Stoppen, omdraaien, dom of dwars?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Stoppen, omdraaien, dom of dwars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 01:42

Ik heb een inmiddels 6 jarige merrie, op 4 jarige leeftijd is ze licht beleerd aan de longe, daarna heeft ze de winter niets gedaan, is ze op 5 jarige leeftijd weer wat gelongeerd en heeft weer de winter niets gedaan, dit door omstandigheden.

Inmiddels is ze 6 en je zou toch denken dat ze het longeren weleens kent maar blijkbaar niet. Het is haar allemaal normaal geleerd; eerst meelopen, rustig wennen aan de zweep ed, zadel en hoofdstel kent ze, touwtjes eraan is geen probleem, het is verder ook een heel makkelijk paard.

Probleem is dat ze na verloop van tijd stopt en probeert om te keren, als ze die ruimte krijgt loopt ze de andere kant op alsof er niets aan de hand is. Als ze geblokkeerd wordt door de zweep loopt ze er dwars doorheen, als ik meeloop tot ze tegen de bakrand oid staat probeert ze over mij heen te lopen. Als ik haar vastpak en probeer om te draaien in de goede richting blijft ze met haar achterste van me weg draaien, dreigt met steigeren en dreigt over me heen te lopen, ookal loop ik helemaal richting haar heup/achterste om haar echt bij me weg te jagen, ze blijft omdraaien en dreigen.

Of ik haar in de bak, het weiland of in een longeercirkel longeer maakt geen verschil, met of zonder touwtjes/zadel/hoofdstel maakt ook geen verschil. Ze probeert het altijd op een bepaald moment en dat is als ze moe begint te worden of verveeld is en dat is na zo'n 15 minuten.

Ik heb zo'n beetje alle soorten aanpak geprobeert maar geen van allen werken, alleen als ik heel sterk ben met mijn lichaamstaal, vooral niet voor haar aan de kant ga en niet onder de indruk ben, houd ze na verloop van tijd op.
Maar ik wil natuurlijk dat het gewoon afgelopen is, het is zo'n gevecht steeds en ze doet het nu al zo lang dat ik niet meer geloof dat het onwetendheid of domheid is.

Wie heeft een oplossing die wel werkt?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 01:48

Hmmm lastige situatie om zo iets over te zeggen zonder het in het echt gezien te hebben.
Kan het niet zijn dat ze na een tijdje op dezelfde hand last krijgt van iets en daarom om wil draaien? Misschien moet je dat eerst uitsluiten.

Als dat niet zo is, geef je zelf het antwoord eigenlijk al: Héél duidelijk zijn met je lichaamstaal. Niet alleen op het moment dat het fout gaat, maat continu.

Daarbij moet je het jezelf (en het paard) vooral nu niet moeilijker maken dan het al is en voorlopig alleen in een longeercirkel longeren, zodat het makkelijker is om haar voorwaarts te houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 01:55

Ik gebruik nu een longeercirkel maar dan doet ze het dus nog.
Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn maar ik kan dus niet normaal longeren, ze is sneaky.
Ik loop er nu continu een stap achter, op heuphoogte zeg maar, zweep goed achter d'r kont en maak de cirkel niet te groot zodat ik er wel bij kan met de zweep maar ook dan doet ze het soms nog. Ik kan bijna letterlijk achter haar kont meelopen en nog draait ze om.

Waar zou ze last van krijgen dan? Ik heb werkelijk geen idee, heb er ook al aan zitten denken maar ik zou het niet weten. Ik wissel regelmatig van hand en ze doet het ook als ik haar alleen aan een halster longeer dus het ligt niet aan het zadel of hoofdstel.
Ze mist wel wat bespiering op het moment maar dat is ook de reden dat we longeren, kan dus wel zijn dat ze d'r spieren wat voelt maar dat kan ik ook niet helpen :+

Joyce900

Re: Stoppen, omdraaien, dom of dwars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 01:58

Elk paard heeft een moeilijke en een gemakkelijke kant, maar dat weet je vast wel?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:00

Misschien vindt ze er gewoon niks aan en is ze het na een tijdje gewoon zat?

Nogmaals, ik vind het heel moeilijk om dit te beoordelen, omdat ik ook niet kan zien hoe doortastend en duidelijk je zelf echt bent (niet vervelend bedoelt hoor).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 02:06

Ja het is moeilijk, ik longeer haar al 2 jaar en ben er nog niet uit of ze nu dwars is of gewoon dom :+
Ik heb wel de nodige ervaring met paarden dus 't is meestal niet zo dat ik achter de feiten aan loop. Ze is alleen heel snel, vorige week was ik aan het longeren en dan ben ik heel scherp om d'r voor te zijn. Na verloop van tijd, was zo'n 20 minuten bezig, zakte d'r hoofd een tikje en kreeg haar oog een wat zachtere uitdrukking, klinkt zweverig maar goed.
Dus ik roep naar mijn man langs de kant; 'zie je, ze geeft het op'.
Ik blij, laat d'r nog even uitdraven op de andere kant en toch ineens staat ze met d'r hoofd naar me toe. ** 't is niet dat ik niet meer oplet als ze het lijkt op te geven want ik ken d'r langer als vandaag en ze flikt het juist als ik even de andere kant op kijk maar nu flinkte ze 't gewoon weer in een knipoog tijd, ze is niet makkelijk met haar lichaamstaal :P
Echt omdraaien lukt haar eigelijk nooit, ik kan haar meestal wel blokkeren de andere kant op maar dan gaat ze dus tegen mij aan het dreigen en ik ben echt niet bang uitgevallen maar 500 kg paard die doet alsof ie over je heen gaat lopen... Ze is ertoe in staat, dat is het hele punt.

Joyce; ze doet het beide kanten op ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-06-10 02:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:12

Dan moet je zelf maar eens op longeercursus gaan, denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 02:14

En waar baseer je dat op?

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:16

Op het feit, dat jij het niet voor elkaar krijgt om het paard rond te krijgen. Ik heb dat zelf ook gehad hoor. En een paar workshops en clinics verder nooit meer last mee gehad.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:16

Als ik je laatste post lees ligt het toch aan het verslappen van je eigen aandacht. Sommige paarden maken daar heel snel misbruik van. Mij gebeurt het ook wel eens. Wees dan zo reeel om tegen jezelf te zeggen: Mijn fout, ik lette even niet op. Wanneer je namelijk naar je man aan de kant roept dat het goed gaat, richt je je aandacht toch op iets anders.

En, elk paard is er toe in staat...

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:17

Dat klopt helemaal wat jij zegt, Pollewoppy en dat was ook mijn probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 02:18

Haha, sorry maar ik ben al wel wat verder dan 'een paard rond krijgen'. Dit is niet de eerste die hier zadelmak wordt gemaakt en ze hebben allemaal hun gekkigheden maar dit is een geval apart.
De cursussen en clinic's heb ik allang gehad ;)

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:21

Ja dat dacht ik ook van mezelf, maar ik was er snel achter dat ik toch wat kennis miste, al heb ik veel paarden ingereden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 02:22

Pollewoppy schreef:
Als ik je laatste post lees ligt het toch aan het verslappen van je eigen aandacht. Sommige paarden maken daar heel snel misbruik van. Mij gebeurt het ook wel eens. Wees dan zo reeel om tegen jezelf te zeggen: Mijn fout, ik lette even niet op. Wanneer je namelijk naar je man aan de kant roept dat het goed gaat, richt je je aandacht toch op iets anders.

En, elk paard is er toe in staat...

Ja dat weet ik en omdat zij het continu bewijst ben ik dus bij haar extra alert ;)

Maar dat was een geval om aan te geven hoe het gaat; soms begint ze er vrij direkt mee, soms gaat het vrij lang goed, soms doet ze 't zelfs helemaal niet maar ze is altijd bliksemsnel.
In dat geval was mijn aandacht waarschijnlijk wat verslapt maar dat is dus meestal niet zo en dan doet ze het ook gewoon.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:25

Het gaat er ook niet of je om draait, je aandacht verslapt, ook als je niet omdraait.

En dat je een vrouw bent: Ik zal je uit de droom helpen, vrouwen kunnen niet multitasken, vrouwen kunnen slechts heel snel schakelen, waardoor ze denken dat ze multitasken. Alleen is je paard je nog sneller af.

Dat ze het soms helemaal niet doet geeft aan dat het zeker geen domheid of onwetendheid is. Ik denk toch echt dat het aan jezelf ligt, maar nogmaals, ik vind het moeilijk om daar een keihard oordeel over te geven vanachter de computer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 02:30

Maar hoe kan ik haar ervan overtuigen dat ze er beter mee op kan houden?
Want dit gaat dus al een jaar zo door en ik had gedacht dat ze er op den duur wel mee zou stoppen, of het nu domheid of dwarsheid is, als ze maar steeds weer terug op de volte gezet wordt houd ze wel op maar dus niet...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:32

Je moet haar voor zijn. Heel banketstaaf om te lezen, maar dat is denk ik de enige oplossing. Ik denk echt dat het probleem bij jezelf ligt.

Door haar als maar steeds op de volte terug te zetten gaat ze niet denken dat ze beter door kan lopen. Je moet het voorkomen. Zorgen dat ze voorwaarts blijft. En dat vraagt heel veel aandacht en concentratie van jezelf ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 02:33

Joyce900 schreef:
Dat klopt helemaal wat jij zegt, Pollewoppy en dat was ook mijn probleem.

Joyce900 schreef:
Ja dat dacht ik ook van mezelf, maar ik was er snel achter dat ik toch wat kennis miste, al heb ik veel paarden ingereden.

Als het probleem is dat je aandacht verslapt heb je daar geen cursus voor nodig en is de oplossing heel simpel.
Hoeveel kennis heb je nodig volgens jou?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 02:37

Pollewoppy schreef:
Je moet haar voor zijn. Heel banketstaaf om te lezen, maar dat is denk ik de enige oplossing. Ik denk echt dat het probleem bij jezelf ligt.

Door haar als maar steeds op de volte terug te zetten gaat ze niet denken dat ze beter door kan lopen. Je moet het voorkomen. Zorgen dat ze voorwaarts blijft. En dat vraagt heel veel aandacht en concentratie van jezelf ;)

Dat is niet banketstaaf hoor want dat weet ik ook.
Vaak ben ik het ook wel voor maar even zo vaak geeft ze (bijna)geen signalen, zo loopt ze doodbraaf en zo staat ze stil, zeker als ik er een touwtje aan heb is het praktisch onmogelijk om het voor te zijn.
Het helpt als ik iets achter haar ga lopen, op heuphoogte zeg maar en de zweep goed achter d'r billen houd en als ik voor de schouder kom staat ze zowieso acuut stil, daar is ze dus wel gevoelig maar maarja, het is niet opgelost met achter haar lopen, zweep erbij en opletten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:54

Klinkt precies als een paard bij mij op stal, die bleek op links helemaal vast te zitten, en had dus gewoon heel veel pijn. Die ging ook vaak in verzet. Steigeren, omdraaien, vooral niet in willen buigen, je kent het wel. Zij wilde ook geen voetjes geven, hoewel het per dag verschilde welk been ze niet wilde optillen. Soms ging het prima, soms viel ze gewoon aan. Dit paard is bijna 6 en ook al een paar jaar in training. Wij hebben ook heel lang gedacht dat het aan ons lag en wij ergens iets fout deden, hoewel we allemaal best wel wat ervaring hebben.

Bij haar is nu een paar keer een masseur geweest en die heeft wonderen verricht. Het probleem is nog niet helemaal over, maar je ziet wel echt een wereld van verschil. Je merkt wel dat een deel van het gedrag is ingesleten, maar dat is wel te trainen.

Eigenares van dat paard heeft ook al 20 jaar paarden en is zeker geen leek. Mischien even iemand erbij halen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 02:56

Of als je zeker weet dat het paard niets mankeert met dubbele lijnen proberen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 03:07

Een paard dat zelfs door je zweep en over jouw heen wil zou ik eerder gaan denken aan dominantie eerlijk gezegd... Anders zou ze niet over je heen proberen te gaan. :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 03:32

Ehm, dat doet dat paard bij mij op stal ook. Loopt je gerust om ver als je niet oplet. Bleek dus toch pijn te zijn. Wij verwachtten eigenlijk dat het gewoon haar lompigheid en dominantie was. Geloof me, die heeft best klappen gehad, al was het maar om je eigen huid te redden. Blijkt een geweldig lief dier onder te zitten. En wij hebben met z'n viertjes opgeteld (plus alle stalgenoten) best een schat aan ervaring dachten we.

Sinds de masseur is geweest is ze ook een heel stuk minder dominant en lomp (hoewel het nooit een lichtvoetig, gracieus paard zal worden en ze soms zo geconcentreerd is op iets in de wei dat ze je zo omver loopt en dat niet eens doorheeft, of pas als jij al op de grond ligt. En dat is geen dominantie bij haar, maar gewoon niet opletten).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:47

Dat klinkt wel als die van mij, als je biks hebt duwt ze je ook omver (zijn we hard op aan het trainen en gaat langzaam steeds beter) maar bv ook als ze in de weide staat en je komt aan lopen met biks, meestal gaat het goed, soms niet en dat gaat ze dus door de draad heen, ookal zijn dat er 3 en staat er een flinke lel op.
'Vroeger' hing ze ook geregeld in de draad doordat ze weggejaagd werd door de anderen en in haar lompheid gewoon de draad in rende, nu begint ze wat meer voor zichzelf op te komen gelukkig.

Ik heb ook altijd gedacht dat ze dominant was maar ze is verder de liefheid en rust zelve. Is nergens bang voor, zadel en singel waren geen enkel probleem, zelfs geen klein bokje naar gemaakt en hetzelfde voor de eerste keren erop, ze is zo mak dat het bijna verdacht is.

Ze is wel wat stijf idd maar ze is ook vrij slungelig en mist nog bespiering. De hoefsmid was er gister en die zei ook dat ze aardig stijfjes was met de achterbenen.

Dubbele lijnen twijfel ik erg over, had ik zelf ook al aan gedacht namelijk maar ze kent de teugelhulpen nog niet goed genoeg denk ik en als ze het dan nog steeds blijft doen maakt dat het er niet makkelijker op.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:54

Dominant wil niet zeggen dat ze niet lief of rustig zijn hoor. Dominante dieren zijn vaak juist zelfverzekerd en daardoor rustig. Die hoeven zich niet te bewijzen zeg maar.

anneliesdj schreef:
Ze is wel wat stijf idd maar ze is ook vrij slungelig en mist nog bespiering. De hoefsmid was er gister en die zei ook dat ze aardig stijfjes was met de achterbenen.

Dit zou voor mij reden genoeg zijn om het verder te laten onderzoeken in combinatie met de problemen die je met haar ondervindt met longeren. Zoals ik in mijn eerste post al zei, kan het best zijn dat ze ergens last van heeft wat de ene keer erger is dan de andere keer.