respect

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 12:38

hallo bokkers,

heeft iemand misschien een andere manier dan een join up om het paard te laten snappen dat jij het baasje bent, en niet hij?
zodat het paard respect voor je heeft?
want mijn paard is 5 jaar,
heb hem nu een paar maanden
is heel lief, hinnikt ook altijd als ik stal in of uit loop.
maar hij zit een beetje in de pubertijd, en is een beetje dominant aan het woorden
en dat vind ik maar niks, het is niet echt erg. maar soms heeft hij wel ff zijn kuren.

laats bijv. was ik gewoon met hem aan het wandelen in de buitenbak. en ik vroeg aan hem of die na achter wou lopen, de eerste keer deed die het. maar de tweede keer wou ik dat hij het op stem deed, ( doet die normaal op de poetsplek ook dusja ) en opeens stijgerd hij voor mn neus. heeft die daarna niet meer gedaan en daar voor eig ook nooit.

hij volgt me trouwens zonder dat ik hem vast heb enz. blijft ook netjes staan als ik sta
maarja, of dat echt tekens zijn dat het paard respect voor je heeft? denk het niet, of?

naja, alvast dankjewel
tips hoor ik graag! :D

jipskii

Re: respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:06

Beste DlovesC,

Ik heb zelf nu ook zo'n heerlijke puber van 5 jaar oud.
Bij mijn paard, heb ik zelf het idee, dat het goed helpt om hem te longeren. En dan ook erg duidelijk te zijn aan de longelijn. Stap is echt stap, draf is ook echt draf enz. En ik wissel expres heel veel van gangen. stap, draf, stap, draf, halt, draf, galop bijvoorbeeld. Dan moet hij ook zelf nadenken waardoor die weinig tijd heeft om na te denken over gekke dingen doen. Maar ik doe dit trouwens niet altijd aan de longe, soms doe ik het ook gewoon los in de bak =) Misschien heb je er iets aan! En ik denk dat hij je volgt en alles, dat dat toch met respect te maken heeft hoor, en ook met vertrouwen!

Liefs

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:16

dankjewel jipskii.
ik doe op dit moment ook indd veel longeren, en hij luisterd heel goed op de stem, wissel ook veel af ( waar hij behoorlijk moe van word )
ik doe namelijk in draf zetten, galop, 5 stappen draf en weer in galop. maja hij luisterd wel :)
maar dankjewel voor reactie, en dat in de bak los doen, is niet eens zo'n slecht idee. ga ik ook eens proberen haha.

hoop trouwens dat het een teken van respect en vertrouwen! :)

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:17

had gehoopt dat meer mensen zouden reageren, maar helaas :n

jipskii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:31

inderdaad jammer want het is wel een interessant onderwerp!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:39

Nou pat parelli heeft toch behalve de join up in zijn methode ook nog enkele andere spelletjes waarmee je zowel lekker bezig bent met je paard en je tegelijkertijd ook bevestigd dat jij de leider bent. Als je eens zoekt op the seven games van parelli kun je sowieso wat vinden.

Netjes achter je blijven, niet in je ruimte komen en je vertrouwen in spannende situaties zijn vaak wel tekens van respect en vertrouwen van je paard. Maar ik denk dat sommige goed opgevoede paarden bijv bij iedereen braaf achter volgen maar dat wil niet perce zeggen dat ze die gene ook accepteren als leider.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 07:22

liedje89 schreef:
Nou pat parelli heeft toch behalve de join up in zijn methode ook nog enkele andere spelletjes waarmee je zowel lekker bezig bent met je paard en je tegelijkertijd ook bevestigd dat jij de leider bent. Als je eens zoekt op the seven games van parelli kun je sowieso wat vinden.

Netjes achter je blijven, niet in je ruimte komen en je vertrouwen in spannende situaties zijn vaak wel tekens van respect en vertrouwen van je paard. Maar ik denk dat sommige goed opgevoede paarden bijv bij iedereen braaf achter volgen maar dat wil niet perce zeggen dat ze die gene ook accepteren als leider.

ik heb gister avond me kapot gezocht op internet over dit onderwerp. heb indd ook Pat Parelli gevonden, en die seven games. maar het word niet precies uit gelegd hoe je iets moet doen. wel hoe je je moet gedragen, en hoe jij je moet opstellen, en wat van jou verwacht word en van het paard. maja.. vond wel jammer dat ik geen een site vond waar stond hoe je het moest doen.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 07:24

jipskii schreef:
inderdaad jammer want het is wel een interessant onderwerp!

vond ik ook haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 01:10

DlovesC schreef:
liedje89 schreef:

ik heb gister avond me kapot gezocht op internet over dit onderwerp. heb indd ook Pat Parelli gevonden, en die seven games. maar het word niet precies uit gelegd hoe je iets moet doen. wel hoe je je moet gedragen, en hoe jij je moet opstellen, en wat van jou verwacht word en van het paard. maja.. vond wel jammer dat ik geen een site vond waar stond hoe je het moest doen.

Volgens mij is het basis boek ook los te kopen voor een euro of 30, maar er zijn ook parelli instructeurs in nederland. Hangt er een beetje vanaf wat je uit wil geven. (Overgens staan er ook heel veel filmpjes op youtube van mensen die zijn oefeningen aan het doen zijn.

Als je in een stad woont met een redelijk grote bieb zou je zelfs daar even kunnen kijken of ze misschien iets hebben over grondwerk met je paard. Bij de voordeel boeken/de slegte hebben ze soms ook hele goedkope boeken met grondwerkoefeningen voor je paard.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 02:09

Ik snap het probleem niet helemaal.
Als het een eenmalige actie is, kan het ook zijn dat het een bakkabouter heeft gezien.
Een tip met grondwerk:
Probeer met je lichaam en aanwijzingen te communiceren, niet met je stem.
Belonen kun je met je stem, maar zelfs dat is niet noodzakelijk.
De enige stem commando's die mijn paarden kennen is Hee (berisping) Ho (stoppen) en kom (volgen). Maar zelfs dat zijn eigenlijk overbodige commando's.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 04:48

Of jeje paard wel of geen stemcommando's aan wilt leren is denk ik toch persoonlijke voorkeur en hangt af van het gebruiksdoel van je paard. Ik vind niet dat het kennen van stemcommando's nu tegenwerkt als je grondwerk gaat doen, het is beter als je het ook zonder aanleert denk ik maar of je stemcommando's fijn vind ik gebruik verschild denk per persoon/combinatie.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 10:59

maar dan wil ik wel graag weten hoe jullie doen longeren? hoe wil je dat dan doen zonder stemcommando's?
hoe je een paard met lichaamshouding tot stilstand krijgt weet ik, omdat ik het gister geprobeerd heb, en hij het ook deed.

maar ben benieuwd, want ik gebruik mn stemcommando's alleen bij het longeren. en hier en daar kleine dingen zoals : om, terug ofso.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:03

Als je een paard met je lichaamshouding kan afremmen kan je hem toch ook met je lichaamshouding laten versnellen, dan doe je het gewoon anders om. Waar je je paard eerst met je lichaam remt aan de voorkant door iets naar binnen te draaien en je voorste arm omhoog te doen draai je nu naar buiten en doe je je achterste arm omhoog (of je zweep). Je hebt de stemcommando's toch ook aangeleerd dan moet je ook eerst met andere signalen je paard laten versnellen en vertragen en daarna koppel je er pas commando's aan. En als je paard een keer niet direct luisterd naar een stemcommando moet je het toch ook weer anders aan geven dus met je lijf/zweep?

Overgens gebruiken wij met longeren meestal wel stemcommando's en gebruiken we de lichaamstaal of zweephulp meestal alleen als versterking. Vooral aan de dubbele longe gebruik ik echt vooral stemcommando's omdat het dan heel lastig is om je lichaam erg te verplaatsen zonder contact met je paard te verliezen. (En we dat ook nog wel eens met een menhoofdstel oefenen, dus met oogkleppen)

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 18:31

ehm ja dat lukte eig ook, het versnellen met mn houding. en de zweep gebruik ik ook alleen maar als versterking als hij niet naar mn lichaam of mn stem luisterd door hem op te tillen.
maar met je lichaam draf, galop aan te geven lijkt me niet echt, of? haha
zou natuurlijk kunnen, dan hoor ik het graag trouwens! :D

maar ik gebruik net als jou liedje89 stem commando's veel

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 01:43

Op Youtube staan genoeg filmpjes hoe je longeerd zonder stem en puur op lichaamshouding. Wij rijden onze paarden in zoveel mogelijk zonder gebruik van stem, omdat ze na het inrijden terug gaan naar de eigenaren die misschien andere commando's gebruiken. Stemcommando's zijn namelijk niet universeel. Om misverstanden te voorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 01:48

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 02:17

Het klinkt misschien heel stom maar ken ook iemand die om Het paard aan te laten galoperen een paar pasjes "mee galoppeerd" waardoor het paard aanspringt.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 07:24

dankjewel cassidy, ik heb nu het eerste filmpje gekeken. ga vandaag nog de rest kijken :D.
is trouwens niet erg dat het duist ingesproken is, kan duits net zo goed spreken als nederlands (:

maar wel bedankt!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 07:35

Ik kan niet in je topic terugvinden of je les hierin hebt. Het is heel belangrijk dat je niet zonder begeleiding hiermee aan de gang gaat. Het steekt namelijk nogal nauw met je lichaamshouding. Hoe je staat, of je in elkaar staat, of juist groot. Of dat je je schouder naar hem toedraait, of van hem afdraait. Allemaal kleine signalen, waar je paard op reageert. Ik ben nu een jaar bezig met grondwerk en loswerk onder begeleiding en nog steeds leer ik bij. Het is wel heel goed om zelf de basis en de theorie uit een boekje of van internet te leren, maar vraag alsjeblieft hulp bij de praktijk. Als je het goed aanleert is het een fantastische manier om met je paard te werken en een hele goede vertrouwensband te krijgen. Succes!
Ninia

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:49

Er zijn al een aantal goede tips gegegeven lees ik, wat ik in jouw geval zou doen, zou ik me ook gaan concentreren op grondwerk zodat je paard je als leider kan gaan zien. Longeren is hier idd goed voor, maar er zijn ook hele simpele oefeningen, zoals bv. je eigen ruimte behouden en respect hebben voor zijn ruimte. Je paard mag jou in geen geval omver lopen bijvoorbeeld, doet hij dit wel,duw hem weg, ga vooral zelf niet een stap achteruit doen,maar laat hem teruglopen, dit is een teken van dominantie en paarden doen dit onderling ook. Ik vind het trouwens een goed teken hoor dat hij je zonder lijn volgt, dit getuigt wel degelijk van respect, naar mijn mening.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:36

dankjewel allemaal!
nina ik kan je bij deze gerust stellen dat ik binnen kort begeleiding krijg!
van iemand die bij monty roberts een cursus gevolgt heeft, dus ben eens benieuwd!
maar heb ook een boek besteld, en zal zeker op internet vanalles blijven zoeken, ik wil graag dressuur rijden
maar wil heel graag de 'taal' van de paarden leren :)

nadine klopt indd dat er goeie tips zijn,
en probeer er ook hier en daar welke uit.
maar het moeilijke met mijn paardje is, is dat hij nog jong is ( 5 jaar ) en nog eens graag speelt.
en als ik dan mijn ruimte opeis, komt hij steeds weer terug, en blijft volhouden.
maar ik blijf wel dominant en zet een stap naar voren.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 02:35

Van die speelsheid kun je goed gebruik maken. Speelsheid is de "mood" om te willen leren. Maak er dus gebruik van.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:19

ik kijk even mee haha ik heb het zelfde probleem met mijn 22 jaar oude merrie :)

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:54

maXcomX schreef:
Van die speelsheid kun je goed gebruik maken. Speelsheid is de "mood" om te willen leren. Maak er dus gebruik van.

Klopt indd wel wat je zegt.
Maar krijg zo'n punthoofd van dat bijten van hem,
Hij heeft nu gelukkig niet meer gestegen, en eergister is de tandarts
Er geweest en heeft alle kleinigheidjes weg gewerkt.
Maar dat bijten.. Pff..
Heb alles geprobeert, straffen ( maar dat vind ik maar niks, helpt ook niet trouwens )
Hem terug in de neus bijten
Negeren

Nja helpt allemaal niet..

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:57

JudArthos schreef:
ik kijk even mee haha ik heb het zelfde probleem met mijn 22 jaar oude merrie :)

Lastig he, als je niet weet wat te doen? :p
Maja, we komen er wel! Hihi