Neemt ie me nou in de maling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marian01

Neemt ie me nou in de maling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:02

Ik heb nu bijna een jaar mijn eigen schattige paardje. Bik is een ruin van 1.58mtr en 4,5 jr.
Het is een schat van een paard, goed karakter, zit geen kwaad in. Nu loop ik sinds de laatste 2 keer longeren tegen het feit aan dat hij me aan het uitproberen is. Goed dat kan, dat mag..(moet wel wat inzitten :D ) Opzich geen probleem als ik maar consequent ben. Goed is goed, fout is fout.
Rechtsom (zijn makkelijkere kant) Prima niets aan de hand, we stappen, draven gaan terug naar stap, draven weer aan, veruimen wat, echt gaat goed! Alles prima, als ik terug vraag naar stap, is het binnen 3-4 passen terug in stap. Perfect! Hij doet het echt goed, en laat dus ook zien dat ie het snapt.
Maar dan: Linksom..zijn moelijkere kant. Ik weet dat en train dus in etappes, even los, wisselingen, en dan bijzetten. Opzich gaat dat ook goed. Alleen lijkt ie niet meer te snappen wat 'HOO' is. Van galop naar draf doen we ineens een ronde, en dan van draf naar stap is op dit moment wanneer hij dat wil. Dat kan niet de bedoeling zijn! ik heb wat lessen gehad in longeren, en zal dit ook weer gaan doen (instructrice heeft rugklachten en zal pas januari worden...), want ik lijk er zelf niets over te vertellen te hebben en heb geen zin om hem in verwarring te brengen met mijn onkunde..
Ik heb wel sterk idee, omdat hij het rechts dus goed doet, en links loopt te klooien dat ie me voor de gek loopt te houden?
Wie is hier wel eens tegenaan gelopen? Iemand alvast iets van tips, anders dan les (want dat probeer ik zsm te doen natuurlijk)
Ik hoor het graag!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:05

Een paard houdt je niet voor de gek; dat is een menselijke gedachte!
Heb je medische oorzaken al laten uitsluiten?

Ojajoh

Re: Neemt ie me nou in de maling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:07

let je goed op je positie met longeren?

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:10

Je paard kan je niet in de maling nemen, maar wel uitproberen. Ik denk dat je bij het longeren strenger moet zijn. Hij mag niet nog een half rondje doordraven als jij het commando voor stap hebt gegeven. Probeer er goed op te letten of je zowel linksom als rechtsom de commando's op dezelfde manier geeft. Wat zeg je, waar sta je ten opzichte van je paard, wat doe je met je zweep. Als daar geen verschil in zit dan moet je een keertje heel duidelijk zijn dat ho ook echt ho betekent. Bij mijn paard werkt het heel goed om dan wat meer richting haar voorhand te staan en eventueel de zweep voor haar te houden.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:12

Je kunt altijd vragen of iemand je wil filmen, dan kun je heel goed zien wat je zelf met je lichaamstaal doet.
Ik zou ook zeker eerst doen wat Veeren Ashley zegt, eerst medische oorzaken uitsluiten.
Succes

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:15

Misschien kun je kijken of iemand je kan leren longeren met 2 lijnen, dan kun je veel makkelijker corrigeren e.d.

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:15

Misschien zeg je het al zelf in je openingspost dat linksom zijn moeilijke kant is. Maak je het hem misschien iets te moeilijk door bij te zetten zodat hij vluchtgedrag vertoond? Als je hem niet bijzet, heb je dan hetzelfde probleem?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:22

Oh dat is snel, dank jullie!
VeerenAshley; Ja medisch heb ik hem October van binnen naar buiten laten keren, omdat ik hem "sloom" vond, klinkt even vreemd misschien, maar valt niet mee om zo uit te leggen, ik heb een vrolijk paardje, en in een week tijd zag ik dat hij niet meer vrolijk was, wou niets, zat niet lekker in zijn vel. Ik heb toen werkelijk alles en iedereen erbij gehaald, Dierenarts-zadelmaker-bloedprikken-etc. niets te vinden. Nu zeg ik: lijkt een groeistuipje geweest te zijn. Ik heb ook weer een vrolijk paard, wat ook weer vrolijk uit zijn ogen kijkt, en laat zin dat ie weer zin heeft om te werken (tijdens rijden gaat het ook goed! we zijn lekker bezig, en proberen goed aftewisselen, en nieuwe dingen te leren)

Ikdoemaarwat: Ik probeer goed op mijn positie te letten ja. Zoals geleerd tijdens mijn lessen.

En ik probeer niet de schuld bij mijn paard te leggen en wel zeker bij mijzelf, vandaar ook mijn lessen in longeren(verleden en ook toekomst).
Maar wat ik niet goed begrijp is: rechtsom gaat het goed, linksom lijkt ie doof te zijn. Ik zie niets vreemds aan het lopen, ik zie een paard wat goed zijn best probeerd te doen, maar van draf naar stap, gaat niet meer wanneer ik het wil..het gaat zoals hem het uitkomt zeg maar.
Zweep positie heb ik ook zelf proberen op te letten, maar ik zie zelf even niet waaraan het zou kunnen liggen. (wat ikzelf anders doe dan rechts)

En snap dat vanachter een PC dit niet op te lossen is, maar wellicht zie ik iets voorbij komen waar ik nog niet op heb gelet, wat ik nog kan proberen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:25

Linksom kan ook JOUW moeilijke kant zijn :Y) Zo loopt mijn paard rechtsom juist moeilijker, gaat te snel in draf etc. Dat komt omdat sinds ik mijn linkerschouder uit de kom heb gehad die met longeren (zweep in die hand) minder goed ontspannen kan laten hangen. De zweep wordt snel zwaar in die hand dus trek ik mijn schouder te veel op. Dus geef ik verkeerde signalen af. Als ik bewust bezig ben met ontspannen staan, schouder laten hangen en vooral geen signalen geven (Paard leest mijn gedachten en weet vaak eerder dan ik dat ik richting een andere gang wil of om wil laten keren :+ kortom hij is erg gevoelig op mijn lichaamstaal) gaat het beter.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:26

Marian01 schreef:
Maar wat ik niet goed begrijp is: rechtsom gaat het goed, linksom lijkt ie doof te zijn. Ik zie niets vreemds aan het lopen, ik zie een paard wat goed zijn best probeerd te doen, maar van draf naar stap, gaat niet meer wanneer ik het wil..het gaat zoals hem het uitkomt zeg maar.

Moeite met balans misschien (en daarom met gecontroleerd afremmen), juist omdat het zijn moeilijke kant is?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:27

Stoer: 2 lijnen hebben we over gesproken ja, maar ik wilde zelf eerst met eenlijn goed kunnen, en wat meer vertrouwen krijgen. Ik zal me eens goed verdiepen in 2 lijnen, want ik weet er weinig vanaf. Daar zal ik eens wat sneller achter aan gaan.

Prizz: dat idee was al bij me opgekomen..en ook geprobeerd..zonder bijzet doet ie hetzelfde. Rechts prima, links minder.

Hij gaat wel stappen, maar na ~4! rondes..
Dit deed hij voorheen helemaal niet...ik snap het gewoon niet zo goed...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:32

Wat doet hij als je hem los longeert? En hoe draaft/galoppeert hij: vrij hard, of in een rustig tempo?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:37

Few, wat gaan we snel hier: Iedereen alvast bedankt voor het mee denken!
Dit is voor nu even mijn plan:
1: Vader meenemen met camera, om idd te kijken of linksom ook mijn moeilijke kant is. Of ik de verkeerde signalen afgeef.
(opletten om idd een stap meer naar voorhand te doen, en zweep naar voren brengen) Al moet ik zeggen dat toen ik dat probeerde, en daar zal ik op camera even naar moeten kijken, want dat werkte averechts..(eerlijk:ik was toen wel al lichtelijk geirriteerd..zal niet geholpen hebben)
2: Informatie zoeken over longeren met dubbele lijnen.
3: Les nemen in longeren met dubbele lijnen (weet niet zeker of mijn huidige instructrice dat kan, maar komt goed.)

Hier maar eens mee beginnen, en zien waar we uitkomen. (ik wil niet te lang in mijn uppie klooien hoor, ik zal het proberen, gaat het niet, haal ik er iemand met verstand bij..)

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:38

Je zegt dat je er de laatste 2 keer tegen aan bent gelopen. Hoe merk je onder het zadel dat links zijn moeilijke kant is? Buiging, lenigheid en balans moet je opbouwen. Kun je hem onder het zadel rechtsom op een volte ook makkelijk naar links buigen?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:02

VeerenAshley,
De verschillen zijn er wel, en snap (nog) niet waar je heen wil, dus probeer zo volledig mogelijk te zijn:
1: aan halster met longe, is GAS. dat is razen, om na een 10-15 rondes terug te komen. (dan is ie zijn ei kwijt zeg maar) Wisselingen is normale stap, met gas aandraven om daarna rustig door te draven, en datzelfde met galop, halve ronde gas, daarna een rustige galop.
2: hoofdstel zonder bijzet: alles wat gematigder tempo, alleen galop wil ie nog wel eens enthousiast aanspringen, maar met hoofdstl kan ik hem iets beter/sneller corrigeren, waardoor het constante er binnen een sprong of 3 weer is.
3: hoofdstel met bijzet: gaat draf en galop in rustig tempo. Zeker rustiger dan aan halster.
Het enig wat ik me nu pas bedenk, gisteren wisselde hij in de galop, springt goed aan, gallopeert netjes, en voor ik het eigelijk zag, sprong hij om. Dit beide kanten trouwens. maar terugnemen van galop naar draf ging goed, aanspringen ging ook goed.

Ik zie alleen geen verband met het terugkomen van draf naar de stap?

Prizz: Onder het zadel, merk ik het aan de stelling, en aan zijn manier van lopen. rechtsom fluitje van een cent, linksom krijgen we het moeilijker. Oa daardoor neem ik les, en blijf ik ook les nemen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:09

Dus hij galoppeert rustig - maar niet aan het halster! - maar wil simpelweg niet terugkomen naar draf of stap? En als je hem terug hebt, wil hij dan ook bij het minste of geringste weer aanspringen in galop/aandraven?

(Door veel te vragen, hoop ik een beter beeld te krijgen van je probleem ;) )

Edit: zie ik nu goed dat je alleen last hebt met de draf-stap-overgang, en niet met die van galop naar draf?

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:12

Ah, dus eigenlijk gaat het best goed! Hij is nog maar 4,5 en kun je ook nog niet verwachten dat alles constant is. Hij is jong, jullie beiden hebben nog wat te leren en vooral op te bouwen. Jij moet steeds meer controle krijgen maar hij moet ook sterker en leniger worden. Ik zou zeggen, ga lekker door zoals je bezig bent en probeer het 'simpel' te houden. Haal hem bijvoorbeeld (nog) meer naar je toe als hij niet terug wilt komen naar stap. Veel geduld en veel succes!

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:15

Probeer ook om tijdens het rijden veel linksom te doen. En daarbij dezelfde commando's te gebruiken als bij het longeren.
Dus als je terug wil naar draf, hoo zeggen. Net zoals je dat doet tijdens het longeren.
Vooral linksom veel figuren rijden om hem losser te maken.

Merk bij mijn eigen merrie ook dat ik veel op haar makkelijke en mijn makkelijke kant rijd. Hierdoor wordt haar moeilijke kant nog moeilijker. Moet er zelf ook echt op letten om dat te doen.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:08

Misschien kun je eens proberen om met kaptoom te longeren? Dat is een duidelijk maar vriendelijke manier.
Ik heb zelf altijd het gevoel dat als ik met een bit longeer de hulpen iets minder duidelijk zijn.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:13

Haha Je hebt gelijk hoor Prizz! Hij is nog maar 4,5, en hij doet het echt zooooo goed. Echter ik krijg van veel mensen de waarschuwing dat ik te lief ben. Dat ik wel moet oppassen voor puberstreken, en consequent moet blijven. Omdat het anders een vervelia kan worden.
Nu blijf ik altijd wel bij mezelf, maar luister ik wel als mensen iets tegen me zeggen.(met of zonder actie mijn kant)

Ik constateer nu ook gewoon heel duidelijk dat ie niet meer naar me luistert, gewoon doordraafd en eens een keer gaat stappen als hem het uitkomt.

VeerenAshley, kom maar op met je vragen ;) , wellicht komen we ergens (of nergens omdat er gewoon niets is..kan ook)
Probleem is idd terugkomen van draf naar stap. van galop naar draf heb ik geen moeite ( ik hem gisteren ook paar keer laten aan springen in galop, en terug laten komen naar draf, maar elke keer deed ie dat goed, dus bedacht ik dat mijn hulpen opzich goed waren..)
Dus het is echt de overgang van draf terugkomen naar stap. Als ik hem terug heb, is ie goed terug, en draaft pas weer aan op commando. niet vanuit het niets of vanuit zichzelf.

Tis echt een braaf beesie <3 alleen ik wil dat ie vanuit draf terugkomt naar stap, als het mij uitkomt.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:16

Als mijn paard dat doet (en dat doet hij, ook op z;n moeilijke kant) dan laat ik hem lekker lopen in de gang die hij wilt en als hij wat moe begint te worden dan begin ik pas met commando's. Aan de longe heb je nu eenmaal minder te zeggen.
Dat is ook een van de redenen dat ik vaak longeer met een dubbele longe, buiten dat het gymnastiseren fijner is aan de dubbele longe.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:20

Beloon je hem wel genoeg als hij dan terugkomt?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:34

Hi Annabella, normaal gesprokendenk ik wel, dat ik juist beloon.
Al moet ik je vertellen dat ik gisteren wel klaar was met hem, ik ga niet een paard uitgebreid staan belonen die ik al 15 rondes aan het terug vragen ben.

Ik ben andere wisselingen gaan doen, van een ruime zweef draf naar een hele rustige draf, en weer terug, en dat een aantal keer. Wilde meneer stappen, dan kon ie het bekijken..ik wilde draven..Hij mag pas stappen als ik het zeg. En ja tuurlijk uiteindelijk toe ie moe was ging het wel..

Maar dan komt ie terug op moeheid, en niet op mijn hulp (al dan niet goed gegeven)...

Misschien moet ik niet zo zeuren, en gewoon lekker door oefenen, en komt dit uiteindelijk gewoon goed..

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:37

Marian01 schreef:
Misschien moet ik niet zo zeuren, en gewoon lekker door oefenen, en komt dit uiteindelijk gewoon goed..

Het is niet zeuren wat je doet :D je hebt gewoon een duidelijk doel, ik vind het juist goed dat je consequent bent. Maar ik denk dat je wel moet oppassen dat je je niet te veel op gaat focussen. Wat vandaag niet lukt, kan morgen ook nog!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:42

aangezien het vooral een longeerprobleem is:
OPG -> GVL