Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joolien schreef:Een paard kun je niet 'leren' springen. Wat kan hij niet? Of is er gewoon nog nooit mee gesprongen?
Ik zou niet met longeren met balkjes beginnen. Je hebt dan niet genoeg controle over het tempo en snapt het paard misschien niet snel genoeg wat de bedoeling is.
Je kunt het beste onder het zadel beginnen met balkjes. Eerst gewoon met 1 balk en daarna wat uitbreiden, als dat goed gaat bouw je het uit.
Wat ik ook aanraad is om les te nemen. Als je hier al gaat vragen hoe het moet heb je blijkbaar niet de ervaring om het zelf te doen...
marissie170 schreef:Oke dankjewel!
Zowiezo doen we de eerste x nog niet echt springen
allen balkjes laten lopen etc.
Joolien schreef:Ja maar doe dat NIET met longeren, desnoods aan de hand als je het niet onder het zadel durft. En neem les, je kunt dit niet in je eentje. Ben je bekend met een grondbalk, met afstanden? Heb je vaker gesprongen en hoe vaak?
En Ja, les neem je ook om een paard iets te leren. En aangezien je blijkbaar nog niet weet hoe je een paard leert springen moet jij blijkbaar ook nog wat leren...
marissie170 schreef:Joolien schreef:Ja maar doe dat NIET met longeren, desnoods aan de hand als je het niet onder het zadel durft. En neem les, je kunt dit niet in je eentje. Ben je bekend met een grondbalk, met afstanden? Heb je vaker gesprongen en hoe vaak?
En Ja, les neem je ook om een paard iets te leren. En aangezien je blijkbaar nog niet weet hoe je een paard leert springen moet jij blijkbaar ook nog wat leren...
Oke, bedankt voor de tip, dus aan de hand.
Ik durf het wel in het zadel is voor mij zeker geen probleem. Ik doe het ook niet helemaal in mijn eentje maar over het algemeen wel. Daar ben ik allemaal mee bekend. Hoevaak ik gesprongen heb ; ik spring al 5 jaar...
Ik vraag om TIPS en hoe je het het beste kunt doen.
marissie170 schreef:Ik heb ook al les.
ik weet hoe ik hem moet beleren, doe dit niet helemaal alleen.
maar ik vraag tips.
Zoals begin eerst met 10 minuutjes alleen balkes stappen en als hij het goed gedaan heeft belonen.
Wat jullie geen genoeg ervaring vinden kunnen jullie niet over mij zeggen jullie weten niet hoe ik rijd.
Iemand die 1 jaar rijd en 12 is kan makkelijk beter rijden dan iemand die 10 jaar rijd en 30 is.
Lielle schreef:Je hoeft nl een paard helemaal niet te leren springen. Als ruiter zorg je ervoor dat de basisvoorwaarden in orde zijn, zodat het paard kan springen. Dwz eerst een enkel balkje in stap en draf, en dan je paard netjes begeleiden met hand en been zodat hij vertrouwen heeft in jou als ruiter. Dat kun je uitbreiden naar een paar balkjes, op de juiste afstand, en ook in galop (andere afstand). Gaat dat allemaal goed, maak je er een kruisje van. En dat hoeft niet allemaal in 1 keer, maar dat kan wel. Hangt er helemaal vanaf hoeveel vertrouwen hij in jou heeft, hoe goed de dressuurbasis is, hoeveel lef en talent je paard heeft etc.
marissie170 schreef:Ik heb ook al les.
maar ik vraag tips.
Zoals begin eerst met 10 minuutjes alleen balkes stappen en als hij het goed gedaan heeft belonen.
Wat jullie geen genoeg ervaring vinden kunnen jullie niet over mij zeggen jullie weten niet hoe ik rijd.
Iemand die 1 jaar rijd en 12 is kan makkelijk beter rijden dan iemand die 10 jaar rijd en 30 is.
Joolien schreef:marissie170 schreef:Ik heb ook al les.
maar ik vraag tips.
Oh nu heb je wel les? Maar hoe zou jij het aanpakken dan? Hoe bouw je de hindernis? Spring je 1 hindernis? Gebruik je een grondbalk en een drafbalk, weet je wel wat dat is?
Ik ga idd mee met Tess en Lielle!