Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:31

Zijn er hier nog mensen die zich bezig houden met dressuur in vrijheid? Naast Myriam, maar je bent natuurlijk van harte welkom hier ;)

Mij sprak het al langer aan, maar ik had nooit een idee hoe ik er in godsnaam mee moest beginnen. Mijn doel is wel altijd geweest (toch sinds ik niet meer op hem rijdt) om hem goed aan het lopen te hebben, ookal stond ik op de grond. Dus actief aan de hulpen en die achterhand eronder, daar heb ik mij op geconcentreerd. En dat was ookal werk genoeg (is het nog steeds) ;) Maar dus, dressuur in vrijheid ...

Toevallig ben ik erachter gekomen dat Josepha Guilliaume niet al te ver weg woont, en ze had nog plaats vrij voor lessen! Dus zo'n 2 weken geleden was de eerste les. En wauw _/-\o_ Het was echt super. Moeilijk, maar toch super leuk. Heb wat huiswerk gekregen en daar hebben we wat op geoefend (door omstandigheden niet zoveel als ik zou willen) en woensdag staat onze 2e les gepland :D Ergens een beetje snel lijkt mij, maar zij vindt dat ze ons al wat nieuwe dingen kan leren .. Ze vond namelijk dat wel al een erg goede basis hadden en dat hij he-le-maal niet slecht liep (ondanks dat ik het idee heb dat ik geen flauw idee heb wat ik aan het doen ben of waar ik naartoe wil :+ ). Ze zei zelfs: normaal neem ik de paarden eens zelf aan de hand of aan de longe om te kijken, maar dat is bij jullie helemaal niet nodig want het gaat gewoon super en jullie kunnen zo verder! Dus ja, dan sta je daar :o :o :o Maar toch ook :D Anyway, zij wist te vertellen dat (uiteraard over een tijd) die van mij z'n hoef niet zou omdraaien voor dingen als piaffe en passage, dus ja, dan sta je wel te blinken. Ik ben echt benieuwd wat we allemaal nog gaan leren! :D

Zijn er nog meer mensen hiermee bezig? Of mensen die graag aan de slag willen gaan?
Dit is nu zeg maar onze hoofdtraining .. Als ik met hem werk doen we de oefeningen en let ik echt op hoe hij loopt en hoe hij alles draagt en gebruikt enzo, deed ik daarvoor ook al wel, maar nu toch een tikje extra. Ik vind het namelijk belangrijk dat hij, aan de longe of los, loopt met een werkende achterhand en een ontspannen houding, maar ook actief (anders kan die achterhand niet werken ;) ). Ik laat hem niet gewoon sloffen of juist met hoofd in de lucht en staart weggedrukt rondcrossen, dat vind ik geen meerwaarde hebben ... Natuurlijk zijn er wel eens van die momentjes, maar dat moet kunnen :Y) We houden het wel allemaal luchtig & spelend, met een serieuze ondertoon, en dat gaat ons goed af :j Daarnaast doen we ook wat vrijspringen, vrijheidsdressuur en wat schrik/agility-training, maar dat is niet de hoofdbezigheid.

Wel dus dressuur in vrijheid .. wie nog meer? Ik hoop dat er toch nog iemand is :Y)

http://www.josepha.info/
http://www.artofnaturaldressage.com/forum/index.php
http://www.dressuurinvrijheid.nl/
http://www.youtube.com/user/NaturalDressage (youtubekanaal van Myriam)

En een foto van de laatste keer waar ik érg trots op ben:
Afbeelding

En Josepha had ook een leuke reactie:
Citaat:
Wow schitterende foto! Wat een adembenemende heer is het toch!
Uitstekend werk van jullie twee!

:o :D
(ze wil hem stiekem het liefst mee naar huis nemen :P Ze is beetje fan :Y) :)) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:32

bedoel je niet VrijheidsDressuur (VD)?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:49

Nee, dat bedoeld ze niet ;) Ik heb er wel eens wat over gelezen,. maar ook ik weet niet hoe ik ermee moet beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:55

Ik bedoel inderdaad letterlijk dressuur in vrijheid :j
Alle oefeningen/bewegingen uit de dressuur & de hogeschool-dressuur .. maar dan in vrijheid ;) (uiteraard is de basis gewoon rondlopen met een goed gebruikt lichaam ;) ).

Myriam, de schrijfster van het vrijheidsdressuurboek is bezig met een boek over dressuur in vrijheid (kan niet wachten! :D), ze heeft ook een website met wat uitleg in het Nederlands: http://www.dressuurinvrijheid.nl/ Het AND-forum (staat in mijn beginpost) is ook erg interessant, maar dat is allemaal engels.

@ Leonie : wat doe je nu al? Longeer je bv., of werk je in vrijheid? Dus stap/draf/galop enzo .. Hoe doe je dat/hoe gaat dat?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:57

Ja. ik doe dus VD . en de laatste tijd probeer ik ook in de cirkel te werken.
maar niet echt hoogdstaand hoor, meer om haar meer verantwoordelijk heid te geven. ik ga in het midden staan, en zei moet dus om mij heen lopen, maar ik draai niet mee, ik doe pas weer wat als zij stil gaat staan. loopt zij netjes door, dan doe ik helemaal niets.

Gewoon longeren doe ik ook wel eens, maar vind ik helemaal niets aan om te doen xxD

Trouwns dat AND forum zit ik ook op. staan leuke dingen op xD

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:58

Jaaaa, meldt zich :D

Ik ontdekte het een paar jaar geleden, was sowieso al erg bezig met de paardentaal en niet zo'n fan van touwtjes.
Zocht dus een weg om de touwtjes te omzeilen en met succes :D
In vrijheid werk ik altijd het fijnst.

Ik heb net een nieuw paard en zat al te denken aan een blog ofzo, maar een HK topic zou ook leuk zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:03

@ LeonieL : Waarom doe je niet mee? En waarom ga je wel wat doen als zij stil gaat staan? Heb je geen schrik dat je paard gaat leren om stil te gaan staan om andere dingen te doen? (waarmee je dus riskeert dat je paard meer stilstaat dan iets doen in mijn ogen, maar dat zie ik misschien verkeerd).

Gewoon longeren is ook doodsaai :j Je moet het leuk maken ;)
Bij de eerste les kreeg ik de oefening: 4 passen stap, 4 passen draf, 4 passen stap, 4 passen draf, ... Overgangen deed ik sowieso al vaak, om hem gemotiveerd te houden en niet het saaie rondjes lopen, maar dat soort overgangen is toch andere koek :+ Tijdens de les vond ik het totaal niet gaan, daarna ging het een beetje, maar de laatste keer in vrijheid vond ik het super gaan! Na een paar keer vertrok hij echt zoals .. tja .. weet ik het :+ Maar ik stond daar echt "wauw, wat ben je stoer!" :D En hij vond het nog leuk ook, dat baasje zo enthousiast werd :Y) Je moet het zelf interessant maken ;) (of proberen te maken toch)

@ Rider01 : aah, super! :D Hopelijk komen er nog meer *\o/*
Wel grappig dat jij net hier binnen komt vallen :Y) :))

Moesten er veel mensen blijken te zijn die zich ermee bezig houden, of mee bezig willen houden, dan zal ik eens kijken of een HK-topic misschien een optie is ;) Met 3 man is dat beetje saai hé :+

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:23

haha, ajoh, dat banketstaaf we wel vol xD :'')

Nou weetje, het is een oefening die ik laatst zag. (het valt ook onder de zeven games, niet dat ik die echt volg, maar dit vond ik wel een leuke. Maar je kan het ook andersom bekijken, je leert je paard dat ze zelf verantwoordelijkheden heeft. dus als zij gewoon doorloopt is het hardstikke goed. (je geeft haar de verantwoordelijkheid in d''at tempo rondjes om je heen te lopen.) maar zogauw ze stil wil gaan staan geef je weer je signaal af dat ze weer moet gaan lopen. (en nadat ze dat drie keer gedaan had hoefde ik me alleen nog maar om te draaien en te wijzen naar de kant waar ze heenmoest en ze vertrok alweer.)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:34

Ik hou me er mee bezig in de zin dat ik sommige oefeningen gebruik tijdens vrijheidsdressuur, maar vind dat die twee ook wel wat door elkaar lopen.
Vind het allemaal heel interessant, en mijn ideaal is ook wel dat mijn pony goed dressuurmatig kan lopen in vrijheid met positieve beloningen.
Dankzij de oefeningen op het AND forum is het me ook beter gelukt om mijn pony enthousiast te maken en te leren dat rennen en bewegen ook erg leuk is. :D
Als dressuur leek ben ik nu begonnen met les nemen in rechtrichten aan de hand, zodat mijn pony in elk geval alvast spieren en meer balans krijgt. Vind het toch wel veilig als ik ergens les in kan hebben, want hoe een paard echt goed loopt heb ik nooit geleerd. :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:45

Ik wil het heel graag gaan doen,maar weet ook nog niet hoe te beginnen!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:49

Misschien kunnen we een topic starten waarin we allemaal oefeningen die de moeite waard zijn plaatsen. (dus misschien een paar van AND, maar ook uit boeken, of wat dan ook.) erg handig, omdat ik soms ook wel wat feedback kan gebruiken, omdat ik ''echt niet weet waar te beginnen xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:56

Leuk allemaal! :D

Leonie : de circling game :j Ik ken het ... Ik snap alleen het nut niet zo goed :+ Die van mij doet het ook wel hoor, als ik het even gehad heb blijft hij braaf lopen (handig :P ), maar dat is zo gegroeid en ik heb dat niet express zo uitgebouwd. Ik vind het namelijk, en hij ook, veel leuker om samen te spelen en te doen en niet dat ik in het midden sta en hij moet lopen tot ik zeg dat hij wat anders mag doen .. Snap je?
Bij [***] is het meedoen heel belangrijk, anders denkt hij "joh, bekijk het maar hoor, jij niks = ik ook niks" en ik kan 'm dat niet kwalijk nemen :+ Ik zal vast het hele idee achter die circling game niet/verkeerd begrijpen, maar ik heb ook niet het idee dat ik 'm nodig heb zeg maar ;)

swaatjuh! :D Leuk dat je er bent :Y)
Eigenlijk hoort vrijheidsdressuur er ook bij .. die 'kunstjes' zijn (goed uitgevoerd) namelijk heel goed voor het gebruik & stretchen van de spieren enzo. Ook super dat je les hebt, ik heb zelf ook les nodig :j
Ik moet zelf die oefeningen op het AND forum nog eens gaan opzoeken, het gaat al een héél stuk beter dan vroeger, maar hij mag nog wel wat enthousiaster :Y) :)) Voor zover dat erin zit natuurlijk, niet elk paard is hetzelfde ...

pleiada : leuk! Wat doe je in het gewone leven zeg maar? Longeer je bv.? Of werk je in vrijheid? Of doe je vrijheidsdressuur? ...

@ Leonie : Ik zal eens kijken wat mag/mogelijk is :j Denk niet dat het de bedoeling is om alles van het AND forum gewoon te gaan kopiëren bv. (ik weet zelfs dat dat niet de bedoeling is, heb de eerste topics gelezen :P ). Maar ik begrijp ook wel dat het tegenhoudt omdat het in het engels is ... Ik zal anders eens met Josepha erover praten wat we mogen/kunnen doen ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:00

Sabine: Ik doe dat ook niet alleen maar hoor, en ook lang niet altijd. haha, snap het nut ook lang niet altijd, vond het wel eens leuk om uit te proberen, Maarja, ik heb het al vaker gezegt, maar ook dat herken ik wel een beetje in naamloos xd We kunnen beter verschillen gaan zoeken tussen deze twee pony''s ipv overeenkomsten xD

Ik bedoel toruwens ook zeker niet gewoon kopieren hoor. (ik heb daar de topics ook gelezen, erg leuk.) Maar meer dat als je iets gedaan hebt even vertellen wat je gedaan hebt, en waarom. waardoor je ook leert van elkaars ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:00

ik doe aan vrijheids dressuur, en de oefeningen daarmee gebruik ik ook tijdens het (los) longeren.
helaas kan ik niet zo vaak los longeren, maar vind het wel een goeie bezigheid.
lijkt mij wel een leuk idee om er een hk van te maken met hoe en wat.
Heb nooit echt gekeken naar of er informatie over was, ik deed het altijd op gevoel.
maar extra info kan nooit kwaad natuurlijk!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:04

Ik doe grondwerk,werken aan de hand(bevalt me tot nu toe nog het best om ze los te houden)en rijden..Ik heb al eens een begin gemaakt met vrijheidsdressuur,maar ik wil echt iets functioneels doen zodat ze soepeler en sterker worden zonder dwang..

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:10

Ik ben hier totaal niet in thuis, maar zeker wel geïnteresseerd. Mijn dochter heeft een B pony en rijd hem 2 a 3 keer in de week, zelf geef ik hem nog 2 keer in de week beweging door middel van longeren of fietsen. Ik denk dat dressuur in vrijheid iets kan bij dragen in het rijden voor mijn dochter en maakt het misschien ook interessanter voor de pony. Het enige waar ik moeite mee heb is het belonen met eten. Hij heeft bij de vorige eigenaar voernijd gehad en het gaat nu heel goed, maar word vervelend van voeren uit de hand (mijn kinderen mogen dat ook niet doen). Dus zoals jullie al lezen tips zijn welkom. Hoe begin is daarin wel de meest belangrijkste.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:12

Ik ga dit volgen, en op een rustig moment even die linkjes goed bekijken, lijkt me namelijk zó gaaf! En weet al minstens één paard die dat waarschijnlijk ook erg leuk vindt. Ben tot nu toe gewoon maar wat aan het 'klooien' met longeren met en zonder lijn, waarbij 'metzonder' beide dames het zelfs tegelijk best leuk doen, in het door mij gekozen tempo bv, en zelfs al 'om' gaan als ik de longeerzweep in de andere hand neem. Dit is precies de info waar ik op zat te wachten! Beetje extra uitdaging voor ons drieën aangezien we het netjes rondjes lopen nu wel een beetje onder de knie hebben.
Springen is geen optie, de één vindt dat prachtig, maar de ander draait zich dan naar me toe om me vernietigend aan te kijken alsof ze wil zeggen 'En dan leg jij daar die rommel neer, en dan denk jij dat ik daaroverheen ga Springen?!? >;) '. Onder het zadel in de bak wil ze het ook niet, alleen buiten vindt ze het leuk. Raar paard. :D
(ik krijg haar er wel overheen in de bak,uiteindelijk, maar om nou te zeggen dat ze er dus lol in heeft...neuh)

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:19

Wat leuk, hier had ik nog niet over gehoord! Je pony ziet er super uit op de foto! Handig dat je ook een aantal links vermeld!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:21

Ik heb de links nog niet allen bekeken maar volg dit wel even. To be honest ken ik het niet, alleen vanuit shows en dan gaat het om entertainen, niet om een hoog staaltje dressuurwerk zullen we maar zeggen. :D

Meer mensen die pas begonnen zijn of misschien wel ermee gaan beginnen?
Het lijkt mij super interessant en leuk ook.

Zijn jullie gewoon maar begonnen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:31

ik heb een vraagje :P ik was gewoon met de oefeningen begonnen aan het halster. maar ik doe ze nu ook los. alleen met wijken wijkt mijn ony alleen naar rechts, links snapt ze het niet.
en als ik spaanse pas van der vraag dat vind ze zo leuk dat ze het een beetje overhaasd gaat doen!

ik heb de filmpjes bekeken, en ik vind dat stukje dat als ze van golop stil moeten staan, en ze dan een soort pirouette maken en ze dat dus ook echt uit gaan bouwen in een pirouette wel intressant. mijn pony hupst ook zo erg als ik dat met der doe. maar hoe krijg je je pony zo ver dat ie dat snapt dan :')

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:33

kiomiamigo schreef:
Ik ben hier totaal niet in thuis, maar zeker wel geïnteresseerd. Mijn dochter heeft een B pony en rijd hem 2 a 3 keer in de week, zelf geef ik hem nog 2 keer in de week beweging door middel van longeren of fietsen. Ik denk dat dressuur in vrijheid iets kan bij dragen in het rijden voor mijn dochter en maakt het misschien ook interessanter voor de pony. Het enige waar ik moeite mee heb is het belonen met eten. Hij heeft bij de vorige eigenaar voernijd gehad en het gaat nu heel goed, maar word vervelend van voeren uit de hand (mijn kinderen mogen dat ook niet doen). Dus zoals jullie al lezen tips zijn welkom. Hoe begin is daarin wel de meest belangrijkste.

Je hoeft niet te belonen met voer, het kan.
Als je de '' druk'' op het juiste moment weghaalt is dat ook al een beloning. de beloning is dan '' rust '' .
maar ook een kriebel kan de beloning zijn. is meer net wat jou pony een beloning vind. (word hij helemaal blij van een knuffel, dan is dat prima toch?!)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:40

Ik heb het gevoel dat er verschillende "disciplines" wat door elkaar worden gehaald in het topic.
Werken met druk is iets wat verder niet echt bij dressuur in vrijheid thuis hoort. Druk is negatieve beloning, bij dressuur in vrijheid wordt er met positieve beloning gewerkt. Natuurlijk kun je het ook met negatieve bekrachtiging doen, maar dat is niet wat TS bedoelt met dressuur in vrijheid.
Klopt dat Sabine?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:43

Jij bent meer ervaren ermee Swaatjuh?
Kun je vertellen wat jij er dan onder verstaat? Om al die engelse sites te vertalen heb ik ook niet zo'n zin in. :+

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:44

interessant :j.
Ik ga me hier zeker meer in verdiepen!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:44

Ja, daar heb je wel gelijk in, hoor ;) maar heel praktisch gezien is rijden ook wijken voor druk hoor. sturen met lange teugelen? juist. wijken voor druk. op lichaamstaal laten vertrekken ed? ja hoor, ook wijken voor druk. ;)