pony wordt dominant tijdens longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1906

pony wordt dominant tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:02

Allereerst sorry als het hier verkeerd staat. :+

Ik heb sinds kort een hele leuke verzorgpony.
Vorige week heb ik geprobeerd om met hem te longeren.
Hij heeft geen een rondje aan de longeerlijn gelopen.
Zodra ik hem wou laten stappen ging hij tegenwerken.
Op een gegeven moment heb ik de longeerzweep erbij gepakt en keek ik of hij wel
ging als ik de zweep achter zijn kont hield.
Hij kwam met zijn oren in zijn nek naar mij gelopen en begon naar mij te steigeren.
Ik heb het daarna nog een keer geprobeerd maar het lukte echt niet.
Uiteindelijk heb ik het opgegeven en heb ik nog even op hem gereden.
Hoe kan ik zorgen dat dit ophoudt?

iloveyellow

Re: pony wordt dominant tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:43

heeeel erg streng zijn als hij naar je toe komt zo boos geef heb dan gerust een tik hij mag dat echt niet doen! misschien kan een ouder iemand met meer ervaring je helpen? en misschien een stiek? of bijzet kan hij ook niet zo goed omhoog komen ;)

succes

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:45

Op de zweep reageert hij dan niet meer.
Ik kan dan dan slaan wat ik wil maar hij loopt gewoon door.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:48

ik denk dat je topic verplaatst kan worden naar praktijkproblemen ;)

heb je het hier geplaatst omdat je geschrokken bent? ik kan me dat goed voorstellen. ik kan je eigenlijk maar 1 advies geven en dat is haal er iemand bij die er verstand van heeft. als je hiermee door gaat en je paard probeert het nog een keer dan leert hi jstraks hele verkeerde dingen aan.. succes!!!

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:49

iloveyellow schreef:
heeeel erg streng zijn als hij naar je toe komt zo boos geef heb dan gerust een tik hij mag dat echt niet doen! misschien kan een ouder iemand met meer ervaring je helpen? en misschien een stiek? of bijzet kan hij ook niet zo goed omhoog komen ;)

succes

sorry hoor maar wat een waardeloos advies om er een elastiek of bijzet aan te hangen tegen het omhoog komen.. zo kan hij achterover klappen als hij toch omhoog komt! hij mag inderdaad niet omhoog komen, en al helemaal niet naar je toe komen dat zeker, longeer hem eens met iemand erbij? misschien kan die persoon goed zien wat je misschien anders kan doen, niet zelf mee gaan prutsen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:50

iloveyellow schreef:

succes

Het paard heeft het dus gedaan? Anders hoef je hem niet op zijn sodemieter te geven toch? Symptoombestrijding is ook zoiets handigs, daarmee los je echt het probleem op...

TS: Hoe is jouw houding naar het paard? Kent het paard uberhaupt het longeren? Hoe ervaren ben jij zelf met longewerk?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 15:55

Daphne_horse schreef:
iloveyellow schreef:

succes

sorry hoor maar wat een waardeloos advies om er een elastiek of bijzet aan te hangen tegen het omhoog komen.. zo kan hij achterover klappen als hij toch omhoog komt! hij mag inderdaad niet omhoog komen, en al helemaal niet naar je toe komen dat zeker, longeer hem eens met iemand erbij? misschien kan die persoon goed zien wat je misschien anders kan doen, niet zelf mee gaan prutsen!

Bijzetteugels heeft de andere verzorgster al geprobeert.
Dit is idd niet de juiste oplossing.
Hij wordt hierdoor alleen maar vervelender en dan komt hij juist omhoog.
En ik wil liever niet het risico lopen dat hij achterover klapt en zijn nek breekt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:56

daarom, haal er iemand bij die er verstand van heeft!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:00

Zo en zo zorgen dat je met z'n tweeen bent!! De een loopt dan met de pony mee en zegt verders niet. Jij bent dan degene die de commando's geeft.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:02

GVL-ITP => GVL

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:03

Ik heb ook zo'n verzorgpony gehad die dat deed alleen dat aanvallen. We hadden toen van alles geprobeerd maar niets hielp. Zelfs dubbele longe ging niet.. Wij hadden toen de hoop opgegeven. En met andere paard tegelijk los gelongeerd dat ging toen wel, maar je moest wel goed opletten.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:04

fjordnina schreef:
iloveyellow schreef:

succes

Het paard heeft het dus gedaan? Anders hoef je hem niet op zijn sodemieter te geven toch? Symptoombestrijding is ook zoiets handigs, daarmee los je echt het probleem op...

TS: Hoe is jouw houding naar het paard? Kent het paard uberhaupt het longeren? Hoe ervaren ben jij zelf met longewerk?

ja ik heb er inderdaad zelf ervaring mee om mijn pony te beleren en daarmee te longeren. Ik denk het stiek of bijzet nog redelijk zal helpen ;) helemaal los natuurlijk maar als hij omhoog komt (ik weet niet hoe hoog hij gaat) maar dan kan hij niet zo goed!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:05

Jij had ook het topic geplaatst met je vraag over de pony die losbreekt, is dit dezelfde pony waar je het over hebt? Voor longeren zou ik zorgen dat je met zn 2en bent, 1 in het midden en 1 die naast hem mee kan lopen. Liefst idd een wat ouder iemand met miss meer ervaring. Verder om een band met de pony op te bouwen (als het dezelfde pony is en jullie mekaar nog maar 2 weken kennen) zou ik je ook aanraden om grondwerk gaan doen, poetsen, met hem samenzijn en het werken rustig aan opbouwen, als er een tijdje niets met hem gedaan is en hij altijd de baas is geweest..

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:05

Kentaro schreef:
Zo en zo zorgen dat je met z'n tweeen bent!! De een loopt dan met de pony mee en zegt verders niet. Jij bent dan degene die de commando's geeft.

Hier ga ik in mee, en vraag aan de eigenaar hoeveel ervaring de pony eigenlijk met longeren heeft en of hij ideeën heeft waar dit gedrag vandaan komt.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:06

[/quote]

TS: Hoe is jouw houding naar het paard? Kent het paard uberhaupt het longeren? Hoe ervaren ben jij zelf met longewerk?[/quote]

ja ik heb er inderdaad zelf ervaring mee om mijn pony te beleren en daarmee te longeren. Ik denk het stiek of bijzet nog redelijk zal helpen ;) helemaal los natuurlijk maar als hij omhoog komt (ik weet niet hoe hoog hij gaat) maar dan kan hij niet zo goed![/quote]

juist... ga jij haar troosten als dat diertje zn nek breekt? dat is toch gevaarlijk! zon dier komt niet voor niets omhoog hoor!

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:07

fjordnina schreef:
iloveyellow schreef:

succes

Volgens mij was mijn houding wel goed.
Totdat hij begon te steigeren.
Toen werdt ik erg onzeker
Defqon kent het longeren.
Het probleem is dat hij dit al vaker bij andere heeft gedaan.
En die zijn toen ook net als ik gestopt.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:09

Citaat:
juist... ga jij haar troosten als dat diertje zn nek breekt? dat is toch gevaarlijk! zon dier komt niet voor niets omhoog hoor!

nee zo heb ik ervaring en dat vertel ik we hebben een pony vroeger gehad echt een krengetje }> die kwam ook omhoog tijdens het beleren daar hebben we een stiek op gezet !no problemo!
Hij is nooit omgevallen en zo gauw zal een paard zijn nek niet breken ;)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:20

FuGeLiCu schreef:
Jij had ook het topic geplaatst met je vraag over de pony die losbreekt, is dit dezelfde pony waar je het over hebt? Voor longeren zou ik zorgen dat je met zn 2en bent, 1 in het midden en 1 die naast hem mee kan lopen. Liefst idd een wat ouder iemand met miss meer ervaring. Verder om een band met de pony op te bouwen (als het dezelfde pony is en jullie mekaar nog maar 2 weken kennen) zou ik je ook aanraden om grondwerk gaan doen, poetsen, met hem samenzijn en het werken rustig aan opbouwen, als er een tijdje niets met hem gedaan is en hij altijd de baas is geweest..

Dit is idd dezelfde pony. :j

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:54

iloveyellow schreef:
Citaat:

nee zo heb ik ervaring en dat vertel ik we hebben een pony vroeger gehad echt een krengetje }> die kwam ook omhoog tijdens het beleren daar hebben we een stiek op gezet !no problemo!
Hij is nooit omgevallen en zo gauw zal een paard zijn nek niet breken ;)

Dan nog vind ik het een waardeloos advies, we delen duidelijk niet dezelfde mening.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:09

Citaat:
Dan nog vind ik het een waardeloos advies, we delen duidelijk niet dezelfde mening.

oke ;) maar we hoeven gelukkig ook niet dezelfde mening te hebben!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:13

Ga maar als de sodemieter hulp zoeken! Dit paard heeft nu door dat hij de baas is.
Jij hebt duidelijk niet voldoende ervaring en overwicht voor dit soort paarden, dus even iemand naast je die je leert hoe te handelen als het paard op je af komt en lelijk doet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:17

1906 schreef:

En dat heb je dus duidelijk al een keer geprobeerd??
Waar woon je, misschien dat er iemand hier op bokt dicht in je buurt woont en je een keer wil komen helpen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:14

idd aerdenhout!! helemaal met je eens, en gefeliciteerd trouwens!!!

haal er iemand bij die er verstand van heeft en verwacht niet hier op een forum 123 de oplossing te vinden...

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:48

aerdenhout1 schreef:
1906 schreef:

En dat heb je dus duidelijk al een keer geprobeerd??
Waar woon je, misschien dat er iemand hier op bokt dicht in je buurt woont en je een keer wil komen helpen?

Toen hij naar me stijgerde voor de eerste keer heb ik hem al meteen een tik gegeven.
Dat helpt alleen echt niet want hij gaat gewoon door.
Ik ga de volgende keer longeren met iemand die veel van longeren weet.
En hopelijk gaat het dan beter! :D

MissNoodles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:37

Het lijk mij idd ook verstandig om er een ervaren iemand bij te halen. Of dat je er iig met zijn 2en staat.