Uitdrukkigen paard tijdens VD...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Uitdrukkigen paard tijdens VD...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:19

:wave:

Nav van [GVL-ITP] (film) Vrijheidsdressuur los in het bos met Silke
en dan vooral deze serie reacties:

H_Nalanta schreef:
Gaaf zeg! :D
Vins Silke zo af en toe wel erg boos kijken, vooral met de capriole bijt ze in de lucht.. Enig idee waarom ze dit doet?

VisibreTeam schreef:
Silke... Ik weet het niet :')
ze is gewoon enorm druk en hyper in haar hoofd. Dat weet ik wel...
Op de een of andere manier zijn de oefeningen bij haar die in het wild/groep ook 'aggressief' zijn in haar uitvoering ook aggressief.
Hoe dat met haar zit weet ik niet. Silke vind het namelijk WEL leuk om mee te werken.

Is eigenlijk best intressant om uit te zoeken :+
de meeste paarden kijken bij 'agressieve' oefeningen ook minder makkelijk ...

H_Nalanta schreef:
Ja, ik ken het van Heidi. Die legt tijdens het VD-en haar oren constant plat in de nek.. Al vraag ik van haar met meelopen of een jambette.. Dat zijn simpele oefeningen.. Ze kijkt altijd chagarijnig tijdens het uitvoeren van een oefening. Als ze klaar is is ze de vrolijkheid zelve. Dat vind ik altijd wel grappig om te zien hoe verschillend paarden dat doen... Menno kan bij een vrij moeilijke oefening gewoon zijn oren naar voren hebben de hele tijd terwijl ik ze op dezelfde manier train..

VisibreTeam schreef:
Silke doet het wisselend.
Bij toch zware oefeningen als het liggen, zitten, compliment, knielen.. Heeft ze vaak gewoon een vrolijke uitdrukking.... Bij 'aanvallende' oefeningen als steigeren, bokken, capriole kijkt ze ook moeilijk. Soms ook bij het commando daaraan geven gaat het mondje al open en haalt ze naar mn arm uit met dr tanden :=
Terwijl ze het VD écht heel leuk vind.

Silke was wel altijd aggressief tegen mensen van zichzelf... En is ook sjaggie en nijdig aangelegd. Dus miss komt het dan meer naar boven?...?

Toen ik haar net had keek ze altijd met dr oren in dr nek :')

Ik vraag me af.... Waarom zouden paarden bij bepaalde oefeningen moeilijk kijken?
Ik begin me steeds meer af te vragen of het idd de 'concentratie' is zoals veel mensen (inclusief ikzelf) altijd zeggen...
Of miss idd omdat het aanvallende oefeningen zijn?
En voor andere paarden weer andere redenen?....

Captain

Re: Uitdrukkigen paard tijdens VD...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:24

Jaaaa! :D

Ik ken meerdere paarden (waaronder dus Heidi) die verschrikkelijk zuur kunnen kijken bij alleen al het meelopen terwijl ze VD gewoon wel helemaal geweldig vind.

Ik zat net te denken.. Misschien heeft het wel een gelijkenis met het 5e been..
Het schijnt dat sommige paarden hun 5e been eruit hangen niet alleen vanwege de ontspanning maar omdat ze denken dat dat de bedoeling is. Omdat het paard zijn pielewaps eruithing en toen beloond werd denkt een paard misschien dat hij zijn ding eruit moet gooien tijdens het VD-en.

Misschien dat sommige paarden ook wel zuur kijken omdat ze tijdens een oefening beloond werden terwijl ze zuur keken en dit misschien gezien hebben als 'zo moet je kijken, daar wordt je voor beloond.'

Misschien heel primitief gedacht..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:25

Misschien komt het doordat de signalen die bij de agressievere oefeningen zitten, ook wat heftiger zijn.
Vaak is bij steigeren de armen omhoog / zweep in de lucht het signaal.
Ik denk dat het paard automatisch "agressiever" reageert als onze lichaamstaal ook wat agressiever overkomt :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:26

Mmm... klinkt ook nogal logisch!

Maar waarom bij bepaalde oefeningen wel en bij andere niet?
of bij het volgen? veel paarden kijken ook ENORM moeilijk bij het volgen alleen al...

@ Nina
Kan ook nog logisch zijn.
Maar het commando voor het steigeren bij Silke staat al op het omhoog wijzen van mn vinger en up zeggen...
Terwijl mn commando voor het knielen op tikjes op de knieeen bestaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:28

VisibreTeam schreef:
Mmm... klinkt ook nogal logisch!

Maar waarom bij bepaalde oefeningen wel en bij andere niet?
of bij het volgen? veel paarden kijken ook ENORM moeilijk bij het volgen alleen al...

Hmmm.. Ja nou Heidi en het andere paard dat ik ken doen het bij alle oefeningen. :P

Volgen.. Misschien omdat wij dan de dominante positie aannemen. Paard probeert te dreigen en wij straffen dat niet af?
Als een paard in de kudde achter de leider aan zou lopen en zou dreigen zou de leider ook de oren in de nek leggen om te laten weten dat dat not done is.. Maar mijn oren zijn niet beweeglijk genoeg om dat na te doen.. Misschien dat het daar mee te maken heeft?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:29

Hier ben ik ook benieuwd naar!
Mijne doet dit namelijk ook :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:30

Idd Hannah... Met VD zijn wij natuurlijk dominant, niet alle paarden pikken dat...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:32

Maar aan de andere kant ben ik met de dagelijke omgang ook dominant.. En dan doet ze het niet.. :P
Misschien draait het er ook om dat we met voer werken.. Dreigen om het voer ofzo..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:34

Ik weet niet of het aan het voer ligt!
Mijne bedelt/schranst/hapt totaal niet! Pakt altijd alles met respect aan :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:34

Mmmm....
Voer, dreigen, dominantie....
Als silke dr voer niet krijgt gaat ze ook boos kijken :')

Ze wacht daarnaast wel keurig, maar wil toch het voer hebben..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:35

Ja, die van mij ook. :P
Maar het was meer omdat ik in de dagelijkse omgang niet met voer [***] en het dan ook niet gebeurt. Echt alleen met VD.. Dus misschien dat het voer er toch iets mee te maken heeft.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:35

Ik ga hier even meelezen.
Saloon heeft dat soms ook heel erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:37

Met bepaalde oefeningen (jambette, steigeren, ja knikken) kan ik me voorstellen dat de uitdrukking er misschien mee te maken heeft dat deze bewegingen van nature meer 'dominante' bewegingen zijn? Dominant is niet helemaal de term die ik bedoel, aggresief is het ook niet echt, maar het is denk ik hetzelfde als wat jij zelf al zegt. De bewegingen die ik nu noem zijn toch eerder manieren om ongenoegen te uiten dan om vriendschap te communiceren in paardentaal, misschien dat dat een grote rol erin speelt? Niet ieder paard zal dit natuurlijk hebben- steigeren of jambette kan ook een groot gedeelte 'speel'gedrag zijn, en dan is de uitdrukking ook weer anders..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:39

En hoe denk je dan dat het met het meelopen, draven en galopperen zit?

Ik denk dat het er ook zeker mee te maken heeft hoe een oefening aangeleerd is. :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:44

Ja... maar dan verteld Silke's uitdrukking zeker dat ik haar dwing oefeningen te doen en ik haar niet aardig behandel...? :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:46

Nou, ik bedoel meer met bijv. het steigeren dat dat meestal niet op een hele vriendelijke manier aangeleerd wordt. Net zoals met de capriole, laten steigeren en een tik op de kont geven. Dat is de meest gebruikte manier.. Dan vind ik het niet gek dat de meeste paarden daarbij strontchagarijnig gaan kijken. Dat kunstje linken ze aan pijn. (niet aanvallend bedoeld, ik weet niet hoe jij het hebt aangeleerd. :) )

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:48

Steigeren heb ik Silke geleerd vanuit het voetje optillen :') dus dat is al niet op een hele gemene manier gedaan. Capriole via het steigeren en zweep richting de kont, zonder het tikken dus :)

Maar, jambette heb ik weer aangeleerd door op het been te tikken, evenals het compliment en het knielen, maar dáár kijkt ze dus juist weer niet kwaad...

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:28

Ik merk vooral bij Saloon dat het heel erg is bij het volgen.
En bij dingen als knikken, maar bij fleem of jambette kijkt hij gewoon vrolijk.
Bij steigeren, capriole enzo weet ik nog niet want daar zijn wij nog niet haha

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:25

OEhhh, dit is een handig topic!
Yellow kijkt ook soms wat bozer, vooral bij het meerennen, net of ze er helemaal geen zin in heeft! :P

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:30

Hmmm, mijn paarden kunnen ook niet altijd even leuk kijken. Ik volg dit even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:28

Misschien is het leuk om dus per persoon eens een opsomming te geven met welk paard je wat voor lichaamstaal/'uitdrukking' bemerkt tijdens welke oefeningen?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:42

Ik lees ook mee, vind dit wel interessant. Mijn pony heeft ook altijd zijn oren in zijn nek met het meedraven, terwijl hij de rest van de oefeningen altijd ontzettend vrolijk is (en voor de rest in de omgang ook) en met mij meedraven lijkt mij nou niet zo'n hele moeilijke oefening, er zijn moeilijkere oefeningen en daar kijkt hij niet zo zuur..

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:20

Sita en Xara ook vooral bij het meedraven en meegalopperen. Heb net nog even tussen mn foto's gekeken, en vooral daar kunnen ze boos bij kijken!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:22

Heidi: altijd. :')
Menno: Eigenlijk nooit echt agressief... Hij kan wel wat moeilijk kijken tijdens het steigeren en het meegalopperen maar kan dat niet echt boosheid noemen.. Verder niet.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:26

Nu ben ik een echte stille meelezer hoor, maar dit soort punten spreken mij altijd wel aan. :D

Als ik de reactie's zo eens bekijk en daarbij opsom in welke gevallen de paarden zuur kijken, dan denk ik toch dat het ligt aan de verwarring van het leiderschap/dominantie-gebied.
De meeste reactie's van een paard, zowel ohz als adh, zijn gebasseerd op zijn natuurlijke gedrag. Hoewel wij tegenwoordig al veel meer nadenken over het hoe en wat over onze lichaamshouding, kan het nog steeds zijn dat er verwarring onstaat door onze wisselende dominante naar onderdanige houding. Bijvoorbeeld van steigeren (Het paard steigert tegenover de trainer) naar het achteruit laten lopen, het laten volgen of bijvoorbeeld liggen.

Al met al, en deze hele lap tekst samenvattend, denk ik dat het vooral verwarring is? Ik heb nu echt geen idee of ik brabbeltaal loop uit te praten, maar vergeef me. :')