Hoe te beginnen met Jazz merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Hoe te beginnen met Jazz merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 09:26

Ja misschien een rare titel, maar zo kan ik haar even het beste omschrijven.
Het is een echte Jazz merrie, wel een schat van een paard.
Ze wilt snel vriendjes worden en is nieuwschierig.

Sinds afgelopen zaterdag staat ze hier en ze is ... min of meer... vriendjes met de rest van de paarden.
Of ze hebben alle 3 het vechten gewoon opgegeven. Dat kan ook. :Y)

Gister moest ze ingeënt worden en dat was drama. Eerst ging de dappere hengst (Jaarling shet :)) ) het voorbeeld geven en bleef lief staan. Daarna mocht m'n kanjer van een ruin en die verzette ook geen stap.
En toen mocht mevrouw. :(:) Ze ging bijna door het lint en probeerde de DA aan de kant te trappen.
Zal ook wel een beetje heel de happening zijn van de afgelopen dagen.. (Ander voer, andere omgeving, andere mensen, andere paarden)
Dus dat vergaf ik haar al vrij snel.

Als ik door de wei loopt, komt ze vrij snel naar me toe om te kijken of ik wat lekkers bij me heb. (wat ik meestal ook heb. :+ ) En dan kan ik d'r lekker kriebelen op d'r hals e.d
Ik moet uitermate voorzichtig het halstertouw bevestigen.. omdat ze ander wegrent.
Geen probleem. Rustig aan doen, dat kunnen we hier prima. Ze staat op een paradijsje, waar alles draait om kalmte en rust.
Nu wil ik over een week of 2 eens gaan kijken of ik wat met d'r kan.
Bij ons moet je langs de weg lopen om naar de bak te gaan en dat ben ik alleen nog niet van plan. ;) Even wachten op begeleiding.

Maar hoe ga ik in vredesnaam beginnen met deze mooie dame?
Hoe moet ik haar duidelijk maken dat het allemaal wel goed is en dat ze niet snurkend en snuivend door de wei heen hoeft te jagen als er een vogeltje uit de bosjes komt of ik me verstap. :7

Begrijp me niet verkeerd, het is een super leuke merrie.
Maar ook ik moet natuurlijk wennen.
Dus..
Wie kan me hier vertellen hoe ik met zó'n merrie het beste kan beginnen met Grondwerken?
In de wei, bij de rest? (enorm grote wei, dus alle ruimte) Of haar toch naar de bak slepen waar ze nog nooit is geweest.. (Tegenover de bak staan een aantal andere paarden en als ik zie hoe gestressed ze op de mijne reageerde krijg ik al kippenvel als ik er aan denk om met haar alleen naar de bak te lopen. := )

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :)
Alle hulp IRL is natuurlijk ook van harte welkom.

Groetjes.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Hoe te beginnen met Jazz merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:52

Edit! De merrie is 14 jaar oud.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:56

Gewoon dom doen, al dat gesnurk en gesnuif moet je je niets van aantrekken, hoe meer je er de nadruk op legt (dat doe je ook door kalmeren) hoe gekker ze zal doen.
Dat ze nog maar een paar dagen bij jullie staat is geen excuus voor ongemanierd gedrag, dat moet je zsm afleren, ze moet in alle situatie's gewoon naar je luisteren.

Is ze verder wel hanteerbaar of sleept ze je de weide door als ze ergens van schrikt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:01

anneliesdj schreef:
Gewoon dom doen, al dat gesnurk en gesnuif moet je je niets van aantrekken, hoe meer je er de nadruk op legt (dat doe je ook door kalmeren) hoe gekker ze zal doen.
Dat ze nog maar een paar dagen bij jullie staat is geen excuus voor ongemanierd gedrag, dat moet je zsm afleren, ze moet in alle situatie's gewoon naar je luisteren.

Is ze verder wel hanteerbaar of sleept ze je de weide door als ze ergens van schrikt?

Nee nee, absoluut niet. Het is een hele vriendelijke lieve merrie, maar aangezien ze hier vanaf zaterdag is is ze nog een beetje schrikkerig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:04

Dus ze blijft gewoon bij je als je met haar aan touw loopt? Ook als ze ergens van schrikt?
Wat is dan het probleem van naar de bak gaan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:05

Doen alsof er niks aan de hand is???

En haar behandelen zoals je elk paard behandeld?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:10

anneliesdj schreef:
Dus ze blijft gewoon bij je als je met haar aan touw loopt? Ook als ze ergens van schrikt?
Wat is dan het probleem van naar de bak gaan?

In de wei wel. Zo over de weg niet. Dan schrikt ze soms zo dat ze opzij springt. Dat is gelukkig snel herstelt en dan gaat het goed, maar ik gok het er nog niet op om het alleen te doen.
Maar daar gaat het ook niet over. Het gaat er om hoe ik het beste kan beginnen met GW. :)
Zooist schreef:
Doen alsof er niks aan de hand is???

En haar behandelen zoals je elk paard behandeld?

Oh geen nood. Dat is ook zeker mijn intentie, zoals ik hier boven al zeg.
Mijn vraag is hoe ik met haar het beste kan beginnen met GW.

EDIT: Met mijn ruin ben ik met GW begonnen toen we al een goede band hadden. Met deze merrie heb ik nog nada noppes.. Moet ik nu al wel beginnen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:15

Het meenemen langs de weg IS grondwerk.
En hoe wil je een band opbouwen zonder met haar bezig te gaan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:16

anneliesdj schreef:

Ik wil het eerst in de wei doen en daar voor mezelf wat vertrouwen opbouwen voordat ik haar gelijk mee de weg op neem en ik niet weet wat er gebeurd. Ik ken de merrie nog helemaal niet?!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:18

Dat maakt toch niet uit?
De merrie is 14 zeg je, ik neem aan dat ze wel gewend is aan normale omgang en met je mee kan lopen? En je geeft zelf aan dat ze bij je blijft als je met haar loopt dus wat is dan het probleem?
Ik neem aan dat je geen 5km hoeft?

Hoe meer nadruk jij legt op dat gekke gedrag hoe gekker ze zal doen, met jezelf dit af te vragen leg je voor jezelf al nadruk en kweek je spanning, je paard is er nog niet bij maar die zal het straks vanzelf merken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:21

anneliesdj schreef:
Dat maakt toch niet uit?
De merrie is 14 zeg je, ik neem aan dat ze wel gewend is aan normale omgang en met je mee kan lopen? En je geeft zelf aan dat ze bij je blijft als je met haar loopt dus wat is dan het probleem?
Ik neem aan dat je geen 5km hoeft?

Hoe meer nadruk jij legt op dat gekke gedrag hoe gekker ze zal doen, met jezelf dit af te vragen leg je voor jezelf al nadruk en kweek je spanning, je paard is er nog niet bij maar die zal het straks vanzelf merken.

Klopt. Geef ik je ook gelijk in. :j Maar ik vind het over de weg gewoon fijner als ik in ieder geval begeleiding bij me heb. Voor als er wat gebeurd. (En bij de weg tegenover ons rijden best veel auto's.)
Dat is de reden waarom ik eerst in de wei een beetje zelfvertrouwen op wil roepen met deze merrie.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:21

Giolli schreef:
anneliesdj schreef:

Ik wil het eerst in de wei doen en daar voor mezelf wat vertrouwen opbouwen voordat ik haar gelijk mee de weg op neem en ik niet weet wat er gebeurd. Ik ken de merrie nog helemaal niet?!

Persoonlijk vind ik dat de wei (evenals de stal) een plek van het paard zelf is... Daar kunnen ze zichzelf zijn en hoeven ze niets.
Ik zou gewoon in de bak beginnen met grondwerk. Vooral "slecht" gedrag negeren en goed gedrag enorm belonen!!!
Ook zou ik voorzichtig zijn met voeren van krachtvoer.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:22

ja,gewoon gaan beginnen.
lijn eraan en naar die bak toe.
voor je eigen gemoedsrust zou je er een longeerlijn aan kunnen klikken zodat je net wat meer lengte hebt mocht ze opzij springen.
verstand op nul en gaan.
vergeet vooral niet om te blijven ademen. :+

als het nu al een probleem is wil ik niet weten wat dat straks moet gaan worden.
ben bang dat je het verkeerde paard gekocht hebt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:26

mariska32 schreef:
ja,gewoon gaan beginnen.
lijn eraan en naar die bak toe.
voor je eigen gemoedsrust zou je er een longeerlijn aan kunnen klikken zodat je net wat meer lengte hebt mocht ze opzij springen.
verstand op nul en gaan.
vergeet vooral niet om te blijven ademen. :+

als het nu al een probleem is wil ik niet weten wat dat straks moet gaan worden.
ben bang dat je het verkeerde paard gekocht hebt.

Hoe bedoel je wat dat straks nog moet worden? := Ze hoeft helemaal niets en we hebben geen verwachtingen van haar. :)
Ze is Fokmerrie en wordt niet bereden vanwege een blessure. ;)

Bedankt voor de tips! Ga er wat mee doen. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:28

Giolli schreef:
Klopt. Geef ik je ook gelijk in. :j Maar ik vind het over de weg gewoon fijner als ik in ieder geval begeleiding bij me heb. Voor als er wat gebeurd. (En bij de weg tegenover ons rijden best veel auto's.)
Dat is de reden waarom ik eerst in de wei een beetje zelfvertrouwen op wil roepen met deze merrie.

Is er geen familielid wat de eerste keer even mee wil lopen dan? Of de buurman desnoods?
klotshtiduj schreef:
Persoonlijk vind ik dat de wei (evenals de stal) een plek van het paard zelf is... Daar kunnen ze zichzelf zijn en hoeven ze niets.

Daar ben ik het niet mee eens, paard hoort overal en altijd te luisteren, ook in de weide.
Als jij op het land niets met je paard wilt doen is dat een keuze maar mocht het ooit zo zijn dat het nodig is te longeren dan moet hij ook gehoorzaam zijn. Als er wederzijds respect en vertrouwen is kan je paard altijd zichzelf zijn ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-05-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:29

Gewoon meteen beginnen met grondwerk, die band komt dan vanzelf, en zorgen dat ze respect krijgt voor mensen (ook voor iemand die een inenting komt geven)! Geen aandacht schenken als ze zich aanstelt en (nu krijg ik heeel Bokt over mee heen maar goed....) Als ze zich niet gedraagt een tik verkopen, desnoods met de zweep. Paarden moeten zich gedragen, zeker als ze 14 jaar oud zijn!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 13:30

Bedankt Anneliesjd! Dat is nog best een goed idee. Kan de buurman wel even vragen. ;) Haha.

Veersche: Bij zo'n merrie ben ik niet van plan om te straffen met een zweep. Ik denk dat een knips met m'n vingers voor d'r ogen al genoeg is bwv ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:31

ik bedoelde ermee dat als je nu al overal spoken in ziet en daar niet doorheen zet je straks alleen nog maar grotere spoken zal gaan zien.

niet te veel over nadenken en problemen zoeken.
gewoon doen. ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:32

dd als je je wat zekerder wil voelen met leiden langs de weg even een hoofdstelletje indoen en de longeerlijn via de binnenbitring naar de buitenste ring en dan een lus maken en die vasthouden met het "vrije" stuk van de lijn. Zo heb je veel controle :-) Verder moet je je inderdaad niet laten intimideren door je paard, die is 14 en heeft al vast meer van de wereld gezien dan de wei ;-)

Denk dat het paard hier niet het grootste probleem is :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:36

veersche schreef:
Gewoon meteen beginnen met grondwerk, die band komt dan vanzelf, en zorgen dat ze respect krijgt voor mensen (ook voor iemand die een inenting komt geven)! Geen aandacht schenken als ze zich aanstelt en (nu krijg ik heeel Bokt over mee heen maar goed....) Als ze zich niet gedraagt een tik verkopen, desnoods met de zweep. Paarden moeten zich gedragen, zeker als ze 14 jaar oud zijn!

Nou, heel bokt over je heen weet ik niet, maar ben het iig niet eens met de methode...
Een paard moet zich gedragen, maar hier is echt niet zomaar een zweep voor nodig en ik zou dit zeker niet met een Jazz merrie doen, die zijn al zo gevoelig dan verpest je haar geheid...

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:37

haai

Ik heb zelf ook een jazz merrie gehad
en wat heel veel mensen vergeten is dat jazz paarden over het al gemeen
van zichzelf nogal gevoelig zijn (zachtjes uitgedrukt die van mij super lief maar wel een neurot)
harde hand werkt meestal averechts dus met alle rust en geduld
die van mij kon uit het niets totaal flippen van een blaadje wat weg waaide.

gewoon negeren alles met heel veel rust doen
en vooral zelf rustig blijven hoe meer stress jij het hoe meer je het zal overdragen op dit paard en dat staat garant voor ongelukken.

verder vind ik het helemaal niet vreemd dat je der de tijd geeft om goed te wennen
weet wel dat als ze eenmaal gewend is aan stal en wei dat de volgende stap bak ook weer even tijd nodig heeft. Je kunt natuurlijk wel proberen het paard stukje de weg op te nemen is het braaf belonen en ga je terug en zo iedere dag een stukje verder.
Duurt even maar dan heb je ook wat en verder wil ik je als tip mee geven

Weet waar je aan begint het zijn gevoelige paarden en het zijn kijkers
super lief maar je moet altijd op blijven letten.

heel veel succes met je knapperd

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:38

ik hoop dat je wel weet wat je op je hals hebt gehaald vooral Jazz's zijn niet de makkelijkste dieren
Maar ik zou haar wel gewoon behandelen zoals jij je eigen ruin ook behandelt nee is nee
en niet mischien of ertussen voor deze x wel
duidelijk zijn bij dit soort paarden die hebben die structuur nodig bij hun verzorger!

En die spoken zijn voor deze bloedjes echt typisch en zal denkelijk ook nooit eruit gaan :)
hoeveel grondwerk je ook doet met dit soort paarden MOET je goed kunnen omgaan anders gaat het geheid gigantisch fout!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:43

RandyOrton, ben het helemaal met je eens, zijn schatten van paarden maar kunnen out of the blue (voor ons is dat out of the blue dan :P ) flippen.. en een gestressed baasje drijft zo'n paard tot waanzin...
Er zijn uitzonderingen, maar zo te horen heb jij ook een gevoelig Jazzje... los het niet op met geweld, dat brengt je echt terug naar af, met veel geduld, rust en vooral overtuigingskracht kom je heel ver!
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat ze zich mag misdragen, grenzen zijn grenzen maar er zijn ook andere manieren dan de zweep eroverheen!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:43

Ik geloof dat dit om een Join up vraagt :+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:45

er moet geen zweep overheen,maar het baasje moet wel doorzetten.
en daarbij niet vergeten adem te halen....[lees,geen stress]