WAt is het nut van longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSimoontjee

WAt is het nut van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 09:12

Hallo
WAt is het nut van longeren??
ALs je paard goed ingereden is en braaf loopt dan kun je er net zo goed op gaan zitten als je er toch bent.

Groetjes

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:28

Met longeren kun je je paard gymnastiseren zonder gewicht, het paard trainen en voor de afwisseling. Ook kun je jonge paarden er goed mee trainen.

Longeren heeft voor mij heel veel nut. Ik men namelijk met mijn paard (ik rij er dus niet op) en kan hem d.m.v longeren extra trainen in de dingen die voor de wagen niet kunnen. Mijn paard en ik hebben al veel baat gehad bij longeren.

Verdiep je er maar eens goed in ;) Longeren is niet 'rondslingeren aan een touw', het is echt iets dat je moet leren en het heeft zeker nut!
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 26-03-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:30

hafjelinger schreef:
Verdiep je er maar een s goed in ;) Longeren is niet 'rondslingeren aan een touw', het is echt iets dat je moet leren en het heeft zeker nut!

Idd. :j

En vooral ook als je met dubbele longeerlijn gaat werken om er ook echt serieus mee aan het werk te gaan.

Longeren helpt bij mn pony erg goed hier om haar lekker te laten ontspannen en af te wisselen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:32

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:33

Ik doe het vooral voor de afwisseling en ik vind het fijn om af en toe zien hoe ze beweegt.

Vooral het longeren met balkjes vindt mijn paard erg interessant. Ik doe verder niets met dubbele lijnen of bijzet. Het is zo al moeilijk genoeg voor haar.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:37

Als je hem eerst gaat longeren in die gelijk los door ze lijf heen zonder dat je erop hebt gezeten!

En als ze moeilijk aan de teugel willen kan je ze met touwtjes longeren, geen strakke touwtjes maar als het paard de touwtjes voelt weet hij het al!

xJess

Re: WAt is het nut van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:56

Inderdaad voor de afwisseling, en zodat hij lekker zijn energie kwijt kan. En lekker kan bokken, onder het zadel zou hij dat nooit doen maar met longeren gaat hij lekker uit z'n dak. En verder om hem gewoon even aan het werk te zetten zonder het gewicht van de ruiter.

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:00

Longeren is goed voor het trainen en rekken van de spieren.
Ook kun je aan de longe (nadat je dat aan de hand hebt gedaan) een paard rechtrichten.
Verder is het een leuke afwisseling, het paard hoeft dan niet constant iemand op zijn rug te hebben en zo bij verschillende oefeningen, zoals over de balkjes lopen beter in balans blijft.

Ook is het handig om te zien of een paard iets aan zijn spieren heeft. Normaal zit je er als ruiter op en hoef je een blessure niet per se te voelen, die je met longeren kan zien.

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 19:28

hafjelinger schreef:
Met longeren kun je je paard gymnastiseren zonder gewicht, het paard trainen en voor de afwisseling. Ook kun je jonge paarden er goed mee trainen.

Longeren heeft voor mij heel veel nut. Ik men namelijk met mijn paard (ik rij er dus niet op) en kan hem d.m.v longeren extra trainen in de dingen die voor de wagen niet kunnen. Mijn paard en ik hebben al veel baat gehad bij longeren.

Verdiep je er maar eens goed in ;) Longeren is niet 'rondslingeren aan een touw', het is echt iets dat je moet leren en het heeft zeker nut!

Maar waar heeft het nut voor jah de spieren maar dat kan ook wel tijdens het rijden.

Gauchooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:34

ik vind et wel raar want je hebt een eigen paard en je weet niet wat het nut is van longeren doe je dat dan nooit? ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:37

xSimoontjee schreef:
hafjelinger schreef:

Maar waar heeft het nut voor jah de spieren maar dat kan ook wel tijdens het rijden.

Pfoe ik denk dat jij een lesje Lezen nodig hebt, ze schrijft toch dat ze NIET rijd..

Daarbij, als je een eigen paard ben ben je ook wel zo slim om eerst eens te googelen, kom je al erg ver mee ;)

Gauchooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:40

idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:44

Longeren is nuttig als extra in de training, je ziet dingen dan ook wel eens anders dan dat je ze zou voelen als je erop zit.

Verder is het een erg leuke afwisseling en natuurlijk heel erg nuttig als je na een blessure/rustperiode weer de draad wil opnemen.

Ik had een paard dat absoluut geen plezier meer had in werken ohz, deed ook dominant aan de longe als ze het beu was (dus na 2 minuten), deed heel erg lastig in de hand en dergelijke. Ik ben daar opbouwend mee aan het werk gegaan aan de longe tot er weer plezier in zat, tot die nodige ontspanning terug kwam, de conditie wat beter werd en ze ook soepeler ging lopen.
Dat heeft me zo'n 3 maanden gekost, aan zo'n 3 à 4xw/week. Begonnen met 20 minuten, nu kan ik ruim een 45 minuten werken. Wel met voldoende stapmomenten natuurlijk.

mijn paard is nu klaar om terug ohz te gaan werken.

Longeren kan op zoveel verschillende manieren en zoveel verschillende intensiviteitsniveau's, dat je er echt alle kanten mee opkan als je het goed doet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:30

Persoonlijk ben ik ook niet zo voor het longeren. Het is behoorlijk saai. Zowel voor de ruiter als voor het paard dus ik doe het weinig. Alleen omdat mijn paard ingereden wordt longeer ik nu 3 á 4 keer per week zo'n 10 minuten á 15 minuten. Maar das puur beweging geven en het werk gewoon worden. Al gaat het niet van harte bij haar maar goed. Opzich kun je als je goed longeert een paard goed trainen spieren opbouwen end. Opzich is het ook wel een afwisseling als je niet dagelijks hetzelfde wil doen natuurlijk. Ik ben dan zelf ook meer het type dat een paard rond slingert aan de longe in plaats van traint. Als ik al longeer is dat puur om de energie voor het rijden kwijt te kunnen of om wat conditie op te bouwen voor het rijden. Dus bij een paard dat al lange tijd niet onder het zadel is geweest en 0,0 conditie heeft doe ik dat eerst het liefst even opbouwen met longeren mits het paard dat "leuk" vindt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:45

Als je werkt met een dubbele longe kun je heel fijn werken met je paard en dan is het helemaal niet saai.
Als ik met mijn paard werk aan de dubbele longe, werk ik niet alleen op een volte. Lange zijdes gebruik ik om schouderbinnen/buiten te doen, verruimen, verzamelen, voltes openen en sluiten. Wijken kun je ook aan de dl.
Er zit een enorm verschil aan je paard aan een longeerlijn rond slingeren of aan een longeerlijn aan het werk zetten ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:50

Ben het met je eens.. maar TS is nog maar 12 jaar he..
Vind dus dat we gewoon goede argumenten en tips moeten geven :o .

Ja, longeren is zeker zinvol als je het goed doet! Zou er dan ook zeker aan gaan beginnen. Neem aan dat je al (prive?)-les hebt als je nog zoveel moet leren, misschien samen met je instructrice eens longeren en zij/hij kan vast ook goed vertellen waarom het goed is.
Succes!

Oh ja, ik longeer het liefste alleen met een longeerlijn (werken) of nog fijner: zonder iets (dat is meer beweging dan werken).

Gauchooo schreef:
ik vind et wel raar want je hebt een eigen paard en je weet niet wat het nut is van longeren doe je dat dan nooit? ;)

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:00

simone, met longeren gebruikt het paard de spieren anders (en vaak beter) dan wanneer je erop zit ;)

Deejay_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:28

Als je goed longeert werkt je paard beter als dan je het paard rijdt.

Je moet echt dit boek eens lezen.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRazW6jx4rtY9m77gYyZuISjl6graTcre6rrYrpQI6D2nRPr9PJ&t=1
Alleen nog tweedehands verkrijgbaar

Of deze:
http://www.google.nl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.medhorses.nl/Images/ProductImages/Longeren_met_Lammert_Haanstra_76270ccb-aff0-476d-8843-9c6d1b485e87_detail.jpg&sa=X&ei=poGPTaOhBI2SOuCp7aIC&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNGj7868ySPUaz23dxJGB02KByQhVQ
€24.95 bij bol.com

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:48

Nou stel je paard moet na een blessure weer rustig aan opbouwen is longeren een goede start, ook vind ik het fijn dat als ik een keer niet lekker ben of zelf een blessure heb ik nog gewoon kan longeren om Droomy niet stil te laten staan :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:34

xSimoontjee schreef:
hafjelinger schreef:

Zoals je kunt lezen kan ik dat dus niet ;) Verder vind ik afwisseling heel erg belangrijk, daarom longeer ik ong. 1 keer per week.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:01

xSimoontjee schreef:

Hieruit blijkt dat je nog veel moet leren; er zijn meerdere reacties gegeven waarvoor longeren kan dienen. Het lijkt alsof je de antwoorden niet wilt weten, omdat je weer terug komt op het trainen van de spieren en met reacties dat, dat ook met rijden kan. Daar is longeren niet alleen voor. Ook -zoals meerdere malen toegelicht is- voor het gymnastiseren van jouw paard. Je kan zo veel doen tijdens het longeren, en het wordt vaak onderschat. Ook is het inderdaad een afwisseling van het werk. Een paard vindt het echt niet leuk om 7 dagen per week in een bak te moeten lopen hoor. Dus je kan het ook als een soort 'gift' aan je paard zien, doordat je weer voor wat anders zorgt. Ga je maar verdiepen in het longeren en kijk verder dan je neus lang is. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:07

Ik longeer niet, ik word er duizelig van ;)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:20

hafjelinger schreef:

Niets aan toe te voegen :D!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:24

Momenteel heb ik geen passend zadel en werk ik dus met mijn paard aan de dubbele longeerlijn. Mijn paard heeft last van haar rug en wil onder het zadel soms moeilijk ontspannen. De longeerlijn helpt haar daarbij, zo kan ze haar balans vinden zonder het ruitergewicht en de goede spieren trainen die ze ook nodig heeft als ik er straks op zit.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:29

Ook zie je naast het paard de oefeningen en spiergebruik heel anders.
Misschien zie je dus dingen die als je er op zit anders aanvoelen.
Zie je dat hij dat ene spiertje toch niet zo makkelijk aanspant etc.
Succes!