Meest VEILIGE manier van bijzetten met touwtjes bij paniek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reflector

Meest VEILIGE manier van bijzetten met touwtjes bij paniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:30

Hallo mensen. Op mijn onderstaande vragen heb ik nergens wat terug kunnen vinden. Waarschijnlijk komt het ook omdat ik hier wat meerdere vragen heb aan mensen die meer dan bovengemiddeld ervaring hebben met deze vragen. Alvast hartelijk dank. ;)
Voor onze 4,5-jarige merrie is al enige tijd, door instructie en persoon die haar klaar gemaakt heeft voor de keuring, geadviseerd om met touwtjes te longeren. Reden hiervan is dat ze de eerste 10 minuten onder het zadel en tijdens longeren met haar hoofd wil slaan en dat ze tijdens de longeersessie gewoon sterretjes gaat kijken in de lucht. (onze eigen schuld want we wilden haar ALS we gingen longeren gewoon lekker beweging geven in de winter, uit noodzaak dat we thuis geen binnenbak hebben)

Het is een (kerngezonde) merrie die in het verleden, ALS er paniek is, alles op ging lossen door op haar achterbenen te staan. Toen we haar zadelmak maakten was dit vooral het geval maar nu is het onder het zadel gelukkig helemaal voorbij ( 8 maanden lang ) en is het een superfijne merrie met een super (op een leuke manier "speels") karakter. :-)
Wel is ze de eerste 10 minuten aan het proberen tegen de hand te komen. Vandaar het advies van onze instructie dat het geen "chronisch trekje" mag worden. Daarna is ze lekker los en kunnen we haar lang en laag gaan rijden. Maar hoe nu dit bereiken tijdens longeren? :-)

Zelf zijn we over het algemeen huiverig om een paard "vast te zetten" en vooral bij deze merrie, want:
- wat doe je in een situatie als ze in paniek raakt? (of gaat liggen)
- Hoe kan je haar dan zo snel en veilig mogelijk losmaken?
- En IS het wel veilig om die touwtjes los te maken bij paniek want de uiteinden van de touwtjes kunnen tussen de benen schieten, lijkt mij? (bij lang en laag)
- welke manier van bijzetten met touwtjes is de meest veilige zonder dat ze in de touwtjes kan stuiteren met haar voorbenen? (kan nog wel eens fris zijn)
- Welke kwaliteit touwtjes zijn het meest veilig en waar zijn die te koop?
- Wie heeft voor ons foto's waarbij te zien is wat de meest veilige manier van vriendelijk bijzetten om het paard lang en laag bij te zetten zonder dat ze erin kan springen tijdens een jolige bui?
- Wie heeft er foto's waarbij duidelijk te zien is op welke wijze de touwtjes zo snel mogelijk los te trekken zijn? (en dat ze niet zomaar uit zichzelf los kunnen schieten bijvoorbeeld?)
Nog belangrijkere vraag: wie kan ons geruststellen dat bijzetten best wel voordelen kan hebben, zodat we het advies van onze instructie kunnen opvolgen? :Y) Onze instructie heeft het bij haar op locatie een keer getoond bij 1 van haar paarden maar het overtuigde ons niet om veilig aan het werk te gaan met onze eigen merrie gezien het feit dat we blij zijn dat ze ruim 8 maanden niet meer op haar achterbenen heeft gestaan.

Heel vroeger (of nu nog?) werden er bijzetteugels met elastiekringen ertussen gebruikt. Persoonlijk zou ik die nog liever gebruiken dan touwtjes (ook liever niet, maar toch) maar daar zitten geen paniekhaken aan maar gewoon U-haken die tijdens paniek nooit snel los te maken zijn.

Op Google hebben we gezocht naar foto's met heldere beelden HOE de touwtjes op een veilige manier (met panieklus of dergelijke) kunt los trekken. Vooral de manier van knopen is nogal verschillend en niet te zien welke nou echt veilig zijn bij eventueel paniek.
We hebben een longeersingel met 24 ringen. (standaard Kieffer)
Nogmaals hartelijk dank voor de moeite en bruikbare (foto-) tips. ;)

Gebruik van Pessoa is uitgesloten.

ChevalNoir

Re: Meest VEILIGE manier van bijzetten met touwtjes bij paniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:37

Persoonlijk zou ik eerst zonder touwtjes longeren totdat het paard goed reageert op commando's en vertrouwd is met de persoon en omgeving. Ik denk dat de veiligheid van de touwtjes zit in de manier waarop je ze vastknoopt. Ik bevestig ze aan de longeersingel met een soort van paardenknoopjes, zodat ze altijd in 1 beweging los te maken zijn. Voorwaarts houden is tevens erg belangrijk, gaan liggen/ steigeren maak je zo minder toegankelijk. Succes!

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:48

Paard is (en wij ook) volledig bekend met longeren ChevalNoir en is erg voorwaarts. Wij zijn alleen huiverig op het gebruik van touwtjes bij juist deze merrie.
Dit is een merrie met karakter waarbij wij haar karakter al behoorlijk positief hebben kunnen ombuigen.
Maar wat doe jij met een stuiterende hete merrie, je trekt die touwtjes los en die uiteinden slingeren alle kanten uit en komen tussen de voorbenen???

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:54

Ik heb via pb een lief bedoelde tip gekregen om stiekjes te gebruiken. Dit doen wij inderdaad met de andere paarden. :j
Stiekjes trekt/slaat de merrie gewoon doorheen. Ze trekt ze niet kapot maar "test de rekbaarheid", hahaha...
Ik moet erbij zeggen: dit advies (longeren met touwtjes) is echt alleen bedoeld voor die eerste 10 minuten. Voor de rest is het een toppertje en na 10 minuten heerlijk te rijden en kent ook de beginselen van het lang en laag rijden. Maar dit doet ze pas na die 10 minuten. ;-)

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:56

En een dubbele longe gebruiken? Dan heb je toch invloed op de hoofd-halshouding maar kun je zelf de druk bepalen en weer af laten vloeien? Ik zou dan denk ik met dit paard hiervoor kiezen?

Succes!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:58

Inderdaad een dubbele longe. En evt een extra enkele lijn aan het hoofd vast zodat je die kan gebruiken
als ze zichzelf dreigt in te draaien in de lijnen. 2e persoon in het midden is dan wel aan te bevelen trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:59

Ik zou gewoon een touwtje bij de boeren bont halen. En deze aan de hoogste ring van je longeer singel naar de onderste ringen doen (niet tussen de voor benen). En zo longeren. De lijnen niet te lang laten want dan kan ze er in gaan staan. En de touwtjes met een veiligheids knoop vast maken. Zodat alles in 1 ruk los gemaakt kan worden.

Of met dubbele lijnen gaan longeren. Dan heb ik alles zelf in de hand!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:01

Ik heb er niet heel veel verstand van maar waarom mag ze die eerste 10 minuten niet gewoon even vrij bewegen, zonder dwang waardoor ze lekker los en warm wordt. Daarna gaat ze keurig doen wat er van haar gevraagd wordt. Wat wil je nog meer van zo'n jong ding? Waarom dan die 10 minuten vastzetten waardoor ze misschien juist veel meer in verzet gaat komen.

Wil je toch touwtjes gebruiken, zet ze dan vast met een lus die je direct kan lostrekken, zowel aan de hoofdkant als aan de singelkant.

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:01

Dit is NIET het advies van onze instructie en is daarom uitgesloten.

urban_hero schreef:
En een dubbele longe gebruiken? Dan heb je toch invloed op de hoofd-halshouding maar kun je zelf de druk bepalen en weer af laten vloeien? Ik zou dan denk ik met dit paard hiervoor kiezen?

Succes!

Barvrouwke schreef:
Inderdaad een dubbele longe. En evt een extra enkele lijn aan het hoofd vast zodat je die kan gebruiken
als ze zichzelf dreigt in te draaien in de lijnen. 2e persoon in het midden is dan wel aan te bevelen trouwens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:03

Ik maak altijd een paar knipjes aan de bitringen en daar het touwtje door verder met paardenknoop dat als t fout gaat je alles zo los hebt :) En eerst beginnen met touwtjes aan de zijkant en als dat goed gaat kan je onder proberen. Eerst ook niet te strak doen zodat ie eerst een keer kan wennen dat het niet meegeeft :)

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:05

Reflector schreef:

urban_hero schreef:

Succes!

Barvrouwke schreef:

Maar waarom dan niet? Ik wil je geen mening opdringen maar als ze voorwaarts neerwaarts moet dan maakt het imo toch niet uit of dat met touwtjes gebeurd die vast zitten of met een touwtje wat jij in je handen hebt?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:05

neem een lang touw, maak in het midden een lusje.
Dat lusje maak je vast aan de ring van de longeersingel bovenop de schoft. de twee uiteinden gaan door de bitring en dan elk naar een singelring aan de zijkant of aan de onderkant. maak ze daar vast met een paardenknoop (zoals je haar vastzet met een touw).
Liefst bij het begin aan de zijkant (sommige paarden zijn nog niet gewend aan touwtjes die tussen de benen door lopen)
Zorg dat je er een helper bij hebt die het paard voorwaarts kan houden als ze de druk van de touwtjes voelt. En zorg dat je paard bij het optuigen gewoon stil kan blijven staan, dat moet ze eerst leren. Achteruit is not done! dan liever vooruit.
Maak die touwtjes niet gelijk heel kort, maar geef even de tijd om op te warmen en te wennen aan de teugeldruk.

Je kan ook met rijden een slof gebruiken, als ze dan in paniek raakt kan je de slof meteen meegeven. Doe dit alsjeblieft wel eerst alleen tijdens de les.

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:07

Helemaal mee eens, Christamoor.
Zo hebben we dat nooit anders gedaan.
Echter is het met deze merrie onmogelijk om te beginnen met lang en laag in te rijden (stappen)
Het begint "chronisch" te worden, zoals instructie het omschrijft. Soms met risico dat ze met haar hoofd "speelt" dat er wel eens een tekort aan teugellengte is. Wij hebben haar zo in haar waarde gelaten maar naarmate je serieuzer rijdt begint het toch wel lastig te worden.

Beginnen met lang en laag instappen met een lichte buiging in de nek en hals. Dat is de bedoeling.
En dat zal met longeren er uitgetraind moeten worden. Soms is haar "loodlijn van het neusbeen" letterlijk en figuurlijk horizontaal zodra wij haar gewoon in alle vrijheid gaan instappen. Absoluut niet (in onze ogen) vervelend maar dit trekje moet toch veranderen.

En wel met het longeren van touwtjes, aldus onze instructie.

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:08

UrbanHero, ik heb aangegeven dat het uitgesloten is.
Dan moet je niet gaan vragen; waarom niet?
Het is niet de vraag die hier gesteld wordt. De vraag is totaal wat anders.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:11

dubbele longe moet je zelf echt kunnen anders gaat het fout...
wat wij op stage doen bij een paard wat knetter gek is en ook met zijn hoofd slaat waarnaar hij een sprintje trek. is via de singel naar de derde ring. zodra hij met zijn hoofd slaat voelt hij dat gelijk. op het moment dat hij ontspant en gaat zakken doen we hem langer en op de 2e ring :) werkt hier vooralsnog erg goed :) nog nooit ongelukken gehad terwijl dit echt een raar paard is...

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:13

Klinkt goed MarjanB. Dankjewel ;)
Wat zijn dat voor soort knipjes? Paniekhaken? Heb je misschien een voorbeeldfoto?
Het is inderdaad de bedoeling dat ze heel lang ingesteld moeten zijn met veel lengte. Het is puur bedoeld dat ze niet meer met haar hoofd zo abnormaal omhoog "kan".

MarjanB schreef:
Ik maak altijd een paar knipjes aan de bitringen en daar het touwtje door verder met paardenknoop dat als t fout gaat je alles zo los hebt :) En eerst beginnen met touwtjes aan de zijkant en als dat goed gaat kan je onder proberen. Eerst ook niet te strak doen zodat ie eerst een keer kan wennen dat het niet meegeeft :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:17

Reflector schreef:

Barvrouwke schreef:

Ook ik snap het niet. Dit is een fijne longeermethode waar je zelf de druk kan blijven bepalen/
controleren en uiteindelijk zit er niets vast waardoor ze kan paniekeren.

Er zijn vele manieren van bijzetten met de dubbele longe.
Niet enkel op deze manier:
Afbeelding
Mijn idee zal zijn om de lijn hoog door de singel te halen en dan gewoon aan het bit klikken.
Geen hoek erin en en niet achter de kont langs.
Als ze dat accepteerd en het nog nodig moest zijn de lijnen door het bit halen en weer
aan de zijkant vastzetten. (vind ik veiliger dan tussen de benen ivm erin stappen)
Doet ze dat braaf dan kun je altijd nog verder zakken en tussen de voorbenen vastzetten.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:18

Ik heb deze hulpteugel voor mijn merrie omdat ze niet wou ontspannen. Helemaal op de laagste stand en je kan zelf de druk bepalen.
http://www.youtube.com/watch?v=iE_OcbHKGD4

Deze teugel de eerste keren wel met andere en/of je instuctrice erbij om doen omdat sommige paarden het elastiek (met bont) nogal spannend vinden.

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:28

Dankjewel voor je tip vanky maar dit is een passoa-idee en dat is eveneens niet wat verlangd wordt.

Vanky schreef:
Ik heb deze hulpteugel voor mijn merrie omdat ze niet wou ontspannen. Helemaal op de laagste stand en je kan zelf de druk bepalen.
http://www.youtube.com/watch?v=iE_OcbHKGD4

Deze teugel de eerste keren wel met andere en/of je instuctrice erbij om doen omdat sommige paarden het elastiek (met bont) nogal spannend vinden.

Barvrouwke, het is inderdaad niet de bedoeling dat er touwtjes tussen de voorbenen komen. Het is ook niet de bedoeling om de touwtjes hoog in te stellen in de longeersingel want dan worden ze gedwongen opgericht te lopen.
Het is puur om te voorkomen dat deze merrie niet "verder" met haar hoofd omhoog kan in de eerste 10 minuten. Ze zal in alle vrijheid met haar hoofd kunnen bewegen maar het "spelen" met haar hoofd door het neusbeen horizontaal te gooien moet afgeleerd worden. Dus dat haar hoofd niet verder omhoog gedaan kan worden dan maximaal "10 over half 8" (volg je het nog?) :D Naar beneden moet ze wel alle vrijheid mogen hebben.

Tijdens rijden zijn haar rukken wel eens zo hard dat je gewoon teugellengte tekort kan hebben. Het gaat niet woest ofzo. Ze doet het tijdens een ontspannen instapsessie ook. Alles ontspannen, ze kan om zich heen kijken, mag ze ook maar soms is de lucht ook interessant voor haar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:31

Uhh tja knipjes haal ze hier bij een soort van boeren bond, meestal gewoon van deze:

Afbeelding

Mijn vorige jonge paard zette ik op onderstaande manier bij die hoefde van mij ook niet laag maar die moest gewoon leren een stille verbinding te accepteren en niet als een mafkees met zn kop trekken enz...

Afbeelding

Filmpje nieuwe paard die al gewend is om te longeren en die doe ik dus wel tussen voorbenen door maar altijd met een knipje zodat ik die altijd los kan maken :)

Verder gewoon met veeel rust en eerst de kans geven dat ie het accepteert zo voorkom je paniek enz

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:35

Wanneer ik mijn paard longeer met touwtjes doe ik dat op de manier zoals ik het geleerd heb van Lammert Haanstra. Touwtje van 6,5 meter met een knoopje in het midden. Het knoopje leg je op de longeersingel. Beide uiteinden haal je door een ring op de singel en dan door de bitring en gaat weer terug naar de longeersingel. Daar zet je het met een veiligheidsknoopje vast. In geval van nood zo los te krijgen.

Zie foto: http://www.horses.nl/vraag-en-aanbod/60 ... n-nijmegen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:39

Waarom niet eerst 10 minuten aan de hand warmstappen? Of de eerste 10 minuten even gunnen om goed op gang te komen?
Ik ken wel meer paarden die niet meteen fijn nagevelijk zijn, maar da's gewoon een kwestie van goed losrijden. Is imo helemaal geen schande, ze hebben gewoon wat meer tijd nodig. :)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:41

IMO ben je altijd te laat als t faut gaat
ik denk het volgende:
Leren longeren eerst bij Haanstra en dan op de AdB methode, mischien vind je ergens zo'n filmpje van hem?
Want bij AdB leer je niet alleen rijden
Ook longeren
Dan heb je helemaal geen touwtjes nodig want dan combineer je die 2 methodes en gaat het vanzelf
Met touwtjes is nooit goed, want dan zet je iets vast.
Hoe kan een vastgezette spier elastisch worden en het melkzuur afvoeren? Kan niet.
En rechtgericht en gegymnastiseerd en dat alles touwtjesloos.
Wat wil u noch meer?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:43

Ik ben het niet met bovenstaand eens.. een touwtje is niet vast paard kan naar beneden en naar boven.. die van mij loopt ook geregeld tussendoor met de neus bijna op de grond..

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:44

Op de site van PaardEnTips staat:

Academische Rijkunst

Longeren van je paard(en) Deel 5.

Als je paard mooi voorwaarts-neerwaarts in een goede lengtebuiging op de cirkel naast je meeloopt, dan kun je proberen je paard wat meer los te laten, zodat hij op een volte rond je komt. De volte kun je dan langzaam vergroten door je paard weg te sturen en zelf in het midden te blijven staan. Dit is het begin van longeren.
Valt je paard naar binnen of naar buiten dan maak je de cirkel weer kleiner. Je laat hem eerst weer netjes in de correcte lengtebuiging rond je stappen,daarna laat je de longe weer vieren. Dit doe je net zo lang, totdat hij wel op eigen benen goed rond loopt. De longe zal dan niet gespannen staan. Je bent nog steeds in stap bezig. Dit alles kan best wel een paar weken duren. De tijd die je aan dit werk besteedt, verdien je later dubbel en dwars terug. Laat je door anderen niet haasten.

Als het paard goed ondertreedt dan zal hij zijn hoofd voorwaarts-neerwaarts laten vallen met de oortjes in de lucht. Er is geen onderhals. Hij ontspant. Zijn hele lijf is gelijkmatig gebogen tot en met zijn staart. Geef je paard de ruimte aan zijn hoofd. Nageven!
Door het paard zo te leren, zal het vertrouwen krijgen in zijn begeleider ( ruiter ). Hij leert in balans te lopen, zijn rug en hals te ontspannen, zijn buikspieren aan te spannen en zijn spieren aan de zijkant lang te maken dan wel aan te spannen afhankelijk van de buiging naar links of rechts.

Doordat je paard, als hij de correcte lengtebuiging heeft, zijn binnenachterbeen onder de massa plaatst en het dus belast, traint het paard zijn achterbeenspieren en wordt hij steeds sterker. Hij leert zijn gewicht op de achterbenen te dragen. Dit dragen, samen met even sterk getrainde achterbenen, maken het paard recht. Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen! De verkeerde stuwkracht van het paard verdwijnt ,de achterbenen gaan dragen,de rug wordt soepel en daardoor kun je gemakkelijker zitten.

Het paard kan alleen ontspannen als hij losgelaten wordt aan zijn hoofd. Ontspanning begint in de mond en gaat van daar verder naar achteren tot de laatste staartwervel. Pas als de rug ontspannen is kan het paard zijn achterbenen onder zijn lichaam zetten. De leidende hand van de ruiter moet dus losjes en soepel met het paard mee gaan. Veel nageven!

Voor het paard is het gemakkelijker om deze dingen te leren zonder ruiter op zijn rug. Als je later op zijn rug gaat zitten dan begrijpt hij al wat je bedoelt. Hij moet dan wel weer zijn balans onder de ruiter zien te vinden, maar hoeft minder tegelijk te leren.

Gaat het echt goed in stap, probeer het longe werk dan in draf. Eerst meelopen in draf en dan weer loslaten. Lukt het niet meteen, dan terug naar stap,paard weer correct laten stappen en weer proberen in draf. Zorg in de draf ook voor een correcte lengtebuiging, door buiging te vragen met de longe en onmiddellijk na te geven als hij nageeft. Gebruik je stem, zodat hij ook je stemcommando’s leert kennen. Je stem laag laten klinken voor een langzamer tempo en je stem hoger en pittiger voor een sneller tempo. Beloon hem uitbundig als het eventjes goed gaat. Een enkel pasje goed is een beloning waard. Door beloning leert je paard.

Neem je tijd. Werk in het begin niet te lang achter elkaar. Het is heel vermoeiend voor het paard. Zowel fysiek als psychisch.

Van nature is een paard bereid om mee te werken. Hij moet wel in de kudde. Bedenk dus wanneer iets niet lukt……. zou het kunnen zijn dat je hem niet de informatie geeft die je denkt dat je hem geeft? Of begrijpt hij je gewoon niet. Ben je wel duidelijk voor je paard? Word niet boos, maar begin opnieuw. Denk na over je hulpen. Het heeft geen zin om de hulp harder te geven. Als je chinees moet leren en je begrijpt niet wat een chinees tegen je zegt, dan heeft het ook geen zin om hetzelfde te schreeuwen. Hij kan het beter op een andere manier proberen.

Op deze manier werken is niet alleen voor een jong en onervaren paard . Problemen bij een ouder paard kun je ook op deze manier corrigeren.

Je zult opmerken, dat in het begin linksom anders gaat dan rechtsom. Heb je een rechts gebogen paard, dan buigt hij gemakkelijker rechtsom dan linksom. Door te trainen verandert dat geleidelijk . Je paard wordt steeds rechter. Een rechtgericht paard is een paard dat de oefeningen links-en rechtsom op dezelfde manier uitvoert.

Allemaal makkelijk gezegd en geschreven, vind ik. Het kost wel een heleboel tijd en training voordat je het voor elkaar hebt. Maar de weg die je moet gaan om een recht gericht paard te krijgen, is heel erg de moeite waard. Probeer het. Misschien gaat het fout. Denk dan na en probeer het nog eens. Ik vind het heel erg leuk en interessant om met dit handwerk bezig te zijn. Het is geweldig om te zien hoe het paard steeds beter en sterker wordt.

Er kruipt heel veel tijd in dit handwerk op de grond. Maar zoals iemand zei: “Wat geeft het. Als mijn paard alles meteen al kan, wat moet ik dan nog met hem doen”.

Heel veel succes.