Grondwerk met jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Grondwerk met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:13

Ik heb een jonge friese hengst. Hij is nu 1,5 en komt over een paar weken naar binnen.
Ze komen dan nog wel dagelijks in de bak, maar ik wil graag wat meer met hem doen.
Sowieso probeer ik hem als hij weer binnen is zo veel mogelijk in handen te hebben. Dus lekker borstelen, een beetje wandelen etc.
Nu zat ik te denken dat ik misschien wel wat grondwerk met hem kan gaan doen. Ik weet alleen niet wat de juiste leeftijd is
om hiermee te beginnen. Zoals ik al zei, hij is nu 1,5 maar is dat te jong? Of kun je al wel wat simpele dingen met hem doen?
Het is een hengst en de bedoeling is om hem dat zo lang mogelijk te laten, dus een respectvolle omgang over en weer is natuurlijk gewenst. Kortom wat is wijsheid? En welke boeken over grondwerk raden jullie aan?

jamina

Re: Grondwerk met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:07

Hoi,
Je kan al met een veulen grondwerk beginnen doen, dus zeker met een paard van 1,5. Het enige wat je best vermijdt is longeren. Hij mag wel es aan een longe een cirkeltje lopen maar niet te lang en teveel. Persoonlijk raad ik parelli aan. Vele andere beginnen direct mer werken op een cirkel, parelli niet.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:31

Ik ben niet van plan om nu al met longeren te beginnen. Het gaat mij er vooral om, om onze band te versterken, en de verhoudingen duidelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:04

Persoonlijk vind ik dat een paard van 1,5 gewoon lekker het land op moet in een kudde.. leren ze harstikke veel van van en groeien ze wat door, ook in het hoofd vooral :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:08

ben ik met je eens WildWings.

merkte het aan mijn veulen, dat ze echt vriendjes om dr heen nodig had. Ze is nu veel wijzer dan eerst , al was onze band vanaf dag 1 al aan het opbouwen, denk dat dat ook heel veel scheelt, hoe lang je het paard al kent.

Maar denk niet dat het veel kwaad kan om evt ongeveer 2 keer in de week wat mee te doen, al is het iets heel simpels als wandelen.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:20

ik vind dat dat elkaar niet uit hoeft te sluiten...... tuurlijk moeten ze lekker gezelschap hebben en lekker paard zijn, maar als hun baasje elke dag even parelli komt doen, een minuutje of tien per dag, dan kan dat volgens mij echt geen kwaad. De training leent zich ook uitstekend om gewoon in de groep te doen, zie het meer als spelen dan als trainen
Van parelli heb je echt veel plezier, een fijn opgevoed paard is gewoon een verademing. Bovendien zijn ze dan mens gericht en is de overgang als ze drie of vier zijn naar werken ook niet zo groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:26

Maar dit paard komt voornamelijk binnen te staan binnenkort, dat vind ik niet kunnen voor een 1,5 jarige eigenlijk.. en ik denk ook dat je beter kan investeren in een plek waar hij 24/7 in een kudde buiten kan staan, dan hem voor een groot gedeelte opsluiten en vervolgens het daardoor ontstane gedrag moet gaan corrigeren met grondwerk.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:42

ja daar ben ik het zeker mee eens....buiten is het belangrijkst!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 11:13

Tja hij staat nu in de opfok en het is gewoon niet haalbaar om ze hier 24/7 op het land te hebben. Hij staat straks trouwens wel gewoon in de groep in een grote stal.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:39

In groningen is nergens wat te vinden waar hij buiten kan staan? Al is het maar overdag een aantal uur

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:47

TS ik zou je als eerste idd willen aanraden een stal te zoeken met weidegang idd. Mijn paarden lopen dag en nacht buiten maar ik snap dat dat niet iedereens keus is. Maar het is wel belangrijk (bij alle paarden eigenlijk) dat ze voldoende beweging hebben, zeker een jong paard.

Als je wilt gaan grondwerken raad ik inderdaad ook parelli aan. Als je gewoon bij level 1 begint, is het vooral veel stof voor je zelf in het begin en je vraagt dan nog niet zoveel van je paard. Ook vind ik het een fijne manier om de band met je paard te verbeteren. En je zet debassis ook gelijk goed neer. Hij leert jou te respecteren als de leider wat natuurlijk de basis is van jullie relatie. Ook gaat Parelli niet uit van de basis belonen (met eten) of straffen (boos worden). Wat ik zelf een goede uitgangspunt vind. Je zult zien dat je veel meer over het gedrag van je paard te weten komt. En de omgang met je paard. Ik vind het heel leerzaam.

Ik heb zelf een veulen van 6 maandjes en wil met haar ook gaan parelien. Alleen vind ik haar nu nog te jong.

Veel succes en vooral veel plezier met je paardje!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:52

Juist omdat jonge paarden zoveel leren voor hun 3 jaar, moet je er al het een en ander mee doen. Het is voor een paard niet eerlijk om hem pas op 3-4 jarige leeftijd aan vanalles te laten wennen terwijl dat op jongere leeftijd veel makkelijker en met veel minder stress gepaard gaat.

Bij ons staan de jonge paarden zoveel mogelijk biuten, maar komen wel elke dag in de hand. De jaarlingen (nu 1,5 jaar dus) kunnen vaststaan, geborsteld worden, voetjes geven, netjes meelopen, wandelen. Dit gebeurt natuurlijk niet elke dag met ze. Longeren komt idd pas later.
Parelli is idd een hele goede.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:54

Er is wel een verschil met jonge paarden de bassis dingen aanleren of ze gelijk overvragen. Akhal..

Mijn veulen loopt ook mee aan halster, kan voetje geven etc, maar vergeet niet dat ze een concentratie vermogen hebben van een paar minuten.. En als je ze nu al gaat overvragen kun je ze juist gestrest maken..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:02

?? Waar in mijn stukje tekst heb ik het over overvragen??

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:06

Niet, maar dat probeer ik aan te geven. Ik las hier tijdje terug ook iemand die zo af en toe een kind op haar veulen zetten dat vind ik al tever gaan eigenlijk..

Zo zullen er dus ook mensen zijn die misschien echt met veulens aan de slag willen voor weet ik hoelang, met weet ik veel allemaal maar er niet bij stilstaan dat je veulen een korte concentratie heeft..

Ik zeg niet dat jij dat doet, ik wil alleen duideliljk maken dat er een verschil is met de bassis dingen aanleren zoals voetjes geven, mee lopen aan halstertje en gelijk met je jonge dier aan de slag gaan..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:09

Hey mn berichtje is weg...

Mijn advies is, wacht met zadeltje ed totdat hij zeker de 3 is gepasseerd. Friezen zijn laatbloeiers, hoe groter hoe later ze volwassen zijn. En deze is aardig aan de maat :))

Probleem is ook, dat t vaak te makkelijk gaat en dat t niet bij 1x een zadeltje blijft...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:09

Imo is grondwerk gewoon een ander woord voor opvoeden... Niet de persoonlijke ruimte binnen, lopen als leider loopt, voetjes geven, schriktraining etc.

Die van mij is nu 2.5 jaar en 'longeer' ik soms, lees los in de bak wat rondjes lopen. Verder natuurlijk de opvoeding, maar die heeft hij gelukkig in Portugal al gehad.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:15

mirka1994 schreef:
Niet, maar dat probeer ik aan te geven. Ik las hier tijdje terug ook iemand die zo af en toe een kind op haar veulen zetten dat vind ik al tever gaan eigenlijk..

Ja dat snap ik ook niet. ALsof kinderen op een jong dier minder erg is dan een volwassen iemand. Ze zijn minder zwaar, maar het is toch een soort van berijden. Dat hoort niet op een paard van 1,5.

Voor de geïnteresseerden:
In het boek "van veulen tot rijpaard" staat ook goed aangegeven wat je op welke leeftijd allemaal zou kunnen doen met jonge paarden. Er zijn nog meet goede boeken hierover, maar die zijn niet moeilijk te vinden op internet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:20

Er is altijd een verschil tussen rijden, of gewicht minder dan een minuutje laten voelen..

Bij mijn 2.5 jarige hang ik er ook wle eens op, spring ik wel eens naast hem. Hij is zelfs al bereden geweest in Portugal... dat is dan wel minder.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:22

ik heb een jonge friese hengst van 7 maand en een merrie van anderhalf die dagelijks in handen komen, ik wandel veel leer ze wat hun plaats is, vast staan, in de bak kunstjes leren, kusje, etc etc.!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:36

Juangi schreef:
Er is altijd een verschil tussen rijden, of gewicht minder dan een minuutje laten voelen..

Bij mijn 2.5 jarige hang ik er ook wle eens op, spring ik wel eens naast hem. Hij is zelfs al bereden geweest in Portugal... dat is dan wel minder.

De Spaanse en Portugese rassen zijn dan ook wel eerder volwassen. Veel Spaanse paarden worden als jaarling al ingereden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:39

Ze zijn juist later volwassen! Ze groeien langer door.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:44

Vreemd dat ze dan zo vroeg worden ingereden

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:47

Tja.. ze hebben minder kennis dan ons. Daar rijd elke boerenzoon als ware een paard in.

Die van mij is zo vroeg ingereden omdat hijv oor het ras (dat max 1.35 word) al groot was, was op jonge leeftijd al rond de 1.35 namelijk. Ze vonden hem dus groot genoeg om in te rijden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:51

Een oude vriendin van mij heeft ook voor het eerst op haar paard gezeten toen ze 2 was. Maar dat vind ik anders. Ze vroeg helemaal niks van het paard. Ging er alleen even opzitten. Ze is niet gelijk begonnen met inrijden of wat dan ook.. Zij had ook zoiets van ik kijk wel wanneer ze er klaar voor is. En dat ga ik zelf ook doen met mijn nu nog veulen.. Lekker lang wachten iig. En tot die tijd zijn er genoeg andere dingen die je kunt doen.

Ik wandel met haar zon 1 soms 2 keer in de week. En ik neem ze wel eens mee met haar moeder naar de bak. Verder hoeft ze nog helemaal niks behalve voetjes geven die ik nu ook uit kan krabben en vooral lekker veel knuffelen. Gelukkig houdt ze dar zelf ook wel van. Ik vind het geweldig dat ze jong alles spiegelne. Alles wat jij doet wil zij ook doen. Geweldig!

Juangi ik denk inderdaad ook dat het onwetendheid is. Zonde..

Maar TS Om weer ontopic verder te gaan ;) kun je heus wel voorzichtig beginnen met grondwerken. Al zou ik hem eerst laten wennen aan zijn nieuwe plek..