Waarom vallen stuntpaarden altijd naar links?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waarom vallen stuntpaarden altijd naar links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:41

De laatste films die ik heb gezien ben ik er eens op gaan letten. Misschien is het toeval, maar in 4 verschillende films, van verschillende regiseurs, vallen de paarden allemaal naar links in de strijd.
Nu heb ik Hon vroeger leren liggen op de manier waarop ze stuntpaarden leren vallen, en dat was idd ook naar links.
Toeval? logica? Iets anders?

amillia

Re: Waarom vallen stuntpaarden altijd naar links?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:09

Interessant, nooit op gelet eigenlijk. ik denk dat de paarden het maar aan 1 kant geleerd krijgen zodat de ruiter zich erop voorbereiden kan

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:11

jah dat vraag ik mij nu ook af.
zat er ook aan te denken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:19

wat grappig dat je daarop let. ik denk inderdaad iook dat het voor de ruiter is;)

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:16

nou je het zegt ja
altijd naar links ja :j

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:25

Zou er verband zijn met het feit dat van oudsher allerlei zaken eerst en vaak zelfs uitsluitend links aangeleerd worden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:46

Ja. Omdat de begeleider van oudsher links van het paard staat wordt een paard altijd (eerst) vanaf links dingen aan de hand geleerd, of dat nu knielen, spaanse pas of wat dan ook is. Vallen kan aan de hand kan vanuit knielen geleerd.
Omdat je logisherwijs (en wellicht instinctief) de hoeven wilt vermijden, laat je het lichaam naar je toe komen...
Verder heeft een en ander te maken met de voorkeurshand van de ruiter. Ze laten nl een bereden paard vallen door 1 teugel sterk aan te trekken. De meeste mensen zijn rechts en zullen het hoofd dus met rechterteugel naar rechts (en omhoog) trekken en daardoor valt het paard naar links.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:25

het ziet er wel heel raar uit, maar welke kant valt dit paard nou op?
Afbeelding
naar achter of naar links?
het ziet er in ieder geval gevaarlijk uit, voor ruiter en paard. :oo
maar die meneer is ook een ruiter die de paarden stunts aanleert, dus hij zal wel weten wat hij doet...

en misschien vallen ze wel zo om de zelfde reden dat we links opstappen,
door een in deze tijd nutteloze reden. of zoals al gezegd voor het gemak. >;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 23:27

paard zal op links vallen, zie de aangenomen linkerteugel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:41

Goeie vraag.
Misschien omdat in film-gevechten veel wapens in de rechterhand gehouden worden en niet onder het paard terecht zullen komen op deze manier?

Dennis gaat juist op rechts liggen (met zijn benen naar mij toe). Hij word onrustig en gaat weer overeind als ik achter hem ga zitten (lang leven iemand die hem wel ff wou leren plat liggen....). Zal van de week eens proberen of hij ook op links gaat liggen als ik het andersom vraag, zou het eigenlijk niet weten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:17

Paard op de foto is een paard dat achteroverslaat vanuit het steigeren. Dat hij omgetrokken wordt was waarschijnlijk juist om het achterover klappen te voorkomen, ik denk niet om het paard neer te leggen.
Het paard valt dus achterover en zal min of meer op de rug landen dat ook schadelijk kan zijn voor het paard met name door het zadel als dat in de rug gaat drukken.
Ik denk dat deze ervaren stunt ruiter net niet onder het paard komt, maar dit is dus wel hoe ruiters verongelukken.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 07:52

Lusitana schreef:
Paard op de foto is een paard dat achteroverslaat vanuit het steigeren. Dat hij omgetrokken wordt was waarschijnlijk juist om het achterover klappen te voorkomen, ik denk niet om het paard neer te leggen.
Het paard valt dus achterover en zal min of meer op de rug landen dat ook schadelijk kan zijn voor het paard met name door het zadel als dat in de rug gaat drukken.
Ik denk dat deze ervaren stunt ruiter net niet onder het paard komt, maar dit is dus wel hoe ruiters verongelukken.

ik had het op een site gezien over bitloos rijden, ik denk niet dat het echt een ongelukje was, dit stond er namelijk bij:
Citaat:
Hoofdstelloos volgens Mario Lurashi (www.luraschi.com en info op Luraschi)

Mario is een stuntman en superafrichter. Hij levert op bestelling, dus wat je wilt, leert hij het paard aan. Van oorlogsvalpartijen, tot middeleeuwse door-het-raam heen springen, doodliggen, in een afgrond springen, het paard in de fik steken, etc. Hoofdstelloos is dan maar een heel klein simpel onderdeeltje....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:35

De info die erbij stond is een vergelijking en geen info over de betreffende foto.

Dat hij een stuntman is, wil niet zeggen dat hij kan voorkomen dat zijn paard onbedoeld ten val komt!
Ook bij stunts gaan dingen mis en er komen nog steeds stuntruiters om daardoor.
Er zijn bv ook bij de opnames van een film over Napoleon ongelukken gebeurd. Het zou me niet verbazen als de foto daar ook uit komt. Jammer dat zo'n plaatje een eigen leven gaat leiden door het op een irrelevante site te zetten zonder bronvermelding anders hadden we precies geweten wat er aan de hand was.
Ik weet bijna zeker dat het plaatje uit die film komt daar betreffende man daar idd aan heeft meegedaan volgens zijn site:
Citaat:
Tout naturellement, après avoir collaboré intensément en tant que cascadeur et conseiller équestre à plus de 400 films, mis en scène des spectacles aussi variés que "Excalibur" à Las Vegas, "Buffalo Bill Wild West show" à EuroDisney ou "La légende du Far West" présenté à Bercy,il devient réalisateur de court métrages, et réalisateur 2ème équipe sur de nombreux longs métrage nécessitant l’œil d’un expert pour la mise en place de grandes scènes délicates, comme dans "Napoléon" avec Christian Clavier (l’explosion du pont de bateau) "Jeanne d’ Arc" de Luc Besson ou "Grimm’s brothers"

Een paard is toen bv te water geraakt en daar is veel om te doen geweest. Kan me niet meer herinneren of ze het hebben kunnen redden, maar ik dacht het wel.

En het feit dat hij de foto zelf niet op zijn site heeft, wil wellicht ook wel zeggen dat hij er niet echt trots op is.

Het is duidelijk een plaatje van verlies van controle of de ruiter zou niet zijn hand uitsteken om instinctief zijn val te breken.
Er is geen ruiter die met opzet zijn paard een salto achterover probeert te laten maken terwijl hij er op zit.... Omdat het onmogelijk is.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:13

Lusitana schreef:
En het feit dat hij de foto zelf niet op zijn site heeft, wil wellicht ook wel zeggen dat hij er niet echt trots op is.

daar kan ik ook wel in mee gaan ja... ik vind het paard er ook niet echt blij uitzien...
er staan sowieso heel weinig stuntfoto's op zijn site.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:02

Die stuntpaarden zijn echt ongelofelijk goed afgericht! Zelfs een aap kan zo'n dier laten omvallen, echt super gaaf om eens een keer mee te maken. ;) Als je eens er op let zie je ook dat al die mensen te paard hun been optillen voor het paard valt en wel het linkerbeen!

arabieren1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:25

kijk naar het filmpje op hippo tv stuntpaarden deel twee en daar zei je dat ze het expres doen

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:33

Lusitana schreef:
Vallen kan aan de hand kan vanuit knielen geleerd.

Meestal wordt het vallen niet vanuit het knielen geleerd, maar vanuit het zitten uit stand. Het gewicht moet namelijk bijna helemaal naar achteren komen wil het paard netjes vallen. Een paard wat het liggen kent en het zitten uit stand ook, kun je dus in stelling vragen waardoor het over de linkerschouder valt.

Zitten vanuit stand is een oefening waarbij de trainer naast de schouder van het paard staat en in bijna alle gevallen is dat links, zoals je zelf ook al aangaf. :)

Liggen kun je wel aanleren vanuit het knielen, maar vallen uit het knielen krijg je lelijke vallen van... Ik ken eigenlijk ook geen professionele trainers die dat doen, maar ze zijn er ongetwijfeld. :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:39

thnx voor de tip, arabieren1. Mooi filmpje!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:26

Vienna heb ik toen idd ook naar links leren vallen... Ik weet niet waarom, maar naar rechts wegspringen lijkt me lastiger dan naar links...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:27

.... en nu nooit meer objectief naar vallende paarden in films kunnen kijken...... :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:28

Goof schreef:
.... en nu nooit meer objectief naar vallende paarden in films kunnen kijken...... :')

hahaha _O-
ik kon zoiezo al nooit objectief naar stunts met paarden in films kijken dus maakt niet uit :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:29

Misschien omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en met rechts hulp geven makkelijker is? (rechts geef je hulp voor links vallen)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:38

Ahahahaha als ik nu een film kijk met paardenstunt ga ik er eens opletten _O-

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:47

Nooit op gelet eigenlijk, ik zal er eens op letten!

kardelenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:15

ik ga d'r zeker op leten :) !