Ik heb mijn antwoord al

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Ik heb mijn antwoord al

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 20:52

ik heb mijn antwoord al!
Laatst bijgewerkt door DearLove op 03-03-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Re: Leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:54

Ik heb weinig ervaring met VD, maar heb me er wel in verdiept:

Begin met een kusje leren geven, flemen, nee schudden, iets aanraken ect.

Ga clickeren, maar hierna zul je toch een voedselbeloning moeten geven. Vaak werkt dit het beste!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:57

Hoi klfan,

hierbij zal ik een poging doen je vragen te beantoorden.

1. Ik ben zelf begonnen met de basis , waarbij ook met teruglopen hoort . Je poedersuiker de basis uitbreiden door het achteruit te vragen als je erachter staat , het ook wel genoemde ''back-up'' . Maar ook het nee schudden , jambette en flemen zijn gode kunsten om te beginnen.

2. Je kunt dit doen met je stem.Ook de clicker is populair , maar aangezien ik daar geen ervaring mee heb kan ik er weinig over zeggen .

3. steigeren is iets waar ik persoonlijk even mee zou wachten , en zelf leer ik het mijn paarde niet dus kan ik je niet helpen.

4. een haflinger is net als andere paarden een gewoon ras , maar over het algemeen staan ''op het blok'' ''jambette'' en ''voedsel weigeren'' goed bekend !

mocht je meer willen weten over vrijheidsdressuur ;

http://www.webklik.nl/yefebra

succes !

SharonSaloon

uuuhm ik weet wel hoe je steigeren moet leren maar zonder belonging weet ik het niet want mijn paard moet wel beloont worden anders weet hij niet of hij het goed doet :D ik zou eerst wat makkelijkere trucjes doen zoals jambette, fleem en op het blok enzoo...
(waarom mag je paard eigenlijk geen beloning??)
Alle trucjes staan uitgelegd op deze site : http://www.wix.com/sharon_1997/site-benb :D
Laatst bijgewerkt door SharonSaloon op 03-03-11 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Amable

Waarom wil je geen snoep beloning geven?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:58

Allereerst; als je vraagt wat een goed kunstje is om te beginnen, zou ik t voorlopig echt uit mn hoofd laten om maar over steigeren ná te denken... Steigeren is echt een van de laatste dingen die je aan kan leren..

Verder raad ik je aan om een goed boek over VD aan te schaffen, daar vind je antwoord op heeeeel veel vragen, veel meer dan een van ons hier neer kan zetten :j Zelf heb ik ''van apporteren tot zitten'' en vind t een heel fijn boek :j Staat ook in beschreven welke basisvaardigheden je je paard moet aanleren voor je verder kunt met kunstjes aanleren ed, basis is echt heel belangrijk! Zijn ogenschijnlijk simpele dingen als stilstaan en volgen ed, maar broodnodig voordat je verder gaat met VD :) Daar staan ook wat alternatieve methoden in voor voerbeloning :j
Verder denk ik dat leuke kunstjes per paard verschillend zijn, niet per ras... T ene paard zal veel lol beleven aan apporteren terwijl t andere paard daar weer geen drol aan kan vinden :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:00

Steigeren is het kersje op de taart, de ultieme oefening, de laatste die ik mee zou nemen (als je al beslist om hem mee te nemen)
Ik zou hem nog maar even (of uiteindelijk permanent) in de ijskast zetten als ik jou was. Niet doen voordat je paard er klaar voor is, en dat is pas het geval als je een heel aantal VD oefeningen aan je paard hebt geleerd. En zelfs dan kun je beslissen om het niet mee te nemen.

Ik zou ook niet met snoepbeloning werken.
Een leuke oefening om aan te leren is staan op "het blok".

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:01

Ik wil wel een beloning geven maar dat in mindere mate. Het steigeren wil ik weten omdat ik ook leuke shetjes heb die het wel oppakken maar die zijn kwa karakter anders dan mijn haffie.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:04

Ik vraag me ook af waarom je liever niet met voer werkt .
mocht je paard happerig zijn , dan kan ''voedsel weigeren'' hét kunstje zijn om mee te beginnen .
Ik geef mijn paard(en) nooit meer dan één biksje . Voor groot en klein kunstje . Ik heb er wel altijd meerdere op zak , want mocht een van de paarden een oefening heel erg goed uitvoeren , geeft hij een grote kans op meerder brokken !

Maar je stem kan ook meer verrichten dan je denkt hoor ! Een enthousiaste toon in je stem zorgt ook al voor veel motivatie !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:06

Hoe vaak wordt een shet bereden?

Jij kunt niet garanderen dat je Haf je leven lang bij je blijft.
Gebruiksaanwijzingen voor omgang met een paard gaan met verkoop verloren. Jij kunt het aan een eventuele verkoper doorgeven, maar als het paard weer van hand verandert, heb jij geen garantie wat de verkoper aan de koper verteld.
Wil je de beste levensverzekering voor je paard, leer hem het steigeren voorlopig niet aan.
Je bezorgt hem in het ergste geval een enkeltje slachthuis.
En wil je dat op je geweten hebben?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:08

Ik kan begrijpen dat je in je hoofd de gedachte hebt '' hij blijft voor altijd bij me'' . En dat is ook een mooie gedachte ! maar zekerheid heb je daarvan nooit , helaas.

Maar er zijn genoeg leuke kunstjes niet gevaarlijk zijn en waar de kans op schade erg klein is .
Ik kan me wel vinden is cassidy ..

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:09

nee daarom weet ik ook dat ik het op een apart commando geven dat over het algemeen niet voorkomt. De shet word nooit bereden, wel gelongeerd en ''uitgelaten''.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:11

Hoe dan ook , ik raad je aan echt nog eventjes te wachten .
Hoe jammer het ook is :(:)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:12

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:15

KLfan schreef:
nee daarom weet ik ook dat ik het op een apart commando geven dat over het algemeen niet voorkomt. De shet word nooit bereden, wel gelongeerd en ''uitgelaten''.

Het maakt niet uit wat voor commando je geeft.
Al draai je drie keer om je eigen as en roep je "pannekoek", een paard dat geleerd heeft om te steigeren zal dat op een gegeven moment toepassen, puur omdat hij het kan.

Iets wat net is aangeleerd, zoals een changement, is hooguit vervelend als een paard dat laat zien, zonder dat daar een opdracht voor komt.
Een steiger kan potentieel dodelijk zijn.
Een paard kan leren om het te misbruiken.
Het is het kersje op de taart van een heel traject aan grondwerk. En ook dan is het geen garantie dat een paard dat niet tegen je gaat gebruiken....

NIET AANLEREN!!!!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:15

Je vraagt eerst naar wat een goede eerste oefening is en ook al steigeren?

Niet steigeren nu al! alsjeblieft.. wees geen penny en laat hem direct steigeren.
Dat word ongelukken.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:18

ik weet dat ik moet wachten maar daarom doe ik alvst research, zodat ik weet hoe het moet aangezien sommige mensen het toch echt verkeerd aanleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:19

Misschien helpt dit filmpje om je voorlopig van het onzalige idee af te brengen om je paard te leren steigeren.
Al zit ik er op te wachten tot al de pro-vd-ers nu blazend op me af komen en beweren dat dit een heel andere oorzaak heeft. Jawel, kan best, maar bekijk het filmpje, en laat het op je inwerken.

En bedenk dan nog eens goed of je het steigeren als beginoefening mee wilt nemen....

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-03-11 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:20

KLfan schreef:
ik weet dat ik moet wachten maar daarom doe ik alvst research, zodat ik weet hoe het moet aangezien sommige mensen het toch echt verkeerd aanleren.

Op het moment dat je er aan toebent (als je er met dit paard er al ooit aan toebent) weet je de correcte bronnen te vinden, en heb je bokt niet nodig....

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:20

oke dan hoeft niemand meer reacties neer te zetten!

Cassidy

Re: Ik heb mijn antwoord al

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:23

Toch jammer dat je je openingpost hebt verwijdert.
Zal ik dan maar om een slotje vragen? :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:25

KLfan schreef:

Hmm ... ik denk meer dat je niet wil toegeven dat je het wel al wilt leren ,maar gewoon ''bang'' voor onze reacties was en daarom maar zegt dat je het ''alvast'' wilt weten..

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:27

Elin_ schreef:
KLfan schreef:

Hmm ... ik denk meer dat je niet wil toegeven dat je het wel al wilt leren ,maar gewoon ''bang'' voor onze reacties was en daarom maar zegt dat je het ''alvast'' wilt weten..

Dit denk ik ook :j
Idd nog wachten tot je paard en jij er an toe zijn (als dat ooit is) Ik ga mee met de voorgaande reacties! :)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:29

Ik ben geen penny en haat het als jullie me zo gaan behandelen, en ja ik wil alvast research doen. Ik heb veel ervaring met paarden! ik wil namelijk absoluut niet penny overkomen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:30