Lange lijnen voor inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Lange lijnen voor inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:03

Heb erg getwijfeld of ik het hier of bij GVL moest zetten, dus gelieve verplaatsen als het fout staat ;)

Nou, ik heb al een tijdje iets in mn kop en ik kan het antwoord maar niet bedenken. Er is vast een logische verklaring voor, maar ik zou graag weten wat:

De meeste mensen gaan rond 2,5 beginnen met longeren, aan zadel laten wennen etc. Als dat paardje eenmaal gewend is, rond zijn 3e, gaan ze meestal 'zitten' en begint het werkelijke inrijden. Nou dacht ik: Waarom doen we niet eerst een beetje werk aan de lange lijnen met ze? Dan kunnen ze alvast wennen aan sturen, halthouden en lopen etc. Ook worden er dan al een beetje spiertjes opgebouwd zonder dat je paard constant op een kleine volte (longeren) moet lopen. Als de spieren wat beter ontwikkeld zijn kan een paard je makkelijker dragen, dus leek mij het logischer om eerst een beetje lange lijnen te doen end an pas te gaan 'rijden'?

Waarom doet niemand dit, wat is toch de reden waar ik maar niet achter kom :')?

Equi_libre

Re: Lange lijnen voor inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:13

Dat kan heel goed en ken ook mensen die dat zo doen. Overigens ook leuk voor andere paarden die al wel gereden worden; leuk voor de afwisseling. In plaats van lange lijnen kun je ook lange teugelen of aan de hand beginnen. Allemaal hele leuke manieren om je paard te trainen en van alles te leren zonder ruitergewicht.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:14

Ik ken ook mensen die eerst of met dubbele longe longeren of met lange lijnen gaan werken. Zo zijn we zelf ook bezig geweest met het inrijden van een Fries, dus toen ik erop ging zat de stuur er al wat op. Is heel handig.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:14

Equi_libre schreef:
Dat kan heel goed en ken ook mensen die dat zo doen. Overigens ook leuk voor andere paarden die al wel gereden worden; leuk voor de afwisseling. In plaats van lange lijnen kun je ook lange teugelen of aan de hand beginnen. Allemaal hele leuke manieren om je paard te trainen en van alles te leren zonder ruitergewicht.

Dus er is niet echt een reden dat bijna niemand dit verder doet? En wat is precies het verschil tussen lange lijnen en lange teugelen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:16

De reden dat veel mensen het niet doen, is dat ze denken dat het sneller gaat als ze er direct gaan op zitten. Jammer genoeg duurt het proces erna vaak juist wel langer omdat het paard geen voorbereide rugspieren heeft, dus snel spierpijn krijgt, het stuur wekt niet goed dus dat kost eerst een tijdje, etc etc. kan wel 100 dingen opnoemen. Ik doe het altijd wel, met dubbele longe en ook erachter lopen, en heb nooit bokkende paarden of paarden die onder het zadel iets niet snappen en daarvan stress krijgen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:19

Ik denk dat mensen het gewoon niet kennen en dat ze daarom niet doen. Misschien heeft het daarnaast ook met de haast van veel mensen te maken? Ze willen vaak eigenlijk alleen maar graag zsm rijden. Helaas missen ze daarmee een hele leuke manier van werken. Voor paarden is het ook heel leuk om te doen. Ik zie ze altijd groeien van lange teugelwerk. Je moet alleen natuurlijk wel weten wat je doet.
Lange lijnen en lange teugelen zijn eigenlijk 2 verschillende manieren van werken. Met lange teugelen loop je direct naast het achterbeen van je paard of direct achter je paard en werk je niet met een singel oid. Met lange lijnen loop je er een stukje verder achter en vaak werkt men dan wel met een singel waar de lijnen doorheen gaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:21

Is ook heel logisch hoor om eerst aan de lange lijnen te werken of ze te betuigen, zodat ze al goed te sturen zijn als je erop gaat, dan hoeft je paard alleen nog aan je gewicht en beenhulp te wennen, bij het klassieke rijden bv Lippizaners en academische rijkunst is dit heel normaal en mag je er niet op zolang je de oefeningen niet aan de hand kan uitvoeren

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:22

Okee, fijn om te weten dat mijn ideeën dus niet helemaal gestoord zijn :o Ik doe nu inderdaad met wat kleinere pony's af en toe lange teugelen (zonder singel haha) en ik zie inderdaad dat ze het echt heel leuk vinden en vooral heel goed hun best ook doen!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:45

Heb met een stalgenootje net haar paard zadelmak gemaakt en zij heeft haar paard eerst alles aan de lange lijnen geleerd.
Voor haar was het gewoon opstappen en wegrijden, beestje was al bitwijs, stuur en stop zaten er al goed op. Verder kende ze de stemhulpen en zweephulpen ook al.
Ideaal om op deze manier zadelmak te maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:47

Ik doe dat ook, maar dat is voornamelijk omdat het shets waren... :D
Nadat ik ze van 2,5 tot 3,5 aan de lange lijnen had getraind kon ik er zo iemand op zetten. Ze deden niets verkeerd, terwijl ze vrij heet konden zijn voor shets ;) Dus ja, ik ben wel voorstander...

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:49

Bizzybijtje schreef:
Ik doe dat ook, maar dat is voornamelijk omdat het shets waren... :D
Nadat ik ze van 2,5 tot 3,5 aan de lange lijnen had getraind kon ik er zo iemand op zetten. Ze deden niets verkeerd, terwijl ze vrij heet konden zijn voor shets ;) Dus ja, ik ben wel voorstander...

Doe je het alleen met shets of ook met (je) andere paard(en)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:02

Ik heb geen andere paarden om in te rijden helaas, maar ik denk dat ik, mocht ik ooit iets groters in moeten rijden, dit wel zo doe. Ik vind het gewoon fijn dat de stem- en teugelhulpen er al op zitten, bovendien kun je aan de lange lijnen alles al sterker maken en de balans verbeteren zonder dat er gelijk een ruiter op komt.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:05

En heb je nu wel een ander paard dat al is ingereden? Zo ja, doe je daar dan ook lange lijnen mee? Gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik doe dat zelf nl. wel. Doe diverse dingen met mijn paard, rijden eigenlijk max. 2 -3 keer per week. Ben geen wedstrijdruiter, dus dat maakt wel een verschil denk ik.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:07

Met mijn 11 jarige Fries werk ik ook regelmatig aan de lange lijnen. Leuke afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:12

Equi_libre schreef:
En heb je nu wel een ander paard dat al is ingereden? Zo ja, doe je daar dan ook lange lijnen mee? Gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik doe dat zelf nl. wel. Doe diverse dingen met mijn paard, rijden eigenlijk max. 2 -3 keer per week. Ben geen wedstrijdruiter, dus dat maakt wel een verschil denk ik.

Nope, ik train echt enkel ohz. met de fries die ik bijrijd... Maar die moet echt wel aan het werk gezet worden, tuurlijk gaat dat aan de lange lijnen ook wel maar ohz toch een stuk makkelijker bij hem! :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:18

Is ook wel lastig met een hoog paard vind ik altijd. Mijn paard is niet zo heel groot, maar net ff zo groot dat het lastiger is om van hand te veranderen. Maar je kunt ze wel zeker aan het werk zetten. Wat ik wel vaak doe, is eerst ff longeren. Ik heb zelf een PRE hengst met genoeg energie zeg maar, die kan dan zo een evt. te veel aan energie eerst aan de longe kwijt (wat niet wil zeggen renpartij, maar gewoon netjes aan t werk) zodat er geen heftige escapades aan de lange teugel gebeuren. Op zich hoeft het waarschijnlijk ondertussen niet meer, maar better safe than sorry....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:50

Stalgenoten van mij hebben dit gedaan :j Geloof dat dit heel veel geholpen heeft hoor, voor het inrijden :)
Hun paard kende in principe alles behalve het fenomeen 'ruiter op rug', nog voor ze beleerd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:58

Equi_libre schreef:
Is ook wel lastig met een hoog paard vind ik altijd. Mijn paard is niet zo heel groot, maar net ff zo groot dat het lastiger is om van hand te veranderen. Maar je kunt ze wel zeker aan het werk zetten. Wat ik wel vaak doe, is eerst ff longeren. Ik heb zelf een PRE hengst met genoeg energie zeg maar, die kan dan zo een evt. te veel aan energie eerst aan de longe kwijt (wat niet wil zeggen renpartij, maar gewoon netjes aan t werk) zodat er geen heftige escapades aan de lange teugel gebeuren. Op zich hoeft het waarschijnlijk ondertussen niet meer, maar better safe than sorry....

Lijkt me echt geweldig om met een PRE aan de lange teugel te werken! Ben shets gewend haha :))
Maar ik denk dat, mocht ik ooit een eigen paard aanschaffen, dat ik daar ook gewoon mee aan de lange teugel ga werken. Het is gewoon heel fijn omdat je ook je paard 'helemaal ziet' zeg maar. Ohz voel je wel min of meer van hé dit of dat kan beter, maar aan de lange teugel zie je het gewoon beter :D

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:47

Ik heb dat ook gedaan met mijn merrie. Dat werkt echt prima. Ik heb daar ook gewoon les in. Ik heb er nu echt profijt mee bij het inrijden. Het stuur zit er al aardig op en de basis is aan de lange lijnen gelegd.

Maar, ik doe het zo ie zo wel met mijn paarden. Mijn oudste merrie heb ik er zelfs mee gerevalideerd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:20

Ik verplaats het toch naar GVL :-)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:12

Ik persoonlijk vind het ook een hele logische eerste stap, en heb het bij mijn pony ook uitgebreid gedaan voordat ik mn zusje erop heb gezet om hem in te rijden. Werkte erg prettig moet ik zeggen. Pony was al vertrouwd met de hulpen en had al wat spierkracht opgebouwd.

De reden dat het niet veel gedaan wordt is denk ik vooral omdat mensen er; a.Geen verstand van hebben/niet weten hoe aan te pakken. en b. er gewoon de tijd niet voor over hebben, omdat ze er zo snel mogelijk op willen kunnen zitten. En ja, er worden heus genoeg paarden prima ingereden zonder ze eerst aan de lange lijnen/teugel gehad te hebben. Maar ik denk ook zeker dat er genoeg paarden baat bij gehad zouden hebben om eerst de basis vanaf de grond te leren en wat spierkracht op te bouwen voor er iemand op ging zitten.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:14

Waarom niemand dat doet? Ik heb het wel zo gedaan, bij 3 paarden... Ik ga er echt niet op voordat ze de commando's stap, halt, ho, draf en galop kennen... Dat heeft geen enkele zin.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:14

Eliine schreef:
De reden dat het niet veel gedaan wordt is denk ik vooral omdat mensen er; a.Geen verstand van hebben/niet weten hoe aan te pakken. en b. er gewoon de tijd niet voor over hebben, omdat ze er zo snel mogelijk op willen kunnen zitten. En ja, er worden heus genoeg paarden prima ingereden zonder ze eerst aan de lange lijnen/teugel gehad te hebben. Maar ik denk ook zeker dat er genoeg paarden baat bij gehad zouden hebben om eerst de basis vanaf de grond te leren en wat spierkracht op te bouwen voor er iemand op ging zitten.

Helemaal mee eens! :D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:16

Meeste mensen willen juist niet dat paarden kracht creeren omdat ze bang zijn dat het paard dan trammelant gaat geven met inrijden, triest maar op grote stallen is het gewoon hup erop.. liever zonder enige kracht vh paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:17

Hier in zweden wordt het ook heel erg veel toegepast bij een groen paard, zowel voor het rijden als voor het mennen. Volgens mij redelijk standaard, juist omdat het zo logisch is.
Je voorkomt heel wat stress.
Het wordt hier ook gedaan bij revalidatie van een paard, wederom voordat men erop gaat zitten

Zelf doe ik het ook buiten, voordat ik erop ga zitten. Op die manier kan ik nl al heel goed inschatten hoe het zich straks onder het zadel gedraagt. Dat is nl toch weer anders dan wanneer ik er gewoon naast wandel.

Voor mij dus een hele logische benadering.