Jambette en compliment

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Jambette en compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 23:05

hoi,
ik doe sinds kort aan vrijheidsdressuur met mijn pony, alle basis dingetjes deed ik al een hele tijd maar nu wil ik echt gaan beginnen met de kunstjes.
Ik heb hem een jaar geleden ofzo geleerd om voetjes te geven, en dat kan hij goed. Nu wil ik de jambette leren maar dat lukt niet want hij doet z'n been naar binnen optillen, maar hij moet hem dus gewoon naar buiten gooien zegmaar, en ik blijf het herhalen maar hij begrijpt het denk ik echt niet, heeft iemand tips?
IK probeerde ook de compliment, maar als ik dan 1 been vasthou en hem terug naar achteren vraagt begrijpt hij er niks van, en ik ben bang dat die dalijk blesseert ofzo en dat ik het verkeerd doe want ik heb hier nog geen ervaring mee, heeft iemand hier nog tips voor? Want ik wil het graag allemaal leren maar wel op een goede manier ;)
Alle tips en ervaringen zijn welkom!

groetjes Rowena

VD_NH

Re: Jambette en compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:20

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:05

Van die site heb ik het, maar mijn pony begrijpt het niet, en ikzelf vind het ook moeilijk, dus vandaar dat ik hier een topic over open..

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:06

Met de Jambette :

Probeer eens met je hand het been een 'jambette' beweging te maken.
En zorg dat je een ander comando gebruikt als met been optillen.

Ik zou dit eerst proberen en dat pas aan het compliment beginnen, anders word het ook te moeilijk voor je pony :)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:09

Dat heb ik gedaan, ik deed telkens met mijn hand gewoon z'n been in de houding hoe het moest, en ik heb het echt heel vaak al gedaan maar hij blijft z'n voetje naar binnen doe, ik gebruik ook een ander commando, ik zeg been.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:12

Maar sommige pony's luisteren niet goed naar je stem.
Als je hem aangeleerd hebt om zijn been naar binnen te tillen als je met de zweep zijn schouder aanraakt.
Dan is dat moeilijk om weer af te leren.

Anders probeer het vanaf de basis.
Frunnik een beetje aan het been met je zweep, en zodra hij hem ook maar ietsje verplaatst, belonen.
En ga zo door tot je dus de jambette hebt.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:26

oke, en als die het dan nog niet begrijpt? ik heb geleerd als ik naar z'n been wijs, dat hij hem op moet tillen. moet ik het dan ook steeds alleen belonen als die het telkens beter doet of elke keer?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:28

Dan moet je er nu niet naar wijzen, maar een ander comando gebruiken.
Zoals tegen zijn schouder tikken met een zweepje!
Gewoon als hij ook maar iets verplaatst, belonen.
Als hij doorheeft dat als hij zijn been verplaats, hij een snoepje krijgt.
Gaat hij steeds uitbundiger met zijn been bewegen!
En ook met je hand naar voren bewegen :j
Succes!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:32

Als hij zijn been opheft gewoon het commando dat je moet hebben (opnieuw) geven en zijn been vooruit 'trekken' en elke keer weer belonen dan. Een heel eind doen tot hij het uiteindelijk een beetje zelf doet is al genoeg.
Ik zou wel voorlopig het been optillen laten vallen en pas opnieuw opnemen als hij zijn jambette kan, anders breng je hem teveel in verwarring (of eerst been optillen bevestigen en dan pas jambette).
Je mag hem pas belonen als hij het naar jou smaak goed doet. Dat wil zeggen dat je hem in het begin snel mag belonen, want hij doet het goed voor de eerste keer, maar dat je dat moet verleggen als je beter wil als hij het principe snapt. Als hij niet meer wil moet je dan een stapje terug doen, want dan snapt hij het niet meer.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:40

oke bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:42

Tips voor compliment; eerst je paard de spagaat aanleren.
Om je paard de spagaat aan te leren moet hij eerst de Jambette aan beide kanten beheersen. Dan kun je om en om de Jambette vragen en dan alleen belonen als hij z'n benen steeds iets verder naar voren plaatst. Als je paard dan de spagaat kan kun je aan het compliment beginnen. Maar zorg eerst maar dat de Jambette er goed in zit. :)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:17

Oke, denk je dat hij vanzelf z'n benen uit gaat gooien? Want hij is het zo gewend dat hij zijn benen naar binnen moet doen..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:21

Heb je al geprobeerd het been op te pakken en zelf de beweging van de Jambette te maken? :) Menno schraapte eerst ook alleen maar maar nadat we een paar x z'n been opgetild hadden deed hij hem vanzelf hoger. (Ga er dan wel naast staan als je zijn been oppakt)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:48

nou mijn pony schraapt er niet mee, hij doet z;n been omhoog maar naar binnen, zegmaar de houding hoe en paard z'n been houdt als je z'n hoef uitkrabt. en ik heb wel al zelf heel de tijd die beweging gemaakt maar hij bleef het zegmaar op z'n eigen manier doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:50

Oke, probeer het eens een aantal keer te doen. Mag ik vragen hoe je beloond? Wat je moet proberen is de beweging van de Jambette te maken en dan op het hoogste punt het beloningssignaal geven. (click of stem en daarna voer) dit een aantal keer herhalen en dan het je paard zelf laten proberen. Doet hij het niet gewoon negeren tot hij zijn been wel een x uitslaat, dit hoeft nog geen perfecte hoge Jambette te zijn maar elk klein stapje is er een. Zodra hij hem iets beter doet meteen HEEL GOED en HEEL ACTIEF belonen!

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:17

oke, ik beloon hem met mijn stem, en geef een snoepje als die z'n been optilt, ik had ook heel de tijd zijn been omhoog gedaan en daarna kijken of die het zelf deed na een tijde. Maar hij deed het niet hij bleef hem naar binnen doen.. werkt een clicker trouwens beter als een snoepje?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:31

Een clicker is geen beloning, het geeft alleen aan dat hij het op dat moment goed deed en dat hij daar een snoepje voor krijgt, wel is een clicker beter dan een stemcommando omdat je beter kan timen en de clicker is een emotieloos geluid en klinkt dus altijd hetzelfde en je stem niet. :)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:37

Oké, dan ga ik dat proberen, ik hoop dat het lukt met z'n been, ik ga het gewoon proberen. en blijven herhalen vroeg of laat zal die het dan wel begrijpen.. Ik vind trouwens dat jij een goede site hebt!! Erg leuk en leerzaam!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:41

Veel succes!

En dank je wel! :D

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:45

Ja bedankt, ik ga het morgen proberen ik zal laten weten hoe het gegaan is, en misschien weer wat vragen als het nog niet lukt.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:49

laat je het ook merken als je paard niet doet? hier heb ik er ook 1 die doet achter je rug om de perfecte jambette(verveling) maar als ze mag dan slaat ze ook wel is naar binnen, stampt een beetje of schraapt of tilt d'r been heel venijnig op en stampt dan heel hard. dan zeg ik ook gewoon ''nee'' of ''kom op'' en dan weet ze ineens weer hoe het moet :+

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:55

Ik heb precies hetzelfde gehad met poularde!
Ik merkte dat als ik een wortel in me hand had (is ze dol op!) dat ze veel enthousiaster was met haar been en hem vanzelf naar voren deed.
Dus... neem iets waarvan je weet dat hij het heerlijk vind en probeer t nog eens;)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:00

oke, dat ga ik ook is proberen :P

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:43

de jambette kan je ook het voetje vast pakken en dan naar voren steken en 5 seconde vast houden en dan nog een keer vragen net zo lang tot hij iets naar voren gaat :):)

het complument is een gevorderde truc doe eerst maar de kleine trucjes zoals buigen flemen kusje achteruit zijwaart niet het complument dat komt later anders heb je geen basis en krijg je een vreselijk paard om vrijheidsdressuur mee te doen dus niet doen dus!

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:46

IK heb het gister weer geprobeert, ben ongeveer een kwartier/20 minuten bezig geweest, maar hij begrijpt het nog steeds niet, ik pak telkens z'n voet vast steek hem naar voren en terwijl ik hem naar voren doe raak ik hem aan bij z'n oksel, omdat ik wil dat hij uiteindelijk z'n voet naar voren steek als ik hem daar aanraak, als ik z'n voet dan ook naar voren steek zeg ik het woord been, dat zeg ik een paar keer. En dan na ongeveer 10 keer, zeg ik het wordt been en raak ik hem aan bij z'n oksel met de zweep, maar volgens mij snapt die het nog steeds niet, moet ik ook een snoepje geven als ik z'n been naar voren steek en als ik het woord been zeg? Of moet ik hem alleen maar een snoepje geven wanneer die het uitzichzelf doet, zonder dat ik hem hoef te helpen?