Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brendaaaa schreef:apple01; Duidelijk, ik ga dat proberen volgende keer. Ik heb veel op internet filmpjes gezien over correct longeren, heb ik al veel aan gehaad, maar ik denk dat ik toch eens goede les zou willen. Is eriemand die jullie kunnen aanbevelen in mijn regio? Spijkenisse woon ik, pony staat vlakbij, wil graag les met hem dan.
JVBdesign; Ik longeer inderdaad met touwhalster, alleen niet met leadrope (moet ik nog wel eens aanschaffen) maar met longeerlijn, een zachte. Zou dat ook werken dan denk je?
Brendaaaa schreef:Ja he, denk je dat ik dat niet gedaan heb? Moet ik hem een paar lellen verkopen dan omdat hij naar me toe komt? Gisteren met longeren ging het helemaaaaaal niet. Hij kwam nog vaker naar binnen dan anders, was echt stronvervelend aan het doen. Ik heb het zo goed en zo kwaad als het ging afgerond, maar hij had er echt geen zin in. Zwaaien, klappen, draaien, kietelen, duwen met de zweep had totaal geen zin. Een tik ermee geven is niet echt mijn ding.
Ik begrijp zijn weerstand niet, want hij kán het wel. Maar op de 1 of andere manier raakt hij van elk vliegje zijn concentratie kwijt, en dwaalt hij af. De longeerbak is wel redelijk zwaar, en hij heeft maar korte beentjes. Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik mag wel zeggen dat ik redelijk ervaren ben met longeren; heb al mijn bijrijdpaarden gelongeerd, maar die hadden op alle fronten meer respect voor me met longeren. Een shet is toch andere koek blijkt. Ze hebben zowieso een kop erop (wat me juist wel weer aantrekt) maar kunnen ook behoorlijk eigenwijs zijn.
aerdenhout1 schreef:Jou lichaamstaal is duidelijk niet voldoende om respect af te dwingen bij de Shetlander!
Gekeken naar A.D.B soms? Dat zijn leuke filmpjes, maar die werkt over het algemeen met paarden die het al " aardig doen "zeg maar.
Oei wat zeg ik nu toch weer!?
IK kan omgedraaid gaan staan, bij de kont van het paard, de schouder, het midden noem een dwarsstraat, maar elk paard gaat aan de longe op een nette volte!
En eigenlijk altijd al na 1 keer longeren! Dat heeft echt te maken met jou eigen lichaamstaal en niet eens zo veel in waar je staat ten opzichte van het paard.