Longeren: Hoe lang en hoe vaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje

Longeren: Hoe lang en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 22:24

Hallo allemaal!

Na vandaag een aardig pittige discussie gehad te hebben opstal over het longeren van je paard/pony hier ook maar is naar meningen vragen :D

1. Hoe veel keer per week longeer jij?
2. Wat doe je dan met longeren? (Los, Bijzet, Lange lijnen, Los springen etc.)
3. Hoelang doe je dit, en wat doe je dan precies. (Hoelang stap & draaf je in, loswerken, weer afbouwen, uitstappen etc. )

Ik ben hier erg nieuwschierig naar geworden door de discussie omdat duidelijk bleek dat ik een iets andere mening hierover had dan de rest. :D
En nu ben ik wel ik wel benieuwd naar de reden waarom mensen hun paard longeren en wat je hiermee denkt te kunnen bereiken.
En voornamelijk hoevaak je longeert per week en hoelang je hier dan mee bezig bent.

Zal ook even neerzetten wat ik dan vaak doe:
Persoonlijk longeer ik 2 a 3x in de week, zoiezo 1x los longeren gewoon zodat ze wel beweging heeft en toch ook weer niet intensief bezig hoeft te zijn.
En vaak 2x gewoon longeren met Slof of Lange lijnen, dit zodat ik haar vanaf de grond rustig kan loswerken zonder dat ze last heeft van mijn gewicht.
Ze reageert perfect op stem en lichaamshulpen, in het begin nog wel is een beetje hyper actief omdat ze zoveel energie heeft maar zodra de meeste druk eraf is gaat het vaak erg netjes.

Vaak ben ik hier toch wel een uur al dan niet langer mee bezig :)

Vooral daar verbaas ik me nog wel is over hoe mensen in een halfuur hun paard kunnen longeren/rijden.
Ik reken zelf altijd de in en uitstap tijd mee en aangezien ik met beide al snel 10 min kwijt ben hou ik in totaal nog 10 min over om echt aan het werk te gaan. :o?
Zijn er mensen die dan amper in of uitstappen of vragen die gewoon meer in die paar minuten dat ze er daadwerkelijk mee bezig zijn?

Nouja kortom ik ben erg benieuwd naar de mening van de bokkers :)

Groetjes Danielle

anneliesdj

Re: Longeren: Hoe lang en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:01

Instappen gebeurd bij mij ook weinig, dat heeft 2 redenen: Ik heb vooral jonge paarden en die hebben meestal geen zin eerst 5 rondjes rustig te stappen. Daarnaast lopen al mijn paarden de hele dag in de weide dus ze zijn al los als ik ze erbij pak, dan is losstappen niet meer zo nodig.

Hoevaak en hoelang ik longeer verschilt nogal per paard, de jonge paarden worden eerst gelongeerd met zadel ed en als ze eenmaal ruitermak zijn longeer ik ze voor ik erop ga en dat is dan vaak 10-15 minuten. Als ze eenmaal goed zadelmak zijn, dus stuurbaar en aan het been dan gaan we van 4x per week rijden naar 3x rijden en 2x longeren maar dat verschilt ook erg per paard.

Paarden die op niveau getraind worden gaan geregeld aan de dubbele longe en dan stap ik wel eerst 10 minuten los maar dan is het wel de bedoeling dat ze goed over de rug gaan en links en rechts inbuigen, dus geen eigen tempo met los teugeltje.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:22

Wij longeren 1x per week, meestal met gogue, heel soms alleen aan een halster puur om ze ff op hun eigen manier beweging te geven. Ze staan hier overdag in de wei, dus idd los stappen maar heel even. Na een stuk of 3 a 4 rondjes stap, dan draf ca. 5 minuten, galop ca. 3 minuten. Dan even stappen, andere kant om precies zo. Dan vaak nog even wat 'recht uit' oefeningen, dan uitstappen (ca. 5 minuten). Alles bij elkaar hooguit 30 minuten. Longeren is best 'zwaar' omdat ze steeds op de volte lopen. Persoonlijk vind ik 3 x per week een uur erg veel (belastend).

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:39

Het ene paard longeer ik vrijwel nooit, het andere wel...verschilt per paard. Een uur vind ik veel te lang, ook als daar 10 min instappen en 10 min uitstappen onder valt. Longeren is veel belastender voor de banden en pezen dan rijden, aangezien alles op een klein rondje bebeurt. Ik heb ook veel jonge paarden, van groen tot net zadelmak en mijn paarden leren direkt dat ze gewoon moeten stappen aan de longeerlijn. Geen enkel probleem, vanaf dag twee dat ik ze aan de lijn heb, kunnen ze allemaal gerust minimaal 10 minuten stappen als ik dat wil {ook de bloedpaarden en de Jazz-en...}. Ik vind het belanrijk dat ze dat direkt leren, ook al staan ze de verdere dag op het land. Als ik de "oudere" paarden doe {vanaf een jaar of 5} longeer ik altijd bijgezet of met dubbele lijnen en vaak laat ik ze cavaletti's lopen. Maar niet te lang! Echt trainen doe ik onder het zadel, ik bereik met longeren niet hetgeen wat ik met rijden wel bereik, ook niet als ik een uur bezig zou zijn.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:52

Ik begin wel altijd met stappen, wil dat mijn paard altijd rustig van me vandaan stapt en niet er als een raket vandoor schiet omdat ie toevallig aan de longeerlijn zit! Ik werk wel altijd met lange lijnen of (losse) slof, ik wil niet dat ie los rent in de longeerbak, i.m.o. 'slecht' om hem daar los te laten gaan, hij moet daar werken en moet niet verwarrend worden, in de paddock of in de wei mag hij rennen en gek doen.
Maar een uur longeren? Nee... :n
Als je het mij vraagt, is longeren toch niet het beste voor het lichaam met name de rug en halswervels, er zijn maar weinig mensen die zo kunnen longeren dat het zonder tegenwerking werkt, waaronder ik waarschijnlijk :o
Daarom wil ik ook zo min mogelijk longeren, dus 1x in de week wegens tijdgebrek om te rijden, hooguit 2x.
Maar dat is mijn visie :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:58

ik longeer ongeveer 1x per week, met passoateugel of dubbele lange lijnen. de passoa gaat aan het bithoofdstel, lange lijnen doen we op het bitloze kaakgekruiste hoofdstel waar we ook mee rijden. eerst paar minuten instappen zonder dat de teugel inwerkt, beetje van hand veranderen, halthouden, tempo wisselingen. dan ongeveer 5 minuten draf op de 'lang laag-stand' linksom, en 5 minuten zo rechtsom, met tempowisselingen en overgangen tussendoor. dan zet ik de teugel wat hoger/ neem ik de lange lijnen iets meer aan om paard iets ronder in te stellen ( in plaats van stofzuigeren ) en zo longeer ik nog 5-10 minuutjes afwisselend links en rechtsom. daarna de teugel weer op lang laag, even paar rondjes uitdraven, en dan teugel er af, en uitstappen, ik ben er in totaal ongeveer 20-30 minuten mee bezig. soms leg ik er na 10 minuten loswerken wat balkjes bij in, en met lange lijnen pakken we een galopje mee, de passoa vind ik hiervoor te trekkerig.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:59

Als ik longeerde, liep ik ook niet apart er voor warm.
Het paard haalde ik uit het land, borstelde ik, tuigde hem op, en voor we de bak in gingen, liep ik 5/10 min op het erf, om te kijken hoe het paard liep.
Met longeren, begon ik 5x links om, 5x rechts om (in stap) en dan pas kijken hoe het er uit zag.
Sommige paarden kunnen eerder beginnen met draven, dan anderen.
Ik longeerde de jonge paarden niet langer dan 15 min. en ouderen tot 30 min.

Mijn idee is, dat een paard niet langer dan 30min. op een volte hoord te lopen.
Maar goed, iedereen heeft een andere mening.

Ooh ja, ik deed vaak dubbele longe, om alles wat beter voor elkaar te kunnen krijgen.
Hoevaak per week? Bij jonge paarden 2 tot 3x, en bij ouderen 1/2x per week voor de afwisseling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:52

aslo schreef:
Persoonlijk vind ik 3 x per week een uur erg veel (belastend).

Een uur lang?? Dat vind ik ook wel veel idd.
Vooral omdat veel mensen de volte kleiner pakken dan hij eigenlijk hoort te zijn, neem je de volle lengte van de longeerlijn dan heb je een volte met een diameter van 15 meter maar omdat veel paarden niet zo braaf zijn en de longeerzweep niet zo lang hebben veel mensen de lijn al 2/3 slagen korter en krijg je een volte van 10-11 meter en dat is best heel klein om een uur lang op te lopen.
Het zou mijn keuze niet zijn, ookal gebruik je de volle lengte van de lijn is nog steeds een uur erg lang.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:13

longeer 2 tot 4 keer in de week tussen de 30 en 45 min, van VWNW tot oprichting tot schouder voor en schouderbinnen, verzamelling tot uit gestekte draf, veel tempi wisselingen, en ook tempo wisselingen, dan ook piaffe als het paard dat onderdeel beheerst, op het moment is het paard waar ik nu mee werk daar nog niet aan toe, veel werken aan buiging plaatsen van het binnen achter been enz

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 14:30

Ik moet zeggen dat het me verbaasd hoe kort mensen longeren, en dan voornamelijk het in en uitstappen.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit zelfs als ze de hele tijd op het land staan gewoon goed gedaan moet worden.

Longeren is natuurlijk vrij belastend voor een paard en daarom vind ik het belangrijk om goed in en uit te stappen met tussendoor een korte pauze.
Ook tussentijds een aantal keer van hand veranderen is natuurlijk erg belangrijk.

Wanneer ik die van mij van het land haal gaat ze eerst een halfuur der stal in om wat bij te komen, hierna nog een halfuur tot uur poetsen en optuigen.
En hierna 10 min tot een kwartier instappen, de ene keer doen we dit over het erf lopend en de andere keer in de bak.
Ook het uitstappen doen we afwisselend in de bak/op het erf.
Een halfuur ben ik toch zeker wel kwijt aan het "echte" longeren, dit doe ik dan ook standaard 1x in de week.
De andere keer los longeren hooguit 30 min zodat ze zelf gewoon even lekker rond kan hobbelen zoals ze zelf wilt.
Mocht het zo zijn dat ik weer is last van mijn rug heb etc en mijn bijrijder geen tijd heeft gaat ze gerust nog een extra dagje aan de longe.

Merk zelf dat dit haar erg goed doet :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:45

Mag ik vragen waarom paarden moeten bijkomen als je ze van het land haalt?? Ik neem aan dat ze gewoon rustig staan te grazen?
Longeren doe ik zelf ongeveer een keer per twee weken, ik gebruik een pessoa en ik longeer tussen de 30 en 40 minuten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:51

Ik longeer misschien een paar maal per maand. Heb niet echt bepaalde dagen dat ik het doe. Ik gooi hem los of ik longeer hem echt. Instappen doe ik niet aan, het is een pokke eind lopen van wei naar stal, dus dat is de warming up. Ben met longeren meestal 20 minuutjes bezig, draven en galop, veel overgangen tussendoor. Meestal wanneer hij met zn neus lekker laag rondgalopeert houd ik ermee op.
Tijdens longeren ook eens stukken rechtuit en gaan met die banaan, even het gas erop.

Losgooien doe ik vaker want dan neem ik mn shet mee. Af en toe even leven in de zaak gooien, maar meestal blijven ze zelf wel lopen.

'Vroeger' longeerde ik met hoofdstel wat hij kan nog wel eens wegspringen en er vandoor gaan en met halster houd ik hem niet. Maar tegenwoordig longeer ik gewoon met halster.

parfumflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:43

ik longeer 2x p w en dan half uurtje
kwartier linksom
kwartier rechts om
en 7 minuten uistappen tel ik nie mee

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:47

ongeveer 1 a 2 x per week longeer ik.
En dan ongeveer 20 minuten per x vind ik lang zat pony is ook tenslotte nog maar 3.
En dan 10 min de links om , en dan 10 min rechts om.
En dan alleen stap en draf laat hem nog niet aan de longeer lijn galloperen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:53

1 a 2 keer per week. We longeren elke keer met iets anders, maar pessoa of dubbele longe is wel favoriet. Stap eerst aan de hand 10 tot 15 minuten los, dan de bak ik en maak ik hem 'vast' lang en laag. Dan nog even stappen, 5 minuutjes ongeveer, daarna draf en galop werk, overgangen en tempowisselingen. Dat doen we zo'n 15 minuten. Vervolgens ligt het aan de dag of we nog even oprichten en daar nog 5 tot 10 minuten mee doorgaan, of dat hij nog zonder bijzet 5 minuten mag uitdraven. Daarna weer aan de hand uitstappen.

Een uur longeren vind ik ook veel te lang en veel te belastend. Daarom stap ik aan de hand over het erf of over de hoefslag, net als het uitstappen.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:57

ik longeer Charmeur nu 2x per week ongeveer 15 min. In en uitstappen doe ik aan de hand en als ik de roundpen in kom moet hij nog 1 rondje stappen, ook als ik de roundpen uit ga stap ik nog een rondje uit in de rounpen. Met longeren heeft hij meestal een zadel en hoofdstel om en soms alleen een hoofdstel. Als hij straks is ingereden zal ik hem eigelijk niet zo vaak meer longeren. De andere pony's longeer ik eigelijk nooit.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:00

Ik longeer eigenlijk nooit := Sorry voegt niks toe aan het topic. ;p

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:04

Denk dat je stalgenootjes wel een punt hebben.

Een uur is echt lang.

Ik longeer mijn paarden ook 2x in de week en dan max 30 minuten. Wel altijd bijgezet met gogue of gewoon touwtjes.

Persoonlijk vind ik het ook bijzonder fijn om ze aan de lijn te zien lopen. Dan kun je de verbeteringen in beweging ook beter volgen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:12

Ik longeer mijn paard alleen als het nodig is. Bijvoorbeeld na een lange tijd stil staan (maand of 2) longeer ik haar even 10 minunten, kwartiertje links en rechtsom, voordat ik ga rijden, omdat ze dan vol energie zit en ik dat er dan even uit wil werken. Mijn instructrice heeft mij vorig jaar het advies gegeven om 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken even met touwtjes te longeren, omdat mijn paard nogal moeilijk doet met het nageven soms :') , maar ook vooral om haar wat soepeler in haar nek te maken.
Maar als ik weer lekker elke week een paar keer aan het rijden ben, longeer ik bijna niet. :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:13

dat met touwtjes longeren, heeft iemand daar een foto van voor mij?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:26

Af en toe longeer ik mijn paard. Ligt eraan hoe ik me voel. Als ik ga longeren, maak ik eerst een wandeling met mijn paard om in te lopen. Na het longeren wandel ik weer een stukje met haar. Mijn paard valt tijdens de stap aan de longeerlijn heel erg naar binnen. Draf en galop is geen probleem.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:32

Ik longeer 1x in de week, plm 40 minuten, met elastiekje.
Om beweging te geven zonder mij erop
of als afwisseling
of even laten uitrazen.

Ik begin zonder elastiek, even lekker los lopen, drafje, galopje, op beide handen. Dan met elastiek en dan ook ophoudingen, verruimingen etc.

Soms leg ik balkjes neer (zonder elatiek) of een klein sprongetje.
Na het longeren nog even 'lol met je knol'in de buitenbak want aders wordt het zo saai voor ons allebei....

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:36

Ik longeer sowieso 2x per week, het heeft namelijk een erg gunstige invloed op der. Longeer met dubbele longe (heel af en toe met touwtjes). Ze staat dag en nacht buiten dus echt losstappen is niet van toepassing. Meestal 5 min. instappen en dan lekker lang en laag aandraven, vervolgens een galopje lang en laag. Andere kant op, lang en laag aandraven en galopje. Dan ben ik al op zo'n 20 min in totaal. Vaak dan nog eventjes opgerichter lopen voor zo'n 5 a 10 min, maar als ze braaf is slaan we dat wel eens over of als het warm is. Met het oprichten laat ik haar alleen even draven op beide zijden. Dan uitdraven zonder dubbele longe om vervolgens 10 min aan de hand uit te stappen. In totaal meestal zo'n 30 tot 40 min. bezig incl. in- en uitstappen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:39

marjolein_el schreef:

Ik heb daar dacht ik wel een foto van, maar moet ik even voor je zoeken! ;)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:48

S_imonee schreef:
marjolein_el schreef:

Ik heb daar dacht ik wel een foto van, maar moet ik even voor je zoeken! ;)

heb ze gevonden.
het longeren ziet er misschien niet goed uit, maar deze foto's zijn van vorig jaar, toen wist mijn paard nog niet echt wat longeren was en hier ben ik net voor de 3de/4de keer met touwtjes aan het longeren.
Het ziet er nu ook wel beter uit, heb de meest netste foto's gepakt.

drafje.
Afbeelding

en galopje.
de lijn hangt misschien ook wat slap :$
Afbeelding