Steigeren, hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:21

:wave:

Okay, ten eerste, dit is GEEN aanslag op de mensen die hun paard/pony leren steigeren :)

Maar ik zie steeds meer mensen die hun paard leren steigeren,
en erg vaak toch niet helemaal soepel ;)

Steigeren is een voorwaartse beweging waarbij de achterhand goed gebruikt moet worden,
word dit verkeerd gedaan dan kan je paard slecht in rug en achterbenen worden.
Dus dat is 1 punt waar al op gelet moet worden.

Ook moet je paard eerst op de grond in balans zijn voor je OHZ gaat proberen,
anders is er een kans dat alsnog zn rug/achterhand/hals/achterbenen slecht worden.

Steigeren is ook nog eens levensgevaarlijk als je paard het doet zonder duidelijk en
uniek commando, ik heb al heel vaak mensen achterover zien klappen met hun paard omdat
het verkeerd aangeleerd is, en geloof me, dat wil je ECHT niet, want dan kunnen ze jou
en je paard gelijk afvoeren. Een paard weegt namelijk een goede 600 kilo en daar wil je NIET
onder komen. De kans dat je dat overleeft is erg klein.

Wat ik dus iedereen op het hart wil drukken:
weet waar je aan begint, begin met een basis en kijk uit :)

Captain

Re: Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:25

AMEN! _/-\o_

(Zegt iemand met een steigerend paard als ava :'))

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:28

ik denk dat ik weet nav welk topic je dit topic opent ;)

ik heb net ook een stukje uitleg gegeven aan TS dat steigeren vanuit de verzameling moet komen.

ik denk dat veel mensen het gewoon voor de leuk maar doen, maar niet begrijpen waar het steigeren vandaan komt...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:29

Sowieso valt het mij op dat je paard kunstjes aanleren, zonder enige voorkennis en/of gedachte erachter, veel gebeurt, wat levensgevaarlijk kan uitpakken. Respect voor de mensen die weten wat ze doen, al is het natuurlijk nooit zonder gevaar, maar ik ben van mening dat je je paard goed moet kennen om ze zulke dingen aan te leren.

Dus zeker ben ik het met je eens. :j

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:29

Helemaal waar :)
Kan ik hier dan even mijn vraag stellen :P
Wat is een goed commando om een paard te laten steigeren onder de man? Zit er al even over te denken. Ik dacht aan zweep omhoog doen (ver genoeg zodat het paard het ziet), benen en hop zeggen...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:29

Het is niet zo zeer naar aanleiding van een topic, het heeft al langer gedaagd om dit topic op te richt ;)
ik wil ook echt die mensen niet aanvallen, want steigeren is echt een gave oefening, alleen de meeste mensen zien gewoon het gevaar niet, en het verschil tussen een goed uitgevoerde of een slecht uitgevoerde ook niet ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:30

Ik heb gehoort dat je een paard nooit moet léren steigeren.
Het paard kan het ook tegen je gaan gebruiken.
Of het waar is weet ik niet,ik leer mijn paarden nooit steigeren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:31

een paard kan alles tegen je gebruiken, maar inprincipe is het veilig, maar je paard moet weten waar hij staat tegenover jou en je moet hem goed inprenten dat het NOOIT maar dan ook NOOIT mag als het niet de bedoeling is ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:31

Mensen weten gewoon niet wat ze doen denk ik....
Hetzelfde met een jambette, ook levensgevaarlijke situaties welke ik voorbij zie komen...

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:31

Dat kan inderdaad, daarom moet je respect e.d. wel goed zitten voor je hieraan begint. Net zoals jambette kunnen ze alles tegen je gaan gebruiken :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:32

_/-\o_
Eindelijk iemand die het goed uitlegt!
Ik doe dan wel niet aan VD, maar zelf ik weet dat je eerst de basis moet doen en dan derest. Zo is het ook met dressuur.

Eknowledge

Cavalli_x3 schreef:
Wat is een goed commando om een paard te laten steigeren onder de man? Zit er al even over te denken. Ik dacht aan zweep omhoog doen (ver genoeg zodat het paard het ziet), benen en hop zeggen...

Of zijn er andere die iets anders gebruiken?

Rennie89

Ik weet waarom Nik! Wie wil nou geen wild paard dat steigerd <3

Nee even sirrieus, ik vind ook dat paarden soms echt roekeloos steigeren, absoluut niet verzameld en het meer begint te lijken op maaien wat behoorlijk gevaarlijk kan zijn.

kehdra

Cavalli_x3 schreef:
Dat kan inderdaad, daarom moet je respect e.d. wel goed zitten voor je hieraan begint. Net zoals jambette kunnen ze alles tegen je gaan gebruiken :)

en bij dat stukje leiderschap en kennis gaat het juist mis...
Niet bij de paarden hoor, die luisteren prima, en doen netjes wat hun gevraagd wordt...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:33

Cavalli_x3 schreef:
Cavalli_x3 schreef:

Of zijn er andere die iets anders gebruiken?

Het ís geen commando, het is een dressuurtechnische oefening.... (zucht)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:34

Over jambette gesproken...

Zo ben ik mij gisteren een ongeluk geschrokken. Kinderen hier op stal leerden een pony dit 'kunstje' aan, onder de naam 'voetje geven'. :n Ik ben dus ook flink kwaad geworden en verteld dat ik het levensgevaarlijk vond. Deze kinderen hebben nergens kennis van en hebben weer ergens iets gelezen wat ze leuk leek en overal op internet valt wel een beschrijving te vinden hoe het moet en oilá! Daar sta je een volgende keer bij die pony, zegt voetje en je krijgt een ram tegen je knie...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:34

Amen!
Bn het met je eens
Gelukkig geen ervaring met slecht aanleren >Steigeren
Maar wel met Jambete.
Niet met clickertrainin vooraf en nu ... Nu gaat ze het uit zichzelf doen omdat ze eten wil :') Oke ik lach er soms om maar als je bukt moet je bij haar nu uitkijken... Dat is erg vervelend dus ja... nu met mijn eigen pony wil ik ook Vrijheidsdresuur gaan leren maar nu doe ik het WEL vanaf het begin af aan :j

Al is het soms wel komisch hoor xd Zo paard dat bijv. in de bak staat tijdens longeren en dan opeen Jambette doet :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:35

Elke kunst kan tegen je gebruikt worden. Of het nou flemen, kusjes geven, Jambette, steigeren of...... Maakt allemaal niet uit, alles kan tegen je gebruikt worden. :) Het een natuurlijk wel gevaarlijker dan het ander maargoed. :)

Voordat je met VD begint is het dus ook belangrijk dat de basis erin zit zodat je de verstandhouding tussen jou en je paard goed zit. Dan de kleinere kunsten en dan pas door naar de grote..

Als je het op die manier doet is er niks mis met het steigeren aanleren. Helaas vergeten mensen die eerste stappen eerst door te nemen...

renske_13

Ik was net van plan om zelf ook zo'n topic te maken :j
Waarom wil iedereen dat toch ineens zo graag? Stoer? nee, ik vind van niet.
Begin toch leuk met de basis en andere kleine, simpele oefeningen. En laat het echte werk aan de profesionals (geen idee hoe je dat schrijft :+ ) over of neem les van een ervaren iemand :)
Ik hoop dat het weer een tijdelijke hype is en dat er niet te veel paardjes onder hoeven te lijden :)
Als het echt goed gaat ziet het er overigens wel gaaf uit :P

Iris82

Vrijheidsdressuur wordt steeds bekender en populairder, ook bij jonge mensen. Het is daarom van belang dat er genoeg voorlichting gegeven blijft worden in plaats van die mensen keihard af te vallen. Voorlichting en uitleg werkt veel beter dan heel hard gillen dat iets echt niet kan.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:36

Ik gebruik het onder een commando omdat het bij mij onder VD valt. Mijn paard kan op de grond steigeren onder commando, waarom erop niet?
Kan jij mij dan uitleggen hoe jij een paard laat steigeren onder de man bij een dressuurmatige oefening?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:36

H_Nalanta schreef:
Helaas vergeten mensen die eerste stappen eerst door te nemen...

Precies, gebrek aan kennis en zin om de pony ook die basis mee te geven.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:37

kehdra schreef:
Cavalli_x3 schreef:

en bij dat stukje leiderschap en kennis gaat het juist mis...
Niet bij de paarden hoor, die luisteren prima, en doen netjes wat hun gevraagd wordt...

Nou, bij mijn paarden niet ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:38

Cavalli_x3 schreef:
Ik gebruik het onder een commando omdat het bij mij onder VD valt. Mijn paard kan op de grond steigeren onder commando, waarom erop niet?
Kan jij mij dan uitleggen hoe jij een paard laat steigeren onder de man bij een dressuurmatige oefening?

je kan het op commando zetten, maar zo heb ik nog nooit een correct uitgevoerde steigering gezien.

TS legt het in de OP heel knap uit, steigeren (of levade) is een oefening die voortkomt uit verzameling, een soort van ultieme verzameling dus.

En ook jou paard luistert prima, jij legt het waarschijnlijk niet goed uit wanneer ze 'niet luisteren' *. ;)

*geld 9 van de 10 keer ;)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 20-10-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:39

Mijn schoonzusje heeft zondag haar paard gekregen, en maandag ging ze er voor het eerst op.
Paardje was gespannen en mijn schoonzusje beetje angstig dus thank god stond ik er naast, maar blijkbaar trok ze de teugels iets te strak aan en hoppakee, paard stond rechtop! Echt schrikken als je het niet verwacht! Maar dit paard blijkt dus allemaal vd truukjes te kunnen waarover ons niets was verteld.

Niets op tegen, lijkt mij ook erg leuk om te gaan doen met mijn paarden, maar zou er wel mee uitkijken als je je paard ooit verkoopt. Het zou zomaar verkeerd af kunnen lopen namelijk!