Het longeren van een jong paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xstefanie

Het longeren van een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:39

Hee.
Bij mn verzorg paard staat ook nog een jong paard van 4jaar die ingereden moet worden.
maar de eigenaar heeft er nooit tijd voor gehad en heeft hem nog nooit gelongeerd.
dus ik moet er mee beginnen.
ik heb het al geprobeert maar hij snapt er helemaal niks van want hij loopt 1 rondje en daarna snapt hij het niet meer.
heeft er iemand tips voormij zodat ik hem lekker kan gaan longeren?
en zou ik gelijk de eerste x een zadeltje erop moeten leggen want in zn stal vind hij dat allemaal wel best.
xxx

horse_girl

Re: Het longeren van een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:42

Eerst leren longeren aan een halster, daarna pas zadeltje e.d. gaan proberen. Longeren zelf is al lastig genoeg!
Vraag iemand erbij met ervaring, zorg dat je een afgezette circel hebt en vraag iemand om met het paard mee te lopen. Zo leert het paard op de volte te lopen, daarna kun je steeds iets verder weg van het paard lopen. Maar vraag er vooral iemand met ervaring bij!

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:43

ik zal hem eerst gaan longeren aan een halstertje en met peeskappen om. je moet veel geduld met je paard hebben maar wel duidelijk zijn. hou de zweep goed richting zijn kont en blijf altijd achter het paard zodat hij wel naar voren kan. hou je paard goed in de gaten zodat hij niet de kans krijgt om te stoppen of om te draaien. Als je dat goed blijft doen gaat je paard het wel snappen. Als hij het longeren snapt zou ik er pas een zadeltje op doen en een hoofdstel in doen. Hoofdstel kan de 1e keer ook al wel net wat je wilt. succes!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:43

Als jij er geen ervaring mee hebt. Niet aan beginnen. Dan moet die eigenaar hem maar wegbrengen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:46

wacht nog maar ff met toeters en bellen als je hem nog niet eens gelongeerd krijgt zou ik zeggen ;)

longeren snappen ze echt binnen het uur als jij consequent het juiste doet... helaas is het niet zo simpel als het lijkt en is het iets moeilijker dan het paard een beetje rondslingeren aan een koord.
met je lichaam dien je goed aan te geven in welke richting je graag wilt dat het paard loopt, je kan er dan in het begin een longeerzweep achter houden die ongeveer richting staart wijst om de 'weg te versperren' en hem hem duidelijk te maken dat hij moet blijven bewegen.
Als je teveel richting het hoofd staat, zal je paard altijd naar jou toe draaien, maar sta je teveel richting zn kont, dan zal hij gewoon rechtdoor er vandoor gaan of de neiging hebben om te snel te gaan en uit te breken. eigenlijk ben je volcontinu bezig met jezelf op de juiste plaats tov je paard te houden en hem zo voorwaarts te houden.

ow en heel belangrijk: als je het nog een keer probeert en hij doet het weer niet/ is je te slim af en je hebt geen idee wat je dan moet doen: haal hulp, want na een keer of 3 de mist in gaan, heb je een paard met ietwat intelligentie al prima geleerd hoe hij vooral niet moet doen wat jij van hem wilt...
nooit doordoen als je niet zeker weet dat je het opgelost gaat krijgen, want als je moet opgeven, ben je nog eens zo ver van huis!

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:50

heb al meerdere paarden voor de eerste x gelongeerd,
maar die waren toen ook nog een stukje jonger
weet nie of dat er ook mee temaken kan hebben
ja doe het ook met zn 2e maar hij weet alle manieren om er onderuit te komen.
over een paar weken komt er iemand aan huis die hem gaat inrijden, maar moet ie wel goed gelongeerd kunnen worden.
maar lukt het me zelf niet dan halen we er eerder iemand bij die hem ook eerst nog longeerd.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:05

leeftijd speelt echt geen rol hierbij hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:09

De een heeft het zo door en de andere niet.
Heb je wel een afgezet stuk of een longeerbak?
Dat maakt namelijk alles al een stuk eenvoudiger.
Wat zijn dan zijn manieren om eronderuit te komen?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:13

is dat trouwens ook niet een beetje krap gepland? hij moet nu nog leren op een cirkel lopen om hem te kunnen longeren en binnen twee weken komt er iemand die hem zou moeten gaan beleren?

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:20

niet binnen 2 weken maar binnenkort ;)
maar ik verzorg ze ook nog helemaal niet lang enzo..

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:21

wilde het juist gaan proberen omdat het paard waar ik op rijd kreupel loopt en 2weken moet rusten dus dacht kan ik mooi met deze aan de slag

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:22

het feit al dat je een paard opzadeld in de box wat nog niks kent
zegt heleaas genoeg over je kennis van het inrijden
dus lekker je handen ervan af laten

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:27

haha tja kan je vinden,
maar de eigenaar had dat zelf al gedaan voordat ik hun ging verzorgen.
dus als je me niet kent loop hier dan ook geen commentaar te geven ;)

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:28

& btw de eigenaar & ik bepalen altijd zelf nog wel wat we doen en heb jij niks over te zegge;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:28

Doe je weleens grondwerk met het paard? Hou het bij de simpele dingen Hooo, stap, naar achter aan de hand, kom. Ga ook eens een keer draven aan de hand en gebruik meteen de stemcommando's, dat is weer fijn voor het longeren later. Je kan ook is proberen of het paard je los volgt en dan weer de commando's toepassen.

Heb je een afgezet stukje? Longeercirkel?

Gebruik in het begin geen longeerlijn. Doe maar een halstertje om en jij hebt de longeerzweep in je hand.

Zo ga je eerst spelenderwijs aan de slag. Wellicht kan je het commando stap, draf en andere kant al aanleren...

Als er vertrouwen is en het paard snapt jou kan je is de longeerlijn eraan vastklikken.

Pas wanneer alle commando's voor 2000% zijn bevestigd tijdens het longeren en het paard een beetje balans heeft gevonden op de volte kan je bv. met pessoateugel, bijzetteugel, elastieken gaan werken. Let op!!! Zorg dat je weet waar je mee bezig bent en haal er anders een ervaren iemand bij of neem les.

Je kan er ook voor kiezen om inplaats van met bijzet te werken het op de manier van http://www.paardenbegrijpen.nl te doen...

Paard heeft een beetje bespiering, gebruikt zijn achterhand goed ten opzichte van de rug, is bekend met druk op het bit. Leg er dan is een keer of 10 een zadeltje op.

Om vervolgens te beginnen met het volgende stapje...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:28

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag.
Zo kan ik je natuurlijk niet echt verder helpen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:29

xstefanie schreef:
haha tja kan je vinden,
maar de eigenaar had dat zelf al gedaan voordat ik hun ging verzorgen.
dus als je me niet kent loop hier dan ook geen commentaar te geven ;)

ik ben ook eerlijk gezegd erg blij dat ik jullie niet ken ;)
zegt genoeg denk ik

als je dus niet weet hoe je een jong paard moet longeren moet je het dus niet doen
als je kan longeren ongeacht welk paard weetje ook vast wel hoe je een jong paard de weg moet wijzen
maar gezien deze er al onderuit weet te komen zegt voor mij genoeg :Z

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:30

ohja sorry
nee hebben eigenlijk alleen maar een rijbak.
ja zn manieren zijn stoppen, achteruitlopen, gek lopen doen en omdraaien maarja denk wel dat het ooit een keer goed ga komen :+
maar ik moet weg lees het vanavond wel.

xxx

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:31

xstefanie schreef:
& btw de eigenaar & ik bepalen altijd zelf nog wel wat we doen en heb jij niks over te zegge;)

dan moet je hier geen domme vragen komen stellen :evaw:

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:31

ja is erg leuk voor je maar je weet niet hoe het paard is klaar,
beter bemoei je jezelf er niet meer mee JA!

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:31

en er zijn genoeg mensen die er verstand van hebben en die me kunnen helpen en van jou wil ik helemaal geen hulp ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:34

De rijbak kan je toch ook afzetten met een lint?

Het is de bedoeling dat de manieren die jij opnoemt alleen gebeuren wanneer jij erom vraagt.
Er is genoeg tijd voor de paarden om te spelen de hele dag dat ze in de wei lopen te ravotten. In dat uurtje per dag aandacht dat jij van ze vraagt ben jij de leider.

Daarbij nog een aanvulling op mijn stukje van net:
Hou het kort, bouw het op. Een kwartier is in feite al te lang voor een nieuwe ervaring.

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:35

okeee ja ik ga het zelf nog gewoon veel proberen met de eigenaar ;)

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:37

iig bedankt voor de dingen die me wel kunnen helpen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:44

gewoon wat achteruit lopen of willen omkeren zijn toch basic dingen die elk jong paard wel eens probeert? daar zou je toch mee om moeten kunnen als je echt al meerdere paarden aan de longe hebt leren lopen. kan niet geloven dat dit de eerste zou zijn die dat probeert dan...