Vrij longeren = minder controle?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Vrij longeren = minder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:37

Hoi hoi :wave:

Ik vroeg me nou iets af, zou het nou echt zo zijn dat je minder controle hebt al je je paard los longeerd??

Ik vind zelf namelijk van niet. Heb een 4-jarige arabier. Toen ik 'm net kreeg, ging ik ook met longeerlijn en hoofdstel longeren. Maar daarmee ging het niet zo geweldig. Heb 'm dus toen tuigloos gelongeerd. Nu kan ik van alles met 'm, zonder 'm vast te hebben. Alle 3 de gangen, zowel versnellen al vertragen, keren. Maar ook andere grondwerk oefeningen gaan prima zo los.
Heb wel eens de vraag gehad: 'Wat als ie nou rondjes gaat rennen?' Mijn antwoord: 'Gewoon laten gaan, andere kant op kijken en als ie rustig is weer verder gaan.' Ik bedoel, al m'n paard wil gaan, gaat ie toch wel, met of zonder lijn. Vind zonder lijn dan wel veiliger, eerlijk gezegd.

War vinden jullie?

Sodeletuut

Re: Vrij longeren = minder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:38

Ben ik het mee eens hoor, ik kan hetzelfde met en zonder lijn met mijn merrie.. :)
Alleen is bijvoorbeeld een dubbele longe ideaal om ook echt te trainen, en met los longeren is het meer beweging geven.. Maar dat is ook niet erg.. Juist fijn als het goed gaat zo toch? :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:40

Tja. Ik vindt longeren zonder lijn/hoofdstel/bijzet hetzelfde als losgooien opjagen.
Longeren mét lijn en hulpteugel noem ik training. Dat wil niet zeggen dat je niet zonder kunt longeren, ik vindt het gewoon zinloos omdat je de spieren veel minder gericht (kunt) trainen. :) Maar als ik een luie dag heb longeer ik mét hulpteugel en zonder lijn. :o

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:46

ik ben het niet eens Chaos ;)
ik vind meet je kunt je pony ook aan de bijzet gooien ect, als je los longeert, mijn shetlander snapte het niet met touw en zonder doet ze het prima omdat ze gewoon goed alles nu onder haar knietje heeft zitten!

een paard hoeft niet minder spieren te gebruiken als die loslongeert hoor, je maakt veel overgangen die je normaal gesproken niet doet met echt een specefieke training.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:47

Chaos schreef:
Tja. Ik vindt longeren zonder lijn/hoofdstel/bijzet hetzelfde als losgooien opjagen.
Longeren mét lijn en hulpteugel noem ik training. Dat wil niet zeggen dat je niet zonder kunt longeren, ik vindt het gewoon zinloos omdat je de spieren veel minder gericht (kunt) trainen. :) Maar als ik een luie dag heb longeer ik mét hulpteugel en zonder lijn. :o

ja, echt longeren is het ook niet te noemen zonder tuig. :')
Ik ga m'n paard ook nog met bijzet longere, om z'n spieren te trainen. Maar een lijn eraan voor betere controle doe ik niet.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:50

Chaos, nog nooit gehoord van je paard longeren met hulpteugels maar zonder lijn? ;)

Ik longeer ook zonder lijn, maar wel met hulpteugels.. Zet in de bak een ronde af en daar longeer ik dan in, beetje a la roundpen/longeercirkel..
Ik vind het veel fijner werken, op momenten wanneer er spanning op de lijn zou staan trek ik nu het paard zelf niet onbewust in een bepaalde stelling/houding bijvoorbeeld..

Verder heb ik mijn handen vrij, ja ik longeer ook zonder zweep enkel op stem, en vind ik het voor mezelf ook veel fijner..
Als ie er eens vandoor schiet hang ik tenminste niet achter aan die longeerlijn te skieën..

Mijn paard staat perfect aan de hulpen via lichaamstaal en stem, ik wil echt niet anders meer..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:53

dat aan de lijn hangen heb ik met Prins ook wel eens gehad ja. Voor zowel het paard als mezelf niet fijn :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:55

Sita: Ja, dat zeg ik toch. Ik longeer mijn merrie als ik lui ben met hulpteugels zonder lijn. En dan werkt ze minder hard als mét lijn. Omdat ik dan fijn stelling en buiging kan vragen. Tevens kun je snellere reacties verwachten aan de longeerlijn.

Als je paard het met lijn niet snapt kun je niet longeren, simpel zat. Ieder paard kan dat begrijpen, gewoon goed oefenen. En hoezo maak je zonder lijn méer overgangen als met lijn? Dat kun je toch niet zeggen, de ene keer oefen ik met longeren aan het schakelen, andere keer werk ik aan overgangen, dan ga ik werken met balken etc. etc.

Sita: Als je skieend achter je paard aan gaat dan heb je ten eerste geen overgewicht op je paard, en ten tweede krijgt ie blijkbaar de ruimte, gewoon eens een cirkel afzetten. :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:57

Ehhm.. Dat zeg ik toch, dat ik een cirkel afzet? En als er hier een overwicht heeft op dr paard ben ik t wel.. Ik gaf het als voorbeeld..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:58

Ik wilde mijn paard eergisteren longeren - beweging geven zonder longeerlijn,In de lngeerpaddock. Maar toen sprong hij toch zeer enthousiast over de omheining heen, de bak in, waar kinderen aan het rijden waren.
Stalbaas was not amused en ik mag niet meer los longeren......

Tja.....

Ik gebruik eigenlijk bijna nooit een hulpteugel, toch maar eens gaan doen om wat gerichter te trainen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 16:59

Geen overwicht? nou, ik heb mijn paard normaal gesproken onder controle, maar die heeft wel eens van die buien dat ie uitspattingen heeft en heel hard gaat rennen, omdat ie z'n energie kwijt moet. Als ik 'm laat uitrazen, is ie weer hartstikke braaf. heeft dus niet altijd met overwicht te maken

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:00

Sita_ schreef:
Ehhm.. Dat zeg ik toch, dat ik een cirkel afzet? En als er hier een overwicht heeft op dr paard ben ik t wel.. Ik gaf het als voorbeeld..

idd, wat jij met shania en Ninthe bereikt hebt, doen niet veel mensen je na.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:01

er is IMO een verschil tussen longeren (training aan een bijzet) of rondslingeren (beweging geven).
Het 1e ten alle tijde vast, het 2e kan vast of los

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:01

Ik longeer eigenlijk alleen met dubbele longe.
Anders jaag ik haar gewoon een beetje op. Hoef een keer klikgeluidjes te maken en ze stuiterd die hele bak door :):).
Met dezelfde lichaams hulpen als aan de longe stuur ik dr, ze reageerd heel gevoelig op waar je je centrum op richt en maakt dan wel gebruik van heel de rijbak maar 100% controle heb ik wel!

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:02

over het hek springen is eigen risico vind ik, paard is dan waarschijnlijk gewend dat hij vast zit en nu dus alle vrijheid heeft. shet heeft het 1x gedaan zonder lijn en daarna hek verhoogd, pony is altijd bij me gebleven :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:03

@ stef, ik heb hem aan de bijzet zonder lijn, what's the difference qua training?

Ik longeer ook zonder lijn. Stelling vraag ik door soms de binnenste bijzet een gatje strakker te doen. Maar vaak ook niet. Die lijn gebruik ik alleen om 'm 'vast te houden'. Niet om stelling te vragen? Ik vraag me ook af hoe je dat doet, eerlijk gezegd. Ik vind die lijn onhandig, en ik heb zelf meer bewegingsvrijheid zonder lijn. Paard reageert nl beter op mijn lichaamshouding als ik die lijn niet vast heb.

Ach ja, ieder z'n ding :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:04

Stelling en buiging vragen dmv de lijn vind ik ook apart, dat betekend dus dat je echt spanning op de lijn hebt staan.. Terwijl die eigenlijk los hoort te hangen..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:04

ik longeer acher draadjes van net een meter, zonder stroom. Zou m'n paard makkelijk door/over heen kunnen, maar doet ie niet.

Loopt trouwens ook gewoon los mee over het erf naar stal, al doe ik dat liever niet. Mocht ie schrikken, kan ie minder makkelijk wegrennen als ik 'm vast heb

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:05

Ik heb ook een AV die ik wel eens regelmatig longeer; vroeger was dat altijd aan de lijn maar tegenwoordig gewoon los. Is véél ontspannender voor zowel mijn paard als mezelf. Zoals hiervoor al werd aangegeven: wilt hij rennen? Dan rent hij! Maar dat doet hij ook gewoon aan de longe, en ik vind dit dan ook een stùk veiliger.

Ik kan hem ook laten versnellen, vertragen en keren en ja, soms probeert hij wel eens een frats, maar dan ben ik gewoon kordaat zodat hij weet dat het niet om te spelen is.

Ik vind los longeren ook een stuk paardvriendelijker omdat hij dan niet voortdurend op een cirkel loopt en zijn pezen ed te zwaar belast. Het enige nadeel van los longeren is dat het niet kan als er nog iemand in de bak wilt :+ ..

Edit: over longeren met bijzet -> sommige paarden zetten zich vast aan een bijzet en dan is het al helemaal niet meer interessant om daar gebruik van te maken, met of zonder longe. Dan laat ik m'n paard liever lekker los, dan gaat z'n koppie bijna gelijk lekker omlaag en loopt hij mooi over z'n rug :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:08

waarom zou een lijn los moeten hangen? Je teugels hangen toch ook niet los? Anyway, los met een bijzet vind ik link. Paard kan lopen waar ie wil, kan zo ergens achter blijven hangen, of ineens gaan stuiteren, of te ver zakken etc.

Mijn vorige pony kon ik op kleine lichaams/hand gebaren laten versnellen of vertragen in de zelfde gang, overgang laten maken naar een andere gang, om laten draaien, binnendoor van hand veranderen etc. Maar dat heeft IMO niks met longeren te maken

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:10

Ik heb dan wel een afgezette longeercirkel, dus het is niet dat hij los in de bak loopt. Dus lopen waar die wil, nee. Ergens achter hangen, ook niet. Stuiteren kan, kan ook met lijn. Om daar nou aan te gaan 'hangen' als rem. En daarnaast te ver zakken weet ik ook niet op te lossen met longeerlijn. Is heel persoonlijk natuurlijk hoor, heb nou eenmaal een simpel paard :+

@ stef, maar wat heeft jouw lijn voor nut? Hoe gebruik jij hem dan? Ik zie het niet zo voor me.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:10

Jokerr, paard zit normaal inderdaad gewoon vast en was erg fris. Er was en nieuwe merrie op de wei, en hij is nogal macho.

Hoewel ik de sprong stiekum erg mooi vond, heb ik natuurlijk wel mijn maatregelen genomen... (Vast gezet bedoel ik dan). Het was dus mijn eigen fout en een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Fris paard
Nieuwe merrie in de buurt
Kinderen in de bak ernaast
los longeren

Tja, dat is inderdaad wel onverantwoord als ik dat zo lees...

Als jullie longeren, laat je dan eerst even úitrazen'of zet je gelijk bij?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:11

Ik train mn grote jonge ruin ook graag (wel met bijzet) los dus zonder longeer lijn hij wil zn balans wel eens kwijt raken wat natuurlijk kan bij een jong paard, het viel me alleen op dat hij dit sneller hervat als hij los beweegd en geen lijn heeft die hem daarn wat beperkt. Ik heb het teens met een langere longeer lijn geprobeerd maar zonder lijn zie je hem toch beter en sneller herstellen. Ik zet dus een grotere ronde af hij kijkt goed naar lichaams taal en ik kan hem dus laten stappen of versnellen door een stap naar zn schouder te doen of juist naar zn achterhand ik merk dat hij nu veel sneler en beter over de rug loopt.

Verder train ik hem wel aan de dubbele longe hieraan loopt ook beter dan aan een enkele lijn, enkele lijn heb ik net als een teugel inderdaad ook op contact en niet los hangen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:13

stef schreef:
waarom zou een lijn los moeten hangen? Je teugels hangen toch ook niet los? Anyway, los met een bijzet vind ik link. Paard kan lopen waar ie wil, kan zo ergens achter blijven hangen, of ineens gaan stuiteren, of te ver zakken etc.

Mijn vorige pony kon ik op kleine lichaams/hand gebaren laten versnellen of vertragen in de zelfde gang, overgang laten maken naar een andere gang, om laten draaien, binnendoor van hand veranderen etc. Maar dat heeft IMO niks met longeren te maken

Je longeerlijn functioneert toch niet als teugel? Daar heb je toch je hulpteugels voor? :?
Nou ja, we lezen wel weer dat iedereen zijn eigen manieren en visies heeft van longeren! :))

Het lichaamstaal hulpen geven heeft idd in de eerste instantie niks met longeren an sich te maken inderdaad, maar het 'longeren' maakt bij mij wel deel uit van mijn grondwerk/loswerkprogramma..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 01-02-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:15

Hoe ik mijn lijn gebruik verschilt nogal van het doel van het longeerwerk ;)
Op dit moment zit de lijn aan een halster die over het hoofdstel heen zit omdat ik het paard niet ook nog in de mond wil storen met de lijn, de bijzets vind ze moeilijk genoeg (kaptoom kan ook, maar die heb ik niet ;) )

Wat ook kan is de lijn door de binnenste bitring aan de singel zetten, kan je heel veel mee spelen.

Voordeel van mijn lijn is dat mijn paard niet zomaar om kan draaien en dat ik ten alle tijde de controle hou. Paard moet rustige beweging ivm revalidatie en mag dus niet ploffen (mag zowiezo niet aan de lijn, maar dat ter zijde). De kans dat ze ploft is zonder lijn even groot als met lijn (hoewel ze het verschil weet) maar met lijn is ze makkelijker te corrigeren.

Je longeerlijn kan ook als teugel gebruikt worden, met je lijn kan je nl spelen. Als ik mijn paard aan een ik noem maar ff wat, elastiek longeer, kan ik niet tussentijds een ophouding aan dat elastiek maken, maar dan moet ik mijn paard stil zetten, naar me toe halen, elastiek aanpassen etc.
Met de lijn kan je wel een ophpuding maken