De longeerlijn vastmaken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De longeerlijn vastmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:30

Sorry als hier al 100 topics over zijn, ik heb zo snel niks kunnen vinden
Sorry als het fout staat.

Ik had een vraag over de longeerlijn.
Hoe maken jullie die vast? Ik wil graag weten wat het handigst is.

Als jullie MIJ tips willen geven:
-ik heb een hoofdstelletje, maar geen zadel
-Teugels kunnen hier af
-Ik heb een longe
-En een shetlandpony
-En gewoon een halster.

Wat doen jullie en hoe maken jullie het vast? En hoe doen jullie dat met het vasthouden?
Want met die zweep zwiepen en die grote klos touw in je handen is erg onhandig,
En ik houd mijn longe liever met 2 handen vast (1 hand de lijn, andere hand de rest van de lijn die over is en de zweep, maar dit is heel vervelend)

Dankje!

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:27

Ik maak de longeerlijn altijd met een tussenstukje vast aan het bit.
Vasthouden in de linkerhand en het overige touw in de rechterhand. Op de andere hand andersom
Hoe je de zweep vast moet houden was bij mij een kwestie van wennen en oefenen.

Zo doe ik het maar er zijn natuurlijk nog meer manieren!

dropfruit

Re: De longeerlijn vastmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:30

Ik gebruik ook een tussen stukje als ik met hoofdstel longeer.
Met halster dan maak ik heb gewoon vast waar je ook het halstertouw vast maakt.
Ik rol de longeerlijn op in gote lussen en hou hem dan vast (niet om je hand draaien dat is gevaarlijk).

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:32

Ik doe de lijn eerst door de ring van de kant waar je staat en de kant waarop je je pony laat lopen.
Dan door de 2e ring en dan maak ik hem met de "knip" vast onder een knoop die al in de lijn zit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 02:09

Ik doe het door de binnen bitring, over de neus/over het hoofd/over de kin en aan de buiten bitring.
Het touw pak ik bij het handvat van de hand waar t paard heenloopt, dan buig ik mn arm en wikkel t touw telken van hand naar elleboog en terug totdat ik de overigelengte goed vind, met de andere hand neem ik de zweep vast :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 02:33

Wisselend: echt werken over het hoofd of kaptoom, voor het rijden gewoon aan 1 ring of door beide ringen en dan aan de lijn. Ligt er dus aan wat je wil bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:19

Bedankt allemaal!
Ik rijd niet op de shetlander dus het is eigenlijk alleen om beweging te geven.
Is dus aan de buitenring vast, over het hoofd, door de binnenring, niet gevaarlijk of zo? omdat ik hee lvaak hoor dat je het paard dan kan stikken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:16

Hoe wil je je paard daarmee laten stikken? Heb er echt nog nooit van gehoord en het is naar mijn idee de beste manier om mee te werken aan de longeerlijn omdat de druk gelijk blijft en de inwerking van het bit ook echt op deze manier als enige manier ook werkt als dat je erop zit als het gaat om het vragen van stelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:23

Bedankt, ik zal binnenkort vragen om het hoofdstelletje!
Heel erg bedankt allemaal!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:27

isabelle_k schreef:
Ik maak de longeerlijn altijd met een tussenstukje vast aan het bit.
Vasthouden in de linkerhand en het overige touw in de rechterhand. Op de andere hand andersom
Hoe je de zweep vast moet houden was bij mij een kwestie van wennen en oefenen.

Zo doe ik het maar er zijn natuurlijk nog meer manieren!

dropfruit schreef:
Ik gebruik ook een tussen stukje als ik met hoofdstel longeer.
Met halster dan maak ik heb gewoon vast waar je ook het halstertouw vast maakt.
Ik rol de longeerlijn op in gote lussen en hou hem dan vast (niet om je hand draaien dat is gevaarlijk).

:oo :\
Als je het zgn tussenstukje gebuikt dat trekt die altijd aan de buitenste bitring.

Ik mak de longeerlijn vast óf over het hoofd, of gedraaid om de binnenste en dan aan de buitenkant.

Als ik met bijzet longeer maar haal ik vaak de longeerlijn door het binnenste bit en dan maak ik hem vast aan de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:28

Bedankt voor je reactie, ik heb alleen geen singels/zadels tot mijn beschikking :]

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:35

wat je ook kunt doen, als je klip groot genoeg is, is om de longe door de 2bitringen te doen en dan het touw 2x door je klip draaien, (heb je een hele grote klip dan meerdere keren tot het stropt) zodoende heb je een gelijke drukverdeling, schuift het bit niet door de mond( als jij of je pony trekt) en kan je zonder probleem van kant verwisselen zonder eerst alles weer los te maken enzovoort.

verder moet je echt oefenen op de kracht van je polsen en de sluitkracht van je hand/vingers om te wennen aan zowel het touw en de zweep, mss kan je het met een persoon oefenen die als "paard"speelt zodat je op een rustige manier kunt proberen wat het beste werkt? zodat je niet bang hoeft te zijn dat je te laat reageert tijdens het longeren zelf omdat je het nog niet onder de knie hebt.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:48

Bedankt!
Wat bedoel je met touw 2 x door de klip halen?

Ik heb opzich geen moeite met het vasthouden van mijn longe+zweep, maar het feit dat als ik met mijn zweep 'zwiep' , dat de hele lijn mee gaat wat erg vervelend is.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:51

je hebt het touw door de 2 bitringen, dan doe je het touw door het klipje je draait hem rond de klip en dan doe je hem er nog eens in, zodat je een soort van tijdelijke "knoop" hebt.

zwiept je lijn ook als je het touw eerst in je ene hand hebt (tov hoofd) en dan de rest in je reserve hand, samen met de zweep? bij mij houdt mijn eerste hand dan de zwiep beweging tegen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:59

Zo'n bitstukje is het grootste onding wat ooit bedacht is. Je "trekt" namelijk altijd aan de buitenste bitring en kan dus nooit binnen stelling vragen.

Ik maak de longeer lijn met jonge paarden waar we net mee beginnen met longeren, de lijn onder de kaak door en dan weer aan de lijn vast klikken (wel een knoop in de lijn maken, zodat de haak niet kan verschuiven).

Of achter de oren langs vast maken en wat we met de training (dus echte werk) nog wel eens doen is de lijn door de binnenste bitring halen en dan vast maken aan de singel (tussen de benen, binnenkant of buitenkant. Alle plekken hebben weer een ander doel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:03

Stel, de pony loopt op de linker hand.
Ik heb zegmaar de rest van de lijn in mijn rechter hand, en daarbij ook mijn zweep
(dus een bos lijn, en een zweep)
Dus al schud ik de zweep, dan gaat het touw automatisch mee (omdat er een hele bos met touw in mijn handen hangt)

Bedankt weer voor de reacties ;)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:15

stel je paard loopt op de linkerhand, je linkse hand heeft touw vast en de overschot ligt in je recterhand samen met de zweep, tussen je 2 handen hangt een klein beetje touw , dus niet strak maar ook niet tot op de grond, dus je touw kan niet zwieren want het wordt tegen gehouden door je linkse hand.

je linkse hand fungeert daarbij ook meteen als geleider voor het touw, zowel in korter als in langer maken EN je hebt een extra veiligheid als je pony aan de ren gaat.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:17

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:18

Jij hebt het over een ander stuk touw dan dat ik heb volgensmij...
ik gebruik niet de hele lijn maar heb nog een heel stuk over, en dat rol ik op zodat ik er zelf niet op ga staan.
En daarbij heb ik ook mijn zweepje vast.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:19

ik heb net een foto geplaats, rechtse hand heeft de overschot linkse hand leidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:23

Ja, inderdaad.
Dus die 'lussen' in de rechter hand, daarbij zit mijn zweep en als ik de zweep zwiep, gaat die hele lus mee.
Dat vind ik storend :Y)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:25

ok dat vind jij frustrerend maar je hindert je paard er niet mee, wat je daar verder aan kan doen is je lussen kleiner maken zodat ze minder kunnen zwiepen.
of anders zonder zweep longeren. en meer met je achter hand ( in dit geval dan rechterhand/arm) drijven en op stem hulp.
anders weet ik het ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:29

bedankt, vond die lus-kleiner-maken wel een goeie.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:32

Als ik longeer dan heb ik een dubbele longe. Die gaat aan beide kanten door de longeersingel en dan naar de bitringen.
Als ik aan een enkele longe ga dan gebruik ik geen hoofdstel maar een stalhalster waar ik de longe aan de zijkanten vast maak, omdat dat geen onduidelijkheid geeft in de mond, het is aan de enkele toch alleen maar rondslingeren en een beetje stelling vragen dus vol overbodig om een hoofdstel om te doen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:13

Ik longeer vaak aan de dubbele longe. De lijnen gaan allebei vast aan een bitring, de buitenste achter het paard langs (achter de kont langs) en de binnenste door de longeersingel. Jij hebt geen longeersingel tot je beschikking, maar als het goed gaat kan je die altijd nog kopen, zijn niet zo duur.
Als ik met een lijn longeer doe ik de lijn door de binnenste bitring heen, vast aan de buitenste bitring.
De lijn heb ik in mn linkerhand als we linksom longeren, de rest van de lijn heb ik mn rechterhand. Ik longeer zonder zweep, dus daar heb ik ook geen last van :)