gedaan en heeft bij die van mij geholpen.
Wat het terugnemen naar een langzamere gang betreft zou ik haar, als ze door blijft lopen gewoon iedere keer wat naar je toehalen, dus een kleinere cirkel maken, op en gegeven moment moet ze dan wel gaan stappen of draven, net wat je wil, daarna de cirkel wel weer ruimer maken natuurlijk, steeds kleine beetjes.
Wel goed je stem erbij, niet constant blijven belonen maar wel duidelijk maken als ze iets goed doet, mag best overdreven op dat moment en een overgang is een overgang dus duidelijk aangeven wat je wil.
Verder goed kijken naar je eigen lichaamstaal/houding, als ze door moet lopen moet je een drijvende houding aannemen, dus meer naar achter bij haar, als ze langzamer moet ga je wat meer naar voren.
Hoeveel precies moet je uitproberen, bij die van mij moet ik dat precies doen anders doet ie het niet zoals het hoort, kan ie dan niks aan doen als ik het fout doe :) . Misschien dat iemand je hierbij kan helpen.
Verder denk ik gewoon heel veel doen, hoe meer je iets doet hoe meer ervaring je beiden krijgt, oefeninf baart kunst dus oefenen, oefenen, oefenen.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:15

bedankt voor de tips, zal ze zeker opslaan en uitproberen!
Vind dat met die 2 ringen echt een geweldig idee, ga het morgen meteen uit proberen!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:26

Ik heb zo het idee dat jullie zoiets bedoelen?
(slechte webcam kwaliteit, even goed kijken :o)!
Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:32

Ik zou als ik jou was proberen of iemand met veel ervaring een paar keer mee kan gaan om jou zo wat uitleg te kunnen geven en wat houdingen en reactie bij te kunnen brengen. Als ik het filmpje kijk zie ik namelijk veel 'beginnersfouten' die allemaal al genoemd zijn.

Daarnaast zou ik er eerder voor kiezen (mocht je toch zelf aan de slag willen gaan) om zonder touw te longeren in een ronde cirkel. Op die manier ben je er veel meer bewust van wat jouw houding doet ten opzichte van het paard en wat voor invloed dat heeft op het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:36

Steffiee_ schreef:
Ik heb zo het idee dat jullie zoiets bedoelen?
(slechte webcam kwaliteit, even goed kijken :o)!
Afbeelding

Ja, dat bedoel ik. Maar zorg voor voldoende ruimte tussen de twee ringen, zodat ze zich niet opgesloten voelt en ook kan ontspannen.

Laat maar weten hoe het ging, als je ermee gaat experimenteren. Heb daar zelf goede ervaring mee, toen ik met een agressieve merrie moest werken. De ringen waren in het begin nodig, voor eigen veiligheid, maar het ging al heel snel gewoon zonder. Is simpelweg een kwestie van conditionering.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:38

Maar ik denk niet dat dit agressie is.
Dit is pure, ik maak misbruik van jouw onwetendheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:42

Iris82 schreef:
Maar ik denk niet dat dit agressie is.
Dit is pure, ik maak misbruik van jouw onwetendheid.

Oh nee, dat is het volgens mij hier ook niet. Ik geef alleen aan waar ik op dat idee ben gekomen om op die manier te werken (overigens ook aangereikt gekregen) en ik denk gewoon dat het hier ook kan helpen omdat TS zich niet veilig voelt vanwege het gedrag van het paard.
Juist als ze dat issue van veiligheid uit de weg kan helpen, staat de weg open om aan goede lichaamshouding en begrip te gaan werken-

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:42

Ik zou ook in jou geval (geen zweep kunnen gebruiken) 2 longeerlijnen doen ;)
Zodra ze omdraait (ja nu krijg ik bokt over me heen) aan de buiterste longeerlijn druk op zetten
(dat haar hoofd die kan weer opgaat)

Ze neemt je gewoon in de maling..

Ook niet de hele tijd : 'braaf'' goedzo '' stappen maar alsjeblieft''

Gewoon Stap ,draf ,galop zeggen , af en toe bij overgang die goed gaat braaf zeggen maar that's it.. niet de hele tijd ;)

Komt wel goed! :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:43

als je weinig longeerervaring hebt, is twee longeerlijnen niet altijd handig. Kan dan ook aardig averechts werken.