Hoe maak jij de longe vast?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aan de ring op de kaptoom
13 (9%)
aan een longeertussenstukje
29 (20%)
vastgehaakt aan de binnenbitring
4 (2%)
door binnenbitring, vast aan buitenbitring
24 (17%)
door de binnenbitring en de neusriem aan de longe zelf
13 (9%)
door de binnenbitring, over het hoofd, aan de buitenbitring
25 (17%)
door de binnenbitring, aan de longeersingel (binnenkant)
13 (9%)
door de binnenbitring, door de buitenbitring, aan de longeersingel (buitenkant)
4 (2%)
door de binnenbitring, over het hoofd, door de buitenbitring, aan de longeersingel (buitenkant)
3 (2%)
nog anders, namelijk:........
12 (8%)

Totaal aantal stemmen: 140

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 19:51

Er zijn tig manieren om de longe vast te maken. Ik ben nou zo benieuwd hoe jullie dat doen, en waarom en of ik nog methodes mis.
Dus; kies max 2 manieren uit de poll en licht toe waarom je voor die methode kiest.
Het gaat me om het vastmaken om het hoofdstel, niet aan het halster, want het gaat me niet om het 'even de benen strekken' maar om het 'echte' trainen aan de longe, al of niet bijgezet. Al heb ik de kaptoom wel toegevoegd.
Alle genoemde methodes heb ik al eens in het echt gezien, met zeer wisselend resultaat.

Als jullie een nog andere methode gebruiken, wil je die dan noemen?

Ik ben benieuwd!

siskeh

Re: Hoe maak jij de longe vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:55

Ik longeer met kaptoom(sidepull of ander bitloos hoofdstel kan ook) of met touwhalster(die staat er dan niet bij, maar dat geeft niet).
Maar dan wel aan de Dubbele lange lijnen, daarom, en omdat ik bitloos wil werken gebruik ik deze "materialen"

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:11

Goh, toch best wel veel mensen die kiezen voor door de binnenbitring aan de buitenbitring.

Krijg je niet een hele rare inwerking als je dan aan de longe trekt?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:46

Ik longeer (als met lijn, meestal zonder) door de binnenbitring, over het hoofd, aan de buitenbitring.
Zo zit ik het paard niet onredelijk in zijn mond, maar kan wel wat stelling vragen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:49

ik doe 'm altijd door de binnen bitring en dan tegelijkertijd tussen de neusriem weer terug vast aan het touw...
dus om het bit en neusriem zodat je het bit niet strak trekt maar ook geen noten kraker effect hebt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:51

Als ik zonder bijzet of slof longeer, doe ik de longe door de binnenbitring, over het hoofd en dan aan de buitenbitring.

Als ik bijgezet longeer doe ik hem door de binnenbitring en dan aan de longeersingel vast. Zo kan ik toch stelling vragen en weer ontspannen. Zo doe ik het dus nooit als ik haar niet bijzet, anders zit ik teveel alleen aan de binnenkant. Als ik haar bijzet, kan ik de buitenkant nog iets begrenzen. Ik vind het goed werken.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:52

Ik heb mijn 3-jarige nu een enkele keer gelongeerd en ik doe dit gewoon met halster, en maak de clip vast zoals bij een halstertouw. :)
Dit werkt tot nu toe prima voor ons.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:53

Binnenbitring, kaptoom, aan de longeersingel en de dubbele longe met kaptoom of hoofdstel.

Veel variatie hier.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:54

1 slag door de binnenste bitring van daaruit aan de buitenste ring vastmaken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:55

beantsje schreef:
Goh, toch best wel veel mensen die kiezen voor door de binnenbitring aan de buitenbitring.

Krijg je niet een hele rare inwerking als je dan aan de longe trekt?

nee vind ik niet. Ik heb weleens naar het verschil gekeken met aan de binnenring vast en door de ring aan de buitenring. Paard loopt dan niet over schouder weg, dus soort van begrenzing.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:55

Ik doe het op 2 manieren (ik heb cursus van Lammert Haanstra gevolgd)

1: Door de binnen bitring door de neusriem en dan aan de longeerlijn vast. Als het paard fijn loopt en niet trekt gebruik ik deze.

2: Als hij trekt: 2 x door binnen bitring, dan vast aan de buitenste.

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:56

Als ik longeer dan doe ik dat eigenlijk altijd met de dubbele longe. De binnenste doe ik door de longeersingel, door de binnenste bitring en dan over het hoofd vast aan de buitenste bitring. De buitenste longeerlijn maak ik vast door de buitenste ring aan de longeersingel aan de buitenste bitring vast.
Ik heb altijd geleerd dat je met een bitstukje toch geen gelijke druk krijgt op beide bitringen en dat je dan gemeen inwerkt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:56

Ik draai de longeerlijn om de binnenbitring heen om hem dan vast te klikken aan de buitenbitring.

Als het ff kan longeer ik met lage neusriem om de lijn vast te maken aan de binnenbitring en tegelijk aan het ringetje van de neusriem. Hierdoor ligt hij heel fijn stabiel en de meeste paarden accepteren dit ook goed.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:57

BrittKitt schreef:
Ik draai de longeerlijn om de binnenbitring heen om hem dan vast te klikken aan de buitenbitring.

Als het ff kan longeer ik met lage neusriem om de lijn vast te maken aan de binnenbitring en tegelijk aan het ringetje van de neusriem. Hierdoor ligt hij heel fijn stabiel en de meeste paarden accepteren dit ook goed.

Dat bedoelde ik met mijn 2e optie :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:59

Jou eerste optie komt bijna gelijk uit met mijn tweede, alleen haal ik niet heel de lijn door de neusriem heen, maar klik ik hem vast aan het rondje. Beide opties werken goed, afhankelijk van het paard.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:01

door binnenbitring, vast aan buitenbitring.
zo heb ik het geleerd en dit vind ik makkelijk :).
ik heb ook geprobeerd met longeertussenstukje, maar dat ging voor geen meter..
ik heb ook wel eens geprobeerd de longe door de binnenbitring, over het hoofd, aan de buitenbitring vast te maken, maar ik vond dit toch wel heel hard inwerken..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:01

Door de binnenbitring dan door de buitenbitring en dan aan het longeertouw

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:27

Maar als je dan trekt, trek je de bitringen naar elkaar toe, lijkt me ook niet fijn.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:33

angelaatjuh schreef:

beantsje schreef:
Maar als je dan trekt, trek je de bitringen naar elkaar toe, lijkt me ook niet fijn.

Ik doe dat ook zo, maar leg een knoop in de lijn zodat de ringen niet naar elkaar toe komen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:45

Sjarett schreef:
angelaatjuh schreef:

beantsje schreef:

Ik doe dat ook zo, maar leg een knoop in de lijn zodat de ringen niet naar elkaar toe komen.

Dat heb ik ook ;) Vind ik fijner dan aan 1 bitring, als die alleen aan de binnenste vast zit en als het paard dan schrikt of doet iets dan kan het bit door de mond getrokken worden..

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:55

Longeer tussenstukje, alleen bij shetje omdat de lijn daar bijna niet door de ringen past (zit een dikke knoop in die er niet meer uit wil) bij mijn paard door de binnenbitring van buiten (aan de kant waar ik dus sta) richting de andere bitring. dan door de buitenbitring (eerst door de kant van de binnenbitring (je kan de lijn dan straktrekken) en dan de klip vast maken aan de lijn

Emelwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:35

Door beide bitringen en dan weer aan de lijn.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:39

Ik longeer met touwhalster. Evt hoofdstel erbij voor bijzet, maar longe zit altijd aan halster.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:54

als ik een vreemd paard longeer dan opteer ik altijd voor door de binnenste biting over het hoofd en aan de buitenste bitring.

Bij mijn paard is de longe maar een formaliteit en soms handig om even meer stelling te vragen. dus haak ik de longe aan de binnenste bitring. al de rest zit in de weg als je een pessoa gebruikt. De grootte van de volte wordt bepaald door mijn houding en eventueel armgezwaai. In de longeerbak laat ik ze zelf los lopen...

door de binneste bitring naar longeersingel (binnenkant) heb ik 1x gedaan, maar heb er geen goed gevoel bij...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:26

van de binnenbitring achter de oren naar de buiten bitring.
van de binnenbiting naar de buitbitring onder de kin door.