Naar binnen vallen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Naar binnen vallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:43

Sinds kort heb ik een shetlander. Hij is echt een toppertje, doet echt supergoed zijn best met grondwerk, en ook met longeren. Wat alleen een beetje vervelend is, is dat hij vaak naar binnen valt. Hij komt telkens op hetzelfde punt weer teveel naar binnen, en is dan lastig weer terug op zijn volte te krijgen. Ook al verplaats ik een stuk, dus het ligt niet aan de grond.
Ik probeer hem natuurlijk naar buiten te bewegen door mijn zweep voor me te houden, zodat hij daar zeg maar tegenaan loopt, maar toch. Hoe kan ik dit voorkomen? Verder doet hij alles eigenlijk best wel heel goed, behalve dat hij nogal snel is afgeleid;-)

doei

Re: Naar binnen vallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:46

Je kan met je zweep richting zijn schouder zwiepen...

Wat je ook kan doen is je zweep van links naar rechts over de vloer zwaaien, dan moet hij wel opzij anders raakt de zweep hem.

Die trucjes heb ik geleerd met longeerles.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:53

@doei niet over de grond zwiepen. Op die manier kan je een paard laten omspringen in galop.
Als je hem voorwaarts drijft zwaai je met je zweep van achteren naar voren. Dus richting zijn kont.
Als hij naar binnen komt. Richt je je zweep omhoog op. En dan beweeg je je zweep naar voren, richting zijn schouder. dus van l naar -

De basispositie van je zweep is in principe altijd recht omhoog.
Laatst bijgewerkt door lindake op 11-03-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post samengevoegd. Gebruik de wijzig knop a.u.b

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:16

Je kunt een paard opdelen in verschillende zones. Als je de zweep richting zijn schouder laat wijzen is het de bedoeling dat hij hiervoor buigt. Denk verder aan je lichaamstaal op dat moment.
Verder kan je proberen (als je met een touwhalster longeert) een lichte 'wiggle' aan het touw te geven waardoor hij zijn hoofd niet naar jou mag wenden en dus naar binnen mag komen vallen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:19

apple01; Duidelijk, ik ga dat proberen volgende keer. Ik heb veel op internet filmpjes gezien over correct longeren, heb ik al veel aan gehaad, maar ik denk dat ik toch eens goede les zou willen. Is eriemand die jullie kunnen aanbevelen in mijn regio? Spijkenisse woon ik, pony staat vlakbij, wil graag les met hem dan.

JVBdesign; Ik longeer inderdaad met touwhalster, alleen niet met leadrope (moet ik nog wel eens aanschaffen) maar met longeerlijn, een zachte. Zou dat ook werken dan denk je?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:21

Wat de basispositie is van de zweep is imo niet zo te zeggen.
Daar zijn meerdere opvattingen over en de één hoeft niet beter of slechter te zijn dan de ander. Het is alleen wel belangrijk dat je zelf consequent dezelfde basispositie hebt.

Mijn basispositie is recht vooruit, gericht naar net achter de kont. Als ik mijn paarden naar buiten wil hebben verplaats ik mijn zweep richting het paard.

Wat ik mij afvraag is of de Shetlander het longeren überhaupt wel kent. Een dier wat niet goed is opgeleid, zul je zelf goed moeten opleiden, door consequent te zijn in je hulpen en het paard héél goed te belonen bij de eerste beste reactie, die in de buurt komt van wat je vraagt.
Zo leert het paard wat je bedoeld en zal hij de hulpen gaan herkennen en ook leren dat het leuk is om te luisteren, want dan wordt hij beloond.

Veel plezier en succes met je Shettie!

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:38

Brendaaaa schreef:
apple01; Duidelijk, ik ga dat proberen volgende keer. Ik heb veel op internet filmpjes gezien over correct longeren, heb ik al veel aan gehaad, maar ik denk dat ik toch eens goede les zou willen. Is eriemand die jullie kunnen aanbevelen in mijn regio? Spijkenisse woon ik, pony staat vlakbij, wil graag les met hem dan.

JVBdesign; Ik longeer inderdaad met touwhalster, alleen niet met leadrope (moet ik nog wel eens aanschaffen) maar met longeerlijn, een zachte. Zou dat ook werken dan denk je?

Hm is lastig met een longeerlijn omdat je daar weinig gevoel meer door kan geven. Een lange leadrope is wel erg aan te raden :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:03

Ja, die moet er idd komen; maar het geld was op hahahahah Heb zoveel aan moeten schaffen dat ik erdoor ben:-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:54

oefen het cirkel verkleinen en vergoten. Het vergroten zal je helpen om hem naar buiten te duwen. Dit doe je door de ribben, en NIKS anders naar buiten te duwen eigenlijk, zodat het binnenachterbeen meer onder de massa gaat. Begin met kleine cirkeltjes, tot je de juiste reactie krijgt, en bouw zo op! wijzen richting de ribben moet buiging opwekken, zweep iets omhoog richting de ribben moet pas naar buiten zijn!

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:07

probeer met hulp iemand die hem weer op de volte ze als hij naar binnen komt

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:09

Hoofd wegsturen,drijven richting schouder..
Inderdaad is een leadrope wel makkelijk maar somige paarden blokeren ook op het wiggelen als ze dit niet verder kennen het is maar hoe ze het gewend/geleerd hebben ;)
Les is overigens nooit verkeerd..

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:15

zet een stap richting de schouder van je paard als hij naar binnen valt....werkt dit niet voldoende dan doe je dezelfde arm omhoog als het been waarmee je instapt...altijd achterste been anders stop ie als je ervoor stapt ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 08:21

Tja, dat is het probleem, die eigenwijze shet van me, raakt daarvan niet zo onder de indruk, niet van op hem afstappen, niet door mijn arm op te heffen oid. Dat is juist het moeilijke met die kleine dondertjes:-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 02:25

Dan moet je eens doorlopen TOT die reageert. Je hebt je zweep ook niet voor niks: je kunt er mee zwaaien, knallen, boven je hoofd draaien, kietelen, en alst echt niet anders kan eens een tikje tegen de buik of schouder. Het heeft geen enkele zin om hulpen te geven als paardlief er niet op hoeft te antwoorden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 08:34

Ja he, denk je dat ik dat niet gedaan heb? Moet ik hem een paar lellen verkopen dan omdat hij naar me toe komt? Gisteren met longeren ging het helemaaaaaal niet. Hij kwam nog vaker naar binnen dan anders, was echt stronvervelend aan het doen. Ik heb het zo goed en zo kwaad als het ging afgerond, maar hij had er echt geen zin in. Zwaaien, klappen, draaien, kietelen, duwen met de zweep had totaal geen zin. Een tik ermee geven is niet echt mijn ding.
Ik begrijp zijn weerstand niet, want hij kán het wel. Maar op de 1 of andere manier raakt hij van elk vliegje zijn concentratie kwijt, en dwaalt hij af. De longeerbak is wel redelijk zwaar, en hij heeft maar korte beentjes. Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik mag wel zeggen dat ik redelijk ervaren ben met longeren; heb al mijn bijrijdpaarden gelongeerd, maar die hadden op alle fronten meer respect voor me met longeren. Een shet is toch andere koek blijkt. Ze hebben zowieso een kop erop (wat me juist wel weer aantrekt) maar kunnen ook behoorlijk eigenwijs zijn.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:23

Hey je zou het met grondwerk eerst kunnen proberen met een leadrope in de paddock, als ik op stal ben leg ik het je wel uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:44

Sja je moet natuurlijk geen 10 klappen moeten geven nee, maar van mij houdt het echt een keer op. Tot daar en NIET NOOIT verder. En dan liever 1 keer een goeie klap en klaar. Mss kun je ook es iemand vanaf de kant laten kijken? Vaak loopt het al 10 a 20 passen VOOR het naar binnen vallen fout, het kan helpen als iemand hierin even met je meekijkt: voorkomen is altijd beter dan moeten oplossen :)

Probeer ook eens als hij naar binnen komt: loop zelf meteen in een rechte lijn naar een punt zo ongeveer achter hem, daar kom je sneller op een drijvende plek en jaag hem dan weer vooruit, is vaak makkelijker dan ze van je af drijven.

Verder is zware bodem idd wel lastig hoor!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:26

Tip: Je moet bij de kont van je paard gaan staan als ie stil staat. Zweep erachter (linkerhand als je rechts van hem staat) dan eventueel een klein tikje en de longeerlijn in je rechterhand loslaten als ie naar voren stapt...Dan stapt die voorwaarts. En dan moet het goed gaan. Bij heel veel mensen gaan dit soort dingen fout omdat je niet thv zijn hals moet gaan staan maar thv zijn buik/kont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:46

Brendaaaa schreef:
Ja he, denk je dat ik dat niet gedaan heb? Moet ik hem een paar lellen verkopen dan omdat hij naar me toe komt? Gisteren met longeren ging het helemaaaaaal niet. Hij kwam nog vaker naar binnen dan anders, was echt stronvervelend aan het doen. Ik heb het zo goed en zo kwaad als het ging afgerond, maar hij had er echt geen zin in. Zwaaien, klappen, draaien, kietelen, duwen met de zweep had totaal geen zin. Een tik ermee geven is niet echt mijn ding.
Ik begrijp zijn weerstand niet, want hij kán het wel. Maar op de 1 of andere manier raakt hij van elk vliegje zijn concentratie kwijt, en dwaalt hij af. De longeerbak is wel redelijk zwaar, en hij heeft maar korte beentjes. Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik mag wel zeggen dat ik redelijk ervaren ben met longeren; heb al mijn bijrijdpaarden gelongeerd, maar die hadden op alle fronten meer respect voor me met longeren. Een shet is toch andere koek blijkt. Ze hebben zowieso een kop erop (wat me juist wel weer aantrekt) maar kunnen ook behoorlijk eigenwijs zijn.

Daar zit je probleem :)
En geloof mij, ik weet waar ik het over heb .. ik had dat probleem ook .. ik was veel te lief, wilde alles bereiken zonder slaan & boos worden. En mijn pony? Die lachte me gewoon uit waar ik bijstond :+ Ik kreeg er niks mee gedaan (longeren bv. ging niet, maar ook met rijden en gewoon de dagelijkse omgang had ik problemen, wat normaal is..) en hij kwam zelfs op een punt dat hij me gewoon letterlijk ondersteboven liep ..

Toen heb ik, met behulp van les, de knop omgedraaid. En denk nu niet dat ik mijn pony om het minste in elkaar sta te rammen, totaal niet .. Ik gebruik nu zelfs minder mijn zweep dan "vroeger", maar wel veel gerichter. Ik sta met een hele andere energie in de piste, ik weet wat ik wil en zorg dat mijn pony ook weet wat ik wil. En kiest hij ervoor om te lopen waar ik dat net niet wil? Tja, pech, maar dan voelt hij wel een tik van de zweep ... En door omstandigheden komt dat echt wel eens tegen z'n hoofd terecht ofzo, ik heb dan nog momenten dat ik denk "ai, oliebol, dat was niet de bedoeling" .. Maar langs de andere kant: hij gaat er niet dood van en hij wordt helemaal niet hoofdschuw ofzo ... En qua luisteren en reageren is het een héél andere pony .. Natuurlijk hebben we nog wat "probleempjes" en we moeten nog veel leren, maar pony is 180° gedraait ten opzichte van een paar jaar geleden .. En dat had ik echt niet bereikt als ik bang was gebleven om hem pijn te doen ... (en neen, ik heb hem nog nooit pijn gedaan, maar de gedachte alleen al dat als het echt nodig is hij heus wel een ferme tik kan verwachten is voor hem al voldoende :+ ).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 12:54

Apple01; ik weet hoe ik moet longeren, en sta op de juiste plek dat zal het probleem dus niet zijn helaas...

[***]; ik snap je punt, en ik denk ook dat je deels gelijk hebt. Alleen, ik ben echt niet bang om eens een tik uit te delen als dat nodig is, alleen vind ik het wel vervelend, als ik niet zkeer weet of het vervelend gedrag is, of dat hij het gewoon niet begrijpt. Ik ben er vandaag wel achter gekomen dat hem meer dwars zit. Bij het poetsen beet hij me telkens, en hij leek niet gepoetst te willen worden. Ik weet niet wat er met hem is, maar hij is ineens strontvervelend geworden. Hij is in het begin bij deze stal door de groep shetlanders volledig in elkaar getrapt. Nu staat hij op een eigen stukje in de stal en op het land met een hele lieve oude fjord. Dat gaat heel goed. Ik weet niet maar ik het het idee dat er stress speelt, alleen je zou denken dat het nu juist over zou moeten zijn met de stress. Hij is 8 jaar, dus aan de leeftijd zal het ook niet liggen. Ik weet even niet wat er nu met hem is hoor...Ik merk trouwens dat hij het op de ene hand erger/vaker naar binnen komt dan op de andere hand.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:34

Ben je er morgen middag dan help ik je wel met grondwerk. Spikken kwam ook altijd naar binnen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:51

Dat is de vraag of je wel altijd op de juiste plaatst staat. Misschien loop je te veel tijdens het longeren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:03

Jou lichaamstaal is duidelijk niet voldoende om respect af te dwingen bij de Shetlander!
Gekeken naar A.D.B soms? Dat zijn leuke filmpjes, maar die werkt over het algemeen met paarden die het al " aardig doen "zeg maar.
Oei wat zeg ik nu toch weer!?
IK kan omgedraaid gaan staan, bij de kont van het paard, de schouder, het midden noem een dwarsstraat, maar elk paard gaat aan de longe op een nette volte!
En eigenlijk altijd al na 1 keer longeren! Dat heeft echt te maken met jou eigen lichaamstaal en niet eens zo veel in waar je staat ten opzichte van het paard.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:22

bolletje schreef:
Ben je er morgen middag dan help ik je wel met grondwerk. Spikken kwam ook altijd naar binnen.

Hoi
Nee, ik ben er morgen niet, Mandy is vandaag jarig en dat vieren we morgen. Zondagmiddag ben ik er wel weer! Ben je er dan ook? Heb je net een mail gestuurd ook.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:28

aerdenhout1 schreef:
Jou lichaamstaal is duidelijk niet voldoende om respect af te dwingen bij de Shetlander!
Gekeken naar A.D.B soms? Dat zijn leuke filmpjes, maar die werkt over het algemeen met paarden die het al " aardig doen "zeg maar.
Oei wat zeg ik nu toch weer!?
IK kan omgedraaid gaan staan, bij de kont van het paard, de schouder, het midden noem een dwarsstraat, maar elk paard gaat aan de longe op een nette volte!
En eigenlijk altijd al na 1 keer longeren! Dat heeft echt te maken met jou eigen lichaamstaal en niet eens zo veel in waar je staat ten opzichte van het paard.

Nou, ik zou zeggen, kom het even roggelen dan:-)
Ik heb echt al jullie tips inmiddels uitgeprobeerd maar ik kom geen steek verder... ik heb zelfs vandaag geprobeerd in de bak te longeren, die is veel lichter dan de longeerbak. Maar ook dat maakte niet uit helaas.....
Ik realiseer me nu wel nu ik dit schrijf; de eerste paar keren ging het eigenlijk wel heel goed; ik longeerde toen bitloos. Hij heeft een onderbeet, en heb nu een bit erin gehangen...... hij kwijlt en kauwt heel erg. Ik denk dat ik de volgende keer dat bit er weer uit haal en kijk wat er gebeurd. Ik heb al een bitloos hoofdstel voor het rijden, met bit rijden gaat ook minder goed dan bitloos hebben we gemerkt. Ik wilde echter het bit ivm het mennen niet helemaal afzweren, maar wellicht is dat de enige manier....