aanvallen tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanieee_

aanvallen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 22:55

Elke keer als ik mijn 4jarige ruin wil longeren lukt dit niet.
Uit zichzelf wil hij niet lopen en hij komt gewoon naar mij toe, ook zonder longe lukt het niet.
Als ik dan mijn longeerzweep wil gebruiken, valt hij die aanof mij, maar tijdens het rijden etc is er totaal geen probleem met zwepen.
als er gelongeerd word met een ruiter op en ik gebruik dan mijn longezweep, dan valt hij ook niet aan. Dus alleen zonder ruiter.

heb al geprobeerd:het zogezegt 'groot maken', meerdere mensen in de piste, ook al andere mensen laten proberen..
hij heeft gewoon geen respect maar anders is hij heel braaf en kan ik hem alles vragen.

iemand tips?

xx

Bojangles

Re: aanvallen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:52

Denk dat je het beste iemand kan zoeken met genoeg ervaring (en ook iemand die weet waaróm dit gedrag wordt vertoond) om dit probleem op te lossen.

Ik kan wel tips gaan geven, maar blijft altijd lastig via het internet. En zeker in dit geval dat hij je aanvalt is het wel belangrijk dat je weet wat je doet en hier op de juiste manier op reageert.

Waar woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:59

Probeer hem allereerst te laten wennen aan de longeerzweep. Over zijn lichaam laten glijden, ermee zwaaien. Hij moet er niet bang voor zijn ;)
Ik denk dat het aan je lichaamstaal ligt. Mijn bijrijdpaard wilde dit ook nog wel eens doen. Ik ben erachter gekomen dat ze er eigenlijk heel gevoelig voor was, wanneer
ik teveel met de zweep, mijn lichaam of mijn stem deed kreeg ik protest.
Dus in plaats van ermee te zwaaien of mee te 'slaan' op de grond doe ik mijn arm met de zweep omhoog en breng deze achter haar achterhand, en mijn andere hand
zet ik dan opzij en naar voren om haar uit te nodigen naar voren te gaan. Ik sta dan een beetje bij haar achterhand met mijn schouder naar haar toe. Dan begeleiden met stem
en belonen als hij reageert. En telkens zo weinig mogelijk druk op de longe houden. Alleen af en toe een kleine ophouding als hij de bocht even vergeet :D

Als hij echt aanvalt, groot maken, naar hem toe 'stampen' en een keer een schreeuw + een zwaai met de zweep.
Maar let dan wel op dat je hem niet tegenhoudt met je lichaam of hand. Dus wel die voorwaarts uitnodigende houding houden zo snel mogelijk weer aannemen.
Anders zal hij stoppen/draaien/niet meer weten wat te doen.

En probeer de volte zo groot mogelijk te houden. Dus echt groot (longe ongeveer op z'n langst), vooral in de snellere gangen. Dit maakt het vooral voor jonge paarden al veel makkelijker.
Ik zou voorlopig alleen stappen aan de longeerlijn, totdat je merkt dat hij echt ontspannen is en goed op je reageert.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:36

Ik ken een paard dat ook aanvalt tijdens het longeren. Het gaat steeds beter maar dit gedrag kwam voort uit dominantie. (Ik bedacht het zo, vanuit join-up: Als je join-up doet jaag je het paard eerst uit de kudde, tijdens longeren jaag je het paard ook een soort van weg van je. Dat dan wel met een minder agressieve houding maar toch. Als je paard erg dominant is zal het zich niet weg laten jagen. Dit paard was ook erg dominant maar toen ik een goede band met hem had en hij mij vertrouwde en respecteerde, toen ging het longeren goed. Alleen ik kon hem longeren omdat hij respect had voor mij)...
Heb je een goede band met je paard? Respecteerd hij je wel? Ik denk dat met veel oefenen en eventueel met een intructeur het steeds beter moet gaan. Dat lukte bij ons iig wel ;)
Succes ermee

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:26

Bojangles schreef:
Denk dat je het beste iemand kan zoeken met genoeg ervaring (en ook iemand die weet waaróm dit gedrag wordt vertoond) om dit probleem op te lossen.

Ik kan wel tips gaan geven, maar blijft altijd lastig via het internet. En zeker in dit geval dat hij je aanvalt is het wel belangrijk dat je weet wat je doet en hier op de juiste manier op reageert.

Waar woon je?

Belgie ;d

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:29

Zwartsnoepje schreef:
Probeer hem allereerst te laten wennen aan de longeerzweep. Over zijn lichaam laten glijden, ermee zwaaien. Hij moet er niet bang voor zijn ;)
Ik denk dat het aan je lichaamstaal ligt. Mijn bijrijdpaard wilde dit ook nog wel eens doen. Ik ben erachter gekomen dat ze er eigenlijk heel gevoelig voor was, wanneer
ik teveel met de zweep, mijn lichaam of mijn stem deed kreeg ik protest.
Dus in plaats van ermee te zwaaien of mee te 'slaan' op de grond doe ik mijn arm met de zweep omhoog en breng deze achter haar achterhand, en mijn andere hand
zet ik dan opzij en naar voren om haar uit te nodigen naar voren te gaan. Ik sta dan een beetje bij haar achterhand met mijn schouder naar haar toe. Dan begeleiden met stem
en belonen als hij reageert. En telkens zo weinig mogelijk druk op de longe houden. Alleen af en toe een kleine ophouding als hij de bocht even vergeet :D

Als hij echt aanvalt, groot maken, naar hem toe 'stampen' en een keer een schreeuw + een zwaai met de zweep.
Maar let dan wel op dat je hem niet tegenhoudt met je lichaam of hand. Dus wel die voorwaarts uitnodigende houding houden zo snel mogelijk weer aannemen.
Anders zal hij stoppen/draaien/niet meer weten wat te doen.

En probeer de volte zo groot mogelijk te houden. Dus echt groot (longe ongeveer op z'n langst), vooral in de snellere gangen. Dit maakt het vooral voor jonge paarden al veel makkelijker.
Ik zou voorlopig alleen stappen aan de longeerlijn, totdat je merkt dat hij echt ontspannen is en goed op je reageert.

hij heeft er totaaaal geen schrik van, gewoon geen respect, als ik de zweep gewoon achter hem houd weer hetzelfde... ofwel stil staan en als ik dan zwaai met de zweep valt hij aan, roepen, 'stampen', ... heeft allemaal geen zin
heb alles al gedaan wat jij nu ook zegt, of pas het elke keer toe, alleen het 'uitnodigen' met de hand hebk nog niet geprobeerd ;)

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:30

x_Britje schreef:
Ik ken een paard dat ook aanvalt tijdens het longeren. Het gaat steeds beter maar dit gedrag kwam voort uit dominantie. (Ik bedacht het zo, vanuit join-up: Als je join-up doet jaag je het paard eerst uit de kudde, tijdens longeren jaag je het paard ook een soort van weg van je. Dat dan wel met een minder agressieve houding maar toch. Als je paard erg dominant is zal het zich niet weg laten jagen. Dit paard was ook erg dominant maar toen ik een goede band met hem had en hij mij vertrouwde en respecteerde, toen ging het longeren goed. Alleen ik kon hem longeren omdat hij respect had voor mij)...
Heb je een goede band met je paard? Respecteerd hij je wel? Ik denk dat met veel oefenen en eventueel met een intructeur het steeds beter moet gaan. Dat lukte bij ons iig wel ;)
Succes ermee

idd geen respect ;o maar alleen tijdens het longeren, alle andere dingen heeft hij geen problemen mee..

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:34

Om te beginnen: join-up niet zomaar doen. Toch altijd apart dat de JU door de wat jongere bokkers wordt aangeraden terwijl iedereen boven de 20 zich er verre van houdt.
En dan nog: hoe wil je een JU doen als het paard je aanvalt? Als ie niet te longeren is, zal ie ook niet te JU'ppen zijn.

TS, ik zou iemand met ervaring erbij halen. Longeren is namelijk best een kunst, en lichaamstaal is álles. Laat iemand je eens helpen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:36

Waarom longeer je met zweep?

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:58

Circel schreef:
Om te beginnen: join-up niet zomaar doen. Toch altijd apart dat de JU door de wat jongere bokkers wordt aangeraden terwijl iedereen boven de 20 zich er verre van houdt.
En dan nog: hoe wil je een JU doen als het paard je aanvalt? Als ie niet te longeren is, zal ie ook niet te JU'ppen zijn.

TS, ik zou iemand met ervaring erbij halen. Longeren is namelijk best een kunst, en lichaamstaal is álles. Laat iemand je eens helpen?

JU heb ik ooit met een paard gedaan maar die is nu weg, toen hielp het, maar voor dit paardje inderdaad niet zo goede oplossing denk ik ;D de persoon van wie ik dit had geleerd kende hier veel van en ook zij kon mijn paardje niet longeren. Lichaamstaal heb ik ook al veel aan gedaan, stand van lichaam, toon waarop word gesproken, kijken naar achterhand/voorhand/ , ...
nog tips? ;s heb mij hier aangemeld omdat ik echt niks kon vinden en hier toch wel veel mensen te vinden zijn, ook omdat ze misschien in nederland andere methodes hebben of minder gekende in belgie?

toch al merci! :D

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:00

funnyhorses schreef:
Waarom longeer je met zweep?

Anders blijft hij staan en komt hij daarna naar mij toe, dan doet hij nog minder dan met zweep ;p

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:04

Heb je wel een longeren met een dubbele longe geprobeerd? Als je paard goed op stemhulpen reageert kan je dit best proberen (dus zonder zweep). Doordat je contact hebt met beide kanten van de mond denk ik dat je paard minder snel naar je toe komt. Daarbij is lichaamstaal inderdaad álles. Een andere tip van mij is ook het erbij halen van iemand die je hiermee kan helpen. Succes!

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:21

Sabin_e schreef:
Heb je wel een longeren met een dubbele longe geprobeerd? Als je paard goed op stemhulpen reageert kan je dit best proberen (dus zonder zweep). Doordat je contact hebt met beide kanten van de mond denk ik dat je paard minder snel naar je toe komt. Daarbij is lichaamstaal inderdaad álles. Een andere tip van mij is ook het erbij halen van iemand die je hiermee kan helpen. Succes!

Jup, al gedaan, gewoon hetzelfde en reageert niet zo goed op stem, alleen bereden (raar maar waar)
en heb al meerdere mensen erbij gehaald ;o

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:39

Circel schreef:

Haha, ik bedoel niet dat je JU moet doen maar ik bedoel dat ik denk dat het uit dominatie komt, (en dat beredeneer ik vanuit JU). ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:40

Ik denk dat je terug naar het begin moet gaan met dit paard.
Begin met grondwerk,zorg dat je daar al meteen het respect van het paard krijgt,doe dit onder goede begeleiding.
Je zult zien eens je dat onder de knie hebt dan hoef je ook niet meer met zweep te longeren.
Tussen jou en het paard is een enorme communicatie stoornis.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:41

funnyhorses schreef:
Begin met grondwerk,zorg dat je daar al meteen het respect van het paard krijgt,doe dit onder goede begeleiding.
Je zult zien eens je dat onder de knie hebt dan hoef je ook niet meer met zweep te longeren.
Ik denk hetzelfde. Ben het dus eens met Funnyhorses. Begin bij het begin, zoek goede begeleiding en zorg dat je respect krijgt van je paard.

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:55

x_Britje schreef:
Circel schreef:

Haha, ik bedoel niet dat je JU moet doen maar ik bedoel dat ik denk dat het uit dominatie komt, (en dat beredeneer ik vanuit JU). ;)

hha, sorry, nederlanders zijn niet altijd even gemakkelijk te verstaan voor een belg ;D (grapje) ;p

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:57

funnyhorses schreef:

hoe bedoel je met van in het begin?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:13

Het begin,begint al bij het aan de hand lopen met je paard.
Als je paard daar al geen respect voor je heeft,dus loopt te trekken,tegen je aan botsen enz. dan zal de rest zoals longeren ook niet vlekkenloos verlopen.
Jij moet zorgen dat je eerst leert naar je paard te luisteren,dan luisterd die ook naar jou.
Daar is grondwerk goed voor,zo zie je je paard vrij lopen en meteen zn lichaamstaal.Daarbij leerd het paard jou ook beter kennen,snappie?

Nu doet het paard enkel stompzinnig wat ie wél begrijpt,nml als er iemand op zn rug zit wél lopen,da's dat beetje taal wat ie tot zover geleerd heeft.(stel ik leuter een heleboel in het spaans tegen je,na 5 min denk je dan ook: Hee doei,ik ben weg want verstaan doe ik je toch niet!)
Voor de rest snapt ie er waarschijnlijk geen hol van en word dus boos en gefrustreerd.Dit kan uiteindelijk leiden tot ongelukken!

Grondwerk moet je wel doen met goede begeleiding,niet zelf circusje spelen maar serieus aan de slag gaan.
En het is nog heel erg leuk om te doen,zeker als je na wat oefenen ineens wél de juiste reaktie van je paard gaat krijgen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:14

Zoek iemand die weet waar hij of zij mee bezig is en jou de paarden taal kan leren.
Dit is puur dominantie!
Dit paard moet weer even leren respect te hebben voor de mens.
Een JU raad ik je in dit geval zeker niet aan!

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:51

funnyhorses schreef:
Het begin,begint al bij het aan de hand lopen met je paard.
Als je paard daar al geen respect voor je heeft,dus loopt te trekken,tegen je aan botsen enz. dan zal de rest zoals longeren ook niet vlekkenloos verlopen.
Jij moet zorgen dat je eerst leert naar je paard te luisteren,dan luisterd die ook naar jou.
Daar is grondwerk goed voor,zo zie je je paard vrij lopen en meteen zn lichaamstaal.Daarbij leerd het paard jou ook beter kennen,snappie?

Nu doet het paard enkel stompzinnig wat ie wél begrijpt,nml als er iemand op zn rug zit wél lopen,da's dat beetje taal wat ie tot zover geleerd heeft.(stel ik leuter een heleboel in het spaans tegen je,na 5 min denk je dan ook: Hee doei,ik ben weg want verstaan doe ik je toch niet!)
Voor de rest snapt ie er waarschijnlijk geen hol van en word dus boos en gefrustreerd.Dit kan uiteindelijk leiden tot ongelukken!

Grondwerk moet je wel doen met goede begeleiding,niet zelf circusje spelen maar serieus aan de slag gaan.
En het is nog heel erg leuk om te doen,zeker als je na wat oefenen ineens wél de juiste reaktie van je paard gaat krijgen.

okee, en kan je voorbeelden geven? zoals; aan de hand lope met mn paard, ...
en wat moet ik precies doen als hij iets niet goed doet, of kan je een site, boek, .. aanraden met uitleg ofzo?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:22

Meis dat kan ik je niet zo even uitleggen over de pc,bovendien is het ene paard niet de ander.
Je zult er iemand bij moeten halen die bekend is met grondwerk.
Daar steek je zo veel meer van op dan via de pc!!!

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 23:24

funnyhorses schreef:
Meis dat kan ik je niet zo even uitleggen over de pc,bovendien is het ene paard niet de ander.
Je zult er iemand bij moeten halen die bekend is met grondwerk.
Daar steek je zo veel meer van op dan via de pc!!!

goed zoeken dus! :D toch bedankt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:42

Qua tekst snapt het merendeel het wel maar de praktijk is toch wat anders.
Ik hoop dat je iemand kunt vinden die je daarin wegwijs maakt,en kijk uit met longeren zo'n paard kan ook gevaarlijk zijn!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:11

vervelend dominant probleem is dit
mijn vorige ruin deed dit ook bij mij,
Ik heb het er overigens wel uit gekregen met veel zweet tranen en vooral doorzetten
ook kritisch naar je eigen lichaamstaal kijken jij bent schijnbaar niet de 'baas' hier

En vooral de uitdaging van het aanvallen niet aangaan en hem zelf voor het de keus zetten
of meewerken of iets doen wat hij niet leuk vind (en nee geen klappen geven)