Jaarling longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UniTes

Jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:50

(mijn eerste post op bokt)
Ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken.

Het gaat namelijk over het volgende.
Bij ons op stal is er iemand met een jaarling.
Ze doet alles natural maar toen zag ik laatst dat ze haar jaarling in de roundpen had en rondjes liet lopen en liet vrijspringen.
Van een vriendin van mij hoorde ik dat ze van de week weer haar jaarling aan het longeren was.
Zeker wel 10 a 15 min.
Ik vind dat echt veelste vroeg, je doet zo'n paardje meer kwaad dan goed en zie er ook alleen maar nadelen van.
Of is het soms normaal om een jaarling te longeren?? En heeft het ook z'n voordelen?
Of is dit ook natural?

Akhal_Teke

Re: Jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:51

10 Minuten is een goede tijd voor een jaarling.

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:55

Jaarling hoort rond te rennen en te spelen in de wei met speelmaatjes en nog niet met werk bezig te zijn.

Tuurlijk kun je er mee bezig zijn. Stuk wandelen, borstelen, commando's aan de hand leren als "halt" en " voorwaarts"

Maar longeren, zo slecht voor zo'n jong paard... :n
Laatst bijgewerkt door gvmf op 23-06-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

UniTes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:56

Akhal_Teke schreef:
10 Minuten is een goede tijd voor een jaarling.

maar is dat niet veelste jong dan voor een paardje die net 1 is?
en dat vrij springen dan?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:57

Vrij springen is wat anders. Maar 10 minuten los longeren is echt geen probleem. Je bent de helft van de tijd al kwijt aan in en uitstappen.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 23-06-10 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:58

Wil je problemen krijgen met gewrichten op latere leeftijd? Tja dan is het een goed idee om met zo'n jong paard lekker te gaan longeren.

en voor mensen die dit verkeerd lezen, ja het is sarcastisch bedoelt... Het is gewoon bar slecht longeren met een jaarling
Laatst bijgewerkt door gvmf op 23-06-10 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:58

ik snap niet waarom mensen zo vroeg al beginnen met dit soort werk...
tuurlijk moet de basis erin zitten: mee lopen aan een touw, vast staan, voetjes geven.
maar verder??wat wil je ermee bereiken?
als het longeren goed gaat, ga je al snel een stapje verder, en verder en uiteindelijk zit je al op een twenter...
want tja, dat was de laatste uitdaging, hij deed alles zo braaf.
een jaarling hoort 24/7 buiten met vriendjes te zijn, niets vrijspringen of longeren, natural of niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:59

Longeren ben ik ook niet voor op jonge leeftijd. Het is toch vrij belastend voor de pezen. Een keer een sprongetje kan geen kwaad, in de wei maken ze ook wel eens een sprong. Ik zou dit alleen niet te vaak en te lang doen en niet te hoog.

Ik ben dus ook van mening dat je niet teveel met een jong dier moet willen doen. Laat ze lekker in de wei lopen met vriendjes en ga een keer wandelen en de andere basisdingen.

UniTes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:03

timilon schreef:
ik snap niet waarom mensen zo vroeg al beginnen met dit soort werk...
tuurlijk moet de basis erin zitten: mee lopen aan een touw, vast staan, voetjes geven.
maar verder??wat wil je ermee bereiken?
als het longeren goed gaat, ga je al snel een stapje verder, en verder en uiteindelijk zit je al op een twenter...
want tja, dat was de laatste uitdaging, hij deed alles zo braaf.
een jaarling hoort 24/7 buiten met vriendjes te zijn, niets vrijspringen of longeren, natural of niet.

_/-\o_

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:05

Het is erg jammer dat een jaarling gelongeerd wordt, deze periode kan het dier nooit meer overdoen en hoort gewoon een jong paard te zijn.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 23-06-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:06

ik vind 1 jaar ook veelte jong!

basis dingetjes aanleren okey, maar nog niet meer dan dat.
daar kan ze beter mee beginnen als het beestje 2.5 is minimaal!

verder moet dat paardje lkkr op de wei met vriendjes staan ;)

KetakiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:08

een peuter gaat toch ook niet naar de basisschool toe om leerstof te krijgen?

waarom een jaarling dan wel?

laat die eerst even een paardwaardig bestaan opbouwen.

met vriendjes in de wei enzz

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:09

Ketaki schreef:
een peuter gaat toch ook niet naar de basisschool toe om leerstof te krijgen?

waarom een jaarling dan wel?

laat die eerst even een paardwaardig bestaan opbouwen.

met vriendjes in de wei enzz

Een peuter van 2 is niet vergelijkbaar qua leeftijd met een 1 jarig paard. En peuters leren wel degelijk dingen. Tenminste als zijn/haar ouders niet te lui zijn en verwachten dat school het allemaal wel aanleert op 4 jarige leeftijd.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:01

Uiteraard maar een peuter krijgt al niet uitgelegt van de lerares hoe ze moet rekenen enz.

Een jaarling krijgt ook de basis aangeleerd, zoals een peuter. Maar meer moet je er ook niet in willen stoppen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:00

Een jaarling??????
Jeetje, ik verbaas me erover dat mensen vroeger en vroeger beginnen. Op twee jaar longeren en zadelmak maken is jammer genoeg geen eenzame uitzondering meer.
Maar als ze nu al op 1 jaar beginnen. Komaan, dat is toch nog een veulen. Gewoon op de wei laten staan en af en toe de basisdingen zoals een wandelingetje, hoefjes optillen, laten wennen aan water,...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:02

Ik ben van mening dat het niet gezond is een jaarling al te longeren. Ik zou eerder voor wandelingen gaan bv langs de weg zodat je het paard al vertrouwd kan maken in het verkeer.

mipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:06

Gini schreef:
Een jaarling??????
Jeetje, ik verbaas me erover dat mensen vroeger en vroeger beginnen. Op twee jaar longeren en zadelmak maken is jammer genoeg geen eenzame uitzondering meer.
Maar als ze nu al op 1 jaar beginnen. Komaan, dat is toch nog een veulen. Gewoon op de wei laten staan en af en toe de basisdingen zoals een wandelingetje, hoefjes optillen, laten wennen aan water,...

daar sluit ik me ook bij aan

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:14

Mijn veulen wordt 15 Juli 1 jaar, ik ben nu begonnen met grondwerk. Het is een hengstje en nu al werkwillig, als ik met mijn paard in de wei rijdt loopt hij ernaast en kijkt zeg maar wat Niels doet. En ik weet zeker dat als ik nu niet met hem begin het nooit meer wat wordt. ;) Hij wordt dus ook vanaf nu goed onder handen genomen en meer mee gedaan als voorheen. Ik vind dat je een veulentje, jaarling, enter, twenter best beweging kan geven en oefeningen kan doen als het maar een verantwoord blijft.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:41

ik vindt een jaarling longeren ook veel te jong.
ik wandel met me jaarling, ik poets hem. voetjes geven. vast staan... comando`s gevena sl ik naast hem loop..
er is een meisje bij mij op stal en die staat sinds zijn geboorte al op die stal. ze dee hem voor zijn 2 jaar ook la longeren.
nu is die twee en ze doet hemt denk ik 2 a 3 keer per week. ze doet hem ook bandangeren..
asl ik eerlijk ben vindt ik dat te vroeg
maar dat is mijn mening

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:42

Maar dat moet niet ken kosten gaan van de pezen enz van het beessie, anders heb je er niks aan dat je nu al begint, dan kan hij later toch niet meer werken ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:53

KBTP schreef:
Mijn veulen wordt 15 Juli 1 jaar, ik ben nu begonnen met grondwerk. Het is een hengstje en nu al werkwillig, als ik met mijn paard in de wei rijdt loopt hij ernaast en kijkt zeg maar wat Niels doet. En ik weet zeker dat als ik nu niet met hem begin het nooit meer wat wordt. ;) Hij wordt dus ook vanaf nu goed onder handen genomen en meer mee gedaan als voorheen. Ik vind dat je een veulentje, jaarling, enter, twenter best beweging kan geven en oefeningen kan doen als het maar een verantwoord blijft.

Iets met 'm doen is prima, maar we hebben her hier over longeren op een cirkel. En dat is heel slecht voor de gezondheid van jonge dieren die nog sterk in de groei zijn. Hun spieren en pezen raken overbelast en daar krijgen ze op latere leeftijd gegarandeerd last van. Dat is niet mijn mening, maar die van deskundigen zoals Lammert Haanstra.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:05

Ik mis hier eigenlijk je vraagstelling een beetje... Is het de vraag of het normaal is om bij het nastreven van een natural-manier van paarden houden het gebruikelijk is om een jaarling te longeren, of heb je dit gehoord/gezien en ben je op zoek naar mensen die je een waarom ervan kunnen uitleggen?

Ik zou niet zo blij zijn als ik jouw stalgenootje was en je zonder bij mij verhaal te halen een topic over me zou plaatsen. Wat geeft diegene zelf voor reden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:15

Ik zie het nu er niet eens van in. Bedoel als je op 3 jarige leeftijd begint pakken ze dat heus ook wel op.
Vind het een beetje onzin om te zeggen als ik het nu niet doe zal het nooit gaan. Maar goed de mijne is nu 3 en is nog nooit gelongeerd. Okey wordt nu we een beetje tijd. Maarre vind dat je zo'n beestje gewoon lekker in de wei moet zetten en dan af en toe er eens een borstel over of gewoon even wandelen en basisdingen erin. Meer heeft in mijn ogen geen enkel nut. Dus zou ik niet weten waarom je daar nu al mee zou moeten beginnen. Tijd zat als ze 2,5/3 jaar zijn.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:26

Wel, als je een jaarling af en toe longeert.. kort...
Denk ik niet dat hij er veel mee zou lijden..
Maar ik zie de meerwaarde niet?
Ik zou het diertje lekker buiten laten spelen met zijn vriendjes..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:34

Ik zie de meerwaarde er ook niet zo van in, als je op 3 jarige leeftijd begint met longeren pikken de meeste paarden het snel genoeg op. En aangezien je toch nog niet op 2 jarige leeftijd gaat rijden (als het goed is) lijkt het mij ook niet veel zin hebben om 2 jaar lang je veulen te gaan longeren. Dan kun je idd beter lekker gaan wandelen als je dan toch wat met hem wil gaan doen.