Paard leren steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Erna_Johnny

Paard leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:07

Ik wil heel graag mijn pony leren steigeren..

Hoe kan ik hem dit leren? :?
En als ik hem leer steigeren wil ik het graag bij het
woordje "up"

Of heeft iemand andere tips voor andere trucjes zoals buigen,terug lopen voetje geven...
Hoe meer tips hoe beter ;)

Xx <3
Laatst bijgewerkt door Erna_Johnny op 30-05-10 18:30, in het totaal 3 keer bewerkt

PureSG

Re: [Hoofdpagina] Paard leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:08

Niet doen.
De kans dat hij het tegen je gaat gebruiken kan erg groot zijn wat het dus erg gevaarlijk maakt, en afleren is moeilijker dan aanleren ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:15

Hoezo niet doen? Als ze consequent is is er geen probleem :)
TS: Je had ook even kunnen googelen of de zoek functie kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 30-05-10 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSG

Re: [wz] Paard leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:17

Omdat, ze niet heel ervaren op me over komt en dan is het de vraag of ze altijd voor de volle 100% consequent kan zijn.

Erna_Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:18

Ik ken ook een meisje die heeft haar verzorgpony dat geleerd
die pony doet het alleen als je up zegt en dat wil ik de mijne ook leren ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:19

aardbeitje_ schreef:
Omdat, ze niet heel ervaren op me over komt en dan is het de vraag of ze altijd voor de volle 100% consequent kan zijn.

Dat is waar.
Ik zelf zou het ook niet doen, omdat ik het gewoon niet nodig vind en omdat suus mijn pony niet is.
Maar als zei dat zo graag wilt en als ze denkt dat ze wel consequent kan zijn moet ze het zelf weten.
Het lukt haar toch niet zo 1 2 3 als ze niet consequent is want dan snapt haar pony er ook niks van als ze van alles beloond enzo.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:23

sabina1998 schreef:
aardbeitje_ schreef:

Dat is waar.
Ik zelf zou het ook niet doen, omdat ik het gewoon niet nodig vind en omdat suus mijn pony niet is.
Maar als zei dat zo graag wilt en als ze denkt dat ze wel consequent kan zijn moet ze het zelf weten.
Het lukt haar toch niet zo 1 2 3 als ze niet consequent is want dan snapt haar pony er ook niks van als ze van alles beloond enzo.

Dat is ook waar. Maar stel hij begrijpt het wel en hij gaat het tegen haar gebruiken..... Zie het dan nog maar eens af te leren.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:24

Erna_Johnny schreef:
Ik ken ook een meisje die heeft haar verzorgpony dat geleerd
die pony doet het alleen als je up zegt en dat wil ik de mijne ook leren ;)

En toch is de enige tip die ik voor je heb niet doen.
Als je het wilt doen, dat moet je zelf weten, maar er zit gewoon een kans in dat hij het tegen je gaat gebruiken, zeker als je niet consequent bent.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:24

Ja klopt, hebben allebei wel gelijk haha :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:25

Dit topic staat verkeerd, je zal zelf toch ook begrijpen dat zoiets niet in de Wiki thuishoort.
Daarom WZ > GVL
Je kunt ook dit topic eens doorlezen
[AR] [VD] stijgeren

Erna_Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:26

'Nou ik denk niet dat hij het echt tegen me gaat gebruiken,
Ik wil wil gewoon graag wat vrijheids dressuur met hem doen dat lijkt me leuk , en later wil ik hem ook graag buigen leren een voetje geven.. enz.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:27

Misschien is het handiger om je pony eerst wat onschuldigere kunstjes te leren. jij weet hoe ze het oppakt en je kan je paard dan gelijk leren dat die dingen alleen mogen als jij het vraagt. Al hebben paarden het erg snel door dat steigeren een goede truc is om er onder uit te komen. tips voor het leren zelf heb ik niet voor je.

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:27

Ik zie reacties voorbijkomen van ; niet doen. etc.
Daar ben ik het niet mee eens, wat je kan een pony best leren steigeren. als je maar consequent bent en niet over je heen laat lopen.
verder vindt je heel veel dingen over steigeren via de zoekfunctie. mocht je er nog niet uitkomen mag je me altijd een pbtje sturen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:28

Niet doen, begin rustig met de basis en breid dat uit naar de kleine vrijheidsdressuur-oefeningen zoals het lachen op commando en teruglopen. Dán kun je wat grotere oefeningen aanpakken en dán uiteindelijk het steigeren. TS, het kan té snel fout gaan. Ik raad je aan even op http://www.everyoneweb.com/NALANTA te kijken en deze website goed door te lezen.

florke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:37

Hallo

Ik ken je niet, maar ik wil toch even zeggen: als je er verstand van hebt en je bent consequent én je bent zeker dat je de leider bent van je paard zou ik het doen, anders niet...

Als je het toch wilt doen en je hebt er geen ervaring mee, vraag hulp.

Ikzelf ben leider van mijn paard, ik doe er verschillende dingen mee, maar steigeren wil ik mijn paard gewoon niet aanleren. Als dit uit de hand loopt en dit is een dominante houding dat het paard overneemt.

Als je het doet, veel succes en vraag hulp aan iemand irl met ervaring als je dit nog nooit gedaan hebt

soeboenoe

Re: Paard leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:47

je bent twaalf en je paard/pony zal jouw dus makkelijk onder de voet lopen omdat je waarschijnlijk nog niet consequent en "sterk" genoeg bent om je paard/pony op zijn plaats te zetten en duidelijk te maken dat JIJ de baas bent en niet hij. Ik zou eerst maar eens wat makkelijkere kunstjes doen als: targetten, voedsel weigeren, ja/nee schudden, flemen op commando etc etc. dan ben je ook bezig met vrijheidsdressuur en dit is veeeeeeel minder gevaarlijk dan meteen met steigeren beginnen! Want zoals hierboven al meerdere malen verteld is kan je paard/pony dat heel makkelijk tegen je gaan gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:51

Ik zou eerst even alle andere oefeningen doen die bij grondwerk en vrijheidsdressuur horen. Steigeren is de allerlaatste oefening die je een pony zou moeten en mogen leren, en niet de eerste.

Er zijn al legio steigertopics geweest, ik kan even kijken of ik de links nog kan vinden...

[GVL] Hoe steigeren onder de man aanleren?

En nogmaals NIET aanleren!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:58

Dit schreef ik in één van de andere steiger topics en zo denk ik er nog steeds over:

Ik denk maar zo, als je genoeg ervaring heb in vrijheidsdressuur en je pony goed genoeg kent dat jullie aan het steigeren toe zijn dan weet je ook hoe je dat moet gaan aanpakken. Heb je nog geen idee dan zijn jullie er ook echt niet aan toe en zal steigeren alleen maar problemen gaan opleveren.

En daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen die het wel weet er wel aan toe is, maar heb je nog geen idee hoe je het steigeren moet gaan aanleren is dit zeker nog niet het juiste moment om er aan te beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:02

reaky98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:15

HEE!! :+
Kan mijn pony ook maar hij deed het ook altijd hihihi maar ik zeg up dan doet hij het meteen!!
en nu doet hij het alleen als ik het vraag
Ps: Buigen leer je met en snoepje !! door de benen doen paar x herhalen om de dag en dan doet hij het zou heb ik het hem geleerd
xx reaky98

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:28

Cassidy schreef:
Ik zou eerst even alle andere oefeningen doen die bij grondwerk en vrijheidsdressuur horen. Steigeren is de allerlaatste oefening die je een pony zou moeten en mogen leren, en niet de eerste.

Er zijn al legio steigertopics geweest, ik kan even kijken of ik de links nog kan vinden...

[GVL] Hoe steigeren onder de man aanleren?

En nogmaals NIET aanleren!

Even over dat topic; ik vond het een perfect normale vraag van de TS, heel bokt springt uit z'n vel bij het lezen van d'r post, vrij vreemd! :)

in ieder geval, TS ik raad je aan verschillende mensen te benaderen met vragen die veel verstand hebben van VD en bovenal website's door te spitten van goede kwaliteit. Zo leer je veel! En bijv. op youtube kijken naar voorbeelden van vrijheidsdressuur... :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:45

Misschien vind je de reacties van de bokkers op een dergelijk steigertopic wat minder vreemd als je je realiseert dat er vaker naar gevraagd wordt, en dan met name door kinderen met een verzorgshet die de basis overslaan en zich niet realiseren wat de konsekwenties kunnen zijn voor de pony, als hij het wel aanleert, en vervolgens ongevraagd gaat opvoeren. Als een paard verkocht wordt - en niemand kan garanderen dat hij een paard zijn leven lang kan houden - gaat toch vaak de gebruiksaanwijzing verloren. Gevolg: paard/pony kan gaan steigeren, achterover klappen, ruiter eronder, met mogelijk dodelijke gevolgen. Eindstation voor paard of pony is dan toch vaak de slager.

Kinderen en jongvolwassenen die weten waar ze mee bezig zijn, weten de informatie voor het steigeren aan de hand en uiteindelijk ook onder het zadel ook buiten bokt om te vinden. Ergo mijn conclusie: steigertopic op bokt worden vaak geplaatst door bokkers met weinig tot geen ervaring met grondwerk en VD dressuur, die vergeten (of anders geformuleerd: niet weten) dat het aanleren van steigeren het kersje op de taart is, met een hele lange weg aan oefeningen vooraf voordat ze zover zijn.

*edit: ik zie in je profiel dat we een vergelijkbare discussie al eerder hebben gehad, en jij op het eind ook snapte waarom het gros zo reageert zoals het hier reageert. Was je dat alweer vergeten?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:18

Citaat:
Kinderen en jongvolwassenen die weten waar ze mee bezig zijn, weten de informatie voor het steigeren aan de hand en uiteindelijk ook onder het zadel ook buiten bokt om te vinden. Ergo mijn conclusie: steigertopic op bokt worden vaak geplaatst door bokkers met weinig tot geen ervaring met grondwerk en VD dressuur, die vergeten (of anders geformuleerd: niet weten) dat het aanleren van steigeren het kersje op de taart is, met een hele lange weg aan oefeningen vooraf voordat ze zover zijn.

hier ben ik het mee eens, maar om dan van die gruwelijke verhalen te plaatsen over hoe het fout kan gaan, zou je bijvoorbeeld óók een goede vrijheidsdressuurwebsite kunnen vermelden. :) Goed dat je ze waarschuwd hoor, maar help de TS dan door haar een handige website ofzo door te
geven, véél effectiever. Van enge verhalen zul je de meesten niet van het idee afbrengen, geloof me :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:11

Wat maakt meer indruk denk je: een kind op fluistertoon vertellen op het moment dat het midden op een spoorwegovergang staat terwijl er een intercity aan komt denderen, dat hij maar beter een paar meter opzij kan gaan, of SCHREEUWEN DAT HIJ DAAR VANDAAN MOET OMDAT ER EEN TREIN AANKOMT EN HIJ ANDERS HARTSTIKKE DOOD GAAT?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:19

Nou nou, wat een vergelijking zeg! :O Alsof je meteen doodgaat aan een paard leren steigeren. :roll: