Is pessoa teugel slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simi12

Is pessoa teugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 09:55

Hallo,

mijn vraag is, is een pessoa teugel slecht bij het longeerwerk?

Groetjes
Samantha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:58

Daar verschillen de meningen over.

Wat wil je precies weten?

Ik ben erg te spreken over een pessoa! MAar deze moet je natuurlijk wel op een juiste manier gebruiken ;)

Simi12

Re: Is pessoa teugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 10:07

ik wil hem gebruiken om een beetje stelling naar binnen te krijgen en om de achterhand te activeren bij het longeerwerk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:09

Citaat:
is een pessoa teugel slecht bij het longeerwerk?

Hoe wilde je een pessoa anders gebruiken dan bij longeerwerk? Daar is het ding voor ontwikkeld...
Als je nou zou vragen is het slecht zo'n ding tijdens het rijden te gebruiken, ja, dát zou een interessante vraag zijn.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 10:10

ja haha nee snap ik maar mijn vorige topic stond ik heb een vraag, is een pessoa slecht? en toen had er iemand gereageerd bij het longeerwerk bedoel je dus vandaar dat ik het erbij zet haha

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:14

de achterhand activeren lukt wel met de passoa.
lekker overgangetjes maken enzo.
stelling vragen kan niet. dat zal je met je longeerlijn moeten doen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:16

Bij goed gebruik is niks slecht ;)
Pessoateugel is een heel handig hulpmiddel waar je veel mee kunt. Beetje stelling vragen kan ook, kwestie van goed instellen. Je moet er alleen wel op letten dat je hem omstelt als je van hand veranderd.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:18

_maaike_D schreef:
de achterhand activeren lukt wel met de passoa.
lekker overgangetjes maken enzo.
stelling vragen kan niet. dat zal je met je longeerlijn moeten doen.

Precies, dan zou je je longeerlijn van het bit naar de longeersingel moeten doen, dan kan het wel ;)
En nee, pessoa is niet slecht. Mijn paard loopt er beter mij als onder het zadel :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:40

Een pessoa kan heel nuttig zijn, mits correct gebruikt. Voor stelling vragen bij het longeren kun je beter met dubbele longe werken, de pessoa is daar minder geschikt voor, die werkt wel goed voor het onderbrengen van de achterhand.
Als je beide wil bereiken zou ik gaan voor wat longeerlessen met dubbele longe.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:44

TAO -> GVL

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 02:58

Longeer met dubbele longe!

Dat is altijd goed en kan je ook de achterhand erbij houden! Stelling vragen is dan nog makkelijker.

Maar het leren longeren met een dubbele longe is lastig, dus misschien handig als je van een ander iemand de fijne kneepjes kan leren :)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:36

Ik longeer al jaren met de pessoa, ben er erg over te spreken!
De eerste keren heeft mijn instructrice me geholpen met hem om te doen, wat tips gegeven...zo was ik er meteen mee weg.

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:38

offtopic ;; Ik las de titel en wist meteen van wie het was :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:39

Ik sfeer ook bij de pessoa!

Mij is altijd geleerd dat je niet de ene kant strakker moet zetten dan de andere kant (voor stelling), want dat levert uiteindelijk een nog schever paard.

Begrijp ik dit goed? Of is er iemand dit niet met me eens?
Ik heb het eigenlijk zelf ook nog nooit uitgeprobeerd.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:25

je 'kan' geen stelling vragen met de passoa.
het paard zal het achterste gedeelte scheef trekken en dus alsnog zonder stelling lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:30

De pessoa teugel is leuker in idee dan in uitwerking. Ik heb er nog nooit een paard goed door zien lopen of beter door zien worden.

Als je dan perse iets van voor en iets van achter wilt hebben, knoop dan gewoon een elastische bandage om de kont en hang er van voor een gogue aan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:35

de meningen zijn er over verdeelt, ik zelf zeg gooi dat ding weg of knoop er een leuk kunststuk van, en ga aan de slag met de dubbelelonge, de mensen die ik daar in ook begeleid willen niet anders meer er zijn zoveel meer mogelijkheiden met de dubbel, de lessen die ik daar in geef, xie ik dat veel mensen er toch moeite me hebben in het begin, maar als ze het eenmaal gaan snappen gaat er een wereld voor ze open

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:42

sanne83 schreef:
De pessoa teugel is leuker in idee dan in uitwerking. Ik heb er nog nooit een paard goed door zien lopen of beter door zien worden.

Als je dan perse iets van voor en iets van achter wilt hebben, knoop dan gewoon een elastische bandage om de kont en hang er van voor een gogue aan.

Maar Sanne toch, dat ziet er toch lang niet zo interessant uit als een hele verzameling touwtjes en katrolletjes?? Vooral een bandage om de kont is zooooo doe-het-zelf O:)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:35

o het gaat om interessant doen? dan weet ik nog wel iets leuks :D :+
Ik verwacht persoonlijk dat we binnen 5 jaar het eerste paard in een dwangbuis gaan zien, is vast goed voor z'n ruggebruik :P

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:32

De pessoa heeft mij heel erg geholpen met mn paardje.
Zij vond het heel moeilijk om te ontspannen en lang en laag te gaan lopen!
Door de pessoa is ze echt een stuk sneller zo gaan lopen.

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:33

sanne83 schreef:

Nou mijn pony is er anders een heel stuk beter door gaan lopen!

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:39

Bij mij heeft de pessoa ook erg geholpen voor het activeren van de achterhand!
Me paardje word steeds soepeler en ontspant makkelijker, zowel tijdens het longeren als rijden ;)
Ik gebruik hem ongeveer 2x in de week ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:23

Selly13 schreef:

Wat vind jij er precies beter aan?
Hoe liep ze eerst en hoe loopt ze nu?
Hoe werkt de pessoa precies? Hoe heeft dat z'n inwerking op je paard?

Als je ook maar enigzins weet hoe een paard reageert en hoe de pessoa werkt, kan je concluderen dat het niet werkt zoals het claimt te moeten werken.
Dat je paard op een andere manier gaat lopen, dat zal best. Dat men dat als "goed" betitelt, zal ook best.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:27

Ook ik ben niet echt fan van de pessoateugel. Denk dat je veel beter energie en geld kan stoppen in het leren correct te longeren dan het omhangen van zo'n teugel ;)

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:34

sanne83 schreef:
Selly13 schreef:

Wat vind jij er precies beter aan?
Hoe liep ze eerst en hoe loopt ze nu?
Hoe werkt de pessoa precies? Hoe heeft dat z'n inwerking op je paard?

Als je ook maar enigzins weet hoe een paard reageert en hoe de pessoa werkt, kan je concluderen dat het niet werkt zoals het claimt te moeten werken.
Dat je paard op een andere manier gaat lopen, dat zal best. Dat men dat als "goed" betitelt, zal ook best.

Nou, toen ik Selly begon te rijden, liep ze helemaal inhoudend, hoofd omhoog, staart tussen de benen, rug wegdrukken. En ze moest toch naar de ontspanning toe, en met een ruiter erop is dat natuurlijk veel lastiger dan zonder. In begon vond ze het ook heel moeilijk om dus lang en laag aan de longe te lopen, dus zijn wij begonnen met de pessoa. Vond ze het nog wel moeilijk, maar ze is er wel door heen gekomen, door dat ze eerst zo stug met haar hoofd was, activeerde de pessoa haar achterhand, waardoor haar motor dus meer aan het werk ging, en na een aantal keer fysiotherapie begon ze ook wel langer te worden in haar rug. Nu loopt ze aan de longe EN onder het zadel lekker lang en laag met een actieve motor! Als je haar 2 jaar geleden had zien lopen, had je niet geloofd dat ze dat ooit nog kon. want ze was echt stijf,stug,bang,vluchtig. En nu kan ik haar zelfs nagevelijk gaan rijden, wat ze de laatste week erg goed oppakt. Ik longeer sowieso 1x in de week met pessoa, soms 2x
Door veel longeren (metpessoa),fysiotherapie,Acupuntuur en heel veel geduld hebben, is ze echt een hele andere pony geworden, uiterlijk & innerlijk. Ze was bang en heel onzeker. Nu absoluut niet meer!